Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nlufts värmepump till tvätthall?  (läst 4062 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KaptenHaddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
Frånlufts värmepump till tvätthall?
« skrivet: 13 mars 2010, 19:18:52 »
Har en idag oventilerad tvätthall där ja tänkt först fixa ventilation sen nån form av frånluftsvärmepump då det är golvvärme och tvättas en del med varmvatten antar jag att det skulle bli en god investering?

MEN!
Jag är ju helt okunnig bortsett från att jag hört att jag behöver en frånluftsvärmepump:D

Hur räknar jag ut hur stor den ska vara, hur mkt bör en kosta, hur svår är installation.

Främst hur fungerar den?

MVH/ Nicklas

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Frånlufts värmepump till tvätthall?
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2010, 19:59:18 »

Golvvärme i tvätthall är ingen bra kombination. Värmen åker ut genom avloppet.

En vägghängd vattenburet fläktbatteri med en Comfortzone, kan nog funka bra.


Utloggad KaptenHaddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Frånlufts värmepump till tvätthall?
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2010, 00:52:02 »
Tvätthall och tvätthall, man jobbar ju där med så golvvärmen fyller sin funktion.
Och hur som helst värmer den ju stället så hur ska jag göra?

MVH/


Golvvärme i tvätthall är ingen bra kombination. Värmen åker ut genom avloppet.

En vägghängd vattenburet fläktbatteri med en Comfortzone, kan nog funka bra.



Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frånlufts värmepump till tvätthall?
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2010, 09:28:53 »
jag har själv industri lokaler varav en yta på 300m2 som är varmisolerad med tvätthallsfunktion i mitten.
kan tipsa om att om du sätter in en frånluftsvärmepump kommer du få en svindlande förbrukning på grund av att du ventilerar ständigt.

ja har själv bara elpatron på golvvärmen än så länge men då vet ja åtminstone vad för effekt som krävs.
kommer på sin höjd sätta in en frånluftsfläkt över tvättrännan som går igång på timer och kontakt när ja tvättar.
för om ja klarar mig på 6kw nu på stängd lokal (som givetvis inte är jättetät med stora portar o dåligt isolerad)
så kommer det krävas mycket mer om man ständigt drar ut den varma luften.

ja kommer troligtvis satsa på bergvärme, hade ja haft gräs utanför så hade ja kört markvärme.
men om du inte har för stort så kanske du kan kolla på nån luft vatten?

Tvätthall och tvätthall, man jobbar ju där med så golvvärmen fyller sin funktion.
Och hur som helst värmer den ju stället så hur ska jag göra?

MVH/


Golvvärme i tvätthall är ingen bra kombination. Värmen åker ut genom avloppet.

En vägghängd vattenburet fläktbatteri med en Comfortzone, kan nog funka bra.


Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad KaptenHaddock

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Frånlufts värmepump till tvätthall?
« Svar #4 skrivet: 14 mars 2010, 10:24:39 »
Hej.
Det är fjärrvärme som uppvärmning nu.
Anledningen till funderingen kring frånluft är att vi måste ha bättre ventilation för att förbättra arbetsmiljön och visst lär det kosta men den behöver ju inte snurra hela tiden.
Och tanken är ju att ta vara på så mkt energi som möjligt av den som åker ut via ventilationen..

Och jag antar man kan justera så man öppnar o stänger ventilationen samt pumpen?

MVH/

jag har själv industri lokaler varav en yta på 300m2 som är varmisolerad med tvätthallsfunktion i mitten.
kan tipsa om att om du sätter in en frånluftsvärmepump kommer du få en svindlande förbrukning på grund av att du ventilerar ständigt.

ja har själv bara elpatron på golvvärmen än så länge men då vet ja åtminstone vad för effekt som krävs.
kommer på sin höjd sätta in en frånluftsfläkt över tvättrännan som går igång på timer och kontakt när ja tvättar.
för om ja klarar mig på 6kw nu på stängd lokal (som givetvis inte är jättetät med stora portar o dåligt isolerad)
så kommer det krävas mycket mer om man ständigt drar ut den varma luften.

ja kommer troligtvis satsa på bergvärme, hade ja haft gräs utanför så hade ja kört markvärme.
men om du inte har för stort så kanske du kan kolla på nån luft vatten?

