Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattenburen golvvärme + KNX  (läst 4915 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

sx3

  • Gäst
sx3
Vattenburen golvvärme + KNX
« skrivet: 02 januari 2015, 13:01:15 »
Hejsan,

Jag är rätt ny på det här med värmestyrningar och jag håller på att projektera/planera en nybyggnad där hela elsystemet kommer baseras på KNX och när jag ändå är i farten med det funderar jag på att även integrera den vattenburna golvvärmen.

- I varje rum finns det tryckknappar för belysningen, dessa har även en inbyggd temperaturgivare (ÄR-värde), dessa kommer monteras på 1300 ÖFG.

- I fördelningslådan för GV tänkte jag sätta en KNX värmeaktor med utgångar som är kopplade till vaxproppar/ställdon/reglerdon/kalladomvadduvill för varje golvvärme-kanal.
Denna aktor lagrar BÖR-värdet och får cykliskt ÄR-värdena skickade till sig och reglerar därmed.
Det går att köra konstant eller switchande och det går att programmera sommarläge

- Från en central manöverpanel, alternativt en surfplatta/smartphone så kan jag ställa BÖR-värdet för respektive slinga.

Så här långt är det en no-brainer, men det är lite grejor jag är osäker på!

- Skall man köra konstant eller switch på donen? I min värld är det en trögt system så konstantreglering känns väl onödigt? (måste erkänna att jag inte har koll på denna fråga öht! :) )

- Framledningstemperaturen? Sköter den sig självt eller måste jag ha något där kopplat till KNX eller sköter den sig själv? Har för mig att den är lite beroende av yttertemperaturen, men det kanske pannan sköter själv?

Det känns som att mina ÄR/BÖR värden och ställdon inte är allt, att jag faktiskt har glömt något.
Hur kommer injusteringen gå till, eller kommer jag inte behöva någon injustering eftersom det är termostatstyrt?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vattenburen golvvärme + KNX
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2015, 13:15:20 »
Inte för att vara negativ (Jag är teknik- och mätnörd själv), men...
Min erfarenhet är att när man väl har justerat in värmesystemet sÃ¥ att det är lagom varmt i alla rum oavsett utetemp sÃ¥ finns det väldigt liten anledning att kunna skruva mer. Visst är det coolt att kunna ändra tempen i varje rum frÃ¥n surfplattan, men hur ofta behöver man egentligen göra det förutom när man skall impa pÃ¥ polarna (vilket inte funkar eftersom det tar flera timmar innan man märker nÃ¥n skillnad)?  :P
Dessutom är det så att värmepumpen (jag antar att du har tänkt värma med en sån) trivs bäst när förutsättningarna är så stabila som möjligt, så därför förordar man så få termostater/externa regleringar som möjligt och att istället vara noggrann med grundjusteringen av alla flöden och värmekurvan.

Gör en bra projektering, sätt in värmesystemet och lägg ner tid på att justera in det korrekt. Sen kan du komplettera med termostater/styrning i de enstaka rum där du vill kunna ändra temperaturen då och då och/eller har problem med ojämn temp pga mycket solinstrålning eller nåt liknande.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vattenburen golvvärme + KNX
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2015, 13:18:16 »
Det är säkert jättekul med diverse prylar för att styra husvärmen med en fråga är vad du tänker värma huset med?
Om det är en värmepump med växelventil så skulle jag inte kasta ut en massa pengar på avancerad tempstyrning för rådet blir ändå att låta värmepumpen själv styra värmen med kurva/förskjutning (utetemp styr framledningstemp och sen kan man ha en rumsgivare som kompenserar framledningstemp).
De flesta termostater bör då vara ständigt i fullt öppet läge.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

sx3

  • Gäst
sx3
SV: Vattenburen golvvärme + KNX
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2015, 14:05:42 »
Hej,

Tack för snabba svar! :)
Jag kommer (som det ser ut nu) köra med en LV-VP, typ Nibe fighter eller likvärdigt.
Det är väl egentligen sovrum och kanske badrum jag kan tänka mig att vilja reglera, alternativt behålla värmen rättare sagt. Som det är nu måste jag sova med fönstret på glänt även på vintern för att mina luftvägar skall fungera hela natten. Oftast går det bra men ibland kan det bli ruggigt jä*la kallt och då hade man kanske velat ha ett termostatstyrt system som försöker sträva mot BÖR värdet och inte bara tuffa på som vanligt.

Pengamässigt blir det inte så blodigt eftersom det kommer vara KNX i huset ändå och knapparna har vare sig jag vill eller inte inbyggd tempgivare, så det som tillkommer (i min värld) är KNX värmeaktorn (3000kr) osen ställdonen (200kr/st) Visualiseringsverktyget/surfplatta/mobil kommer finnas där också oavsett.

Men jag lyssnar på Er, om detta bäddar för en massa problem och VP inte mår bra av att man reglerar osv så är det klart att jag struntar i det, hela poängen är att ha en smart hus och spara energi vilket jag utgick ifrån att man gör om man styr med termostater istället för att köra konstant flöde på slingorna. :)

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Vattenburen golvvärme + KNX
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2015, 14:40:06 »
Om du måste sova med fönstret på glänt även på vintern föreslår jag att du skulle satsa pengar på att förbättra inomhusklimatet istf att skapa ett smart hus.

Du skall nog ha en biffig raddiator för att den skall värma luften som kommer in i sådana mängder på vintern. Det är inte heller smart att göra mycket värme till ett rum och mindre till de andra när man har vp.

Vad är problemet med inomhusluften?
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

sx3

  • Gäst
sx3
SV: Vattenburen golvvärme + KNX
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2015, 14:57:48 »
Just nu existerar inte projektet annat än att det är i projekteringstadiet/planering för att jag vill undvika tankevurpor.

Men generellt, oavsett om jag sover här där jag bor nu eller sover borta så täpps min näsa igen och det enda som råder bot på det är att ha fönsteventiler/fönster öppet.
Till och frånluft här hemma är injusterat och det är bara nattetid jag har problem så det är inte luftväxlingen som är problemet det har nog med min snok att göra :)

Hur har alla ni det hemma? Fasta injusterade ventiler och inga termostater? (oavsett typ av styrning av termostaten?)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vattenburen golvvärme + KNX
« Svar #6 skrivet: 02 januari 2015, 16:01:30 »
Hur har alla ni det hemma? Fasta injusterade ventiler och inga termostater? (oavsett typ av styrning av termostaten?)

Japp. Väl balanserat radiatorsystem justerat med den fasta instrypningen i kopplet. VP'n är kompletterad med innegivare och ett par rum har termostater, men i övrigt kör jag utan.

För att slippa problem med VP'n och ändå kunna reglera systemet hyfsat fritt så kan du ju redan nu lägga till en arbetstank i planen. Med en arbetstank separeras flödena i VP'n och värmesystemet och man slipper de problem VP'n får med variationer i flödet när flera termostater öppnar/stänger. Dock tappar man samtidigt den direkta återkopplingen från VP'n, så det är ännu viktigare att man justerar in prylarna rätt för att få så ekonomisk drift som möjligt.
Starta en ny trÃ¥d om det när det är dags sÃ¥ kommer du att fÃ¥ massor av hjälp.  tummenupp
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vattenburen golvvärme + KNX
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2015, 23:06:27 »
Hur har alla ni det hemma? Fasta injusterade ventiler och inga termostater? (oavsett typ av styrning av termostaten?)

Jag har aktiva termostater i enstaka rum där jag vill ha lite kallare, men de flesta har fast instrypning.
Sen har jag en rumsgivare centralt placerad som får sköta finliret.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!