Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KundfrÃ¥ga om elmätare och jordfelsbrytare  (läst 1625 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kundfråga om elmätare och jordfelsbrytare
« skrivet: 22 september 2017, 10:25:35 »
Vad gäller egentligen.
Kunden har en vattenpump på tre faser som enbart har de tre faserna och jordplint.
Elmätaren har tre faser och plint enbart för nolla.
Kan elmätarens egenförbrukning som (kanske?) går via nollan/jorden slå ut jordfelbrytaren som man ansluter jordledningen istället för nollan till elmätaren?
Elmätaren kan tyvärr inte anslutas vid centralen.
Egenförbrukningen på elmätaren är ca 2 W vilket är mindre än 10 mA.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Kundfråga om elmätare och jordfelsbrytare
« Svar #1 skrivet: 22 september 2017, 10:34:30 »
Det kan den mycket väl göra.  Elmätarens egenförbrukning kan ju tänkas ha dÃ¥lig effektfaktor och/eller till stor del bestÃ¥ av övertoner, och dÃ¥ kan effektivvärdet hos strömmen i nolledaren mycket väl överstiga 30 mA även om den aktiva effektförbrukningen inte är mer än 2 W.
En möjlighet är att skapa en virtuell nollpunkt, och ansluta elmätarens nolla dit istället för till skyddsjord.

Den virtuella nollpunkten kan i enklaste fall utgöras av tre likadana motstånd, kondensatorer eller liknande komponenter som är Y-kopplade. Vill man slippa den energiförbrukning som detta innebär kan man istället ta tre likadana transformatorer (ett förslag är nätadaptrar för gamla glödlampsljusslingor, som lämnar t ex 24 V 20 VA AC), Y-koppla primärlindningarna och D-koppla sekundärlindningarna. Ta ut mittpunkten i primär-Y:et som virtuell nolla och belasta inte sekundärlindningarna med något. För att kolla att allt är rätt kopplat och ingen lindning polvänd, så kan man först lämna D-lindningen öppen i ett hörn, koppla in primärsidan till tre faser inklusive nolla, och därefter mäta spänningen över D-lindningens öppna hörn, den ska vara i stort sett 0 om allt är i ordning. I annat fall får man polvända en av transformatorerna. Med sluten D-lindning kan man koppla bort primärens mittpunkt från elnätets nolla och kolla att spänningen däremellan är i stort sett 0. Därefter kan man ta kopplingen i drift där ute vid pumpen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kundfråga om elmätare och jordfelsbrytare
« Svar #2 skrivet: 22 september 2017, 11:04:01 »
Kan han inte sätta elmätaren närmare den 'matande änden' så att det går att dra fram nollan till den?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kundfråga om elmätare och jordfelsbrytare
« Svar #3 skrivet: 22 september 2017, 13:44:49 »
Är det en djupbrunnspump är det mycket vanligt att den löser en JFB vanligtvis brukar tillverkaren avråda från att sätt JFB på sänkpumpar
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kundfråga om elmätare och jordfelsbrytare
« Svar #4 skrivet: 22 september 2017, 14:25:00 »
Nu gällde ju detta inte om pumpen kunde lösa jordfelsbrytaren, utan det rör en av mina presmutiva kunder som undrar om elmätaren skulle lösa ut jordfelsbrytaren om han sätter den på en matning som bara har tre faser och jord, ingen nolla, han skulle då ansluta jorden på elmätarens jordplint.
om elmätarens egenförbrukning är 2W.

Det ger ca 7.5 mA om lasten i elmätaren är resistiv, men det vet jag inget om.
Jag är inte ens säker på att det blir någon ström mot nollplinten när alla tre faser är inkopplade...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kundfråga om elmätare och jordfelsbrytare
« Svar #5 skrivet: 22 september 2017, 17:57:58 »
Det är inte tillåtet att använda skyddsjord som nolla, så att ansluta mätarens nolla till skyddsjorden (fulnolla) är inte ett alternativ. Så även om det skulle fungera ska du ALDRIG säga att det är ok. Sätter han däremot mätaren vid den central som matar pumpen kan han ju där hämta en nolla.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!