Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 407c versus 134a  (läst 4527 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad roland53

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
407c versus 134a
« skrivet: 12 april 2017, 13:26:13 »
Min befintliga V-P (grundvatten) med Ni-CU växlare har pajat. (ca 12,5 kW)
Blivit erbjuden en V-P med kylmedia 407c eller en kopia på befintlig med kylmedia 134a
Kylmediamängd ca 1,8 kg, scrollkompressor i båda varianterna.
Samma uppgivna värmeeffekt men ett antal 1000-lappar i prisskillnad
Vilken kylmedia skall man välja?
407c är en blandgas där man tydligen vid en eventuell läcka måste tömma, skicka gas för destruering och fylla hela systemet med ny gas.
134a kan man efterfylla en liten mängd om en mindre läcka uppstår.

Jag ser framför mig en större kostnad om en mindre läcka uppstår med 407c gas än vid 134a gas. Är detta korrekt?
Kanske 407c gasen är betydligt billigare så kostnaderna tar ut varandra?

Är det något annat väsentligt att tänka på vid val av kylmedia?

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 407c versus 134a
« Svar #1 skrivet: 12 april 2017, 19:31:42 »
Pumpen med R134a borde kunna producera högre framledningstemp om det skulle behövas.
/ Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Humlan27

  • Gäst
Humlan27
SV: 407c versus 134a
« Svar #2 skrivet: 12 april 2017, 21:56:38 »
Enligt offert ska båda maskinerna kunna producera 65 gr i framledningstemp så där var det ingen skillnad.
407c-maskinen skulle klara detta genom någon slags "ekonomizer"??? (Fråga mig inte hur det fungerar, så mycket kan jag inte om maskinen).

Min fråga är närmast koncentrerad på kostnader vid framtida service. Fabrikanter säger ju reflexmässigt att det inte "ska" uppstå läckor.
Men dÃ¥ frÃ¥gar jag mig, varför det finns kylservice firmor som kört runt och tycks ha mycket jobb. Dom kör ju inte runt för att serva maskiner som aldrig krÃ¥nglar???!!!  ::)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: 407c versus 134a
« Svar #3 skrivet: 14 april 2017, 20:57:58 »
Det är ju inte läckor som är den enda sortens fel som kan uppstå på kylanläggningar. Så även om alla anläggningar verkligen vore så hermetiskt täta som de teoretiskt sett kan vara, så skulle det inte störa kylmontörernas arbetsmarknad särskilt allvarligt.

Jag skulle nog snarare låta andra saker än vilket kylmedium tillverkaren har valt, vara avgörande när det gäller värmepumpsvalet. Det är t ex mer viktigt att allt montage är välgjort, el- och elektronikinstallationer byggda så att de är driftsäkra och lätta att reparera osv. Styrsystem konfigurerbara så det går att få värmepumpen att uppföra sig som man vill.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Humlan27

  • Gäst
Humlan27
SV: 407c versus 134a
« Svar #4 skrivet: 14 april 2017, 22:07:13 »
Naturligtvis är det som Torbjorn skriver.

I mitt fall står inte valet mellan två olika tillverkare, driftsförhållandet medför att möjliga tillverkare är mycket litet.

Det är samma tillverkare som har offererat 2 olika alternativ så uppbyggnad, kvalité på komponenter, ljudisolering, automatik etc utgår jag ifrån är likvärdig (samma?).

Skillnaden, vill jag påstå, ligger i valet av kylmedia och att 407c maskinen har en ekonomizer. Denna tekniska skillnad är svårvärderad men maskinernas prestanda uppges vara i stort sett samma.

Därför kvarstår min fundering ang val av kylmedia från första inlägget.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: 407c versus 134a
« Svar #5 skrivet: 15 april 2017, 08:42:00 »
Möjligt jag har fel, men är inte  407c nästa köldmedium som skall fasas ut? R404 + nÃ¥n till är väl redan klara slutdatum för? Har för mig jag läst nÃ¥t om ett mÃ¥l pÃ¥ 2020 ?

Kanske kylexperterna kan ge nåt bättre råd om detta.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 407c versus 134a
« Svar #6 skrivet: 15 april 2017, 09:04:00 »
Har för mig 134a jobbar med lägre tryck men kräver större dyrare kompressor men vad som är bäst.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Humlan27

