Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe f1255, snabb frÃ¥ga!  (läst 3070 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Astrakan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nibe f1255, snabb fråga!
« skrivet: 26 november 2019, 20:18:33 »
Det är 5 grader ute. Jag har pumpen på kurva 8 och förskjutning +2 vilket ska motsvara 39 grader på framledningen. Det är 29 grader när jag mäter på rören med ir-termo. Är det normalt? Jag trodde pumpen skulle producera den temperaturen den är inställd på. Våra element på övervåningen är ju väldigt kalla pga detta.
Mvh
Hus byggt 2017/18. 75 + 75 kvm. Nibe bergvärme f1255. Golvvärme på undervåning. Enrörssystem med radiatorer på övervåning. Kulvert ut till 60 kvm garage med golvvärme.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe f1255, snabb fråga!
« Svar #1 skrivet: 26 november 2019, 20:35:06 »
Vad säger displayen på maskinen om framledningstemp? Det är ju den som maskin styr på.

IR termometer är inte så bra om röret är lite blankt, värt att kolla upp.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Astrakan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe f1255, snabb fråga!
« Svar #2 skrivet: 26 november 2019, 21:02:29 »
Vad säger displayen på maskinen om framledningstemp? Det är ju den som maskin styr på.

IR termometer är inte så bra om röret är lite blankt, värt att kolla upp.

// Magnus
Jag har tejpat på rören för att de inte ska vara blanka när jag mäter. Mätte både direkt ut från pumpen och vid shunten ut till golvvärmen. När jag läser i menyn så står det framledningstemperatur 53 grader på ett ställe och beräknad temperatur 39 grader men ingen av de temperaturerna kan stämma. När jag känner med handen på rören känns de nästan svala. Inte 53 eller 39 grader...
Hus byggt 2017/18. 75 + 75 kvm. Nibe bergvärme f1255. Golvvärme på undervåning. Enrörssystem med radiatorer på övervåning. Kulvert ut till 60 kvm garage med golvvärme.

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f1255, snabb fråga!
« Svar #3 skrivet: 26 november 2019, 23:54:10 »
Den kanske gör varmvatten när du mätte?
DÃ¥ gÃ¥r de 53° C  ju till varmvattenberedaren och inte ut i rören.
Den Ã¥tergÃ¥r sen till den beräknade temperaturen pÃ¥ 39° C  när vv är klar.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/Ã¥r + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, dÃ¥ ca 6000 kWh/Ã¥r.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/Ã¥r + HH-el.

Utloggad Astrakan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe f1255, snabb fråga!
« Svar #4 skrivet: 27 november 2019, 09:28:40 »
Den kanske gör varmvatten när du mätte?
DÃ¥ gÃ¥r de 53° C  ju till varmvattenberedaren och inte ut i rören.
Den Ã¥tergÃ¥r sen till den beräknade temperaturen pÃ¥ 39° C  när vv är klar.
SÃ¥ kan det kanske vara. Men faller temperaturen sÃ¥ snabbt att det räcker med en hel dusch för att kyla hela övervÃ¥ningen?  Problemet med det är ju att hela radiatorsystemet faller i temperatur och övervÃ¥ningen blir kall. Hur kommer jag runt det problemet.
Hus byggt 2017/18. 75 + 75 kvm. Nibe bergvärme f1255. Golvvärme på undervåning. Enrörssystem med radiatorer på övervåning. Kulvert ut till 60 kvm garage med golvvärme.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f1255, snabb fråga!
« Svar #5 skrivet: 27 november 2019, 11:44:30 »
SÃ¥ kan det kanske vara. Men faller temperaturen sÃ¥ snabbt att det räcker med en hel dusch för att kyla hela övervÃ¥ningen?  Problemet med det är ju att hela radiatorsystemet faller i temperatur och övervÃ¥ningen blir kall. Hur kommer jag runt det problemet.
Det kan även vara sÃ¥ att dina element pÃ¥ BV  tar ( 80 % av flödet ) och ÖV inte har fullt flöde, resultat blir mindre värme, men vid normal drift sÃ¥ räcker flöde/värme  dÃ¥ kallnar det av rätt bra pÃ¥ ÖV , har du provat att stäng ner nÃ¥gra element pÃ¥ BV och se vad som händer. Inget ovanligt, det är viktigt med balans pÃ¥ flödet och s.k instrypning
PS har du 1 -rörs eller 2- rörssystem

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe f1255, snabb fråga!
« Svar #6 skrivet: 27 november 2019, 17:16:42 »
Om maskin laddar vv i 30 minuter pga stor förbrukning hinner normalt sätt radiatorerna och rören till de kallna rätt mycket, men själva huset påverkas normalt sätt inte nämnvärt.

