Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline HT Plus med flera larm  (läst 24199 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #30 skrivet: 08 februari 2015, 16:34:19 »
ja det stämmer .. men dÃ¥ har man ett ändlägesproblem i driften  som du beskriver,,
vattnet gÃ¥r frÃ¥n AB porten  till bÃ¥de A och B port ,,
blandas i t-röret som man så fint kan se på den systembild Lexus la ut

Den är alltid kopplad som fördelning , Det som gör att den kallas för växlande är ställdonets funktion ,
Den gÃ¥r växlande mellan endlägesbrytarn pÃ¥ förutbestämd tid.  där av utrycket växelventil .

Handen ljuger inte det är sant ,,, Men fluken med rörgivare känns bättre .. :) vid felsökning ,,
Med vänlig hälsning
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #31 skrivet: 08 februari 2015, 16:49:51 »
IVT Center..  Jag har största respekt för bransch kollegor..sÃ¥ misstolka inte detta.
Sätt dig ner ett par minuter och rita upp fördelningsprincipen pÃ¥ en 3 vägare. (växel ventilen är en sÃ¥n för dom som undrar)   Rita in CP pÃ¥ AB porten  i flödesriktningen och ut ur a och ut ur B   gÃ¥ runt som om du passerar VVB med  B porten  och med A Ut genom VS Kretsen ... Dom möts i samma T- rör för suget genom VVX och upp emot CP fram till AB porten... :)
 För att B porten ska kunna ge tillbaka varmt vatten till A porten mÃ¥ste flödet vända och för det krävs det ytterligare
en cp som går emot den tilltänkta funktionen att ladda VVB och den måste ha högre lyfthöjd en den interna CP har..
Med vänlig hälsning
cc

Jag tar inte illa upp och tänker absolut inte pracka på dig min uppfattning men kolla gärna själv nästa gång du råkar ut för detta.


Oj, det var nÃ¥got jag aldrig har upptäckt. ÄndÃ¥ har jag loggat fler än 50 olika Rego 600 med Husdatas loggutrustning d.v.s. loggning pÃ¥ värmepumpens givare.  Dessutom har jag själv en IVT med Rego 600.

Känner heller inte igen att givarna visar generellt visar 2° fel, vilket du antydde tidigare i tråden.


Det jag beskrev var hur en defekt givare kan uppträda och jag är rätt säker på att det är likadant i det här fallet. Facit efterlyses!
Felvisningen på Rego600 mot faktiskt temperatur är 1.5-2K och har varit så sedan start och gäller samtliga temperaturgivaringångar. Jag misstänker en konstruktionsmiss men det har aldrig redovisats.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #32 skrivet: 08 februari 2015, 16:55:24 »
va bra,, ivt center att du tar det på rätt sätt.
en fråga ,, är din inriktning kyltekniker eller VVS tekniker ?
Med vänlig hälsning
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #33 skrivet: 08 februari 2015, 17:06:22 »
va bra,, ivt center att du tar det på rätt sätt.
en fråga ,, är din inriktning kyltekniker eller VVS tekniker ?
Med vänlig hälsning
cc

Jag är i grunden processingenjör med inriktning på automation. Jobbade med automatiseringar av textilfärgerier runt om i världen i 15 år innan det blev värmepumpar. Utbildningen låg initialt under el, så vvs-tekniker kan jag väl egentligen inte kalla mig. Kylbehörigheten har jag tagit senare.
Själv då?
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #34 skrivet: 08 februari 2015, 17:46:19 »
du får ett pm
Med vänlig hälsning
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #35 skrivet: 08 februari 2015, 18:13:44 »
du får ett pm
Med vänlig hälsning
cc

Hej cc,
inte intresserad av en privat dialog. Mitt syfte med att vara med på forumet är att hjälpa andra som har problem och samtidigt lära mig av andras erfarenheter, ingenting annat.
Om mina åsikter inte passar så är de väldigt lätta att ignorera.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #36 skrivet: 08 februari 2015, 18:42:28 »
 oj dÃ¥ ..
Det var inte meningen att störa din personliga intrigitet,,
lycka till med visdomen,, det är bara  .,;- 

ignorera åsikter det gör jag gärna ,, men inte fakta fel!

vi har gått lite O T .. man får be om ursäkt till trådskaparen ..
hoppas dina driftproblem löser sig ..
en bra vvsare på plats borde lätt kunna hjälpa dig ..
cc
« Senast ändrad: 08 februari 2015, 18:47:27 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #37 skrivet: 08 februari 2015, 19:25:44 »
Felvisningen på Rego600 mot faktiskt temperatur är 1.5-2K och har varit så sedan start och gäller samtliga temperaturgivaringångar. Jag misstänker en konstruktionsmiss men det har aldrig redovisats.

