Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: jtl
« skrivet: 01 mars 2013, 09:34:45 »

Synd att vi inte har nån manual på exakt din shunt. :(

Har tyvärr inga förslag men här är manualen till 22a (finns på Uponors hemsida).
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 12 februari 2013, 14:55:21 »

Pratade med Uponor tidigare idag och frågade vad dom tyckte om mitt förslag.
Dom sade att min lösning var den enklaste för mig som hemmapulare, men om jag hade möjlighet så skulle jag "ta bort skiten, den kommer bara ställa till med problem. Vem i he"#€te har satt in den från första början".


Så nu har jag i alla fall tagit bort termostatventilen, så nu får vi se vad som händer.

Fick inte loss returventilen då den satt som om den vore limmad, trodde nästan att jag skulle slita bort hela shunten  ;) Fick dock kika på en likadan hos min lokala VVS firma och den öppningen som var i den var ju betydligt generösare i alla fall. Får hoppas att det ger resultat ändå.
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 12 februari 2013, 08:44:12 »

Erik: Jag gillar spekulationer och förslag, det är därför jag skriver här  tummenupp

Dock så har jag ställt in min shunt med fullt öppen temperaturjusteringsventil och blandarskruven stängd.
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 11 februari 2013, 23:12:36 »

Nu ska jag bara skriva en sak till innan jag slutar spekulera och störa med fler förslag :)

Synd att vi inte har nån manual på exakt din shunt. :(

Jag läste i den andra tråden igen och kollade bilden från manualen till Push 12. Jag tolkar det som bopakloster/uponor skriver och vad som står bilden som att injusteringsventilen för sekundärsidan, 9,  ska vara i läge 9c (på tvären) så att "ingen shutning sker" och temperatursjusteringsventilen 11 ska vara öppen i läge 11a. Är det så du ställt in det också alltså?
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 11 februari 2013, 22:57:57 »

Verkar vara det samma som den inbyggda reglerventilen som sitter på min push 22a. Även kallat bypass. Den har ju exakt samma funktion som beskrivs i den tråden i alla fall. Tyvärr :(
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 11 februari 2013, 21:14:37 »

Har du sett följande tråd om Push 12? Verkar lovande. Om det finns samma funktion i din Push 22A så vore det ju bra: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51027.msg519400
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 11 februari 2013, 18:32:06 »

Det lite mindre experimentella angreppsättet vore att prova ringa Uponor och be att få prata med någon teknisk och fråga snällt om det kommer att funka göra som du tänkt. De kanske har andra förslag också på hur du kan lösa ditt problem med onödig ned-shuntning av temperaturen av Push 22....

Trodde faktiskt att jag hade skrivit att jag har pratat med Uponor (my bad  :o )

Har inte dragit mitt förslag för dom men dom sade att det bästa för mig som bara har golvvärme och FLVP är att ta bort shunten. Den är ju gjord för att sitta i ett kombinerat system av både golvvärme och radiatorer, eller ett system där man inte kan ställa framledningstemperaturen på pannan. Dock skulle detta kräva en massa knepiga rördragningar som jag inte skulle våga göra själv.
Då har jag själv kommit fram till att det enda som stryper flödet är ju dom två ventilerna.
Det borde resultera i fullt flöde. Dock med en extra cp, men det kan ju inte skada.
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 11 februari 2013, 18:26:07 »

Blir lite förbryllad av bilden. Tycker inte det ser ut som en uponorschunt. Dom brukar väl TA ventiler. Hur som helst. Varför skall du ta bort ventilen? Har du provat att stänga by-pass?
Oh ja, visst har jag provat att stänga bypassen. Blev lite bättre än innan men fortfarande mycket dåligt.
Själva anledningen till att jag vill ta bort ventilen är för att jag vill öka flödet. Med ventilen fullt öppen så är det fortfarande på tok för lågt flöde som släpps igenom ventilen (kanske 10% av rörets dimension) och detta ska försörja 150kvm golvvärme. Dessutom får ju pannan jobba onödigt hårt.
Kollade på http://www.uponor.se/~/media/Files/Uponor/Sweden/Archive/BLD_Archive_UFH/BLD_UFH_5040_122008%20Push15-22A.pdf
och där står det att det är MMA ventil.
Skrivet av: Perak
« skrivet: 11 februari 2013, 15:02:47 »

