Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1245 lÃ¥g temp pÃ¥ varmvatten ibland utan larm.  (läst 2938 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

K_hej

  • Gäst
K_hej
Nibe F1245 låg temp på varmvatten ibland utan larm.
« skrivet: 21 september 2017, 06:24:09 »
Hej

2-3 gÃ¥nger senaste Ã¥ret har jag haft problem med att det är lÃ¥g temp pÃ¥ varmvatten plötsligt pÃ¥ mornarna.  Niben lyser grön, ingen fellogg men tempen pÃ¥ vattnet är 33-35 grader.
Om man då väntar så rättar den till sig efter ett tag men det är sjukt irriterande då man har bråttom och behöver varmvatten.

Vad kan det bero pÃ¥?  iom att den inte larmar om nÃ¥got fel alls?   JAg tror den är inställd pÃ¥ 50 grader annars och brukar inte ha problem att hÃ¥lla det.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F1245 låg temp på varmvatten ibland utan larm.
« Svar #1 skrivet: 21 september 2017, 09:09:11 »
LÃ¥ter som att den ger dÃ¥ligt med effekt, kolla BT2 och BT3 samt farten pÃ¥ cirkpumpen dÃ¥ den värmer huset?  Sc:,h
PÃ¥ natten är det kallare och om den prioriterar husvärme samt att elpatron är spärrad sÃ¥ kan det bli sÃ¥ där.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245 låg temp på varmvatten ibland utan larm.
« Svar #2 skrivet: 21 september 2017, 09:47:57 »
Prova usb logga kör loggning 1 gång per minut då ser man vad som är fel och filerna blir inte stora så det funkar bra att logga ett år eller så innan man tömmer minnet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

K_hej

  • Gäst
K_hej
SV: Nibe F1245 låg temp på varmvatten ibland utan larm.
« Svar #3 skrivet: 27 september 2017, 07:34:07 »
LÃ¥ter som att den ger dÃ¥ligt med effekt, kolla BT2 och BT3 samt farten pÃ¥ cirkpumpen dÃ¥ den värmer huset?  Sc:,h
PÃ¥ natten är det kallare och om den prioriterar husvärme samt att elpatron är spärrad sÃ¥ kan det bli sÃ¥ där.  :-\

hej  hur saer jag om det är nÃ¥got galet med dessa tvÃ¥? vad ska de ligga pÃ¥?

K_hej

  • Gäst
K_hej
SV: Nibe F1245 låg temp på varmvatten ibland utan larm.
« Svar #4 skrivet: 27 september 2017, 07:38:27 »
BT2 var 31.2C och BT3 var 29.5C

K_hej

  • Gäst
K_hej
SV: Nibe F1245 låg temp på varmvatten ibland utan larm.
« Svar #5 skrivet: 27 september 2017, 09:01:44 »
hände igen i morse.   Inget pÃ¥ larmloggen men jag ser nu att kompressorn är avstängd/blockerad.  gÃ¥r jag in pÃ¥ kompressorinfo sÃ¥ stÃ¥r det. status : hög kond ut.   men jag kan inte göra nÃ¥got Ã¥t det i menyn eller Ã¥terställa pÃ¥ nÃ¥got sätt för det finns inget i larmloggen.  Fick bort avstängningen av kompressorn genom att starta om hela Niben.


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245 låg temp på varmvatten ibland utan larm.
« Svar #6 skrivet: 27 september 2017, 12:32:37 »
Hög kondensor betyder hög temp på utgående vatten och då borde vv också vara varmt om det cirkulerar som det ska men kanske cirkpumpen är trasig men då bör det även bli kallt inne för det är samma cp som cirkulerar på radiatorerna. Det kan ju kanske vara växelventilen som hamnar i nått mellan läge då bör vv bli kallt för det ska normalt inte hamna på 33 grader över en natt även om ingen vv produktion sker. Skriver det igen logga felaktig växelventil bör synas i loggen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F1245 låg temp på varmvatten ibland utan larm.
« Svar #7 skrivet: 28 september 2017, 09:58:39 »
BT2 var 31.2C och BT3 var 29.5C

Om det är när kompressorn går så är det troligen pyspunka på kylpaketet.
Diffen ska vara mer än 5 °C, nu vet jag inte om du har varvtalsstyrning på din cirkpump?
De första 1245 som kom hade inte detta, men jag tror det ingår om man uppdaterar styrningen?

Om detta lästes av med kompressorn blockerad så är det nått annat, hög kond ut kan bero på flera saker, de vanligaste är:
Aktiva termostater, ställ upp dessa på max.
Trasig cirkpump.
Smutsfiltret fullt av skräp, rensa.
Felande växelventil.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!