Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F730, Larm 50  (läst 4964 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henk2055

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F730, Larm 50
« skrivet: 25 mars 2019, 09:39:27 »
Hej!

Har ett nybyggt bostadsrättsradhus, byggt som dom brukar se ut nuförtiden. Två våningar, ca 120 kvm. Golvvärme nere, radiatorer uppe. Nibe F730 står för uppvärmingen.

Har problem med att den då och då larmar "Larm 50, högtryckspressostat utlöst". Installatören var där och tittade häromdan och han trodde det denna gången berodde på att en av termostaterna på ett element på övervåningen stod på frostsymbolen, men jag köper inte den förklaringen, man måste väl kunna vrida ner en termostat utan att värmepumpen larmar?

Vad kan det här bero på? Vad kan man säga till installatören nästa gång det händer så att dom fixar det?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730, Larm 50
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2019, 09:46:26 »
Funderar på hur cirkulationspumpen fungerar? Om värmesystemet inte blivit ordentligt renspolat vid installationen kan det ställa till det. Finns det något smutsfilter som går att kontrollera/rengöra?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F730, Larm 50
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2019, 10:55:19 »
Hej!
Oftast så ska det funka om en termostat begränsar flödet.
Frågan är hur de övriga är inställda?
Majoriteten ska stå på max och kurvan på värmepumpen ska justeras in.
Om samtliga radiatorer och golvvärmetermostater begränsar flödet så kommer HP lösa ut så fort vårsolen tittar fram och värmer upp huset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad henk2055

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730, Larm 50
« Svar #3 skrivet: 25 mars 2019, 19:49:31 »
Hej!
Oftast så ska det funka om en termostat begränsar flödet.
Frågan är hur de övriga är inställda?
Majoriteten ska stå på max och kurvan på värmepumpen ska justeras in.
Om samtliga radiatorer och golvvärmetermostater begränsar flödet så kommer HP lösa ut så fort vårsolen tittar fram och värmer upp huset.

Det är väl precis därför man har termostater, för att dra ner på värmen vid tex solinstrålning? Vad är annars syftet med dom om dom inte får användas utan hela tiden måste stå på max? Köper inte riktigt den förklaringen.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F730, Larm 50
« Svar #4 skrivet: 26 mars 2019, 08:33:41 »
Det är väl precis därför man har termostater, för att dra ner på värmen vid tex solinstrålning? Vad är annars syftet med dom om dom inte får användas utan hela tiden måste stå på max? Köper inte riktigt den förklaringen.

Nu är jag ganska cynisk av mig, så jag skulle väl säga att huvudsyftet med termostater är väl att tillverkaren ska tjäna pengar på dem. Har själv inga termostater utan reglerar på kurvan på pumpen. Om jag skulle ha några termostater så skulle jag ha dem enbart i sovrummen.

Nu vet jag inget om när man har blandat golvvärme och element, utan beskriver enbart golvvärme.   DÃ¥ jag inte har nÃ¥gra termostater sÃ¥ har jag ingen bypass pÃ¥ fördelaren.

Bypass behövs om man har termostater på alla slingor som kan tänkas stänga av flödet i alla slingor samtidigt, så att pumpen försöker pumpa fast det inte går. En del säger att det kan räcka att ha termostaten på max på minst en slinga, för att slippa bypass.




F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F730, Larm 50
« Svar #5 skrivet: 26 mars 2019, 08:54:46 »
Det är väl precis därför man har termostater, för att dra ner på värmen vid tex solinstrålning? Vad är annars syftet med dom om dom inte får användas utan hela tiden måste stå på max? Köper inte riktigt den förklaringen.

Problemet är att en värmepump inte funkar så bra ihop med radiatortermostater, värmepumpen behöver ha ett visst flöde för att den ska funka OK och stryper termostaterna flödet så kan värmepumpens livslängd påverkas negativt.
Värmepumpen levereras normalt med en rumsgivare som skall monteras inne i huset och med de rätta inställningarna kommer denna reglera ner temperaturen vid t ex solinstrålning.
Tyvärr skiter många installatörer i rumsgivaren och i att utbilda den som ska sköta om grejerna.
Lyckligtvis har du hittat hit till detta forum sÃ¥ du kan fÃ¥ hjälp att justera in grejerna.  :)

Min gissning är att rumsgivaren inte finns uppsatt, kontakta din installatör i så fall och begär att få den, du kan montera den själv då det är svagspänning.
Du hittar installationsmanualen för värmepumpen här, kolla sid 22.
https://proffs.nibe.se/nibedocuments/25008/431813-1.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad henk2055

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730, Larm 50
« Svar #6 skrivet: 26 mars 2019, 09:33:27 »
Hej igen!

Det finns rumsgivare men den sitter på nedervåningen, sovrummen är där uppe och det är väl oftast dessa man vill reglera temperaturen i. Bypass vet jag inget om.
Men rätta mig om jag har fel, och nu pratar vi om radiatorkretsen på övervåningen för det är när jag stryper termostaterna där som pumpen larmar, det går väl en slinga med två rör (fram/retur) runt hela övervåningen i golvet och sedan är radiatorerna påkopplade på den? Man seriekopplar väl inte radiatorer? Så stryper man en radiator så borde väl flödet bara strypas den sista metern mellan slingan i golvet och radiatorn? Vatten borde ju fortfarande flöda i hela slinga? Måste det vara ett visst motstånd i slingan hela tiden som blir för litet om vattnet inte tar den sista metern upp genom radiatorn, eller har det att göra med att deltat blir för lågt om det inte avger någon värme?

En granne hade sand i rören, kan det vara så att vi också har det?

En bekant har ett lite mindre hus med en F370 och enbart radiatorer. På vår/höst när det är mycket solinstrålning så kan ibland fram och returtempen enligt honom vara samma vilket jag tolkar som att samtliga termostater har stängt (dom står på 3 på femgradig skala vilket ska motsvara 20 grader), men det tickar på fint och har aldrig larmat.
« Senast ändrad: 26 mars 2019, 09:41:26 av henk2055 »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730, Larm 50
« Svar #7 skrivet: 26 mars 2019, 10:26:52 »
F370 har en helt annan konstruktion än F730. F370 har en dubbelmantlad tank med 70 liter värmevatten i manteln och som i sin tur värmer beredaren med 170 lit varmvatten. Det sitter en klenare kompressor i den och denna har aldrig svårt att bli av med värmen om inte gör extremt konstiga inställningar. F730 har växelventil och kör "raka rör" direkt ut i värmesystemet när den inte gör varmvatten. Den blir då känsligare för mängden värmevatten i systemet och cirkulationen.

Är ganska vanligt att man seriekopplar radiatorer i s.k. ettrörssystem som kan vara dimensionerade för lågtemperatur max 55 grader vid DVUT. Radiatorerna har då ett ettrörskoppel som normalt direkt släpper förbi ca 2/3 av flödet och ca 1/3 av flödet går via termostaten och hela radiatorn. Normalt sitter det en röd markering någonstans på kopplet. Är det tvårörsystem sitter det normalt en blå markering.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F730, Larm 50
« Svar #8 skrivet: 26 mars 2019, 15:27:28 »
I ett nybygge är det troligen 2-rörsystem.
Rumsgivaren till värmepumpen bör sitta i övervåningen där du har radiatorerna.
Golvvärmen behöver troligen lägre framledning och man brukar avråda ifrån att ha rumsgivare i ett system med golvvärme.
Men du behöver även trimma in rätt kurva för ditt system.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!