Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken passar mig.... MITSUBISHI FD35/ Fujitsu Nocria 14/Toshiba 13 Polar2  (läst 19648 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dadde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Jag har ett enplanshus på ca 140 kvm med öppen planlösning. Nu har vi direktel och elräkningen brukar bli riktigt hög nu till vintern så jag funderar på att skaffa en lufvärmepump som skall sänka värmekostnaderna.

Men:
Vilken luftvärmepump skall jag välja, vilken är bäst, helst av allt skulle jag vilja inte ha elementen på överhuvudtaget men det kanske inte finns nägon luftvärmepump som klarar det?
Jag funderar på MITSUBISHI ELECTRIC FD50.
Är den bra passar den mina behov?
Den finns på Polarpumpen.se för 19900kr. Är det bra att beställa därifrån?

Vilken installatör skall man använda sig av/rekommendationer? (Bor i Göteborg)


Mitt hus ser ut som ett "L" där sov rummet är i ena enden och tv-rummet i andra änden och ingången är i mitten (där jag antar att pumpen skall sitta) Skall försöka fixa en ritning så ni kan se bättre.

Tack på förhand

« Senast ändrad: 17 oktober 2010, 12:07:12 av Dadde »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vilken passar mig.... MITSUBISHI ELECTRIC FD5O
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2010, 22:17:41 »
FD50 brukar man normalt inte rekomendera till villor eller frtitidshus då dom låter en hel del om du ska utnyttja hela effekten samt att dom har en ganska hög lägstanivå .
Nu kanske det inte finns sovrum eller andra rum som ni uppehåller er i så ni blir störda av högt fläkt/blås ljud.

Ett alternativ i den klassen är Fujitsu Nocria 14 om den ska placeras ovanför en ytterdörr där inte alla får plats med en FD50 på grund av höjden

Nettovärmepumpar hÃ¥ller till i Göteborg men kommer inte ihÃ¥g om dom marknadsför Mitsubsihi Electric eller Fujitsu  Sc:,h
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Dadde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Vilken passar mig.... MITSUBISHI ELECTRIC FD5O
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2010, 22:52:24 »
Tacka för tipset! Om den hade lÃ¥tit för mycket hade tjejen klagat :) Jag tror den skall sitta ovanför ytterdörren, där är det en bred hall som angränsar till ett stort kök,  i köket är vi mest eftersom det är centralt i huset sÃ¥ FD50 kanske hade stört oss där.

Nocria 14 var ju 4000kr billigare också så det var ju en klar fördel :)
Kommer den räcka och värma upp vårt hus? Vi vill helst inte använda stödelement men förstår om det inte går.
Vad är den största skillnaden på Nocria 14 och FD50? mer än att den är tystar och billigare, är den lika effektiv?

Är Nocria 14 den bästa pumpen man kan köpa idag som fyller mina behov? Vi sa att vi hellre lägger lite extra och får den bästa istället för att köpa en för billig.

Vad är det för skillnad på Nocria 14 och Nocria 18?

Nettovärmepumpar sålde tyvärr inte Fjitsu.
« Senast ändrad: 16 oktober 2010, 22:59:39 av Dadde »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vilken passar mig.... MITSUBISHI ELECTRIC FD5O
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2010, 22:58:58 »
Tror inte jag har tagit hem någon FD50 någon gång så jag kan inte svara på några jämförelser.

Om en luftvärmepump räcker för ditt hus beror på hur långa och kalla vintrar det blir framöver samt vilket effektbehov ditt hus har.
Är ni villig att lägga lite extra för att få det bättre så kanske det passar in i er planlösning med 2st något mindre maskiner istället för en stor.