Blir lite förbryllad av bilden. Tycker inte det ser ut som en uponorschunt. Dom brukar väl TA ventiler. Hur som helst. Varför skall du ta bort ventilen? Har du provat att stänga by-pass?
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 11 februari 2013, 14:53:39 »

Det lite mindre experimentella angreppsättet vore att prova ringa Uponor och be att få prata med någon teknisk och fråga snällt om det kommer att funka göra som du tänkt. De kanske har andra förslag också på hur du kan lösa ditt problem med onödig ned-shuntning av temperaturen av Push 22....
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 11 februari 2013, 14:02:11 »

Lyckades komma åt och mäta med skjutmått utanpå alla gängor.
Då visar det sig att den övre på ventilen är 34mm och den nedre är ca.28mm (trångt som f#"n) vilket jag antar är det samma som 1" och 3/4" om jag har läst rätt i översättningstabellen.
Det verkar även sitta en nippel? från 34mm till 28mm undertill så att det ska passa.

Då tänkte jag att jag införskaffar en nippel med 34mm på bägge sidor så borde det fungera.

Har jag missat någonting? Kan det vara olika typer av gängor eller passar vad som helst bara det är rätt mått?
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 11 februari 2013, 11:16:58 »

Nu har jag försökt att koppla bort termostatventilen, men gängorna passade inte.
Eftersom det går en slang från pannan till termostatventilen så trodde jag att det skulle gå smärtfritt, men icke det  help

På MMA:s hemsida så står det  3/4 anslutning. Då antog jag att det skulle vara samma sort i bägge ändar. Men när jag drar upp slangen mot shunten så passar det inte alls. Den verkar vara mindre än termostatventilen.
Och på infon om shunten så står det så här:
Röranslutning Primär: G1/2 inv gäng
Röranslutning Sekundär: G3/4 inv gäng
Röranslutning Sekundär med excenter: G1 utv gäng

Vet inte vilken av dessa jag håller på med så det är lite svårt att veta hur jag ska göra.

Bifogar en bild så kanske ni förstår vad jag menar.
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 07 februari 2013, 13:13:33 »

Santos: Förstår vad du menar och för min del så behöver ju inte golven vara jättevarma och sköna hela tiden, bara det är ett drägligt inneklimat.  Jag bara antar att det blir dyrare att värma upp huset om jag måste ha en framledningstemperatur från pannan på 55 grader vid -3 grader ute för att hålla omkring +20 inne. Detta kan inte vara rätt.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 07 februari 2013, 08:19:54 »

Om man vill att det ska kännas att det är golvvärme så är klinker bättre. Golvet, dvs träparketten kan ju ha en bra yttemperatur kring 28 - 30 grader utan att man tycker att det känns varmt. Klinker är bättre på att leda värmen till fötterna, men parkett och klinker är lika bra på att värma upp rummet.

En annan sak är ju att det borde gå att ordna en lägre framledning och spara pengar.
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 06 februari 2013, 23:07:26 »

Har kollat alla papper hemma och kan inte hitta nån dokumentation på hur det ser ut.