Hmm.... Nja, det undrar jag vad du har fÃ¥tt ifrÃ¥n.  Sc:,h

Jag har byggt om rumsgivare, för t.ex. braskamineldning, genom att jag frÃ¥gat villaägaren vilket rumbör som de önskar. Lagt ett fast motstÃ¥nd som motsvarar önskat rumbör, som växlas manuellt mot NTC-motstÃ¥ndet. Jag har även byggt trÃ¥dlösa rumstermostater som växlar pÃ¥ tvÃ¥ fasta motstÃ¥nd. Funkar klockrent.  tummenupp

Jag har testat genom att koppla pÃ¥ ett fast motstÃ¥nd pÃ¥ 4700Ω pÃ¥ olika plintar i värmepumpen. Jag har testat ett 4,7 kΩ NTC-motstÃ¥nd frÃ¥n Elfa och jämfört temperaturer med originalgivarna. Har inte upplevt det du pÃ¥stÃ¥r.  dontknow

Har i skrivande stund både Husdatas StatLink och Rickards loggutrustning på min värmepump. Det skiljer runt 0,2°-0,5° på nästan samtliga givare. Lite mer på köldbäraren, vilket jag förklarar med att Dallasgivarna är monterad utanför chassiet.
« Senast ändrad: 08 februari 2015, 20:42:29 av Lexus »

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #38 skrivet: 08 februari 2015, 21:30:33 »
När jag jämför visade temperaturer (Rego600) med mitt instrument (Testo 922) så är skillnaden ca 1.5-2K. Likadant vid testmätningar på IVT utbildning med deras instrument (okänt vilket märke det är). Det är min erfarenhet iaf.
Att givarna under nästan 10 år varit av undermålig kvalitet och orsakat bl a de problem som jag beskrev tidigare är allmänt känt och jag tror inte att du kan ha missat det. Det vore snarare fantastiskt om du inte råkat ut för det. Sedan 2008 har jag bytt ut nästan 300 defekta givare bara av modellen med 1700mm kabel.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #39 skrivet: 09 februari 2015, 05:45:39 »
cc, jag kollade igenom tråden och jag har blandat ihop två saker. Växelventilen ger inte larmet "hög delta", det är det oftast fel på GT8/9 som ger. Växelventilen ger, beroende på vilket läge den hamnat i, "hög retur" och ibland även "hög pressostat".
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad MrKnackebrod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Norrland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Hellre fjärrvärme...
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #40 skrivet: 10 februari 2015, 00:13:17 »
Hej allihopa igen!

Jag har inte kunnat testa allting än då övriga familjen åkt på halsfluss (jag har klarat mig ännu).
Hann bara med en snabb koll på GT1 mot GT8 eller 9 under värmedrift: 3.5°C :dt:
Någon föreslog att GT1 är den som sitter på min T-koppling vilket gör att jag funderar på hur jag skall göra test för att få samma temperatur. Jag har ju nästan inga naturliga vilolägen nu utan det är 100% hela tiden på pump och tillsats.
För att testen skall lyckas måste jag väl hand-köra värmebärarpumpen med externa radiatorpumpen avslagen i ca. 10-20min så att jag får samma temp? För i viloläge strömmar troligen vatten från radiator retur över Gt1 beroende på vilken pump som är starkast?
HP (pressostat hög) fick jag faktiskt efter ha pillat om varmvatten temperaturen tillbaka till 51 (fabriksvärde) från 49 som var på pumpen innan (antingen efter service eller så hade änkan detta värde efter tidigare problem). Om vi gissar på givarfel och att 2 graders sänkning hjälper vad är då problemet? Dvs. kommer givarbyte GT1,8,9 att låta mig ha 51 grader eller sparar jag pengar på att sänka till 49 som i verkligheten ändå är 51 pga. visningsfel?

Givare: Med 4.7K så är det väl ca. 150ohm per grad i rumstemperatur men 15ohm nära 100grader så då borde rumsgivaren inte vara drabbad av kabellängd (gissar på ca. 10ohm på 30m telekabel).

Växelventil: Om jag handkör och känner med handen på rören skall jag då känna markant skillnad beroende på läge? Men ni verkar skriva att det läcker lite i något läge kan jag då verkligen känna skillnaden? Om den inte fungerade alls blir det just stor skillnad men med lite läckage (säg 5grader diff) så undrar jag om jag kan avgöra felfunktion med handen?

Funktion på pump: Intern pump på eller av med kompressor: Glömt att kolla detta så jag vet inte nuvarande läge. Med kontinuerlig drift på interna pumpen: Kommer den då att i "viloläge" att pumpa vatten över den interna värmeberedarens mantel eller bara runt i volymtanken? Vinner eller förlorar man på att ta lite "spillvärme" från varmvattenberedningen till radiatorerna om den mantelpumpar?
Innan ombyggnaden till extern pump så var kopplingen mot volymtanken annorlunda tror jag och temperatursensorn satt bara på returen som gick in i pumpen (som nu alltså sitter på T-kopplingen).

