Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Energicentra FrÃ¥nluftsvärmepump ECFL  (läst 61421 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Danred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #30 skrivet: 03 februari 2011, 11:07:31 »
Jag funderade lite på det med att köra avloppsluft genom sin FLVP.

Man får ju hoppas att du blåser avluften genom en kulvert 100m bort från huset eller något. Måste ju lukta fruktansvärt.

När jag kliver ur bilen hemma så känner jag direkt på lukten utomhus ifall min sambo nyligen duschat, och om jag då istället blåst ut avloppsluft där.. nä, vill inte mötas av den stanken när jag kommer hem :)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1858
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #31 skrivet: 03 februari 2011, 11:18:58 »
Familjen klagar att grannarna känner när jag går på toan
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Danred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #32 skrivet: 03 februari 2011, 11:47:06 »
Egentligen skulle mina grannar bara ha det.. Jag avlider nästan när dom eldar i sina kaminer. Vid någon minusgrad och vindstilla så letar sig den sura röken rakt in i min intagskanal. Ibland är det nästan så man blir tårögd inomhus. Funderar på att installera kolfilter. Men det är inte gratis..

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #33 skrivet: 03 februari 2011, 13:18:03 »
Då har vi avverkat kondens och skitluft släpper jag inte in... Den är inte så varm här.
Kan någon förklara hur man använder följande avfrostnings värden:

1 Defrost start temperature    -20 ~ 10ºC    fabriksinställning -5

2 Defrost exit temperature   5 ~ 45ºC     fabriksinställning 15ºC

3 Turnround of defrosting     30 ~ 150 min   fabriksinställning 30 min
   Under heat mode

4 Time of exit defrost          1 ~ 15 min     30 min
   Under heat mode

1:an är väl ett ungefär värde på när den ska börja, men de andra är jag inte med på.
« Senast ändrad: 03 februari 2011, 13:21:02 av olam »

Utloggad Flygeln

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #34 skrivet: 05 februari 2011, 22:33:03 »
Hur funkar denna pumpen. Går det att koppla direkt till beredare utan slinga etc, eller vad krävs för tank för att köra den?
160 m2 med öppen planlösning och fyra-fem meter i tak på sina ställen med Daikin FVXS35F från 2009 centralt i huset. En Fuji Electric-pump installerad 2004 - tickar fortfarande på utan problem och värmer gott i nedre delen av huset. Nya treglasfönster o mekanisk frånluftsventilation, någon form av återvinning planeras till denna. Nya el-radiatorer med elektroniska termostater och timer i tre sovrum som stöttning.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #35 skrivet: 05 februari 2011, 22:44:49 »
Kan någon förklara hur man använder följande avfrostnings värden:

1 Defrost start temperature    -20 ~ 10ºC    fabriksinställning -5

2 Defrost exit temperature   5 ~ 45ºC     fabriksinställning 15ºC

3 Turnround of defrosting     30 ~ 150 min   fabriksinställning 30 min
   Under heat mode

4 Time of exit defrost          1 ~ 15 min     30 min
   Under heat mode

Utan att veta något om hur den reglerar tror jag det är så här
1. Avluftens temperatur för att påbörja avfrostning
2. Avluftens temperatur för att avsluta avfrostning
3. maximal tid för avfrostningar
4. min tid mellan avfrostning
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #36 skrivet: 05 februari 2011, 22:51:15 »
Hur funkar denna pumpen. Går det att koppla direkt till beredare utan slinga etc, eller vad krävs för tank för att köra den?

Allt beror på hur du kopplar, inte på pumpen.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #37 skrivet: 06 februari 2011, 07:16:55 »
Hur funkar denna pumpen. Går det att koppla direkt till beredare utan slinga etc, eller vad krävs för tank för att köra den?

