Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga om elpanna med golvvärme  (läst 891 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matt_s

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fråga om elpanna med golvvärme
« skrivet: 07 oktober 2020, 09:45:27 »
Jag har en Wirsbo elpanna med ett golvvärme system. Systemet har trådlösa termostater för varje rum. Nu har jag haft lite problem med värmen och vad jag ser är att det finns tillfällen dårum indikerar värme (vilket jag ser på styrcentralen för termostaterna, samt att styrdonet är varmt) utan att cirkulationspumpen går. Borde inte den alltid gå om någon av styrdonen är öppna??

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fråga om elpanna med golvvärme
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2020, 11:21:12 »
Jag är inte säker på hur dina grejer funkar men det brukar vara så att termostaterna styrs av innetemp och pannan + cirkpump styrs av utetemp.
Det kan vara sÃ¥ att pÃ¥ kvällen när solen lyser pÃ¥ utegivaren sÃ¥ stoppar systemet pannan och cirkpump medan rumsgivarna vill ha det varmare?  dontknow
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad matt_s

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om elpanna med golvvärme
« Svar #2 skrivet: 07 oktober 2020, 11:27:41 »
Pannan styrs av utegivare ja. Men den styrningen gäller ju främst temperaturerna i slingan och elpatronen, men cirkulationspumpen ska väl ändå gå om det finns öppna slingor oavsett tempen i pannan?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fråga om elpanna med golvvärme
« Svar #3 skrivet: 07 oktober 2020, 12:36:10 »
Det kan man tycka, men det beror på vad som styr cirkpumpen. Har elpannan någon koppling till golvvärmens reglercentral?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad matt_s

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om elpanna med golvvärme
« Svar #4 skrivet: 07 oktober 2020, 13:38:58 »
Nej, det har den inte...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fråga om elpanna med golvvärme
« Svar #5 skrivet: 07 oktober 2020, 16:14:00 »
Aha, cirkpumpen styrs inte av elpannan?
Har golvvärmecentralen nån utegivare?

Sen brukar det vara lite fördröjning i regleringen, typ att termostatdonen har en vaxklump som värms upp när de ska öppna.
Så det kan vara så att alla ventiler är på väg att stänga?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fråga om elpanna med golvvärme
« Svar #6 skrivet: 07 oktober 2020, 16:24:34 »
Sitter inte pumpen vid pannan?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad matt_s

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om elpanna med golvvärme
« Svar #7 skrivet: 07 oktober 2020, 16:51:41 »
Jo självklart styrs cirkpumpen av pannan..den sitter ju fast monterad i pannan. Vad jag skrev var att pannan har ingen koppling till golvvärme-centralen (vad jag kan se).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fråga om elpanna med golvvärme
« Svar #8 skrivet: 07 oktober 2020, 22:52:49 »
Ehhhh...
Jag tolkade detta svaret som att cirkpumpen inte styrdes av pannan.

Pannan styrs av utegivare ja. Men den styrningen gäller ju främst temperaturerna i slingan och elpatronen, men cirkulationspumpen ska väl ändå gå om det finns öppna slingor oavsett tempen i pannan?

Men nu skriver du:

Jo självklart styrs cirkpumpen av pannan..den sitter ju fast monterad i pannan. Vad jag skrev var att pannan har ingen koppling till golvvärme-centralen (vad jag kan se).

Då har jag ju helt rätt i min första analys.
Cirkpumpen har ingen aning om vilket läge som termostaterna har, hur kan du förvänta dig att den då ska styras av detta?
Sitter den i pannan så är det högst troligt utegivaren som bestämmer om den ska gå eller stå.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3573
  • Karma +2/-0
SV: Fråga om elpanna med golvvärme
« Svar #9 skrivet: 10 oktober 2020, 07:45:16 »
Vad har du för panna? Nibe så heter funktionen "stopp av värme" eller något liknande. Det är ett tröskelvärde för spänningslös cirkulationspump. Du kanske skulle höja den lite. 17 grader brukar funka bra. Om den är på 17, sätt den på 20 grader. Får du ändå problem så kan det vara så att utegivaren inte är placerad på rätt ställe.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!