Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 08 oktober 2012, 18:51:39 »

det är ju ett par sidor. Så eventuellt kommer frågor du redan svarat på.

Vad har du för skillnad mellan framledning och retur när VP går för att värma huset?

Kan du se vad ditt bör-värde är och samtidigt berätta vad det är för ute-temp.

När värmepumpen går, precis när den stannar, vad är framledningen då på för grader?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 08 oktober 2012, 18:48:42 »

Men min givare sitter ju direkt på röret från värmepumpen. Så när den kör igång märker jag ju att det röret (mellan VP och volymtank) blir varmt snabbt och därför stannar värmepumpen.

Om tanken är liten, typ 100l, så kan det säkert fungera fint med en volymtank där båda är kopplade i toppen. Det skulle kunna bero lite på  hur tanken är utformad i övrigt.

Att tanken är där oavsett att den är kopplad som du beskriver är inte källan till det problem du har.

Att det sedan eventuellt går att få tanken att fungera ännu bättre må vara hänt. Men om jag mins rätt så verkar det som du har ett annat problem om du har 50 sekunders körningar. 
Skrivet av: Johannes Persson
« skrivet: 08 oktober 2012, 18:19:12 »

Tack för alla förslag.

Men nu värmer jag hela huset med värmepumpen, ändå korta körtider. Får väl kolla på det med cirkulationspumpen. 

Följande i källaren
Thermopanel
TP 22:
616 1st
326 1 st
612 1 st
610 2 st

TP 21:
404 2 st

Övreplan 85 kvm golvärme.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 oktober 2012, 16:51:35 »

OK, din värmepump styr väl på hysteres?
(Kan kolla det senare, hinner inte nu)
Om så är fallet måste du öka flödet i systemet, eller öka värdet för hysteresen, för som det nu är verkar kompressorn värma vattnet lite för mycket när den går, det gör att hysteresen genast klipper och kompressorn stannar.
Du kan få det lite bättre om du flyttar givaren till efter volymtanken, men det löser inte grundproblemet med för litet flöde/för tight hysteres.

För att öka flödet skall du öppna alla termostater.
Blir det för varmt inne skall du sänka kurvan vid den utetemp som för tillfället råder.
Om det inte hjälper att öppna alla termostater så måste du öka värdet för hysteres, kanske 2 grader och se hur det blir.

Men fokusera på flödet först, du skall inte behöva öka värdet för hysteres i en helt ny anläggning.

Dock, så länge du bara har halva huset inkopplat på systemet så måste du troligen öka värdet för hysteres, kanske t.o.m mer än de två grader jag föreslog.
Försök hitta ett värde på hysteres som ger kompressorn ca 15 minuters gångtid när den väl startar.
Skrivet av: Johannes Persson
« skrivet: 08 oktober 2012, 16:42:45 »

Men min givare sitter ju direkt på röret från värmepumpen. Så när den kör igång märker jag ju att det röret (mellan VP och volymtank) blir varmt snabbt och därför stannar värmepumpen. 
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 oktober 2012, 16:00:45 »

Det är ju dock fortfarande märkligt att du så snabbt får tillbaka hög temp på returen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 oktober 2012, 15:59:21 »

Jag kan inte se det på något annat sätt, koppla inkommande (från VP till tanken) till toppen, och utgående till botten, då kommer du att fylla tanken med värme uppifrån och ned.
Skrivet av: Johannes Persson
« skrivet: 08 oktober 2012, 15:56:34 »

Jag har redan kollat och sett att de två som är inkopplade leder till toppen och de som inte är inkopplade till botten.
Frågan är om det är feltänkt av installatören?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 oktober 2012, 15:39:23 »

Det beror som sagt var på.
Ofta är alla anslutningar i toppen, men ett eller ett par av anslutningarna har ett rör påsvetsat som leder ned vattnet till botten av tanken.
Du måste alltså se i manualen om anslutningarna som använts går in i topp eller botten.
Skrivet av: Johannes Persson
« skrivet: 08 oktober 2012, 15:36:41 »

Tyvärr har IVT återförsäljaren slutat svara så jag kan inte höra med min installatör om vad han tycker.

