Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är detta verkligen en Arbetstank jag har fÃ¥tt installerad eller en knäpptank  (läst 4140 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Razze1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s / SE
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej
Har precis i dagarna fÃ¥tt en ny bergvärmepump (IVT EQ C10), frÃ¥nluftsaggregat och "arbetstank" (500 liter) installerad. Men igÃ¥r kväll när jag funderade lite över installationen, växte en frÃ¥ga fram....... Är detta verkligen en Arbetstank jag har fÃ¥tt installerad !!?? 

Tanken matas frÃ¥n värmepumpen (2) via en varvtalsreglerad Cirk.Pump som sitter inbyggt inne i VP.  Ut frÃ¥n tanken sitter sedan separat "vanlig" Cirk.pump (1) som gÃ¥r till golvvärmeslingan och returen frÃ¥n golvvärmen gÃ¥r sedan direkt in i VP.  Se bifogad bild. 

Är detta då en arbetstank? Tanken har totalt 5 anslutningar + luftning. Nerifrån räknat. Tömning, Inlopp, pluggad, termogivare, utlopp och överst luftning.

En helt annan frÃ¥ga:   Vi har som kanske framgÃ¥r av bilden ocksÃ¥ ett frÃ¥nluftsaggregat, (ocksÃ¥ den med separat cirk.pump). Vet nÃ¥gon, kan man pÃ¥ nÃ¥got sätt se verkningsgraden pÃ¥ denna??

Sista frÃ¥gan: När vi drog igÃ¥ng bergvärmen sÃ¥ var bergtemperaturen ca. 10 grader och efter VP cirka 6, redan nu efter 5 dagars drift sÃ¥ är temperaturen nere pÃ¥ ca. 5 gr. in i VP och sedan 1 gr. ut. Är detta normalt??  Att tillägga är att borrhÃ¥let är 200 meter.   

Tacksam för synpunkter och svar    tummenupp
Sutterängvilla i Västerås byggd 1996 275m2 varav 160m2 övervåning, 115m2 undervåning. Vattenburen golvvärme, Elektrostandard ES480 frånluftsvärmepump. Elförbrukning 24000 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Låter som du har en knäpptank men varför en extra cp till golvvärmen räckte inte den i vp till Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Razze1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s / SE
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
OK Tack
Är det "bara" att koppla om?  Syftet var ju att möjliggöra bättre driftförutsättningar för kompressorn, samt möjlighet att lagra viss mängd energi.  NÃ¥gon knäpp-tank hade jag inget behov av.

Såg förresten att jag har ytterligare en anslutning på tanken också den pluggad.
Sutterängvilla i Västerås byggd 1996 275m2 varav 160m2 övervåning, 115m2 undervåning. Vattenburen golvvärme, Elektrostandard ES480 frånluftsvärmepump. Elförbrukning 24000 kWh

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
Den externa cirkpumpen är satt efter kärlet för att klara ut tryckfallet i "275 kvadratmeter" golvvärmeslingor.
I min installation råkade vi ut för samma sak nämligen, 1200 meter GV slang med flera långa slingor och 2 fördelare blir övermäktigt för den inbyggda CPn på varma sidan.

När vi startade upp systemet och använde UKV som volymförstorare så fick vi inte värme i 4 rum som var längst bort från VP. Efter ombyggnaden med extern cirkpump och 3rörs principen med UKV som arbetskärl så fungerade allt perfekt.

VP måste kopplas in mot kärlet så att den i en egen krets kan cirkulera över det. På Nibes kärl ser inkopplingsprincipen ut enligt bifogad fil
Tänk på att du behöver en extern framledningsgivare placerad "ut från tanken" mot GV fördelarna alternativt placerad i ett dykrör i kärlet.
« Senast ändrad: 12 december 2012, 08:47:15 av wendtan »
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag skulle vilja påstå att du har en felaktig installation.
Dels så verkar du ha köpt en arbetstank, men fått en volymtank.
Dels har man kopplat rören fel, om den skall fungera som volymtank, inkommande i tanken, från VP - borde sitta upptill, som det nu är kopplat så sticker värmen troligen uppåt direkt, och hela volymen används inte.

Prova stänga av den externa cirkpumpen, troligen fungerar det utmärkt med bara den inbyggda.

Ju fler slingor man har, desto mer "lättdrivet" blir det att pumpa runt vatten.
Har du långa klena slingor kan det dock behövas en större cirkpump, men det är mycket ovanligt, oftast sätts extra cirkpumpar in p.g.a. okunskap.

Vi skulle behöva fler/bättre bilder.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
Rickard: i mitt fall efter att ha fÃ¥tt se pumpkurvorna sÃ¥ var det svart pÃ¥ vitt att den interna cirkpumpen var för klen. SÃ¥ det kan faktiskt hända  :)
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Visst, men om så är fallet skall tanken kopplas som arbetstank, annars blir flödet i de interna rören alldeles för högt.
Är systemflödet så pass lågt att det inte är för högt för de interna rördimensionerna så skall en extern pump inte behövas, OM inte rören/slangarna i det externa systemet är alldeles galet dimensionerade.
Skulle ledningarna vara för klent dimensionerade så löser man inte det med en större pump, utan man bör dra nya rör/ledningar till fördelarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Den varvtalsreglerade gör väl större nytta om den jobbar mot golvvärmefördelarna? Den interna kan väl hellre i så fall vara en enkel pump, den jobbar ju mot samma motstånd hela tiden? Och har inte golvvärmefördelarna egna cirkpumpar? I så fall borde man klara sig helt utan tank, vattenvolymen i systemet borde vara kring 200 liter utan tank, och det borde räcka för en 10kW. Fast installatören kanske har bedömt att det behövs en volymtank, men kallat den arbetstank?

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
"egna" cirkpumpar vid fördelarna har man i princip bara om man kombinerar radiatorer och golvvärme så man behöver shunta.
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
Skulle nog sticka ut hakan och säga att du måste ha en yttre cirkpump vid golvvärme. På tok för stora tryckfall över alla slingor samt växlare i vp. tummenupp
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!