Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Driva poolpump med solcell  (läst 1261 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pbm123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Driva poolpump med solcell
« skrivet: 05 juli 2022, 12:20:44 »
Hej,

Jag skulle vilja få hjälp att räkna på vad som krävs för att driva en sandfilterpump på solcell. Önskvärt dygnet runt, alt 10 tim...

Tyvärr har jag svårt att hitta hur mycket pumpen kräver, som heter "Bestway Flowclear Sandfilterpump 1500 gal/ 5678 l/h". Det enda jag hittar är att tillslagsströmmen är max 30 mA.

Jag har till övers ett bilbatteri 12v 95ah och en solcell med följande info på dess baksida (...) 555x355 mm Pmax 20W, Imp 1.12, Vmp 18, Isc 1.23, Voc 22, VDC 1000. (vilket spontant låter klent utifrån att jag sett 100w solceller på flertal byggvaruhus?)

Ja ni hör min oerfarenhet. HÃ¥ller detta eller vad bör kompletteras i batteri och solcell? Saknas nÃ¥got mer, solcellsregulator?  :)

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Driva poolpump med solcell
« Svar #1 skrivet: 05 juli 2022, 17:34:16 »
30 mA måste vara fel...

Utan någon närmare kunskap i ämnet gissar jag att en filterpump av den digniteten drar i storleksordningen 200 W. Det innebär på ett ungefär att med den solcellen kan man fina dagar hålla igång pumpen sisådär en halvtimme.

Det behövs alltså väldigt mycket mer solcell...

Sedan behövs det laddningsreglering som kopplar ihop alla dessa solceller med batterierna. För batterier behövs det också fler av, hur många beror på hur länge anläggningen ska fungera om det är regnigt - eller natt. Sedan antar jag pumpen går på vanlig 230 V växelström, så då behövs det även en växelriktare som gör om batterispänningen till detta.

Så det blir en hel del som krävs, men det kan man räkna lite närmare på om det går att få fram bättre information om vad pumpen faktiskt drar. Om projektet nu fortfarande alls är intressant, med allt som tillkommer.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!