Du får lägga upp en planlösning och mer information om tex isolering/typ av fönster samt årsförbrukning så får du nog många tips.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Dadde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Vilken passar mig.... MITSUBISHI ELECTRIC FD5O
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2010, 00:42:54 »
Här kommer lite info om huset;
Göteborg
Ca 140kvm
Enplans
Platta på mark
Platt papptak.
Träfasad
3-glasfönser
Byggdes på mitten av 70-talet, "vanlig isolering"
Inomhus takhöjd 240cm

Direktel.
Årsförbrukning ca 20-23kkw


Hade ingen ritning så jag slängde ihop något snabbt i paint.
Det röda är ingången och där jag tror det är bäst att ha inomhusdelen.
Det blåa är ett stort fönsterparti från tak till golv, 2-glas.
« Senast ändrad: 17 oktober 2010, 00:47:05 av Dadde »

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vilken passar mig.... MITSUBISHI FD5O/ Fujitsu Nocria 14
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2010, 00:48:08 »
Hej Dadde!  Ja sätter du den pÃ¥ rött sÃ¥ blir det den perfekta placeringen för en pumpinnerdel i det huset. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Vilken passar mig.... MITSUBISHI FD5O/ Fujitsu Nocria 14
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2010, 04:59:46 »
  Hej Dadde och välkommen till Forumet !  Thumbsup

    Du har rätt mÃ¥nga kvadratmeter men ändÃ¥ en relativt öppen planlösning .  Det är nog en bra plats för innerdelen där du märkt med rött , men ryms den mellan dörr
    och taket ?  Vad har du för centimetrar däremellan ?  Eller ryms den bredvid dörren ?  
    De tvÃ¥ rummena som är "namnlösa" antar jag är sovrum . Placera dÃ¥ helst inte ytterdelen för nära där . För risk finns dÃ¥ att ljudet kommer att störa  , fastän markställning
    används . Just markställning rekommenderar jag att används , annars är risken STOR att ni fÃ¥r störande stomljud i huset .
    Tänk dessutom pÃ¥ att en del vatten kommer frÃ¥n ytterdelen vid uppvärmning sÃ¥ kanske ej heller placera den helt invid dörren .
    
    AngÃ¥ende pumpval sÃ¥ har jag samma Ã¥sikt som TS att FD50 ej brukar användas för bostäder p.g.a  b.l.a innerdelens lite högre ljudnivÃ¥ jfm FD 25 / 35 .
    Jag har ej sett nÃ¥gon ha FD50 pÃ¥ bostäder . I stället kör man med tvÃ¥  FD 25 / 35 istället . (om det behövs)
    Däremot har jag sett FD35 pÃ¥ industrihallar  ;)
  
    Jag rekommenderar er en FD35 som ni dÃ¥ helst köper färdigt installerat .
    Blir enklare för er att köpa installation och pump frÃ¥n samma firma , speciellt om det blir frÃ¥ga om garantiärenden . Garanti ska väl efter vad jag har förstÃ¥tt
    här vara 5-Ã¥rs fullständig garanti .  Thumbsup
    
    Ett annat mycket bra alternativ för er kunde vara en Toshiba Polar 2  , kanske dÃ¥ modell 13 .  


           mvh  Rollster    :)

  
« Senast ändrad: 17 oktober 2010, 05:02:09 av Rollster »
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vilken passar mig.... MITSUBISHI FD5O/ Fujitsu Nocria 14
« Svar #7 skrivet: 17 oktober 2010, 07:51:34 »
Jag tror den bästa lösningen vore 2st pumpar om det får kosta lite.
tvÃ¥ st gÃ¥r pÃ¥ lägre last = mindre ljud bÃ¥de ute och inne, samt mycket energi-effektivare  ;)
varför inte en i korridoränden utanför TV-rummet, samt en utanför det övre vänstra rummet.
2 st FD 35:or så blir det riktig komfortabelt och energieffektivt.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Dadde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Vilken passar mig.... MITSUBISHI FD5O/ Fujitsu Nocria 14
« Svar #8 skrivet: 17 oktober 2010, 10:14:52 »
Tackar för alla tips och välkomnandet Thumbsup

2 pumpar får jag nog utesluta, dels för kostnaden och dels för att tjejen redan tycker det är fult med en :)

De jag väljer mellan just nu är då FD35 och Nocria 14.
Vilken är bäst av dessa och passar bäst mina önskemål?
För och nackdelar?
Skillnaden?

Ovanför ytterdörren är det 30cm. Så båda borde passa FD35 29,5cm (passar precis) och Nocria 14 25cm.

Markställning låter som en lysande idé, vad får man tag i det? Gjuter ni en platta eller hur gör ni för att montera den?

Vet ni någon återförsäljare i Göteborg som säljer dessa?


Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Vilken passar mig.... MITSUBISHI FD5O/ Fujitsu Nocria 14
« Svar #9 skrivet: 17 oktober 2010, 10:17:11 »
Jag tror den bästa lösningen vore 2st pumpar om det får kosta lite.
tvÃ¥ st gÃ¥r pÃ¥ lägre last = mindre ljud bÃ¥de ute och inne, samt mycket energi-effektivare  ;)
varför inte en i korridoränden utanför TV-rummet, samt en utanför det övre vänstra rummet.
2 st FD 35:or så blir det riktig komfortabelt och energieffektivt.

 Jag tänkte ochsÃ¥ tanken , men tycker planlösningen verkar sÃ¥ pass öppen att det totalekonomiskt ändÃ¥ vore bra med en . Men varför inte en till och dÃ¥ i korridoren
  invid TV-rummet .  Kanske t.e.x dÃ¥ en  Polar2-13 som huvudmaskin och en 10:a i korridoren .   :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vilken passar mig.... MITSUBISHI FD5O/ Fujitsu Nocria 14
« Svar #10 skrivet: 17 oktober 2010, 11:06:17 »
Har ni bara 30cm ovanför dörren upp till tak så är det bara Nocra som ni får plats med av dom 2.
Man måste ha ca 5cm ovanför innerdelen

På www.fgnordic.se måste det finnas någon lista på återförsäljare i dina trakter
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Dadde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Vilken passar mig.... MITSUBISHI FD5O/ Fujitsu Nocria 14
« Svar #11 skrivet: 17 oktober 2010, 11:54:25 »
Har ni bara 30cm ovanför dörren upp till tak så är det bara Nocra som ni får plats med av dom 2.
Man måste ha ca 5cm ovanför innerdelen

På www.fgnordic.se måste det finnas någon lista på återförsäljare i dina trakter

Jag kan få ut 34 cm då blir det 4,5cm är det ok?


Utloggad Dadde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Vilken passar mig.... MITSUBISHI FD5O/ Fujitsu Nocria 14
« Svar #12 skrivet: 17 oktober 2010, 12:04:06 »
Kandidaterna är nu:

FD35
Nocria 14 (mest effekt? Fulast av de tre)
Toshiba 13 Polar2 (snyggast av de tre)

Vad skiljer dessa egentligen? Vilken är att föredra? Alla kostar lika :)
Vilken skall vi välja Sc:,h

Om man kollar på designen så är klart LG N12 ART COOL snyggast men den kanske inte är bra?

Vi har bestämt att vi bara kör på pump :)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vilken passar mig.... MITSUBISHI FD5O/ Fujitsu Nocria 14
« Svar #13 skrivet: 17 oktober 2010, 12:10:32 »
Häng innerdelen jämns med dörrfodret, då klara du dig, givetvis bara en pump, i de rum där det inte räcker spetsta med el, nån liten grad, och sovrum vill de flesta ha lite svalare..

Men som sagt, Nocrian kastlängd, kommer mest att värma hallens golv! Bäst med en pump som kan ställas i valfri riktning, vilket alla pumpar klarar..nästan.

Varm luft stiger, därför vingen rakt ut så luften drar iväg, och den svalare luften kommer tillbaka under..

Har ev en Nocria till salu, mycket billig!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vilken passar mig.... MITSUBISHI FD5O/ Fujitsu Nocria 14
« Svar #14 skrivet: 17 oktober 2010, 12:24:58 »

Vi har bestämt att vi bara kör på pump :)
Effekten som krävs är beroende på husets termiska skal och utetemperatur....men under 7 kW vid DUT klarar du troligen inte.
vilket inte någon av dessa pumpar ger....då krävs det två st ganska kraftiga.

lite skämtsamt utryckt:
Nocria...lite som en Jänkebil: mycket rå power,lite udda lyxattiraljer bara för det ska finnas.
FD35 : Toyotas värsta: mycket effekt och riktig byggkvalitet,precisionselektronik
Toshiba 13 Polar2: Lite som SAAB...förökt att nischa sig utan egentligen blivigt riktigt bra tidigare (Vissa frälsta fantasterna gÃ¥r pÃ¥ bärsärk om man säger nÃ¥got negativ om dem)  men har med Polar2:an blivigt riktigt konkurrenskraftiga...ett bra köp.
LG: lite Smart över den, cool design men.....

« Senast ändrad: 17 oktober 2010, 14:03:51 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!