Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: högt eltillskott på spliten  (läst 4708 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mangeman

  • Gäst
Mangeman
högt eltillskott på spliten
« skrivet: 04 februari 2012, 18:06:48 »
Hej!
jag undrar om mitt tillskott är normalt?
spliten installerades 2011-11-28. och fram till idag 2012-02-04 har vi ett el tillskott på 6667h.
det känns inte rätt! :-\

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: högt eltillskott på spliten
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2012, 18:13:06 »
Kan du ge oss mer info.
Avfrostar den?
Fungerar alls utedelen?
Värden du kan delge oss från reglerdatorn?
Skriv gärna av värdena när kompressorn är igång.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: högt eltillskott på spliten
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2012, 18:20:31 »
Känns onekligen lite högt med dryga 100h/dygn i tillskott. ;)
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Mangeman

  • Gäst
Mangeman
SV: högt eltillskott på spliten
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2012, 18:44:01 »
hej!
Bor i nordvästra skåne. 125kvm +125kvm källare + dubbelgarage. stenhus 1973.
avfrostningen funkar fint.
utedelen snurrar.
-650 gradminuter
969 starter
1563h drifttid kompressor
hysteres 1.0 ºC
gm start -60 procent körtid 99%
värmekurva 10
vb-pump styrs.värme 65%
VB diff VP 10 ºC
Max deltaF 10
kompfrek regP 5
kompfrek GMz 122

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: högt eltillskott på spliten
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2012, 19:03:51 »
Hej  *vinkar*

Till att börja med... Siffrorna 6667 h var kommer/ser du dom ?
Är det menyerna 9.2.2 eller 9.5.5 ?

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Mangeman

  • Gäst
Mangeman
SV: högt eltillskott på spliten
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2012, 19:10:11 »
dom siffrorna hittade jag i meny 9.5.5.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: högt eltillskott på spliten
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2012, 19:24:23 »
Hej  *vinkar*

Vet att vi som var pionjärer "försökspersoner"  :) på spliten för 2 år sedan diskuterade spörsmålet gällandes vad som gällde ang både 9.2.2 & 9.5.5.
Har för mig att vi kom fram till att 9.5.5 var kWh dvs att dina 6667 är som du skriver 6667 kWh.
Låter onekligen som det är något knas på dina inställningar.

Tittade in på min maskin på 9.5.5 hade 1465 h 56 min dvs ca 1466 kWh men detta under två års användande.....
Du läser inte av fel ? dvs får med minuterna oxå ?

Känner du till förbrukningen innan spliten ?

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Mangeman

  • Gäst
Mangeman
SV: högt eltillskott på spliten
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2012, 19:51:20 »
Jag läste rätt! 6667h och 26min.

vi hade gaspanna innan. och gjorde av med 3838 kubik 2010, som kostade oss 38617:-.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: högt eltillskott på spliten
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2012, 20:09:40 »
Hej   *vinkar*

Vad har du för värde på 9.2.2 som jag har för mig är drifttid eltillskott  Sc:,h
Mitt värde är 244. Vet inte om det hjälper något men då har du några värden att jämföra med.
Ok såg dina siffror. Låter som huset ditt har ett stort värmebehov....
Verkar som kompressorn snurrar på dygnet runt oxå iom dina värden på kompressortid. 1563 h på ungefär 65 dgr !

Finns folk här som kan detta  :) mkt mkt bättre än mig. Men det låter märkligt att din split skulle behöva köra max.... Med tanke på den milda början på vintern.

Min amatörgissning är att du borde ta dit din installatör så han får göra rätt för sig  knUp

Alternativt göra detsamma med tillverkaren.

Har du läst Jonas B eminenta oberoende manual för spliten högst upp på sidan om inte kan den rekommenderas...


Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Ronnie.o

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: högt eltillskott på spliten
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2012, 20:35:04 »
Hej var nere och läste av 9.5.5  6455kwh och min split installerades oktober 2009 det verkar som något är fel med din pump  *vinkar*
Ronnie

Mangeman

  • Gäst
Mangeman
SV: högt eltillskott på spliten
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2012, 20:51:56 »
9.2.2 : 1113
jag ska ringa både installatören och nibe på måndag.
får se vad dom har att säga. 

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: högt eltillskott på spliten
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2012, 21:08:28 »
Hej, Tyke har rätt, det du läser av är att din elspets har förbrukat 6667 KWh,
detta innebär att elspets har gått på max (6 KW vid kompressordrift) i snitt 18 timmar
per dag. I praktiken innebär detta att värmepumpen inte producerar någon värme.
Går utedelen alls (låter den överhuvudtaget?)?

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: högt eltillskott på spliten
« Svar #12 skrivet: 04 februari 2012, 21:14:19 »
Hej  *vinkar*
Tror jag är en bra början.
IOM att kompressorn har gått nästan 100 % å tillsatsen runt 60-70% samtidigt.
Antingen är spliten alldeles för liten för dina behov, som din installatör skulle ha talat om eller så är det general Knas på maskin/inställningar alternativt en symbios av dessa .

Lycka till  *vinkar*

Med vänlig hälsning, tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Mangeman

  • Gäst
Mangeman
SV: högt eltillskott på spliten
« Svar #13 skrivet: 04 februari 2012, 21:37:13 »
Hej Jonas!
jo ute-delen snurrar för fullt.
vet inte om där e nån inställning som man skulle kunna justera?
Grejen e den att vi upptäckte ett litet läckage på köldmedieröret ovan acvm270.
antagligen har den läckt sen installatörerna var klara med monteringen.
vi har haft problem med varmvattnet sen första början. max 2 pers kan duscha, sen är varmvattnet slut.
tanken är ju på 270 liter, och den borde räcka mer än så.
montören fixade läckan i början av veckan och fyllde på med köldmedium. vet dock ej hur mycket han fyllde på, då vi har lite längre än 12m. vi har 14-15m.
vi kan duscha lika lite nu som innan. :(

Utloggad covet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: högt eltillskott på spliten
« Svar #14 skrivet: 05 februari 2012, 09:30:53 »
Tanken är en beredartank med en varmvattenslinga på 14 liter. Det vatten du får i duschen går genom denna slinga och värms av det omgivande vattnet i 270-literstanken. En sorts värmeväxling... Enda gången vattnet i tanken används är om det behövs för att stötta värmeproduktionen och shuntas då ut till golvvärme/radiator. När splitten producerar varmvatten är det egentligen vattnet i denna tank som värms upp.

(lite OT: Har aldrig riktigt fattat vitsen med en slingberedare, annat än att den inte finns någon risk för legionella)
Nybygge 150 kvm Bohuslän, 2 vån. Golvvärme i platta på BV, golvvärme i bjälklag på ÖV. Nibe Split, FTX. 3-glasfönster, BV i Isoleca 350 mm + 50 mm iso på utsidan, ÖV trästomme, 335 mm iso i vägg, 500-700 mm iso i tak. 32 fönster och fönsterdörrar. Totalförbrukning 2011 (inkl HH-el): 6105 kWh :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!