Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FTX även till garage?  (läst 8748 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stenen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
FTX även till garage?
« skrivet: 18 februari 2008, 22:15:58 »
Planerar ett större dubbelgarage till nybygget. Det ligger kloss i huset mot väggen där ev ett FTX aggregat skall finnas. Är det vettigt/fungerar det att dra till- och frånluft till garaget? Tänker närmast på att normalt är ca 10 grader svalare i garaget. Kan det ur ljudsynpunkt vara vettigt att placera hela aggregatet i garaget?

Utloggad allium

  • Ventilationstekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lilla Edet
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FTX även till garage?
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2008, 17:34:45 »
Hej, visst funkar det med till- och frånluft i garaget. Tänk bara på risken med luktöverföring, speciellt med en roterande vvx, det är ju inte så kul om det luktar "svets" i vardagsrummet.

Bra ide att sätta aggregatet i garaget, det brukar ju inte göra så mycket om det bullrar lite där.

När det gäller temperaturerna så är det lite lurigare, det hänger ihop med flödesförhållandet mellan huset och garaget och vilka temperaturer du vill ha och kanske vad du har för uppvärmning.

Ex. du har 50 l/s frånluft 20°C från huset och 20 l/s 10°C frånluft från garaget. Du blandar detta och får 70 l/s och ca 17°C. In med detta i aggregatet och växla mot uteluft -15°C. Med en temperaturverkningsgrad på 70% så får du en tillluft på ca 7,5°C. Eftervärmingsbatteriet får då värma 70 l/s från 7,5°C till 20°C, det blir en effekt på drygt 1 kw.

Ex. du har 50 l/s frånluft 20°C från huset som du kör genom aggregatet och växlar mot uteluft -15°C. Med en temperaturverkningsgrad på 70% så får du en tillluft på ca 9,5°C. Eftervärmingsbatteriet får då värma 50 l/s från 9,5°C till 20°C, det blir en effekt på drygt 600 w. Du kör bara frånluft 20 l/s i garaget och tar in -15°C genom uteluftsventiler i väggen. Radiatorerna i garaget behöver värma upp 20 l/s till 10°C, dvs ca 600W.

Är det samma uppvärmningssystem på radiatorerna och eftervärmningsbatteriet så tjänar du på att återvinna även garaget, egentligen så tjänar du energimässigt på att återvinna luften så länge den är varmare än uteluften. Vilka temperaturer man vill ha kan påverka och uppvärmningssystemet. Om du kör radiatorerna på värmepump och eftervärmningsbatteriet i FTX-aggregatet på el så kanske det är bättre att ta en högre effekt om man kan få mer från värmepumpen än från el-nätet.

Sedan blir ju alltid komforten bättre med förvärmd tilluft så man slipper kallras, men det kanske inte är så viktigt i garaget.

Villa 1978 235m2 uppvärmt med en Termia Classic 75. Bullrig fancoil ger billig kyla i sovrummet.

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: FTX även till garage?
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2008, 22:37:05 »
Problemet kan bli ,att det finns regler för ventilation mellan "brandceller". Det kan krävas brandspjäll. Kolla upp detta innan.
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad stenen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: FTX även till garage?
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2008, 22:44:38 »
Det var en bra belysning av luftflödet och värmeinnehållet.

För att få en komplettare bild av projektet kan jag tillägga att hela huset kommer att ha golvvärme uppvärmd med fjärrvärme eftersom taxan är mycket fördelaktig i Luleå. Huset har en volym av 450 m3 och garaget 270 m3. Ventilationen sker med ett FTX-aggregat.

På något sätt borde man effektivt kunna utnyttja värmedifferensen på 10 grader mellan hus och garage. Ett sätt kanske är att ha ett separat FTX-aggregat i garaget som först växlar sin tillluft från husets frånluft, men det kanske blir en nog så komplex och dyr anläggning. Energivinsten motiverar troligtvis inte merinvesteringen.

Utloggad allium

  • Ventilationstekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lilla Edet
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FTX även till garage?
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2008, 08:09:44 »
Tyvärr brukar det vara så att tittar man på ekonomin så kommer du aldrig att tjäna in återvinning på ventilationen. Eller rättare sagt pay-off tiden blir löjligt lång. Jag jobbar med ventilation och har räknat en massa gånger men ofta faller det på ekeonomin, iofs mest till industrin som har andra krav på återbetalningstid. Men har även räknat några fall (ganska länge sedan) till typ villor och det brukar inte heller gå att räkna hem.

Sen är man tvungen att ha någon typ av återvinning om energimängden i frånluften överstiger något värde som jag glömt. Har för mig att det motsvarde normal ventilation i bostäder på ca 50m2.

Keld har helt rätt i att garaget brukar vara en egen brandcell vilket kan kräva någon typ av brandspjäll och isolering. Ganska krångligt med brandregler nu för tiden, kolla med sakkunnig innan du bygger.
Villa 1978 235m2 uppvärmt med en Termia Classic 75. Bullrig fancoil ger billig kyla i sovrummet.