Hej,
Den har 2 vatten inkopplingar, kallare in och varmare ut. Hur menar du med beredare? Det går inte att koppla kallvatten in och få varmvatten ut, det får värmas successivt med t.ex. i en tank med slinga. Tänk dig en vanlig luft/vatten pump, men istället för att sitta ute, drar den inneluft och blåser ut den nedkyld. I övrigt funkar det likadant.
Annars kan du ju ha en tank som värmer kallvattnet  med en plattvärmeväxlare. Det har jag gjort, genom att bygga om en CTC Excellent elpanna. Den har en rejäl cirkpump pÃ¥ värmeväxlar kretsen sÃ¥ jag kopplade värmepump pÃ¥ den, bÃ¥de en kraftig ute och denna frÃ¥nluftsvärmepump.

Utloggad värm_oss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #38 skrivet: 07 februari 2011, 20:38:44 »
Det är väl samma FLVP som Sfinx nu har med i sitt utbud, gissar jag. De ser exakt lika ut på bild. Verkar ju intressant. Synd att det är så sparsamt med info om dem. Följer det inte med ngn instruktion/manual alls?? Kommer att följa tråden noga.
150 kvm friliggande i västsverige. ca 30000 kWh allt som allt. Autoterm elpanna inst .1980 som nu sviktar (kretskort). Reserv vvber. Nibe 100. FTX Rexovent inst. sent 80-tal. Vattenburen golvvärme (65 kvm) med 3 olika Push 12. Resten konventionella radiatorer och 3 olika elvärmegolv. Planerar: FLVP eller luft/vatten VP.

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #39 skrivet: 08 februari 2011, 09:23:18 »
Det är väl samma FLVP som Sfinx nu har med i sitt utbud, gissar jag. De ser exakt lika ut på bild. Verkar ju intressant. Synd att det är så sparsamt med info om dem. Följer det inte med ngn instruktion/manual alls?? Kommer att följa tråden noga.

Hej,
Det finns en manual, men jag har den enda som är i drift som Energicenta sålt. Det är nog därför de inte lagt ut den.
Den är ganska tunn eftersom det inte finns så mycket att ändra på. Det är mest temperaturen, typ börvärde. Det finns inga kurvor och sånt. den har bara en framlednings/varmvatten givare och en rumsgivare i displayen.
Den är enkel, värmer vatten till en vald temperatur av din ventilation. Den enda inställningen jag egentligen saknar är att kunna justera fläkten och att kunna låta den ventilera när värmebehovet inte finns. Lösning diskuteras, det verkar finnas lite olika möjligheter för detta.
Den har som jag ser det 2 arbetsområden, att värma en varmvatten tank eller att arbeta parallellt med en annan värmekälla som t.ex. en luftvatten.

Utloggad värm_oss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #40 skrivet: 08 februari 2011, 19:49:39 »
Enkelheten är kung!
Jag tycker man blir allmänt avskräckt när man läser om de problem som många har med sina alltför komplexa system. Mest tragiskt är det att installatörer som utfört arbete så ofta (som det tycks) inte kan hjälpa sina kunder efteråt. Kunskapen om vad man installerar förefaller ibland väldigt låg. Inte minst märkligt ur perspektivet att detta är kostsamma anläggningar där man har stora krav på tillförlitlighet. Värmesystem skall ju fungera utan ständig passning när man är borta tex. Själv har ja under många år haft vattenburen el & FTX. I dagsläget dyrt MEN extremt enkelt och tillförlitligt.
Stödeldar i braskamin med pelletskorg vilket är varmt o gott.

Har följt debatt i forumet med avsikt att komplettera med LVVP eller gå över till FLVP. FTXaggregatet är urgammalt och sörplar en hel del el också ("elgrill" inbyggd). Har inte bra kontakt med alla rum vg tilluften så därför är det inte självklart att bara byta FTX.