Tvätthall och tvätthall, man jobbar ju där med så golvvärmen fyller sin funktion.
Och hur som helst värmer den ju stället så hur ska jag göra?

MVH/


Golvvärme i tvätthall är ingen bra kombination. Värmen åker ut genom avloppet.

En vägghängd vattenburet fläktbatteri med en Comfortzone, kan nog funka bra.



Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Frånlufts värmepump till tvätthall?
« Svar #5 skrivet: 14 mars 2010, 11:16:50 »

Tvätthall och tvätthall, man jobbar ju där med så golvvärmen fyller sin funktion.


Är det ingen tvätthall som har hög luftfuktighet, så kan en rotationsvärmeväxlare vara ett bättre alternativ. Helt beroende på varmvattenförbrukning på sommaren och placering i landet.

Vill du ha goda råd, så är det en fördel att beskriva förutsättningarna.


Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frånlufts värmepump till tvätthall?
« Svar #6 skrivet: 14 mars 2010, 11:40:04 »
jag antar det blir svÃ¥rt att stänga av ventilationen pÃ¥ en frÃ¥nluftsvärmepump eftersom det är just frÃ¥nluften som fÃ¥r den att funka  studs


Hej.
Det är fjärrvärme som uppvärmning nu.
Anledningen till funderingen kring frånluft är att vi måste ha bättre ventilation för att förbättra arbetsmiljön och visst lär det kosta men den behöver ju inte snurra hela tiden.
Och tanken är ju att ta vara på så mkt energi som möjligt av den som åker ut via ventilationen..

Och jag antar man kan justera så man öppnar o stänger ventilationen samt pumpen?

MVH/

jag har själv industri lokaler varav en yta på 300m2 som är varmisolerad med tvätthallsfunktion i mitten.
kan tipsa om att om du sätter in en frånluftsvärmepump kommer du få en svindlande förbrukning på grund av att du ventilerar ständigt.

ja har själv bara elpatron på golvvärmen än så länge men då vet ja åtminstone vad för effekt som krävs.
kommer på sin höjd sätta in en frånluftsfläkt över tvättrännan som går igång på timer och kontakt när ja tvättar.
för om ja klarar mig på 6kw nu på stängd lokal (som givetvis inte är jättetät med stora portar o dåligt isolerad)
så kommer det krävas mycket mer om man ständigt drar ut den varma luften.

ja kommer troligtvis satsa på bergvärme, hade ja haft gräs utanför så hade ja kört markvärme.
men om du inte har för stort så kanske du kan kolla på nån luft vatten?

Tvätthall och tvätthall, man jobbar ju där med så golvvärmen fyller sin funktion.
Och hur som helst värmer den ju stället så hur ska jag göra?

MVH/


Golvvärme i tvätthall är ingen bra kombination. Värmen åker ut genom avloppet.

En vägghängd vattenburet fläktbatteri med en Comfortzone, kan nog funka bra.


Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Frånlufts värmepump till tvätthall?
« Svar #7 skrivet: 14 mars 2010, 17:12:15 »
Du behöver ha igång ventilation hela tiden för att en frånluftsvärmepump ska producera varmvatten. Men du kan såklart öka och minska ventilationen efter behov. Du behöver också fundera på hur mycket varmvatten och ventilation du behöver. Kanske behövs en ack-tank så att du har tillräckligt med varmvatten. Kolla också att den FLVP du tittar på klarar det luftombyte du behöver. Kan tänka mig att det behövs en del i en tvätthall.

Installationsmässigt så dras tilluften med spirorör till pumpen och sen frånluft ifrån pumpen. Hur många frånluftsdon du ska ha beror på lokalen såklart. Sen ska det ju kopplas in vatten till och från. Tror att en FLVP kostar 40-50 tusen ink moms + installation.
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!