Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Markvärme & direktverkande el  (läst 3358 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
Markvärme & direktverkande el
« skrivet: 25 februari 2007, 08:38:58 »
Tollins föreslog nÃ¥got mycket intressant för mig som bor i direktverkande el villa. Jordvärme med varmluftsblÃ¥sande innedel :)  Erfarenheter , förslag pÃ¥ produkter hur stor tomt mÃ¥ste man ha osv *vinkar*

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Markvärme & direktverkande el
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2007, 10:51:35 »
grannen har så.
han har bergvärme & sedan fläktkonvektorer + radiatorer i sovrumena.

personligen tycker jag dom är lite stora & i ett äldre hus så får man kanske kalras från fönster/väggar
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Markvärme & direktverkande el
« Svar #2 skrivet: 25 februari 2007, 11:25:40 »
Har för mig att någon här på forumet räknade på investeringsskillnaden mellan vaniga radiatorer och ett par fläktkonvektorer, och att det skulle kosta ungefär samma!

Radiatorernas fördelar är då att de är tysta och i de flesta fall ger jämnare temperatur mellan rummen, och fläktkonvektorns är väl helt enkelt att man slipper rätt mycket rördragning.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Markvärme & direktverkande el
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2007, 11:40:20 »
Tollins föreslog nÃ¥got mycket intressant för mig som bor i direktverkande el villa. Jordvärme med varmluftsblÃ¥sande innedel :)  Erfarenheter , förslag pÃ¥ produkter hur stor tomt mÃ¥ste man ha osv *vinkar*

Hejsan !!

Jag har själv funderat i de banorna och ställt lite olika frågor här på forumet, men det är aldrig någon som gett sig till känna som har denna typ av lösning. Det skulle vara intressant att få synpunkter från någon som har konverterat på detta vis.
Skillnaden i kostnad är kanske inte så förtvivlat stor om man skall placera konvektorer lite här och där i huset, eftersom man då i allafall måste fram med grova rör till konvektorerna. Men det vore intressant att veta.
För tillfället ligger hela konverteringsprojektet på is, eftersom jag inhandlat 2 L/L som skall monteras upp vad det lider. Vi har helt enkelt andra projekt som måste prioriteras högre än konverteringen tyvärr..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Markvärme & direktverkande el
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2007, 12:28:06 »
Jo det finns   studs *Trasig länk* titta bland produkter & Sirus bris dx. Intressant intressant ska läsa igenom detta. Vore kul om nÃ¥gon Sirius birs ägare kunde delge oss sina erfarenheter. *vinkar*

edit
« Senast ändrad: 24 november 2020, 08:02:22 av Rickard »

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Markvärme & direktverkande el
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2007, 12:45:32 »
En liten nackdel är det förhÃ¥llandevis lÃ¥ga ut effekten och 40 dBa pÃ¥ 2,8 modellens konvektor  ::)
« Senast ändrad: 25 februari 2007, 15:54:43 av orca »

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Markvärme & direktverkande el
« Svar #6 skrivet: 25 februari 2007, 13:01:55 »
Jo det finns   studs www.tholins.se titta bland produkter & Sirus bris dx. Intressant intressant ska läsa igenom detta. Vore kul om nÃ¥gon Sirius birs ägare kunde delge oss sina erfarenheter. *vinkar*

fel länk, borde vara
*Trasig länk*
« Senast ändrad: 24 november 2020, 08:02:04 av Rickard »

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Markvärme & direktverkande el
« Svar #7 skrivet: 25 februari 2007, 13:14:33 »
Pardon  :D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Markvärme & direktverkande el
« Svar #8 skrivet: 25 februari 2007, 13:18:23 »
Eller http://www.siriusab.se/bris.htm

Tycker att den där verkar vara en typ "norrlandsluftvärmepump", den tar värmen från marken istället för från uteluften, slipper avfrosta, måste vara en vettig lösning - om än dyrare än en konventionell luftvärmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Markvärme & direktverkande el
« Svar #9 skrivet: 25 februari 2007, 17:08:07 »
Det är faktiskt så att man ibland funderar på L/L pumparnas kw denna bris på 2,8kw är betydligt effektivare än alla ´6,5 kw pumpar
som finns på marknaden,givetvis blir priset högre (ca 35000:- inkl grävning o montage)men om det är möjligt att gräva tycker jag det är en bra lösning

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Markvärme & direktverkande el
« Svar #10 skrivet: 25 februari 2007, 20:22:47 »
Jo man funderar verkligen över L/L kilowatt. Jag fick rÃ¥det att minst sätta in en 9 kW  :o Har själv en 7,5 kW pellets kamin och det känns som om jag skulle kunna värma en hangar med den  ;) Ska kolla om jag genom företaget kan fÃ¥ ut en sirius pump och det vore intressan för jag köper sÃ¥na prylar för netto + 5 %.

Tollins vad kostar en Sirius netto ? *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!