Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecoair 1550 radiatorpump felaktigt pÃ¥?  (läst 1479 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Andersson

  • Gäst
Björn Andersson
Ecoair 1550 radiatorpump felaktigt på?
« skrivet: 19 maj 2017, 16:49:17 »
Helt plötsligt börjar nu pannan leverera hög värme till elementen trots att det är 27 grader ute enligt utesensorn. Noterar att radiatorpumpen står som på i display. Borde väl vara fel och vad kan jag göra?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair 1550 radiatorpump felaktigt på?
« Svar #1 skrivet: 19 maj 2017, 18:44:03 »
Helt plötsligt börjar nu pannan leverera hög värme till elementen trots att det är 27 grader ute enligt utesensorn. Noterar att radiatorpumpen står som på i display. Borde väl vara fel och vad kan jag göra?
Vet inte riktigt men ett antal här har haft ungefärligt samma problem har jag noterat  och det var  nÃ¥gon växelventil som brÃ¥kar , kolla om den gÃ¥r som den ska ,, skiftar ordentligt
mellan VV och värme , går att ta bort motorn och röra den fram och tillbaka , den kan kärva
och inte stänga som den ska , snor vatten frÃ¥n VV  varav VV gÃ¥r till systemet , kolla även CP
om den snurrar , indikering är ingen garanti för det
« Senast ändrad: 19 maj 2017, 18:53:40 av 25fOCUS »

Björn Andersson

  • Gäst
Björn Andersson
SV: Ecoair 1550 radiatorpump felaktigt på?
« Svar #2 skrivet: 19 maj 2017, 21:39:42 »
Tack för info men med tanke på att radiatorerna blir varma så antar jag att cp felaktigt matar? Är som lekman inte heller med på vad som menas med motorn och hur man kontrollerar hur växelventilen fungerar.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair 1550 radiatorpump felaktigt på?
« Svar #3 skrivet: 20 maj 2017, 08:44:11 »
Ecoair är utomhusdelen och 1550 är en modellbeteckning på inomhusdelen Ecoel.
Växelventil kom först med efterföljaren Ecozenith i250 så det kan inte vara defekt växelventil.
Fågan är då vilken version av Ecoel. V1-v2 har tvåradig display ocj assymetrisk design på fronten.
Med v3 kom flerradig display och symmetrisk front. V3 är den jag känner väl.

Kan komma på tre möjliga fel.
1. Knas i styrningen. Strömspik eller trafo som håller på att ge upp. Pröva att slå ifrån strömmen en stund och starta sedan igen.
2. Ecoel har egen utegivare för shuntstyringen. Defekt och värme skickas ut. Borde dock ge larm. Ecoairen har egen utegivare så även om en utetemperatur kan avläsas i panelen behöver det inte vara den som styr värmefunktionen.
3. Relät till CP hängt, men det borde ändå inte ge värme för shunten stänger och då går samma avkylda vatten runt i radiatorsystemet.

107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Björn Andersson

  • Gäst
Björn Andersson
SV: Ecoair 1550 radiatorpump felaktigt på?
« Svar #4 skrivet: 20 maj 2017, 11:05:55 »
Då har vi en Ecoel v3, har blå åttaradig display.

Min första åtgärd var just att stänga av och på strömmen men blev ingen skillnad. Känner att det är ca 50 grader på röret efter cp.

Skall alltid radiatorpumpen vara på även när ingen värme skall till radiatorerna?

Kan jag kolla eller göra något mer själv?


Björn Andersson

  • Gäst
Björn Andersson
SV: Ecoair 1550 radiatorpump felaktigt på?
« Svar #5 skrivet: 20 maj 2017, 13:31:37 »
Har nu kollat på samma utrustning hos bekant som fungerar. Radiatorpump står där som av i display så på något sätt agerar vår panna inte efter befintlig utetemperatur trots att den nu står som 25 grader i display.

Några mer tips innan jag behöver kontakta reparatör?

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair 1550 radiatorpump felaktigt på?
« Svar #6 skrivet: 20 maj 2017, 16:21:28 »
Läs av driftinfo. Det kan ju vara så att inställningarna på din är åretruntdrift på värmesystemet. Tex kall källare eller golvvärme man vill ha lite värme i året runt. Är samtidigt framledningsgivaren defekt så kan shunten öppna för mycket.

Du ser i driftinfo framledningens börvärde och aktuell värme.
Det är under "avancerat > inställningar > inst husparametrar > min framledning" du hittar lägsta framledning. Värden är "från" för stoppad värme på sommaren eller en lägsta temperatur som ska hållas.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ecoair 1550 radiatorpump felaktigt på?
« Svar #7 skrivet: 21 maj 2017, 09:19:09 »
Som GabrielH skriver, läs av och skriv ner alla driftdata. Den enklaste förklaringen är att styrningen får fel temperatur från utegivaren, men om vi får se alla driftdata kan vi kanske se om nåt annat spökar.

Att ta hem en reparatör förutsätter att du hittar nån som vet hur styrsystemet på EcoEl ska ställas in. Ammars är det ingen vits.

Och om du inte har manualerna till EcoEl och EcoAir, ladda hem dom från CTC:s web.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Björn Andersson

  • Gäst
Björn Andersson
SV: Ecoair 1550 radiatorpump felaktigt på?
« Svar #8 skrivet: 21 maj 2017, 11:10:46 »
Stort tack alla, tror det är löst!
NÃ¥gon, fÃ¥r skylla pÃ¥ barnen, hade varit och tryckt lite..  ::)

Lägsta framvärme stod som 29 grader vilket då gör att det alltid matas värme till radiatorerna. Ändrade till från och satte 18 grader för avstängning av husvärme.

Återstår att se om det löser hela problematiken.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!