Utloggad stenen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: FTX även till garage?
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2008, 09:38:01 »
Ett modernt garage är i princip lika tätt som bostadsdelen. Hur löser man ventilationen om det är en egen brandcell?
Man är alltid intresserad av att det snabbt skall torka upp när man kommer in med en blöt eller snöig bil.
Fungerar det att ventilera garaget med självdrag? Hur dimesionerar man det eller finns det andra prisvärda lösningar.

Utloggad allium

  • Ventilationstekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lilla Edet
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FTX även till garage?
« Svar #6 skrivet: 13 mars 2008, 15:46:49 »
Jädrigt stort garage, ska du öppna verktad?  ;)

Finns väl egentligen inga regler för hur man ventilerar "små" garage. Större anläggningar dimensioneras efter antal p-platser och hur många parkeringar som sker, men allt är ju för att CO2-halten inte skall bli för hög och det är ju knappast det som blir ditt problem.

Jag är ingen större vän av självdrag, det fungerar som bäst när man behöver det som minst, dvs när det är som kallast.

Nä, hellre då en fläkt med kanske någon enkel styrning. Jag skulle nog sikta på ett flöde som kanske kan få variera från 0,3 till 2 l/s / m2. Lämpligt kan vara att reglera på relativ fukt i garaget, fuktigare = mer luft. Eller ännu enklare, in med en timer och ös på full fart i ett antal timmar efter du parkerat kärran.

Ex.vis en av Systemairs takfläktar är överkomliga i pris och brukar funka bra. TFER315 med takgenomföring borde gå att hitta för ca 5.500 kr. Går att spänningsreglera med ex.vis. en tyristor. Ger ca 370 l/s om man inte bygger något direkt kanalsystem

Ett litet problem kan uppstå på hösten när det kan vara nästan lika varmt och fuktigt ute som inne, då hjälper bara en avfuktare.

Men som tidigare sagts det blir ju en del energi man förlorar på att inte återvinna och det blir ju ganska mycket luft. Med garaget i Luleå och räknat på 100 l/s (ca 0,35 l/s / m2) och drift dygnet runt så ger en vvx med en temperaturverkningsgrad på 70% en årsbesparing ca 7500 kWh vid en garagetemp på min 12ºC. Då kan du själv räkna på hur lång tid det tar att spara in värmeväxlaren. Ändrar du flödet så ändras energibesparingen lika många procent.
Villa 1978 235m2 uppvärmt med en Termia Classic 75. Bullrig fancoil ger billig kyla i sovrummet.

Utloggad allium

  • Ventilationstekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lilla Edet
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FTX även till garage?
« Svar #7 skrivet: 13 mars 2008, 16:07:25 »
Ursäkta, jag läste storleken som m2 inte m3, dÃ¥ blir ju garaget mer rimligt stort  :D

Med ett garage på ca 100 (?) m2 kanske man kan ta en lite mindre fläkt, ex.vis TFER 200M och spara ca 1500 kr.
I övrigt stämmer väl beräkningarna om man räknar om besparingen för ett mindre flöde.

Beträffande brandcellerna så skall man förhindra att det sprids brand eller brandgaser från en brandcell till en annan. Enklaste (och dyraste, ca 17.000 kr för 2 spjäll 100mm, 2 rökdetektorer och 1 styrcentral) sättet är att sätta ett brand-brandgasspjäll i varje kanal vid brancellsgränsen. Det är inte helt enkelt med brand och på större byggen brukar man anlita särskilda brandkonsulter. Jag skulle tro att det enklaste i ditt fall är att prata med den lokala sotaren, de brukar veta och skall dessutom godkänna designen.
Villa 1978 235m2 uppvärmt med en Termia Classic 75. Bullrig fancoil ger billig kyla i sovrummet.

Utloggad stenen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: FTX även till garage?
« Svar #8 skrivet: 13 mars 2008, 22:48:31 »
Garaget är ca 90 m2, men takhöjden blir 3,20. port 5 x 3 m. Skall rymma bla en husbil.
Kanske är det mest effektiva en minimal självdragsventilation och en avfuktare som körs vid behov med timer.
Det blir svårt att räkna hem ett värmeåtervinningsaggregat typ Heru 50. Det var det minsta jag hittade men det kanske finns det billigare aggregat.

Utloggad allium

  • Ventilationstekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lilla Edet
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FTX även till garage?
« Svar #9 skrivet: 14 mars 2008, 10:11:34 »
Nä, det var som jag sa, det är alltid svårt att räkna hem ett återvinningsaggregat.

Men sätt hellre en fläkt så att du kan få lite föde även på sommarn. I mitt garage kan det iallafall lukta ibland av vinkelslip, svets, målarfärger osv.
Villa 1978 235m2 uppvärmt med en Termia Classic 75. Bullrig fancoil ger billig kyla i sovrummet.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: FTX även till garage?
« Svar #10 skrivet: 18 maj 2008, 22:38:26 »
Den enklaste och billigaste lösningen är kanske helt enkelt att ha två-tre väggventiler och sätta en PAX-fläkt i en av dem som drar ut luften. Kan dock inte svara på om det ger tillräckligt med flöde, men rent spontant tycker jag det :)
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!