Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kyldrift Split - hur kopplar man in det?  (läst 2838 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad covet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
Kyldrift Split - hur kopplar man in det?
« skrivet: 25 maj 2012, 09:50:51 »
Ja, som frågan lyder: hur kopplar man in kyldrift på splitten? Jag har tänkt koppla in fläktkonvektorer. Är det någon här på forumet som har gjort detta? Grymt tacksam om någon kan hjälpa till!

Jag tänker mig att någon växelventil skall kopplas på framledning och retur. Är expert på splittens värmefunktioner, men helt novis på kylan.

//Jonas

PS. jag har golvvärme
Nybygge 150 kvm Bohuslän, 2 vån. Golvvärme i platta på BV, golvvärme i bjälklag på ÖV. Nibe Split, FTX. 3-glasfönster, BV i Isoleca 350 mm + 50 mm iso på utsidan, ÖV trästomme, 335 mm iso i vägg, 500-700 mm iso i tak. 32 fönster och fönsterdörrar. Totalförbrukning 2011 (inkl HH-el): 6105 kWh :-)

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Kyldrift Split - hur kopplar man in det?
« Svar #1 skrivet: 25 maj 2012, 13:16:32 »
Ja man skall ha växelventil det står hur det skall kopplas in om man tittar i monterings anvisningen

http://www.nibeonline.com/pdf/431155-3.pdf

Sida 25 har lite olika kopplings förslag bla. för golvärme och fläktkonvektorer.
var växelventilen koplas elektriskt står nog där också men jag har inte tittat så noga.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad covet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Kyldrift Split - hur kopplar man in det?
« Svar #2 skrivet: 26 maj 2012, 09:10:21 »
Tackar. Jag har tittat på dessa, men förstår mig inte riktigt på dem. Är det så enkelt att man sätter en växelventil på framledning & returledning som växlar mellan kylsystem och värmesystem?

//Jonas
Nybygge 150 kvm Bohuslän, 2 vån. Golvvärme i platta på BV, golvvärme i bjälklag på ÖV. Nibe Split, FTX. 3-glasfönster, BV i Isoleca 350 mm + 50 mm iso på utsidan, ÖV trästomme, 335 mm iso i vägg, 500-700 mm iso i tak. 32 fönster och fönsterdörrar. Totalförbrukning 2011 (inkl HH-el): 6105 kWh :-)

Utloggad covet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Kyldrift Split - hur kopplar man in det?
« Svar #3 skrivet: 26 maj 2012, 09:26:25 »
Jag svarar mig själv: har nu hittat monteringsanvisningen på hemsidan. Man kopplar helt enkelt en shuntventil på framledningen. Enkel elinstallation i AVCM 270. Klart!

Ganska häftigt hur enkelt det är...
Nybygge 150 kvm Bohuslän, 2 vån. Golvvärme i platta på BV, golvvärme i bjälklag på ÖV. Nibe Split, FTX. 3-glasfönster, BV i Isoleca 350 mm + 50 mm iso på utsidan, ÖV trästomme, 335 mm iso i vägg, 500-700 mm iso i tak. 32 fönster och fönsterdörrar. Totalförbrukning 2011 (inkl HH-el): 6105 kWh :-)

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1167
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Kyldrift Split - hur kopplar man in det?
« Svar #4 skrivet: 27 maj 2012, 08:12:46 »
Hej

Spännande ! Vore kul om du kunde berätta hur det gick när du är klar med det hela.

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad covet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Kyldrift Split - hur kopplar man in det?
« Svar #5 skrivet: 27 maj 2012, 19:39:42 »
Rapport kommer Tyke, så snart det är inkopplat.
Nybygge 150 kvm Bohuslän, 2 vån. Golvvärme i platta på BV, golvvärme i bjälklag på ÖV. Nibe Split, FTX. 3-glasfönster, BV i Isoleca 350 mm + 50 mm iso på utsidan, ÖV trästomme, 335 mm iso i vägg, 500-700 mm iso i tak. 32 fönster och fönsterdörrar. Totalförbrukning 2011 (inkl HH-el): 6105 kWh :-)

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1167
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Kyldrift Split - hur kopplar man in det?
« Svar #6 skrivet: 27 maj 2012, 21:50:12 »
Hej

Ser fram mot det. Har själv haft tankar ang detta....

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Kyldrift Split - hur kopplar man in det?
« Svar #7 skrivet: 18 augusti 2012, 22:47:45 »
Haha, hade du någon användning av kyla denna sommar. Jag hade iallafall ingen användning av min nya middagsaltan.Har suttit där tre gånger påpälsad bara för att det skall vara så på sommaren!
;-) Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad covet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Kyldrift Split - hur kopplar man in det?
« Svar #8 skrivet: 02 september 2012, 08:32:46 »
Hehe, nja har inte kopplat på den ännu. Här på Västkusten var sommaren i alla fall inte så kall, rätt normal faktiskt... Någon inkoppling blir det inte detta år,  men tillopp, retur samt kondensavlopp är draget så inkoppling av konvektor blir enkelt.
Nybygge 150 kvm Bohuslän, 2 vån. Golvvärme i platta på BV, golvvärme i bjälklag på ÖV. Nibe Split, FTX. 3-glasfönster, BV i Isoleca 350 mm + 50 mm iso på utsidan, ÖV trästomme, 335 mm iso i vägg, 500-700 mm iso i tak. 32 fönster och fönsterdörrar. Totalförbrukning 2011 (inkl HH-el): 6105 kWh :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!