Du ser på första sidan i displayen om den värmer huset eller varmvatten. Tänk också på att GM räknaren tar paus när den gör vv. (vilket kan ifrågasättas, men varit så väldigt länge)

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Astrakan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe f1255, snabb fråga!
« Svar #7 skrivet: 27 november 2019, 19:42:42 »
Det kan även vara sÃ¥ att dina element pÃ¥ BV  tar ( 80 % av flödet ) och ÖV inte har fullt flöde, resultat blir mindre värme, men vid normal drift sÃ¥ räcker flöde/värme  dÃ¥ kallnar det av rätt bra pÃ¥ ÖV , har du provat att stäng ner nÃ¥gra element pÃ¥ BV och se vad som händer. Inget ovanligt, det är viktigt med balans pÃ¥ flödet och s.k instrypning
PS har du 1 -rörs eller 2- rörssystem
Har golvvärme med shunt på n-våning.
Hus byggt 2017/18. 75 + 75 kvm. Nibe bergvärme f1255. Golvvärme på undervåning. Enrörssystem med radiatorer på övervåning. Kulvert ut till 60 kvm garage med golvvärme.

Utloggad Astrakan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe f1255, snabb fråga!
« Svar #8 skrivet: 27 november 2019, 19:48:13 »
Om maskin laddar vv i 30 minuter pga stor förbrukning hinner normalt sätt radiatorerna och rören till de kallna rätt mycket, men själva huset påverkas normalt sätt inte nämnvärt.

Du ser på första sidan i displayen om den värmer huset eller varmvatten. Tänk också på att GM räknaren tar paus när den gör vv. (vilket kan ifrågasättas, men varit så väldigt länge)

// Magnus
Nu är det 5 grader ute och elementen är kalla på övervåningen och rummen känns utkylda. Vi har inte använt mycket varmvatten så konstigt att den ska köra vv. Jag sänkte till 20 min för vv. och höjde till kurva 9. Så nu har jag kurva 9 och +2 på kurvförskjutning vilket jag tycker verkar för högt på båda för att värma ett 75 kvm nytt hus...
Hus byggt 2017/18. 75 + 75 kvm. Nibe bergvärme f1255. Golvvärme på undervåning. Enrörssystem med radiatorer på övervåning. Kulvert ut till 60 kvm garage med golvvärme.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f1255, snabb fråga!
« Svar #9 skrivet: 27 november 2019, 20:01:20 »
Nu är det 5 grader ute och elementen är kalla på övervåningen och rummen känns utkylda. Vi har inte använt mycket varmvatten så konstigt att den ska köra vv. Jag sänkte till 20 min för vv. och höjde till kurva 9. Så nu har jag kurva 9 och +2 på kurvförskjutning vilket jag tycker verkar för högt på båda för att värma ett 75 kvm nytt hus...
DÃ¥ligt flöde till ÖV , VP ska ställas in för elementen och GV ska shuntas in för sigm, vet du hur rören gÃ¥r, tas det ut pÃ¥ gemensam matarledning sÃ¥ kan det bli lite fel, om du stänger GV  vad blir resultatet ökar värmen pÃ¥ ÖV dÃ¥, är det en cirkpump  i VP som pumpar allt eller sitter det en pÃ¥ GV med. Sitter det en pÃ¥ GV och flödet tas ut frÃ¥n samma stam som gÃ¥r upp till ÖV sÃ¥ kan GV stjäla flöde,  det blir inget kvar till ÖV, kanske bara liiiite men räcker inte. 

