Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F750 som har problem med avfrostningen och förÃ¥ngargivaren  (läst 1832 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Moder_nord

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Igår larmade värmepumpen för att den inte kunnat avfrosta. Jag gjorde enligt manualen och försökte återställa larmet för s ok att se om det skulle fungera så småningom.
Det var supervarmt på nedervåningen där elementen var jättevarma, men på övervåningen var de svala.
Det kändes som att det inte kunde vara bara avfrostningen som det var fel på. Efter en stund kom ett annat larm - ingen kontakt med förångargivaren. Jag testade stänga av pumpen. Märkte då att det droppade vatten någonstans ifrån. Jag rengjorde filtret och när det slutat droppa vatten slog jag på pumpen igen. Då verkade det funka till en början men efter en timme kanske så larmade den för avfrostningen igen.
Vad ska jag göra? Jag tog bort fronten för att se vart vattnet kan ha droppat ifrån, men det gick inte riktigt att se, högt uppifrån i alla fall.

Och ps: jag är en helt vanlig servicemamma som vill slippa ringa en serviceman om det går så jag känner inte igen en förångargivare när jag ser en. Men kanske jag kan få hjälp att hitta den? Den kanske har blivit fuktig eller nåt så jag bara kan torka med nån fläkt eller nåt?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Låter som det är flera fel på den. F750 är en så kallad frånluftsvärmepump, ej en luftvattenvärmepump.

Kondensavloppsslangen som går från uppsamlingstråget ner till spillkoppen kan bli igensatt av klegg och måste rensas. Annars kan det bli översvämning av kondensvatten i uppsamlingstråget under förångaren. Rensa spillkoppen där nere. Slangen kan rensas med t.ex. en kraftig ståltråd. Förångningsgivaren sitter framtill på förångaren och man måste skruva bort den övre luckan för att kunna se den.

Viktigt att luftfiltret rengörs/dammsugas regelbundet. Vad visar lufthastighetsgivaren BS1? Hur stort är huset? Vad är det för årsmodell på din F750? Har du luftat elementen/radiatorerna? Kanske det som är problem på övervåningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3576
  • Karma +2/-0
Lägger till att det är viktigt att stänga av pumpen och vänta tills fläkten slutat snurra innan man tar ut filtret, annars kan obundet damm bli en påskyndande orsak till stopp i avloppet.

Rengör avloppet och se om resten sköter sig själv. Kan vara diverse elfel orsakade av översvämningen där uppe. T ex blött kretskort samtidigt som spänningen har varit på, då kanske det inte hjälper göra något i efterhand (manuell torkning). Men en givare brukar vara vattentålig, men ligger den kan frysa sönder av mekanisk påverkan som blir när vatten fryser runt om. Runt förångaren ska det vara kallt, men det är inte bra om det är översvämning samtidigt.

En givare ser ut som en patronhylsa med sladd i ena änden.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Moder_nord

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Oj, jag har lagt frÃ¥gan i fel kategori, jag vet att det är en frÃ¥nluftsvärmepump.   ::)

Jag kollade om det behövde luftas i september o rensade spillkopp osv då. Filtret brukar jag rengöra men kanske är dags att byta det nu. Kondensslangen har jag rengjort längst ner, det var lite smuts där. Men det kanske är där uppe jag ska kolla då…

Radiatorerna är avluftade för drygt ett år sedan.
BS1 192,6
Huset är 197 kvm
Pumpen är nog från 2016 när huset byggdes eller något tidigare.

Jag får prova skruva bort den övre luckan o titta hur det ser ut!



Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ok. Med 197 kvm så skulle BS1 visa ca 248 om ventilationen/fläkten var inställd enligt normen som gäller men 192,6 ska absolut göra att F750 fungerar skapligt bra så det kan inte vara något avgörande fel där. Runt 220 brukar anses som optimalt för att utnyttja kompressorn maximalt. 2016 hade F750 ännu inte fått elektriska avfrostningselement i förångaren för att stoppa långa avfrostningar så det kan vara vissa problem med långa avfrostningar ibland. Elektriska avfrostningselement infördes andra halvåret 2017.

Ett problem vi nyligen uppmärksammades på var att uppsamlingstråget kan släppa ifrån sig små plastkulor från cellplasten det är gjort av och detta kan också täppa till kondensavloppsslangen. Det var från tidiga årsmodeller av F750 men problemet kan finnas senare också då det förmodligen är samma material. Kolla hur det ser ut under förångaren.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!