Men är alla överens om att in samt utlopp i toppen på volymtanken är felkopplat?
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 05 oktober 2012, 17:40:31 »

Det kanske finns ett rör inne i volymtanken på ena pipen? Precis som i vvb. Jag vet inte men bara ett tips fall ni glömde det. Bara så inte TS tar ner en back öl i pannrummet ikväll och börjar kapa alla rören.  ^-^
Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 oktober 2012, 17:07:42 »

Det finns en backventil i golvvärmeshunten. Fungerar den kan det inte bli kortslutning av flödet. Men kontrollera i alla fall att det är en märkbar temperaturskillnad mellan röret från värmepumpen till shunten och returen till värmepumpen.

Kontrollera hur lång tid det tar för utloppet från volymtanken att bli ungefär lika varmt som inloppet. Flödet genom pumpen bör vara ca 0,2 L/s. Flödet gånger tiden ger hur stor volym som är "aktiv" i volymtanken.

Tillägg: 0,2 L/s eller däromkring är normalt värmebärarflöde när allt fungerar som det ska göra. Är det kortslutning någonstans kan flödet vara högre. Det bör ta ca 8 minuter för vattnet att passera tanken. Är det kopplat så att inloppet mynnar ut i toppen och utloppet tas från botten på tanken bör det också vara den tid det tar för värmen att komma när pumpen startar.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 oktober 2012, 17:02:37 »

Den interna cirkulationspumpen driver flödet till radiatorerna, och in i golvvärmeshunten, där cirkpumpen för golvvärmen (den externa cirkulationen) sitter.
Jag tror att det är väldigt litet flöde i golvvärmen, och att det är i fördelarshunten som kortslutningen sker.
Nu har jag inte haft tid att kolla (skall äta nu) men jag misstänker att den kan vara boven.
Om båda rören går till topp i volymtanken så kan man lika gärna vara utan, det blir bara en "hink" vatten som utgör den volym som berörs.

Jag vidhåller mina råd.

Öppna alla termostater för fullt, ställ ned interna cirkpumpen på min, och dra på externa på max, sänk kurvan rejält.

Och framförallt, se till att rören till volymtanken kopplas om, utgående från värmepumpen skall in i toppen, och från botten till radiatorer/golvvärme.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 05 oktober 2012, 15:47:20 »

både in och ut är kopplat till toppen?

Om den är kopplad som volymtank i serie på framledningen så gör den ju inte sitt bästa jobb. Men det kan i alla fall inte vara där problemet är.

Skrivet av: Johannes Persson
« skrivet: 05 oktober 2012, 14:14:15 »

Shunten som enbart styr golvvärmen är en LK Fördelarshunt VS http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Produkter--System/LK-Golvvarme/Produktkatalog/Shuntar/Fordelarshunt/.

Bakom cirkeln som Rickard ritade in så finns det bara två rör upp till två t-kors vidare till två olika slingor till radiatorerna i källaren.

Det finns ingen extern cirkulationspump för radiatorerna.

Angående volymtanken så finns det två rör till botten och två rör till toppen. Både in och ut är kopplat till toppen.

Tack för all tid och alla svar
Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 oktober 2012, 13:52:07 »

Den borde vara där jag har ritat in pilen.
Går det större flöde i interna cirkulationen än i externa så får du tillbaks allt flöde den här vägen.

Vi misstänker samma ställe men är det verkligen en bypass? Jag ser ingen extern cirkulationspump för radiatorerna i källaren. Pumpen ovanför vid 5 och 6 är väl den för den shuntade golvvärmen. Jag tolkar bilden som att den inre cirkulationspumpen driver cirkulationen till radiatorerna i källaren och att det vid 5 och 6 finns en oavsiktlig kortslutning. Men jag kan ha fel.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 oktober 2012, 13:51:23 »

Vad heter det där kopplet/golvvärmecirkpumpen/maxbegränsningstermostaten, om vi kunde få tillverkare och typ den den anordningen skulle vi nog kunna lösa problemen, om det inte är felkopplat också.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 oktober 2012, 13:46:35 »

Vad händer borta vid 5 och 6? Finns det möjlighet att flödet kortsluts där? Jag tycker det ser ut som det är möjligt.

