Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av innedel samt eventuellt 2 innerdelar  (läst 1459 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LasseLjung

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Placering av innedel samt eventuellt 2 innerdelar
« skrivet: 16 december 2007, 11:25:43 »
Hej, har idag en liten 1 och 1/4 plans stuga på 55 m2 på bottenvåning.
Samt lågt i tak på övervåning.Funderar på att bygga till så att nedervåning blir 90 m2 samt höja övervåning
så att byggytan blir 90 m2 där oxå men boyta något mindre pga snedtaket.

Har idag endast oljefyllda elradiatorer, dvs direktel samt en sättugn. Kommer vid en eventuell tillbyggnad isolera
upp huset, de delar som inte byggs till samt byta alla fönster till 3 glas. Som jag ser det så är en L/L pump det
smidigste alternativet, jag planerar isåfall att sätta pumpen vid trappen upp på norrvägg i rum D på bifogad ritning.
Tror ni att en innedel kan värma bägge planen? Eller skall man ha en ute del med 2 innerdelar? Förslag på pumpar?

Mvh Lars-Johan 

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Placering av innedel samt eventuellt 2 innerdelar
« Svar #1 skrivet: 16 december 2007, 21:50:58 »
Hej LasseLjung,

-hur används rum "E"...?

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad LasseLjung

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Placering av innedel samt eventuellt 2 innerdelar
« Svar #2 skrivet: 17 december 2007, 09:25:25 »
Hej, RumE är tänkt att användas som matrum/veranda och kommer att ha 4-5 fönster ner mot havet som ligger 75 meter nedanför  :)
Mvh Lars-Johan
« Senast ändrad: 17 december 2007, 10:20:15 av LasseLjung »

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Placering av innedel samt eventuellt 2 innerdelar
« Svar #3 skrivet: 17 december 2007, 11:26:51 »
Hej igen!

Det krävs en maximalt öppen planlösning, och en rejält kraftfull pump, om man ska kunna värma 180 m2 bostadsyta. Om det dessutom är födelat på två plan, skulle jag inte räkna med det överhuvudtaget.

Om jag var du, skulle jag köpa en pump för varje våningsplan. Sätt då den kraftigaste av dom på nedre planet, förslagsvis med "D"-placering till vänster om trappen.

 tomte::

Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad LasseLjung

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Placering av innedel samt eventuellt 2 innerdelar
« Svar #4 skrivet: 17 december 2007, 11:56:39 »
Hej igen, Micra tack för snabbt svar!
Glömde skriva ibörjan att jag bor i Ronneby i Blekinge dvs i södra delarna av vårt LÅNGA land...
Kylan är väl inte vårt största problem, mer blåsten längs med kusten men det är klart 180 m2 är mycket yta.
Förmodar att en utedel med två innedelar inte är något som rekommenderas?

Mvh Lars-Johan

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Placering av innedel samt eventuellt 2 innerdelar
« Svar #5 skrivet: 17 december 2007, 13:23:28 »

Jag har dålig koll på hur alternativet med en ytterdel och två innerdelar fungerar. Men jag har den uppfattningen att övervägande expertis här på Forumet förordar att två separata luftvärmepumpar är ett bättre alternativ än en kombiversion med två innerdelar. Jag delar den uppfattningen.

Lycka till!

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!