Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med Nibe F370 som tappar varmvattenladdning  (läst 1095 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Denna93

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan.
Behöver hjälp med beslut. Min F370 (2012) har troligen någotslags problem med sin kompressor, väldigt svårt att veta felet. Har haft Nibes service på plats och de menar att de skulle behöva byta kompressorn. Fått offert på både byte av kompressor och ny Nibe S735. Kompressor kostar ca 30.000kr och nya S735 125.000kr.
Där är allt arbete inräknat.
Felet är att min nibe tappar varmvatten laddningen väldigt snabbt fastän Kompressorn går på högvarv. Kompressorn ger ingen som helst värme till varmvattnet, utan eltillskottet behöver varje timme hjälpa till. Men om jag bockar i och stänger av kompressorn totalt så då går elpatronen hela tiden, så någonting verkar kompressorn göra. Detta gör mig också lite tveksam att det skulle bara vara kompressorn som är sönder. Dock är expansionskärlet kollat och det läcker inte och annars ger inte den några som helst indikationer på att något är fel

Har bifogat grafer från Nibepi. Min F370 är så gammal så man kan inte koppla upp den till nibe (har ingen Rj-45 port)

När man kollar närmare pÃ¥ graferna sÃ¥ ser det ut som att varmvatten tanken tappar värme varje gÃ¥ng kompressorn gÃ¥r i Prio 50=Transfer. Vad betyder Transfer? Om det gÃ¥r pÃ¥ värme  =prio 30 sÃ¥ verkar den hÃ¥lla ganska bra värmen. Och när den gÃ¥r över till prio 20= varmvatten sÃ¥ vill den samtidigt dra direkt igÃ¥ng eltillskottet
Just nu verkar den tappa BT6 laddningen på 50grader under 20 minuter ner till 40grader när den kör på Transfer. Vi duschar endast 1 gång per dag och håller värmen inomhus runt 20 grader. Så att den tappar så mycket av BT6 laddningen är enligt mig väldigt konstigt.

Utomhus är det nu -5 och har lagt fläkten på 65% så den avfrostar nästan aldrig.

Behöver hjälp med vad jag borde göra.
« Senast ändrad: 07 mars 2023, 19:12:40 av Denna93 »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med Nibe F370 som tappar varmvattenladdning
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2023, 21:27:53 »
Hej! Hur kompressorn fungerar ser du främst genom att titta på förångnings- och avluftstemperaturerna. De ska normalt ligga på runt 5 grader men kan också vara uppåt 10 eller neråt 0 grader beroende på fläktinställning och innetemperatur. 30 tkr för kompressorbyte låter mycket. Är det med byte av förångare?? Det var inte länge sedan kompressorbyte kostade strax under 20 tkr. Du kanske ska kolla med någon annan värmepumpsfirma också. 125 tkr för S735 inkl installation låter däremot bra med tanke på NIBEs höga listpris. Men vilken leveranstid fick du? Priset på de varvtalsstyrda frånluftsvärmepumparna har också stigit mycket senaste 1-2 åren som för många andra värmepumpar.

Kompressorn i F370 ger bara ca 2 kW värme och det räcker i bästa fall ner till ca 6 °C utetemperatur för att hålla huset varmt om man snålar med varmvattnet. Annars måste el-patronen skjuta till resten av värmen som behövs, och det blir mycket el-patron under vinterhalvåret. Ett genomsnittligt modernt välisolerat hus drar kanske 3-4 kW när det är nollgradigt väder.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Denna93

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med Nibe F370 som tappar varmvattenladdning
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2023, 23:36:16 »
Vet ej om det är förångaren med som byts eller inte, måste fråga. Jo leveranstiden var April-September någongång, så väldigt oklart.

Problemet jag har haft är att tempen i BT6 Laddningen faller så elmotståndet drar igång varje timme. Judt nu när det är ute -6-10 garder drar F370 ca 80kwh per dag.

Testade stänga shunten manuellt och ändå så tappar tempen i BT6 fastän ingen duschar.Verkar vara något fel men vet inte vad.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med Nibe F370 som tappar varmvattenladdning
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2023, 06:58:37 »
Vet ju inte vad du har för hus men för mig lÃ¥ter 80 kWh/dygn vid -8 °C helt fullt normalt och inget att anmärka pÃ¥ med en F370.  Vill du snabbt minska elförbrukningen kan du komplettera huset med en luftluftvärmepump som avlastar F370.

Om du stängt shunten manuellt och inget varmvatten förbrukas låter det lite mystiskt att BT6 sjunker så snabbt. Men det är svalt värmevatten längst ner i tanken så det tar nog ett tag för temperaturen att stabilisera sig i hela den dubbelmantlade tanken. Den läcker också minst 100 W värme trots bra isolering men det blir ju bara lite på en timme.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Denna93

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med Nibe F370 som tappar varmvattenladdning
« Svar #4 skrivet: 08 mars 2023, 07:13:42 »
Jo alltså själva Nibe F370 drog 80kwh igår i minus -8 grader. Hela huset drog 125kwh.
Eftersom jag redan också har luftvärmepump i huset så tycker jag det är väldigt märkligt att Niben drar så mycket när framledningen ligger max som 28grader när det är minus-8 och vi håller 21 grader inne.
Retur tempen ligger på ca 25-26 grader så inget konstigt där.

Det konstiga är att tempen sjunker lika mycket fastän shunten är stängd manuellt.

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Hjälp med Nibe F370 som tappar varmvattenladdning
« Svar #5 skrivet: 08 mars 2023, 07:40:51 »
Har du kollat vattenmätaren så du inte har nått läckage? Jag tänker om det läcker ur tanken så fylls det ju på med nytt kallt vatten. Även om läckaget är litet så...
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Denna93

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med Nibe F370 som tappar varmvattenladdning
« Svar #6 skrivet: 08 mars 2023, 09:50:34 »
Det borde jag inte ha. Har en grohe sense guard, vattenläckage system som borde känna av om jag hade vattenläckage. Skall testa stänga av huvuledningen i 3 timmar och ha shunten manuellt av, om det då ännu tappar värme i tanken lika snabbt så måste felet ligga i Niben.

Utloggad Hannajay

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med Nibe F370 som tappar varmvattenladdning
« Svar #7 skrivet: 13 juni 2023, 11:18:23 »
Det borde jag inte ha. Har en grohe sense guard, vattenläckage system som borde känna av om jag hade vattenläckage. Skall testa stänga av huvuledningen i 3 timmar och ha shunten manuellt av, om det då ännu tappar värme i tanken lika snabbt så måste felet ligga i Niben.tiny fishing
Hittade du anledningen? Är det Niben?
« Senast ändrad: 14 juni 2023, 03:25:12 av Hannajay »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!