Har ett svagt minne från besöket i fabriken att det är golvvärmerör+plåt, 22mm spån och 15mm parkett (kan även vara en dröm  ::) )

Men oavsett hur det ser ut så borde det ju bli bättre om jag ökar flödet genom att ta bort termostaten/shunten. Eller?
Då räcker det ju om FLVP endast producerar den temperatur som behövs till slingorna, och inte mera.
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 05 februari 2013, 07:32:42 »

Jag tror att jag kanske har dokumenten hemma i en pärm från bygget.
Ska kolla när jag kommer hem från jobbet.
Skrivet av: Perak
« skrivet: 04 februari 2013, 21:24:30 »

Är det Uponors plastfördelare? Men fortfarande vad ligger det ovanpå plåtarna? Jag var på en anläggning som det låg två gips och parkett. Det var projjat 55grader vid DUT. Trodde det var fel så jag ringde upp och frågade. Jo minnsan det behövdes enligt Uponor. Gissa om det blev knas i deras tillbyggnad som var betong och klinker. Ring Uponor och prata med dom. Dom har säkert dokumentationen kvar på anläggningen.
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 04 februari 2013, 19:01:39 »

Det är Uponor. Huset är byggt 2008. Modulenthus - modell: allegro 2
Har ingen aning om golvplåtar m.m.

Har tyvärr ingen ir-termometer så jag har inga siffror på golvtempen.

Dock så misstror jag starkt dom termometrar som sitter på fördelarna.
Det är nämligen inte det minsta obehagligt att hålla i rören när dom visar 60 grader.
Skrivet av: Perak
« skrivet: 04 februari 2013, 14:37:19 »

Vad är det för golvvärmesystem? LK? Uponor? Roth? Hur gammalt? Vilken typ av golvplåt? Hur mycket och vad ligger det ovanpå slingorna? Verkar ju som att golvet inte för över värmen från slangen. Vad är det för yttemperatur på golvet typ.
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 03 februari 2013, 19:50:31 »

Nej ;)
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 02 februari 2013, 13:20:08 »

Måste bara kolla en sak.

Det kan väl inte vara så att när man trycker in piggen så öppnar ventilen? Allting annat på shunten är lite bakvänt så jag kom på att jag måste fråga. I så fall är det ju bara att skruva in den maximalt. ???
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 02 februari 2013, 12:27:23 »

Detta är precis vad jag har kommit fram till och vill därför öppna allting för fullt.
Så nu börjar jag fundera på att byta ut MMA ventilen mot ett rakt rör eller en vanlig kulventil och låta FLVP sköta allting.
Borde ju inte vara så svårt att fixa själv.
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 02 februari 2013, 12:20:14 »

Har inga andra värmekällor som kan påverka.

Såg en intressant sak nu på morgonen. Det sitter en termometer precis efter cirkulationspumpen och sedan sitter det en på fördelaren ca. 30-40cm längre fram. Och den som sitter precis efter cirkulationspumpen visar omkring fem grader mer än den som sitter vid fördelaren.
Om du bara har golvvärme, dvs inga radiatorer också, så gissar jag att shuntgruppen Push 22a gör mer skada än nytta; dvs att den helt enkelt alltid sänker temperaturen på framledningen till golvvärmen proportionerligt (och i detta fallet i onödan!). Det är liksom dess funktion: att blanda in kallvatten till det varma vattnet för att sänka tempen för golvvärmen (t ex för att man har radiatorer också som behöver högre framledning).

Jag försökte hitta en manual till Push 22 på Uponors hemsida för att se vad som står där, men gav upp efter en stund. Däremot hittade jag följande FAQ : "Måste man alltid ha en shuntgrupp vid golvvärme?":  http://www.uponor.se/service-center/faqs/faqs-ufh.aspx (svaret är "Nej").
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 02 februari 2013, 10:56:38 »

Ok. Har letat vidare lite noggrannare nu under morgonen och kommit fram till att den är INTE justerbar, så det kan vi släppa nu.

