Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad för minsta Kvs-värde pÃ¥ en ventil till en golvvärmeslinga pÃ¥ ca. 22kvm?  (läst 6729 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Någon som har koll på vad man bör ha för minsta Kvs-värde på en ventil som reglerar en golvvärmeslinga på ca. 22kvm?
Just med tanke på att jag tittar på radiatorventiler (enda sorterns ventiler som verkar passa fysiskt), vilka ju är till för "små" radiatorer, ej stora golvvärmeslingor.

En jag tittar på har Kvs-värde 0,9 m3/h. Räcker det till golvvärmen på 22kvm?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Effekt kW=L/s x 4,2 x DeltaT
Jag tror man kan räkna så här, men det kan vara fel:
Räkna med t.ex 50W/m2 dvs 22x50=2,2kW och ett delta pÃ¥ 5 °C, det ger ett flöde pÃ¥  0,1 l/s eller 0,36 m3/h
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Effekt kW=L/s x 4,2 x DeltaT
Jag tror man kan räkna så här, men det kan vara fel:
Räkna med t.ex 50W/m2 dvs 22x50=2,2kW och ett delta pÃ¥ 5 °C, det ger ett flöde pÃ¥  0,1 l/s eller 0,36 m3/h

Ojoj, man tackar! Ja då räcker 0,9 m3/h till gott och väl! Perfekt :)

Andreas55

  • Gäst
Försöker också förstå det här med lämpligt kvs värde till golvärme. Är inte kvs värdet angivet vid fullt öppen ventil och differenstryck på 1 bar? Dvs ungefär det tryck man har i värmesystemet? Borde det inte innebära att för att få ut 0,9m3/h så måste man ha nolltryck på andra sidan ventilen?

Obs jag säger inte att det inte fungerar för TS utan försöker bara förstå hur man skall tänka när det gäller kvs värden i golvvärmesystem.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Följande hittar jag på Danfoss:

Kv-värdena anger genomströmningsmängden (Q) i m3/h vid en given lyfthöjd och ett tryckfall (Δp) över ventilen pÃ¥ 1 bar (100 kPa). Vid inställning N anges kv-värdet enligt EN
215-1 vid Xp = 2°C (P-band). Vid lägre inställningsvärden minskar Xp ned till 0,5 °C vid inställning 1. Vid inställningar mellan 1 och N ligger Xp således mellan 0,5°C och 2°C. Xp
= 2°C betyder att ventilen är stängd vid en temperatur 2°C över inställt värde. Kvs-värdet anger flödet vid full lyfthöjd, d.v.s. fullt öppen ventil.

Andreas55

  • Gäst
Tack för svar! Tyvärr måste erkänna att jag inte blev så mycket klokare. Vill fortfarande förstå detta (skall räkna på min egen golvärme) så surfade lite och hittade:
"Kvs-värdet anger flödet genom en reglerventil när ventilen är helt öppen och differenstrycket 1 bar. Kvs-värdet är ett specialfall av Kv-värdet, som anger flödet när ventilen är i ett visst läge och differenstrycket 1 bar.
 
Flödet vid lägre tryckfall kan beräknas genom ekvationen:
 
Kvs = Q / √ΔP
 
där
 
Kvs: Kvs-värde (m³/h)
Q: Flöde (m³/h)
ΔP: Differenstryck över en reglerventil (bar)"

Dvs dP = (0,36/0,9)^2 = 0,63 bar

Verkar vara (för?) mycket tryckfall för en reglerventil i ett golvvärmesystem tycker jag med tanke på min ursprungliga fundering, eller tänker jag fel?

Andreas

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Försök med Purmomaster, programmet räknar ut kv flödet osv
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Andreas55

  • Gäst
Återigen tack för svar men tyvärr blev jag inte heller denna gången speciellt mycket klokare. Tror kanske att jag inte lyckats förklara vad jag egentligen undrar över på ett bra sätt. Man kan formulera frågan så här istället: Vad är rekommenderat max tryckfall för en reglerventil i ett normalt golvvärmesystem?

(Är det sedan nÃ¥gon som dessutom kan förklara varför det skall vara detta värde sÃ¥ vore jag helnöjd!  :))

Tack på förhand!

Andreas

Andreas55

  • Gäst
Hmm, det här med miniräknare borde jag nog öva lite pÃ¥...  ::)

Använt roten istället för i kvadrat, tryckfallet blir alltså bara 0,16 bar i exemplet ovan vilket verkar helt rimligt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!