/MrK
Hus i södra norrland med ca. 270kvm uppvärmt. IVT Greenline HT Plus C7+6(9)Kw. 153m aktivit hål. Temperatur i brunnen på vintern ca 0,6C. Önskar jag hade fjärrvärme istället...

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #41 skrivet: 10 februari 2015, 06:02:09 »
Byt GT9 först, och gärna GT8 samtidigt. Om problemen kvarstår så får du gå vidare. Placeringen av GT1 är olycklig, kanske är det bättre att flytta den lite mot värmepumpen?
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad MrKnackebrod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Norrland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Hellre fjärrvärme...
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #42 skrivet: 10 februari 2015, 06:49:02 »
Placering GT1: GT1 avgör returtemp slut för värmedrift? Då borde jag komfortmässigt ha givaren innan volymtanken/T-kopplingen på radiatorsidan så jag verkligen uppnår beräknad temp (om man inte vet vilken pump som pumpar mest). Men om externa pumpen lägger av så kommer vattnet inte passera givaren och värmepumpen kommer att jobba för att uppnå en returtemperatur som inte uppnås med risk för skador?

Känns som T-kopplingen är en kompromiss över dessa fall?

Köldbäraren kommer in på vänster sida så byte av GT8/9 överlåter jag nog till servicekillen om det behövs (någon sa att de är åtkomliga genom att ta bort vänster front kåpa).

/MrK
Hus i södra norrland med ca. 270kvm uppvärmt. IVT Greenline HT Plus C7+6(9)Kw. 153m aktivit hål. Temperatur i brunnen på vintern ca 0,6C. Önskar jag hade fjärrvärme istället...

Utloggad MrKnackebrod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Norrland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Hellre fjärrvärme...
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #43 skrivet: 10 februari 2015, 22:45:00 »
Tyvärr verkar jag nog bara ha ett filter och den sitter på den "externa kretsen". För jag tror inte det finns något originalfilter inne i värmepumpen. Skulle känts bra med ett filter på returen som du säger.

Ja det är en av kopplingar för tankar som fungerar.
Har dom satt filtret efter CP?   jag vill ha dom innan sÃ¥ pumpen skyddas.
det ska även sitta ett filter på retur in i VP som skyddar växlaren
cc

Växlingsventilen sitter precis före utgången till radiator systemet förresten (svar på annat inlägg).

/MrK
Hus i södra norrland med ca. 270kvm uppvärmt. IVT Greenline HT Plus C7+6(9)Kw. 153m aktivit hål. Temperatur i brunnen på vintern ca 0,6C. Önskar jag hade fjärrvärme istället...

Utloggad MrKnackebrod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södra Norrland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Hellre fjärrvärme...
SV: IVT Greenline HT Plus med flera larm
« Svar #44 skrivet: 10 februari 2015, 23:24:43 »
Var inte samma koppling innan externa pumpen, fanns ingen T-koppling då tror jag, och interna pumpen drev hela radiatorsystemet igenom volymtanken (tycker mig minnas att det bara var 2 kopllingar på tanken då).

När familjen är bättre blir det provkörning för att lista ut temperaturen GT1,8,9 och så skall jag försöka kolla på växelventilen. Nu hinner jag bara läsa alla smarta svar och begrunda på nätterna :)
Blir det HP-larm igen så skall jag sänka varmvatten tempen, men nu har jag klarat mig från det larmet några dagar. Har även varit mildväder (hade +7 °C idag, borde vara -7 °C) så det är ganska upp och ner vänt här på södra norrlands-kusten.

Om det är kopplat enligt flödesschemat, hur kunde det då fungera utan den externa cirkulationspumpen? Det borde då bara ha varit självcirkulation i radiatorkretsen. Eller har jag fattat flödesschemat fel?

Jag har tidigare tagit tid från visning 38grader på Gt3 till stopp (med 51 grader enligt fabriksinställning på VV) så tog det ca. 10min med 66% (jag har bara 16A avsäkring) tillsats + värmepump innan stop (motsvarar Extra Varmvatten påslagen). Är det snabbt eller långsamt?

Retur från värmesystemet blandar sig med retur från varmvattenberedaren,
och det tar evigheter att komma upp till 53 grader på GT9 så att varmvattenladdningen avslutas.
Hus i södra norrland med ca. 270kvm uppvärmt. IVT Greenline HT Plus C7+6(9)Kw. 153m aktivit hål. Temperatur i brunnen på vintern ca 0,6C. Önskar jag hade fjärrvärme istället...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!