  • Gäst
Humlan27
SV: 407c versus 134a
« Svar #7 skrivet: 15 april 2017, 09:56:10 »
Möjligt jag har fel, men är inte  407c nästa köldmedium som skall fasas ut? R404 + nÃ¥n till är väl redan klara slutdatum för? Har för mig jag läst nÃ¥t om ett mÃ¥l pÃ¥ 2020 ?
Som jag läser det, gäller ditt påstående 407a inte 407c

http://www.ihk.se/wp-content/uploads/2014/11/IHK-F-gasf%C3%B6rordning.pdf

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: 407c versus 134a
« Svar #8 skrivet: 15 april 2017, 11:13:42 »
Ingen värmepump är bättre än installatören.
Kort och mycket generaliserande:
r134a arbetar med högre flöde och lägre tryckuppsättning vilket betyder, stor cylindervolym,grövre rör, liten elmotor och lägre tryckgasöverhettning.
R407C arbetar med lägre flöde men högre tryckuppsättning för att flytta samma energi, vilket betyder, mindre cylindervolym, större elmotor, mindre rör och högre tryckgasöverhettning.  Den höga tryckgasöverhettningen kräver vid stora skillnader i temp mellan kalla och varma sidan, att kompressorn behöver extrakylning (economizer ) eller vätskeinjektering i vissa fall.  Denna extra kompressorkylning är vid användandet i stora delar en förlust men är beredd att ta för att kunna plocka ut höga temperaturer (slippa elspets)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Humlan27

  • Gäst
Humlan27
SV: 407c versus 134a
« Svar #9 skrivet: 15 april 2017, 23:06:32 »
Läser jag dig rätt, ace, att du tycker att en 134a maskin är att föredra, fastän du inte skriver det i klartext ?  ???

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: 407c versus 134a
« Svar #10 skrivet: 16 april 2017, 10:49:58 »
En R134 maskin borde väl kunna göra varmare framledning än 65?
Jag tror du behöver kontrollera anledningen till att du behöver så varm framledning, har du väldigt underdimensionerade radiatorer?

En R134 maskin är dyrare men borde vara mer hållbar och billigare i drift än en R407 maskin med economizer.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: 407c versus 134a
« Svar #11 skrivet: 16 april 2017, 13:21:48 »
Joo, ur brukarsynpunkt med höga framledningstemperaturer.
R407C är absolut inte dÃ¥ligt som köldmedium, med rätt förutsättningar slÃ¥r den r134a.  Men i detta fall hade jag nog valt 134 som cougar är inne pÃ¥.
Så bara till att du borrar ordentligt...134 tappar fort vid sjunkande förångning.
Jag blir orolig när det är en befintlig som rasat. Förr var det snålare med borra.
Vad har du för borrdjup?
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad roland53

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: 407c versus 134a
« Svar #12 skrivet: 18 april 2017, 21:18:18 »
Som jag skrev i inledningen så är det en grundvattenvärmepump, INTE bergvärme.

Den är bestyckad med en Cu-Ni växlare i.st.f det vanliga med en separat växlare som innebär något sämre verkningsgrad.
Det är cu-ni växlaren som pajat. Orsak f.n okänd men den ska dissekeras för undersökning när ny är på plats.
Spekulation är för högt flöde eller fabrikationsfel på materialet. Vattenkvalitén är OK för att Cu-Ni ska klara vattnet.
Kan nämna att jag har 2 andra aggregat av samma fabrikat som är äldre och som ,peppar,peppar, tuffar på fortfarande så det är lite frågetecken att just den nyaste pajat.

Hög framledningstemp är väl inte för radiatorerna i mitt fall. Fastigheten har golvvärme och behöver inte så hög framledningstemp i den delen.
Den höga tempen utnyttjas för tappvarmvattnet. Dvs hög temp gör att tappkapaciteten blir större

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: 407c versus 134a
« Svar #13 skrivet: 18 april 2017, 21:56:35 »
Sorry, missade det  a:gl
Koppar/nickel är mycket motståndskraftigt vid korrekta flöden och galvaniskt avskiljt!
Med organiskt aktivt vatten gÃ¥r man aldrig under 1m/s i flöde för att undvika ansamlingar/dryspots.  Med rent vatten kan man gÃ¥ ner till 0,5m/s
Över 2m/s börjar man tassa i gränslandet för kavitation lite beroende pÃ¥ hur turbulent flödet är.  Över 2,5m/s är big no no!  Slutar med problem som kan gÃ¥ fort!     Snabbast förlopp fÃ¥r man vid galvanisk korrosion...har sett nybyggen som är skrot pÃ¥ veckor.
Har en viss erfarenhet av o svarva tub-plugg  a:gl 8)
Ved du vad du haft för flöden/hastigheter?
Mvh. Ace
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Humlan27

  • Gäst
Humlan27
SV: 407c versus 134a
« Svar #14 skrivet: 19 april 2017, 08:46:22 »
Flödeshastigheten vet jag ej, men flödet har varit 4.000 lit/h.
Något i överkant men växlaren skall klara detta (allt enligt v-p-fabriken)
Inget problem att sätta dit en mindre pump (eller by-passa) när ny kommer,

men den stora frÃ¥gan är vilken maskin jag ska välja  ???

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!