Utloggad Astrakan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe f1255, snabb fråga!
« Svar #10 skrivet: 28 november 2019, 19:53:33 »
DÃ¥ligt flöde till ÖV , VP ska ställas in för elementen och GV ska shuntas in för sigm, vet du hur rören gÃ¥r, tas det ut pÃ¥ gemensam matarledning sÃ¥ kan det bli lite fel, om du stänger GV  vad blir resultatet ökar värmen pÃ¥ ÖV dÃ¥, är det en cirkpump  i VP som pumpar allt eller sitter det en pÃ¥ GV med. Sitter det en pÃ¥ GV och flödet tas ut frÃ¥n samma stam som gÃ¥r upp till ÖV sÃ¥ kan GV stjäla flöde,  det blir inget kvar till ÖV, kanske bara liiiite men räcker inte.
De går på samma rör ut från pumpen men GV har egen termostat och shunt. Jag tycker mer problemet är att pumpen inte tillverkar tillräckligt varmt vatten och pumpar upp till ÖV vid olika temperaturer. Nu var jag precis och kollade. Temperaturen ligger på 7 grader utomhus och rören ut från vp är 38 grader. 41 ska det vara så inte så står skillnad denna gång. Den säger 42 grader på framledningstemp på displayen. Elementen är typ 36 grader nu. Så håller det sig såhär är det ju bra men det är ju det det inte gör som jag skrivit tidigare. Jag vill ju köra vp'n på så låg kurva och förskjutning som möjligt men då verkar den inte vilja tillverka värme fastän den enligt displayen ska tillverka högre temp på vattnet. Förstår inte.
Hus byggt 2017/18. 75 + 75 kvm. Nibe bergvärme f1255. Golvvärme på undervåning. Enrörssystem med radiatorer på övervåning. Kulvert ut till 60 kvm garage med golvvärme.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f1255, snabb fråga!
« Svar #11 skrivet: 28 november 2019, 21:15:36 »
Det som händer är följande: När den börjar göra vv, så i och med att framledningen kallnar, så öppnar gv-shunten, sannolikt till fullt öppet läge. När vv-laddningen är slut så kommer all värme att först gå till golv-värmen tills den är nöjd. Hur är kulverten kopplad? GV i garaget, medför ännu längre tid innan radiatorerna får någon värme.

Kör en USB-loggning, så kan gänget berätta om VP:n fungerar som den ska.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Astrakan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe f1255, snabb fråga!
« Svar #12 skrivet: 28 november 2019, 23:16:04 »
Det som händer är följande: När den börjar göra vv, så i och med att framledningen kallnar, så öppnar gv-shunten, sannolikt till fullt öppet läge. När vv-laddningen är slut så kommer all värme att först gå till golv-värmen tills den är nöjd. Hur är kulverten kopplad? GV i garaget, medför ännu längre tid innan radiatorerna får någon värme.

Kör en USB-loggning, så kan gänget berätta om VP:n fungerar som den ska.

Kulverten är påkopplad efter shunten på GV. Sitter en egen shunt i garaget och en termostat. Returen går tillbaka till GV's retur. Hur tycker ni jag ska tänka med garaget. Med eller utan termostat? Högt eller lågt flöde? Vad är bäst för att få upp värmen till radiatorerna?
Hus byggt 2017/18. 75 + 75 kvm. Nibe bergvärme f1255. Golvvärme på undervåning. Enrörssystem med radiatorer på övervåning. Kulvert ut till 60 kvm garage med golvvärme.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe f1255, snabb fråga!
« Svar #13 skrivet: 29 november 2019, 16:05:21 »
Både golvvärmen och garaget är egna system, så de flödena påverkar inte vp:n. Lämpliga delta t på varje slinga är ca 4-7 grader.
Men följden blir som jag skrev tidigare, när den börjar göra vv, öppnar shunt(arna) fullt, så ganska snabbt har radiatorerna samma temp som golvet/garaget. När vv är klar skall först garaget ha sitt tills den är nöjd, sen gv och till sist får raddarna det dom skall ha.

Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Astrakan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe f1255, snabb fråga!
« Svar #14 skrivet: 30 november 2019, 08:24:39 »
Både golvvärmen och garaget är egna system, så de flödena påverkar inte vp:n. Lämpliga delta t på varje slinga är ca 4-7 grader.
Men följden blir som jag skrev tidigare, när den börjar göra vv, öppnar shunt(arna) fullt, så ganska snabbt har radiatorerna samma temp som golvet/garaget. När vv är klar skall först garaget ha sitt tills den är nöjd, sen gv och till sist får raddarna det dom skall ha.
Ok. Går det påverka detta på något sätt? Jag har t ex sänkt tiden för vv tillverkning lite.
Hus byggt 2017/18. 75 + 75 kvm. Nibe bergvärme f1255. Golvvärme på undervåning. Enrörssystem med radiatorer på övervåning. Kulvert ut till 60 kvm garage med golvvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!