Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ungefärlig kostnad för att gräva ner kollektorslang till Jordvärmepump?  (läst 6245 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peter543

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Jag funderar på att lägga ner jordvärme på vår tomt i norra Västerbotten och jag undrar
om någon kan ge en uppskattning den ungefärliga kostnaden.

Jag har läst runt på lite olika sidor och jag förstår att längden på slangen och ytan självklart är avgörande. Hur lång slang som behövs avgöra av husets storlek. Men då jag är ett tidigt stadium i vill jag bara få en ungefärlig uppskattning till min budget. Efter att jag har läst runt har jag fått en uppfattning av att 24-26 tusen skulle vara en rimlig kostnad. Tror ni att jag är rätt ute?

p.s. Jag är ny här på forumet och lite osäker på om det rätt att starta en ny tråd här.
Hittade en gammal tråd om ämnet här Men det stod att
jag skulle överväga att skapa en ny tråd så jag gör det nu. Hoppas jag inte bryter mot några regler

Tacksam för alla insikter
« Senast ändrad: 11 augusti 2020, 08:31:40 av Peter543 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
För 20 år sedan när vi grävde så hörde jag siffror på komplett pris ca 50 kr/meter.
Idag kanske 70 kr/meter? (Inkl slang och sprit)
Kanske är det billigare om du har så bra mark att du hittar någon som kan plöja ned slangen.

Vi betalade bara ca 10 000 kr för 500 meter, men det var för enbart grävningen.
Tog 13 timmar.
Sand och lättgrävt på större delen av sträckan.

Troligen blir det billigast om du köper sprit och slang själv och köper grävningen på löpande räkning, en grävmaskin kanske kostar runt 1000 kr/timme idag.
Eller sÃ¥ hyr du en liten grävare en helg och gräver själv, det bara mÃ¥ste vara värt pengarna att fÃ¥ köra grävmaskin en hel helg.  :)
« Senast ändrad: 11 augusti 2020, 09:30:54 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Eller sÃ¥ hyr du en liten grävare en helg och gräver själv, det bara mÃ¥ste vara värt pengarna att fÃ¥ köra grävmaskin en hel helg.  :)

Jag hyrde minigrävare och grävde en grund till ett växthus över en helg, total grävtid blev väl 5-6 timmar beroende på stenig mark och att man är ovan till att börja med.
Men skulle jag gräva ner 500 m jordvärme med en minigrävare så tror jag det tar minst 3-4 dagar, det är en stor skillnad att gräva med en stor maskin i effektivitet.
Så min rekommendation är att hyra en stor grävare + person som är van om man inte har mycket fritid.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Minigrävare är bra till mycket men ska man hyra en kostar det en del bättre med en större maskin om det finns plats tar man tex en Huddig eller motsvarande maskin går det ganska fort att gräva en granne grävde ner 800 meter har för mig det tog runt 12 timmar en sån maskin får man nog för ca 800 kr timmen med gubbe.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!