Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kass golvvärme!!!  (läst 16038 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tjommeost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #30 skrivet: 11 februari 2013, 14:02:11 »
Lyckades komma åt och mäta med skjutmått utanpå alla gängor.
Då visar det sig att den övre på ventilen är 34mm och den nedre är ca.28mm (trångt som f#"n) vilket jag antar är det samma som 1" och 3/4" om jag har läst rätt i översättningstabellen.
Det verkar även sitta en nippel? från 34mm till 28mm undertill så att det ska passa.

Då tänkte jag att jag införskaffar en nippel med 34mm på bägge sidor så borde det fungera.

Har jag missat någonting? Kan det vara olika typer av gängor eller passar vad som helst bara det är rätt mått?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #31 skrivet: 11 februari 2013, 14:53:39 »
Det lite mindre experimentella angreppsättet vore att prova ringa Uponor och be att få prata med någon teknisk och fråga snällt om det kommer att funka göra som du tänkt. De kanske har andra förslag också på hur du kan lösa ditt problem med onödig ned-shuntning av temperaturen av Push 22....
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #32 skrivet: 11 februari 2013, 15:02:47 »
Blir lite förbryllad av bilden. Tycker inte det ser ut som en uponorschunt. Dom brukar väl TA ventiler. Hur som helst. Varför skall du ta bort ventilen? Har du provat att stänga by-pass?
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad tjommeost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #33 skrivet: 11 februari 2013, 18:26:07 »
Blir lite förbryllad av bilden. Tycker inte det ser ut som en uponorschunt. Dom brukar väl TA ventiler. Hur som helst. Varför skall du ta bort ventilen? Har du provat att stänga by-pass?
Oh ja, visst har jag provat att stänga bypassen. Blev lite bättre än innan men fortfarande mycket dåligt.
Själva anledningen till att jag vill ta bort ventilen är för att jag vill öka flödet. Med ventilen fullt öppen så är det fortfarande på tok för lågt flöde som släpps igenom ventilen (kanske 10% av rörets dimension) och detta ska försörja 150kvm golvvärme. Dessutom får ju pannan jobba onödigt hårt.
Kollade på http://www.uponor.se/~/media/Files/Uponor/Sweden/Archive/BLD_Archive_UFH/BLD_UFH_5040_122008%20Push15-22A.pdf
och där står det att det är MMA ventil.

Utloggad tjommeost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #34 skrivet: 11 februari 2013, 18:32:06 »
Det lite mindre experimentella angreppsättet vore att prova ringa Uponor och be att få prata med någon teknisk och fråga snällt om det kommer att funka göra som du tänkt. De kanske har andra förslag också på hur du kan lösa ditt problem med onödig ned-shuntning av temperaturen av Push 22....

Trodde faktiskt att jag hade skrivit att jag har pratat med Uponor (my bad  :o )

Har inte dragit mitt förslag för dom men dom sade att det bästa för mig som bara har golvvärme och FLVP är att ta bort shunten. Den är ju gjord för att sitta i ett kombinerat system av både golvvärme och radiatorer, eller ett system där man inte kan ställa framledningstemperaturen på pannan. Dock skulle detta kräva en massa knepiga rördragningar som jag inte skulle våga göra själv.
Då har jag själv kommit fram till att det enda som stryper flödet är ju dom två ventilerna.
Det borde resultera i fullt flöde. Dock med en extra cp, men det kan ju inte skada.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #35 skrivet: 11 februari 2013, 21:14:37 »
Har du sett följande tråd om Push 12? Verkar lovande. Om det finns samma funktion i din Push 22A så vore det ju bra: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51027.msg519400
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad tjommeost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #36 skrivet: 11 februari 2013, 22:57:57 »
Verkar vara det samma som den inbyggda reglerventilen som sitter på min push 22a. Även kallat bypass. Den har ju exakt samma funktion som beskrivs i den tråden i alla fall. Tyvärr :(

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #37 skrivet: 11 februari 2013, 23:12:36 »
Nu ska jag bara skriva en sak till innan jag slutar spekulera och störa med fler förslag :)

Synd att vi inte har nån manual på exakt din shunt. :(

Jag läste i den andra trÃ¥den igen och kollade bilden frÃ¥n manualen till Push 12. Jag tolkar det som bopakloster/uponor skriver och vad som stÃ¥r bilden som att injusteringsventilen för sekundärsidan, 9,  ska vara i läge 9c (pÃ¥ tvären) sÃ¥ att "ingen shutning sker" och temperatursjusteringsventilen 11 ska vara öppen i läge 11a. Är det sÃ¥ du ställt in det ocksÃ¥ alltsÃ¥?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad tjommeost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #38 skrivet: 12 februari 2013, 08:44:12 »
Erik: Jag gillar spekulationer och förslag, det är därför jag skriver här  tummenupp

Dock så har jag ställt in min shunt med fullt öppen temperaturjusteringsventil och blandarskruven stängd.

Utloggad tjommeost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #39 skrivet: 12 februari 2013, 14:55:21 »
Pratade med Uponor tidigare idag och frågade vad dom tyckte om mitt förslag.
Dom sade att min lösning var den enklaste för mig som hemmapulare, men om jag hade möjlighet så skulle jag "ta bort skiten, den kommer bara ställa till med problem. Vem i he"#€te har satt in den från första början".


Så nu har jag i alla fall tagit bort termostatventilen, så nu får vi se vad som händer.

Fick inte loss returventilen dÃ¥ den satt som om den vore limmad, trodde nästan att jag skulle slita bort hela shunten  ;) Fick dock kika pÃ¥ en likadan hos min lokala VVS firma och den öppningen som var i den var ju betydligt generösare i alla fall. FÃ¥r hoppas att det ger resultat ändÃ¥.

Utloggad jtl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Kass golvvärme!!!
« Svar #40 skrivet: 01 mars 2013, 09:34:45 »
Synd att vi inte har nån manual på exakt din shunt. :(

Har tyvärr inga förslag men här är manualen till 22a (finns på Uponors hemsida).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!