Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Överhettning i luftsolfÃ¥ngare?  (läst 3490 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Överhettning i luftsolfångare?
« skrivet: 03 juli 2007, 22:23:58 »
Jag planerar att bygga en luftsolfångare och behöver nu era kloka råd.

jag bor i Göteborgstrakten och skall värma mitt garage på 40kvm i första hand för att hålla fukten borta. Taket har en lutning på ca. 30 grader och vätter mot söder. Min tanke är att bygga en solfångare på ca. 5kvm som placeras direkt på taket. Det blir inte den mest optimala taklutningen, men jag hoppas att ytan skall kompensera detta tillräckligt. Nu till mina funderingar.

Finns det risk för överhettning i en luftsolfångare när fläkten är avstängd? Polykarbonat tål inte mer än 100-120grader.

Vilken typ av glas är bäst att använda? Jag funderar på att använda 10mm kanalplast av polykarbonat är det ett bra material? Bör det vara den glasklara varianten eller en mera diffus med tanke på överhettning?

Är det en fördel att montera ett filter för den inkommande luften med tanke på damm och pollen?

Tacksam för svar och synpunkter.
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Överhettning i luftsolfångare?
« Svar #1 skrivet: 03 juli 2007, 22:26:48 »
Sätt den på väggen.Min lilla får jag stänga av i maj för det blir för varmt
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Överhettning i luftsolfångare?
« Svar #2 skrivet: 03 juli 2007, 22:44:00 »
Det går tyvärr inte. Grannen har också ett garage och det skuggar väggen.
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Överhettning i luftsolfångare?
« Svar #3 skrivet: 10 juli 2007, 21:06:33 »
Jag planerar att bygga en luftsolfångare och behöver nu era kloka råd.

jag bor i Göteborgstrakten och skall värma mitt garage på 40kvm i första hand för att hålla fukten borta. Taket har en lutning på ca. 30 grader och vätter mot söder. Min tanke är att bygga en solfångare på ca. 5kvm som placeras direkt på taket. Det blir inte den mest optimala taklutningen, men jag hoppas att ytan skall kompensera detta tillräckligt. Nu till mina funderingar.

Finns det risk för överhettning i en luftsolfångare när fläkten är avstängd? Polykarbonat tål inte mer än 100-120grader.

Vilken typ av glas är bäst att använda? Jag funderar på att använda 10mm kanalplast av polykarbonat är det ett bra material? Bör det vara den glasklara varianten eller en mera diffus med tanke på överhettning?

Är det en fördel att montera ett filter för den inkommande luften med tanke på damm och pollen?

Tacksam för svar och synpunkter.

Jag kan ju försöka svara utifrÃ¥n de erfarenheter jag har frÃ¥n min hembyggda luftsolfÃ¥ngare  :)

Står fläkten stilla en klar sommardag så finns det nog viss risk för skador på kanalplast och ev. andra plastmaterial. Jag har inte mätt tempen i lådan, men glaset (jag kör med vanligt fönsterglas) blir brännhett längst upp. Det är ganska hett t.o.m. med fläktarna igång.

Kanalplast måste ju vara bättre på att bevara värmen inne i lådan jämfört med fönsterglas. Vet inte hur bra den släpper in ljuset. Om man sänker maxeffekten m.h.a. ett diffust glas så tappar man ju även effekt vid sämre ljusförhållanden som på vintern och vid mulet väder.

Ett filter för inkommande luft låter som en bra idé. Du slipper få in dammet i lokalen och du slipper öppna och dammtorka solfångaren.

Fundera gärna på dimensioneringen av luftflödet eftersom du planerar en ganska stor solfångare. Min står lutad mot en vägg i kanske 75 graders vinkel och är på ca. 2.7 kvm. Frånluftsslangen är 125 mm. i diam. och det sitter en fläkt i vardera änden på den, (seriekopplade alltså). De ska ge 3 kbm per minut (friblåsande?). Trots det blir solfångaren ordentligt varm utvändigt vid fullt solsken. Ett större luftflöde skulle säkert ge en bättre verkningsgrad.


Här kan du läsa om ett intressant bygge: http://www.luftsolvarme.info/

I denna tråden hittar du min solfångare: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=9507.msg100696#msg100696
(Jag ska försöka få bilderna att fungera igen)

Mvh/ Göran
Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!