Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hetgas givare larm  (läst 11356 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jens G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Hetgas givare larm
« skrivet: 04 mars 2016, 20:32:00 »
Flyttade in i ett hus där det finns en CTC Ecoel + ecoair 107 v3
Sedan ett par dagar larmar den ibland för hetgas givare.
Tyvärr ser jag inte i larm listan vilken temperatur som den hade när larmet inträffade. Larmet kan inträffa även när vi inte är hemma.
 Tittade i Ecoair enheten och det senaste latrmet är E1 dvs högtryck pressostat. Vet inte när det inträffade om ens det är i samband med hetgas givare larmet.
Nu när pumpen går så är hetgas temperaturen 80-86 grader.
Vad kan vara orsaken?



Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Hetgas givare larm
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2016, 21:20:21 »
Den här vintern har många haft problem med larm för hetgastemp på EcoAir, och det finns redan många trådar om saken här i forumet. En bra början kan ju vara att studera dem.

80-86 °C låter som en föredömligt låg hetgastemp för att vara en EcoAir i full drift, det är inte ovanligt att de ligger runt eller över 100 °C trots att vattentempen inte är anmärkningsvärt hög. Larmet för hög hetgastemp ligger på 127 °C.

Den 105v3 som jag brukar hålla ett öga på, har följande temperaturer just för ögonblicket (ca 30 minuter sedan senaste start, den tycks inte ha behövt avfrosta de senaste timmarna):
Hetgas 94 °C
Inkommande vatten 39 °C
Utgående vatten 45 °C
Utetemp -3 °C
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Jens G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Hetgas givare larm
« Svar #2 skrivet: 05 mars 2016, 07:16:48 »
Har självklart börjat med att läsa andra inlägg och kontrollerat det mot min v-pump men det har inte löst felet.
 Det senaste larmet som man kan se i  ecoair enheten är E1 dvs högtryckpressostat. Finns det nÃ¥got samband mellan det larmet och hetgas givare larmet som ecoel enheten larmar om?


Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Hetgas givare larm
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2016, 08:54:02 »
Högt tryck och hög temperatur pÃ¥ hetgassidan brukar ju följas Ã¥t. SÃ¥ det är mycket möjligt att bÃ¥da larmen/felkoderna kan ha samma orsak i grunden, dvs att värmepumpen av nÃ¥gon anledning inte blir av med den energi som borde levereras till vattnet.  Kan orsakas t ex av luft i värmeväxlaren, att laddpumpen (cirkulationspumpen) har stÃ¥tt stilla av nÃ¥gon anledning, eller att man har rÃ¥kat starta värmepumpen utan att ha vatten i systemet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Jens G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Hetgas givare larm
« Svar #4 skrivet: 05 mars 2016, 19:12:22 »
Nu lyckades jag stÃ¥ vid pumpen  när larmet inträffade.
Pumpen jobbade normalt och sen  pÃ¥började den,vad jag tror,  att avfrosta.
Hetgas tempen gick då från 80 grader ner till ca 60 grader.
Efter ett tag så återgick pumpen till normal drift och hetgas en började klättra uppåt. Vid 75grader stört dök hetgas tempen och pumpen larmade gör hetgas givare.

Några förslag vad som orsakar problemet med hetgas larmet.?


Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Hetgas givare larm
« Svar #5 skrivet: 05 mars 2016, 21:07:38 »
Larmar den alltså för fel på givaren och inte för hög hetgastemperatur?

En sak du skulle kunna kolla är att peta på givaren, dra i kablarna till den osv och se om hetgastemperaturvärdet ändras då. Givarkablarna är anslutna till en skruvplint på kretskortet i elskåpet, kolla att allt ser bra ut där - skruvarna åtdragna, inga lösa trådar som spretar och kan orsaka kortslutning osv.

Du kan också kolla att den hetgastemp som visas i displayen då värmepumpen har stått stilla flera timmar, är ungefär lika med utetemperaturen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Nickmac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hetgas givare larm
« Svar #6 skrivet: 05 mars 2016, 21:34:35 »
Hej!
Hade samma fel för några år sedan; hetgastempen hoppade upp och ner vid avfrostning och värmepumpen stannade.
Efter 10 minuters startfördröjning startade den igen och gick normalt till nästa avfrostning.
Efter att jag bytte hetgasgivaren (lätt att byta själv) har detta fel ej visat sig igen!
Ecoair 105 V3, installerad 2007-01-03. - Fast kond. - CTC Totalpanna från 1985. - 100 l v.v-beredare, installerad 2007-08. Uppvärmd yta: 100m² (21°) + 40m² (19° källare). Tilläggsisolerat 1,5-plans 50-tals-trähus, 4-glasfönster i Göteborgsområdet. Viss komforteldning i braskamin. 2 Personer. Tidigare årsförbrukning: c:a 19000 kWh inkl. hh-el.
Snittförbrukning 2007-2020: c:a 9000 kWh / inkl. hh-el.

Utloggad Jens G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Hetgas givare larm
« Svar #7 skrivet: 06 mars 2016, 00:52:08 »
@nickman,  larmade den dÃ¥ för hetgas givare och var du dÃ¥ tvungen att nollställa larmet innan den hoppade igÃ¥ng?
Beställer en ny givare pÃ¥ mÃ¥ndag.  Bifogar en bild pÃ¥ givaren som sitter där idag.

Utloggad Nickmac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hetgas givare larm
« Svar #8 skrivet: 06 mars 2016, 11:06:44 »
Nej jag behövde aldrig återställa larmet, pumpen gick igång av sig själv!
Som jag minns det nu, några år efteråt, blinkade "E04" omväxlande med hetgastempen.
Lite märkligt, då handboken säger att alla fel utom "E08" måste återställas manuellt...?
Nu kör jag ju anläggningen med fast kondensering mot en gammal panna, om det kan
göra någon skillnad? Det har i allafall funkat felfritt efter bytet av hetgasgivare!
M.v.h. Nickmac
Ecoair 105 V3, installerad 2007-01-03. - Fast kond. - CTC Totalpanna från 1985. - 100 l v.v-beredare, installerad 2007-08. Uppvärmd yta: 100m² (21°) + 40m² (19° källare). Tilläggsisolerat 1,5-plans 50-tals-trähus, 4-glasfönster i Göteborgsområdet. Viss komforteldning i braskamin. 2 Personer. Tidigare årsförbrukning: c:a 19000 kWh inkl. hh-el.
Snittförbrukning 2007-2020: c:a 9000 kWh / inkl. hh-el.

Utloggad Jens G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Hetgas givare larm
« Svar #9 skrivet: 07 mars 2016, 07:53:49 »
Igår morse var jag ute och kollade hetgas givaren. Därefter gick pumpen fram tills idag utan att larma. Idag så larmade ecoel enheten för hetgas givare men på ecoair så visas endast hetgas tempen växlande a19 - 19 - a19 ....
Ska larmet visas växlande i displayen? Går jag in i meny5 så visas sista larmet och det var e04.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hetgas givare larm
« Svar #10 skrivet: 07 mars 2016, 08:48:27 »
Efter ett tag så återgick pumpen till normal drift och hetgas en började klättra uppåt. Vid 75grader stört dök hetgas tempen och pumpen larmade gör hetgas givare.

På beskrivningen låter det som att nåt är glapp. Byt givare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jens G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Hetgas givare larm
« Svar #11 skrivet: 20 mars 2016, 15:42:49 »
Bytte hetgasgivare för 1.5 vecka sedan. Hittills har pumpen inte larmat. Så problemet är nog löst.

Tack för hjälpen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!