Så nu undrar jag om den verkligen kan ha hängt sig?
Den går att trycka in så att det sprutar vatten och den går att trycka i sidled, även då kommer det ett par droppar.
Ska man försöka dra ut den med nåt verktyg eller kan det vara så att den i fullt öppet läge ändå begränsar flödet så pass mycket? Har svårt att tänka mig att det är öppet så pass mycket som 20mm då ventilen endast rör sig ca 2-3mm.
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 01 februari 2013, 17:20:12 »

Den verkar inte gå att få ut med hjälp av att skruva loss den yttre muttern heller.
Har dock kollat upp exakt vad termostaten heter.
Markaryd VR 20 DN 20 kv 0,9 (2K)

Söker man på VR 20 så hittar man att den inte går att justera
 ( http://www.mma.se/produkter/ventiler-vaermekyla/ventil-utan-foerinstaellning-v.aspx ) , men när jag kikade lite närmare på monteringsanvisningarna så står det att det är ett speciellt verktyg för justering som heter FV till just 2K. 

Tycker att det är lite snurrigt. Såg dessutom att FV kostar typ 400 spänn........ inte alls kul, och jag tänker nog inte chansa på att så är fallet då det är väldigt svårt att se på själva ventilen om den är justerbar (sitter lite illa till).
Vore ju trevligt om det gick att skruva ut ventilen med något annat verktyg som man redan har hemma eller någonting som inte är så dyrt att köpa.

Skrivet av: tipo874
« skrivet: 31 januari 2013, 19:02:21 »

Lägger upp en bild så du ser exakt hur den ser ut.

Det där är en MMA-ventil, och om den funkar som MMA:s radiatorkoppel så bör det inte vara nåt problem att skruva loss den yttersta sexkanten, med tappen. Innanför den har du antagligen en strypning som kan justeras. Det kan ju vara så att ventilen är strypt. Det kan komma några droppar vatten när du skruvar bort sexkanten.

Man behöver en FN2 nyckel för att justera det:



http://www.vvs-boden.se/mma-forinstallningsverktyg-fn2-p-10831.html
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 31 januari 2013, 17:48:27 »

Lägger upp en bild så du ser exakt hur den ser ut.
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 31 januari 2013, 15:18:34 »

Mr Henke. Verkar inte riktigt fungera med våld som du beskriver.
Vad händer om jag släpper på den yttersta muttern. Kan man komma åt att pilla på käglan för att se om den släpper. (Utan vattenskada naturligtvis).
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 30 januari 2013, 15:53:04 »

Skruvade bort termostatvredet på shunten idag för att kolla om det hade hängt sig. Jag undrar hur mycket ska man kunna trycka in pinnen som sitter där. Tänkte att det kanske kan begränsa flödet.
I det läget som den var när jag demonterade den så gick den att trycka in 2-3mm, men den gick även att dra ut med en tång ca 3-4mm. När man sedan trycker in den från fullt utdraget så känner man inget motstånd innan man kommer till dom sista 2-3mm.
Kan den ha hängt upp sig inne i ventilen? Och om så är fallet, hur fixar man det? Kan man öppna den yttersta muttern som håller i pinnen utan att det blir översvämmning? Är livrädd för vattenskada Skämspådig
Käglan inuti har fastnat på hälften. Prova att trycka på stiftet många gånger. Till slut brukar det släppa. Gör det inte det så knacka med något utanpå samtidigt som du trycker och släpper piggen hela tiden. Om du får den att släppa så var vaksam på tempen ut i golvet så det inte blir tokvarmt.
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 30 januari 2013, 15:11:14 »

Skruvade bort termostatvredet på shunten idag för att kolla om det hade hängt sig. Jag undrar hur mycket ska man kunna trycka in pinnen som sitter där. Tänkte att det kanske kan begränsa flödet.
I det läget som den var när jag demonterade den så gick den att trycka in 2-3mm, men den gick även att dra ut med en tång ca 3-4mm. När man sedan trycker in den från fullt utdraget så känner man inget motstånd innan man kommer till dom sista 2-3mm.
Kan den ha hängt upp sig inne i ventilen? Och om så är fallet, hur fixar man det? Kan man öppna den yttersta muttern som håller i pinnen utan att det blir översvämmning? Är livrädd för vattenskada Skämspådig
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 29 januari 2013, 08:55:45 »

Har inga andra värmekällor som kan påverka.

