Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min/max tilluftstemperatur pÃ¥ NILAN VPL 15c  (läst 561 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan R

  • Gäst
Johan R
Min/max tilluftstemperatur på NILAN VPL 15c
« skrivet: 06 februari 2023, 17:51:13 »
Jag har en NILAN VPL 15c som har frånluftsvärmeväxlare samt värmepump. Numera har vi också bergvärme som huvuduppvärmning. Av komfortskäl skulle jag dock vilja köra luftvärmepumpen lite försiktigt så att tilluften inte känns som kalldrag. Vad jag kan läsa i manualerna så borde detta vara möjligt genom att ställa in min och/eller maxtemperatur på tilluften. I praktiken verkar dessa dock inte ha någon som helst effekt. Beroende på vilken önskad temperatur jag ställer in så går luftvärmepumpen inte alls, eller också för fullt och levererar sisådär 40 grader varm luft. Problemet med det senare är ju att det drar onödigt mycket energi då bergvärmen är mer effektiv.

Är det någon som förstår sig på detta? Det är ju en rätt ovanlig värmepump vad jag förstår men kanske är det någon allmän princip som jag inte förstått mig på. Apparaten har en display som visar upp mätvärdena korrekt så det är inte där problemet sitter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!