Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offert pÃ¥ NIBE 1226, värt 12 tusen för att fÃ¥ 1245?  (läst 6839 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders_Nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fick just en offert på NIBE 1226-8 med 150 meter aktivt hål. Helt nöjd med priset men undrar om jag skall lägga till 12100 kr för att få NIBE1245-8? Vad får man egentligen förutom färgdisplay, internetanslutning och temperaturstyrda cirkulationspumpar? Sparar man in merkostnaden genom lägre pumpförbrukning? Kylteknikern jag pratade med hade själv svårt att rekommendera 1245 och sa att om det var tajt budget tyckte han det var bättre att byta fler av mina gamla högtempradiatorer. Jag uppskattar god kvalitet men jag är inte typen som för körjournal eller skruvar i inställningarna, kommer att låta installatören ställa in bvp:n och så får den stå tills den rasar.
* Annebergshus i sutterräng  frÃ¥n 1974, 149 bya + 72 biarea
* CTC 265 B från 1974
* Mitsubishi FH35 VEHZ 665
* HWAM 3420 kamin

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Offert på NIBE 1226, värt 12 tusen för att få 1245?
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2014, 10:34:35 »
jag är inte typen som för körjournal eller skruvar i inställningarna, kommer att låta installatören ställa in bvp:n och så får den stå tills den rasar.

Hmmm.. det där ska vi nog bli fler om.... knUp
Klart du måste justera in grejerna ordentligt, men när det väl är gjort så kan den få stå och tuffa på.
Fast lite koll bör man ha på tempdiffar mm så man ser om nått smutsfilter behöver rensas eller så.

Det låter i mina öron som en bättre lösning att köpa biffigare radiatorer för de där 12000 kr än en 1245:a.
Speciell om du nu har högtempsystem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

BengtEdvin

  • Gäst
BengtEdvin
SV: Offert på NIBE 1226, värt 12 tusen för att få 1245?
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2014, 12:07:27 »
Du får även effektvakt och innegivare som är värt en hel del OM du är intresserad av det. Eftersom innegivare ingår, och därmed förhoppningsvis blir monterad, så kommer 1245:an gå ännu snålare.
Personligen har jag en 1226-8 med 155m borra till 170kvm uppvärmd yta och är nöjd som ett barn på julafton. Det hade jag säkert varit med en 1245 också.
Att spara in 12100:- i drift kanske går +-0 om 15 år, men innegivare ger stabilare inomhusklimat och effektvakten skyddar dig kalla vinterkvällar när du har tjocka släkten på besök och alla prylar går på full effekt i köket.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Innegivare kostar ca 150-200:- och effektvakten verkar kosta runt 2500:- till F1226.
Båda är bra tillbehör och effektvakten brukar man tjäna in på några år genom att man kan gå ner i storlek på huvudsäkringarna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad holmfrid

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Cirkulationspumparnna i 1245 är av lågenergityp pch skall spara minst
500 kWh/Ã¥r!!!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Dom är även styrda sÃ¥ att dom hÃ¥ller deltat automatiskt om man nu gillar sÃ¥nt  :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
1245 kan styra upp till fyra klimatsystem, pool mm, och kan fjärrstyras via mobil med tillbehöret SMS40.

Det var en stor anledning till att vi valde en 1245 till stugan. Jag kan styra värmen i två av husen separat och hålla koll på och styra den även när vi inte är där, plus få larm via mobilen, även vid strömavbrott.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Anders_Nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
En uppdatering:

Det blev en 1226-8. Har haft installatörerna hemma i en dryg vecka nu för att borra, dra in slangar till pannrummet, koppla värme- och varmvattenslingor och byta radiatorer. I kväll blev allt klart. Blev att vi bytte 6 i stället för 7 radiatorer, troligen rätt beslut.

Så här långt känns 115 tusen eller vad det nu blir med lite extra rörkrökning för att återanvända en del gamla radiatorer som en oerhört bra investering. Värmen är jämn och skön, varmvattnet flödar i duschen.

Enda orosmomentet är att jag ligger på 41 grader framledning och 37 grader retur trots att det är 5 plus så jag undrar hur det skall gå med eltillskott när det blir kallt, men det får nästa vinter utvisa.
* Annebergshus i sutterräng  frÃ¥n 1974, 149 bya + 72 biarea
* CTC 265 B från 1974
* Mitsubishi FH35 VEHZ 665
* HWAM 3420 kamin

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
En uppdatering:

Det blev en 1226-8. Har haft installatörerna hemma i en dryg vecka nu för att borra, dra in slangar till pannrummet, koppla värme- och varmvattenslingor och byta radiatorer. I kväll blev allt klart. Blev att vi bytte 6 i stället för 7 radiatorer, troligen rätt beslut.