Såg en intressant sak nu på morgonen. Det sitter en termometer precis efter cirkulationspumpen och sedan sitter det en på fördelaren ca. 30-40cm längre fram. Och den som sitter precis efter cirkulationspumpen visar omkring fem grader mer än den som sitter vid fördelaren.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 29 januari 2013, 08:29:59 »

Värmen har aldrig fungerat som den ska har jag insett nu.
Vi har ju haft varmt inne i huset vid alla möjliga temperaturer, men har på sistonde insett att man aldrig ska behöva skicka fram 60 grader vatten i framlednining.
Hej! Okej men du får gärna berätta lite mer exempel har du andra värmekällor som kan påverka?
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 29 januari 2013, 08:14:36 »

Hej tjommeost,

Jag har golvvärme i träbjälklag i mitt fritidshus och det funkar utmärkt.
Vet inte riktigt hur ditt system är uppbyggt, beskriv gärna?
När jag justerade in mitt system så struntade jag helt i fabrikantens uträkning och inställningar.
Istället öppnade jag samtliga slingor till max och ströp vardera slinga med en tempraturskillnad på ca 7 °C med en IR termometer.
Viktigt att dokumentera alla inställningar och och vänta minst 1 dygn efter varje ändring.
Och skynda långsamt...
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 29 januari 2013, 08:11:26 »

Värmen har aldrig fungerat som den ska har jag insett nu.
Vi har ju haft varmt inne i huset vid alla möjliga temperaturer, men har på sistonde insett att man aldrig ska behöva skicka fram 60 grader vatten i framlednining.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 29 januari 2013, 08:06:49 »

Träbjälklag.
Hej Har du alltid haft dålig värme eller har det kommit nu?Har du kollat så du har tillräckligt med vatten i systemet.
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 29 januari 2013, 07:58:23 »

Träbjälklag.

Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 29 januari 2013, 07:05:31 »

Är slingorna in gjutna i betong eller?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 29 januari 2013, 00:31:32 »

att returen är så pass hög som 37 grader när framledningen är 40 indikerar väl att du har lite för högt flöde.

Att få bort termostater är i detta läge helt korrekt samt att försöka säkerställa att shunten står 100% öppen och bara är manuellt instrypt. justera strypningen så att returen blir lite lägre.

mest av allt låter det ju underligt att golvet skulle kräva mer än 40 grader.


Har du möjlighet att mäta med ir picka och typ eltejp på rören invid shunten så du verkligen kan mäta inkommande före och efter shunt samt utgående före och efter shunt och se att inget knasigt händer i shunten.
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 28 januari 2013, 23:24:26 »

Nej, det har jag inte......
Det trodde jag bara man behövde göra vid installationen.
Men om det är luft i systemet så ska väl flödet upphöra helt och hållet?
Skrivet av: Caverion
« skrivet: 28 januari 2013, 23:06:48 »

Har du luftat ordentligt?
Skrivet av: tjommeost
« skrivet: 28 januari 2013, 23:04:02 »

Hur ska jag få min golvvärme att fungerar bättre?
Har en FLVP (Nibe 640) som ger ca.40 grader framledningstemperatur (vid ca.2+ ute) till fördelarna och shunten (Push 22a). Returen är ca. 35-37 grader. Dock så är golven inte varma. Slingorna är injusterade enligt uponors schema och termostaterna är borttagna och den biten verkar fungera.
Har trott att det var för dåligt flöde i systemet så jag har försökt att "koppla bort" shunten genom att maxa termostaten och pumhastigheten, stänga den inbyggda reglerventilen och öppna returen fullt men ingenting fungerar. Har någon nån ide om vad det kan vara för fel eller vad jag gör för fel?
Man tycker ju att om det går ut 40 gradigt vatten i slingorna så borde det ju bli varmt. I alla fall om fötterna  Sc:,h
Finns det flera ställen i systemet där man kan ställa flödet?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!