Det verkar inte finnas någon yttre cirkulationspump och bypass så som IVT:s system brukade vara uppbyggda.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 oktober 2012, 13:43:51 »

Den borde vara där jag har ritat in pilen.
Går det större flöde i interna cirkulationen än i externa så får du tillbaks allt flöde den här vägen.
Kolla också så att framledningen till volymtanken är kopplad till toppen av tanken, annar sticker varma vattnet direkt ut i toppen och recirkulerar tillbaks till returen via bypassen.

Finns det något kopplat bakom den isolerade ledningen, där jag ritat in den vita cirkeln?
Skrivet av: Johannes Persson
« skrivet: 05 oktober 2012, 13:04:26 »

Nu har jag fotograferat så ni som kan detta ser hur det ser ut.
Jag har skrivit ner vad jag tror allt är. Rätta mig gärna.
1. Inkommande kallvatten
2. Varmvatten till dusch osv
3. Tillopp värme till volymförstorare
4. Från volymförstorare
5. Tillopp golvvärme (2 vån)
6. Retur golvvärme (2 vån)
7. Retur värmepanna
8. Tillopp radiatorer (källare)
9. Retur radiatorer (källare)
10 Påfyllning av systemet

Kollar ni precis vänster om nr 7 så är det retur från en radiator som ligger för sig själv

Vilken skulle vara den sk "bypassen"?

Kan tillägga att hela vårt hus är på 200 kvm så lite värme behov borde det ju finnas.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 oktober 2012, 07:12:28 »

Det brukar finnas ett vred på själva cirkpumpen.
En bypass är en ledning som i närheten av värmepumpen går direkt mellan fram och returledning.
Den skall säkerställa att flödet i den externa kretsen kan vara högre än flödet i den interna kretsen - blir det tvärt om så får man exakt de problem du ser för tillfället.
Skrivet av: Johannes Persson
« skrivet: 05 oktober 2012, 07:10:15 »

Det stämmer att tanken är kopplad som en volymförstorare. Denna installerades när vi enbart körde pumpen mot 80 kvm golvvärme. Nu är jag ju absolut ingen expert men vad menar ni med bypass (får väl googla). Hittar ingen inställning för att sänka inre CP. Har ökat den yttre som styr golvvärmen. Gjorde detta i går kväll men hade 25 starter på ca 8 timmar.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 oktober 2012, 06:17:16 »

Bara för att trådstartaren beskriver tanken som en arbetstank behöver den ju inte vara det.
Jag ser bara två rör som går till tanken, och i min värld borde det vara fyra rör om det är en arbetstank.
Om tanken är en volymtank, så beror det var i systemet bypassen sitter, huruvida den alls ackumulerar någon värme.

Jag gissar att det är en volymtank, kurvan är för högt ställd, det finns inget eller väldigt lite flöde i externa kretsen, och mer eller mindre allt flöde går via byassen.

ÅTGÄRD:

Dra ned den interna cirkulationspumpen på lägsta läge.
Öppna alla termostater.
Öka externa cirkpumpen ett snäpp.
Det lär bli varmt inne, justera rumstemperaturen genom att sänka kurvan.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 05 oktober 2012, 00:39:02 »

wait wait hold yer horses

Tanken är ju en bypass, s.a.s.

Finns det en utöver detta?

framledningen går ner i tanken och returen hämtas där i från. Har vi ingen som hämtar ut värme är detta allt som händer. Körningen blir så lång eller kort den blir.

Med så liten tank kanske man ska sikta på ett delta på VPn på 10.

Det måste ju gå att få en längre körning än 60 sekunder mot 100l med 9kw.

Jag bombar det dubbla i effekt mot 300 liter och har inga körningar på 1-3 minuter då inte.


och varför 100l och varför någon extra bypassmeckapär?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 oktober 2012, 00:14:00 »

om allt går via bypassen kan det bli sådär.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 05 oktober 2012, 00:05:26 »

Asså det du beskriver med 1 minuts körning är inte möjligt ens om du bara kör mot 100l tanken.

Något är strypt eller felkopplat eller bara fel :)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 oktober 2012, 00:03:12 »

Kan du ta lite bättre närbilder på installationen, speciellt hela KB-ledningarna, och så vbf/vbr till volymtanken.
Skulle även vara bra att få se bypassledningen, hur den är installerad.
På med en strålkastare så vi får bra bilder.  ;)
Skrivet av: wptno1
« skrivet: 04 oktober 2012, 22:19:44 »

Sitter verkligen nivåkärlet på högsta punkten här?
Skrivet av: Johannes Persson
« skrivet: 04 oktober 2012, 20:15:29 »

Hej igen!