Så här långt känns 115 tusen eller vad det nu blir med lite extra rörkrökning för att återanvända en del gamla radiatorer som en oerhört bra investering. Värmen är jämn och skön, varmvattnet flödar i duschen.

Enda orosmomentet är att jag ligger på 41 grader framledning och 37 grader retur trots att det är 5 plus så jag undrar hur det skall gå med eltillskott när det blir kallt, men det får nästa vinter utvisa.

 Sc:,h

Men vad bytte du till för radiatorer?
Byter man så ta tar man väl till riktigt feta grejer?
Låter som en felinvestering om de nybytta radiatorerna kräver 41 °C framledning vid +5 °C ute?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Enda orosmomentet är att jag ligger på 41 grader framledning och 37 grader retur trots att det är 5 plus så jag undrar hur det skall gå med eltillskott när det blir kallt, men det får nästa vinter utvisa.

Givetvis kan jag inte säga emot Carl N ang vilken storlek man stoppar in när man väl byter...  a:gl

Men är alla element verkligen "lika" varma? Det är inte så att det är ngn olycklig kombination av aktiv innegivare och feljusterade raddar med lite kortslutning på ngn stam/radiator (väldigt lågt delta, 4 grader... ...om det nu är när kompressor går förstås)? Tänker mig scenariot att elementen som påverkar innegivare mest har sämre flöde varpå VP trycker upp börvärdet?

Att en installatör skulle lyckas justera in bÃ¥de VP och VB klockrent med +5 ute samma vecka som installationen görs finner jag extremt osannolikt... ...du gör bäst i att till nästa köldknäpp (i höst + vinter?) ägna ett par timmar Ã¥t att justera in din VP och VB. Att skaffa VP för att spara pengar utan att justera är ju lite som att köpa en Porsche Turbo S och sedan aldrig ta ur handbromsen.  :::_)

Timmarna du stoppar in i justeringen skulle jag tro blir dina bäst betalda "arbetstimmar" i ditt liv när 10-15 Ã¥r passerat.  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Anders_Nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är de nya radiatorerna som levererar. Installatören satte värmekurva +2 tror jag, har inte kollat så mycket, och det verkar OK. Anläggningen är ju helt ojusterad med bara några timmars drift. De rum som har nya raddar är OK. Gillestugan nere i sutterrängplan är kanske lite sval men jag bytte en enkelpanel 30x250 med liten konvektorplåt mot en 60x240 22K så det går inte att hitta så mycket större raddar.

Anläggningen har bara utegivare och ingen innegivare men värmekurvan verkar ju vara rätt OK, vi får se efter några dagar. Sedan gör ju alla nya feta raddar att varje grad extra framledning blir rätt effektiv. Men jag tror problemet är snarare att jag borde bytt fler raddar, spceiellt i nederplan.
* Annebergshus i sutterräng  frÃ¥n 1974, 149 bya + 72 biarea
* CTC 265 B från 1974
* Mitsubishi FH35 VEHZ 665
* HWAM 3420 kamin

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Att kurvlutning samt kurvförskjutning just nu passar är ju klockers.  tummenupp FrÃ¥gan är hur den funkar vid +15, +10, 0, -5, -10 och -15 etc etc. Utöver det skall hela huset balansera sig, det tar snarare dygn än timmar. a:gl Du kommer snart vara biten av att justera in hela huset.  8)

DÃ¥ gissade jag fel som vanligt, ingen innegivare. :D

Men deltat pÃ¥ 4 grader, är det när kompressor gÃ¥tt i en god stund (säg 10 min) eller kan det komma frÃ¥n lagom när kompressor startat eller nyligen stannat? 4 grader är galet lÃ¥gt för raddar, det dubbla hade jag inte reagerat pÃ¥ dock.  dontknow

200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Deltat kommer att sjunka en del när borran blir lite kallare eftersom den är ny är den troligtvis ganska varm och framledningen kommer stiga en del vid kyligare väder fast 4 grader är i lägsta laget jag skulle sikta på 5-6 grader kanske.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Anders_Nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Uppdatering läste just av displayen:

Utetemp medel 5
Utetemp 6
Framledning 38
Retur 33
Köldbärare in 2.1 grader ut -0.7 grader
Antal starter 23 st på 31 timmar

Innetempen är cirka 23 grader så det är bra drag i systemet. Dock har jag problem med att radiatorn i garaget cirka 100 hög x 140 längd enkelpanel bara är varm metern närmast kopplet, verkar som att vattnet inte orkar igenom. Kanske skall kolla på cirkpumpens inställning?
* Annebergshus i sutterräng  frÃ¥n 1974, 149 bya + 72 biarea
* CTC 265 B från 1974
* Mitsubishi FH35 VEHZ 665
* HWAM 3420 kamin

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Ett eller 2-rörs system?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!