Den "enkla" FLVP som den här tråden behandlar innebär också en rimlig investering. Jag är inte särskilt intresserad av finesser som inte ens en dyrköpt installatör kan hantera.
En sak som vore av intresse att veta är vilken typ av fläktmotor som denna FLVP har. Numera verkar EC motorer ta över pga sin el-snålhet . Fast det verkar på inläggen att fläkten bara går när innegivaren(?) anser att huset , eller acktanken(?) bör värmas. Det betyder ju helt riktigt att man måste uppehålla ventilation parallelllt om stopptiderna är långa - vilket det väl kan bli på sommaren. Om man nu inte kan lura den att ventilera även när kompressorn står stilla (vilket jag antar att den gör när den anser att värma ej behövs...
150 kvm friliggande i västsverige. ca 30000 kWh allt som allt. Autoterm elpanna inst .1980 som nu sviktar (kretskort). Reserv vvber. Nibe 100. FTX Rexovent inst. sent 80-tal. Vattenburen golvvärme (65 kvm) med 3 olika Push 12. Resten konventionella radiatorer och 3 olika elvärmegolv. Planerar: FLVP eller luft/vatten VP.

Utloggad Danred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #41 skrivet: 08 februari 2011, 21:46:41 »
"Mest tragiskt är det att installatörer som utfört arbete så ofta (som det tycks) inte kan hjälpa sina kunder efteråt. "

Här menar i alla fall jag att det beror i många fall på att tillverkaren vägrar ge ut information om sina produkter. Man kan ladda ner användarhandbok och installatörshandbok, sedan kommer man inte längre. Sedan vill tillverkaren antagligen sälja in sina egna servicekillar/tjejer.

T om den enkla pump det handlar om i denna tråd verkar det vara svårt att hitta riktig information om..

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #42 skrivet: 08 februari 2011, 21:56:08 »
Den har en vanlig AC fläkt så man kan flytta över den på en fläktdimmer eller trafo så går den hela tiden.

Antagligen behöver den högt flöde för att inte förångaren skall frosta direkt.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #43 skrivet: 08 februari 2011, 22:27:29 »
"Mest tragiskt är det att installatörer som utfört arbete så ofta (som det tycks) inte kan hjälpa sina kunder efteråt. "

Här menar i alla fall jag att det beror i många fall på att tillverkaren vägrar ge ut information om sina produkter. Man kan ladda ner användarhandbok och installatörshandbok, sedan kommer man inte längre. Sedan vill tillverkaren antagligen sälja in sina egna servicekillar/tjejer.

T om den enkla pump det handlar om i denna tråd verkar det vara svårt att hitta riktig information om..
manual finnes till maskinen! tog dock några dagar att få till denna då modellen har en display som från början skulle andvändas till annan maskin. maskin modellen är helt ny således ville vi testa den live hos kund o utvärdera resultatet. kunden i detta fall var helt medveten om detta o tyckte det var ok att agera test pilot. fler tester göres nu under nästa vecka. men funktionellt verkar den funka ok förutom ett missljud i olas fläktmotor.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #44 skrivet: 08 februari 2011, 22:39:15 »
Den har en vanlig AC fläkt så man kan flytta över den på en fläktdimmer eller trafo så går den hela tiden.

Antagligen behöver den högt flöde för att inte förångaren skall frosta direkt.
nu är det ju på detta vis att ut effekt kontra luft flöde följer varandra vad gäller frost på förångaren. har man liten effekt på kompressorn så behöves litet flöde. men i detta fall så är kompressorn på rätt hög ut effekt således blir avkylningen kraftig varvid fukt fryser fast på förångaren om luft flödet är för litet. sedan beror det även på hur nycket fukt det finnes i luften som maskinen suger i sig.
vill man ventilera huset lite mindre men samtidigt ha full fart på luft flödet kan man shunta tiloppet o suga en del av luften utifrån o blanda detta med husets luft. maskinen funkar helt ok ner till - 10 grader på luften som går in i maskinen.
annars kan man välja den mindre maskinen med mindre kompressor. samma förångare.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 361
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!