Dags att ta upp en gammal tråd.

Nu har jag fått installerat radiatorer i hela källaren men samma problem kvarstår.
Nu går min VP på men stängs av efter allt ifrån 20 - 60 sekunder. Kollade idag och då gick den igång vid 27 grader och stannar igen 41 grader. Den värmer ju upp röret där givaren sitter till arbetstanken på väldigt kort tid sedan kyls systemet ner till 27 grader på ett par minuter då den startar igen. Såg att arbetstanken är kopplad i toppen. Läste om någon som släppte sitt varmvatten på botten istället.

Vad göra?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 maj 2012, 09:16:49 »

Framledning  ligger på börvärde 28 nu vid 12 grader ute. Returen är ca 26, så skillnaden är liten. Har faktiskt ett vattenburet element i källaren så jag måste köra min VP inställd på "Radiatorer" för att den radiatorn över huvudtaget ska bli varm. Kanske blir bättre när hela källaren är vattenburen.

Jag skulle tro att detta är problemet, den låga tempdiffen tyder på att de flesta slingor är stängda så VP:n har i princip bara 100 liter och lite till att jobba mot.
Du borde nog tagit minst 200 liter arbetstank.  :'(

Men ser du till att få dit rejäla radiatorer i källaren så kanske du kan sänka kurvan?
Det borde även göra att VP:n får mer vatten att jobba mot.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 15 maj 2012, 07:57:09 »

Kolla att den yttre pumpen har högre flöde än den inre.

Min VP i Uppsala (med 200l tank) gick ungefär sådär efter igångkörning, och efter att jag sänkt hastigheten på den inre pumpen ordnade det upp sig.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 15 maj 2012, 07:25:32 »

Hej Tycker det verkar som den bryter av någon anledning.Kanske läge och ringa så dom får titta på din anläggning.
Skrivet av: Johannes Persson
« skrivet: 14 maj 2012, 21:50:33 »

Framledning  ligger på börvärde 28 nu vid 12 grader ute. Returen är ca 26, så skillnaden är liten. Har faktiskt ett vattenburet element i källaren så jag måste köra min VP inställd på "Radiatorer" för att den radiatorn över huvudtaget ska bli varm. Kanske blir bättre när hela källaren är vattenburen.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 14 maj 2012, 21:10:46 »

Eftersom det är kopplat med en arbetstank så bör du kolla att du inte har för hög kurva inställd.
Risken är att alla termostater stryper så att VP:n i princip endast värmer tanken och 100 liter är inte tillräckligt för en 9 kW VP.
Du bör trimma in systemet med termostaterna fullt öppna och ställa in rätt kurvlutning på din VP.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 maj 2012, 21:08:31 »

Hur är hastigheterna på cp om den i vp går mycket fortare än den som går till golven bör tanken laddas fort och kompressorn stannar men golvvärme brukar ha hög cirkulation Sc:,h
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 14 maj 2012, 20:54:41 »

Ojoj. Det blir en start var 20 minut det.. Vet inte hur Ivt kör, men på en Thermia är det max. Får du inga larm? Är det varmt inne?
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 14 maj 2012, 20:50:52 »

65ggr / dygn för värme... Jag tycker att det låter lite mycket.

Det första jag tänker på är att det är för lite vatten i systemet och/eller för lite värmebehov? Mycket av värmen nere går ju uppåt in i just golvet... Så vattnet kyls inte ner specielt mycket. :)

Vad har du för framledning och retur? :)
Skrivet av: Johannes Persson
« skrivet: 14 maj 2012, 20:40:25 »

Har en IVT HE 9 med en arbetstank på 100 Liter som varit igång från den 22:e februari till idag 14:e maj. Har ett Souterräng hus på ca 200 kvadrat fördelat lika på två plan. Direktverkande el när vi flyttade in men har nu konverterat nästan hela ytan på övre plan till vattenburen golvvärme, men fortfarande el i källaren tills vi byter till radiatorer.

Mitt problem är att min kompressor i VP:en har startat 6000 ggr på dessa ca 84 dagar. Varav 5500 ggr till värme och 500 ggr till vatten.

Några tankar...?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!