Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bastu argigat ved rör  (läst 2731 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad elvedin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bastu argigat ved rör
« skrivet: 24 december 2015, 19:21:15 »
Hej är ny så inom detta så hoppas ni förstår mig.. bastade i veckan som vanligt helt plötsligt så flyttade sig bastusrgigatet från sin platta som den står på och välte ner snacka om att bli rädd. Kollade runt misstänker att plåten runt aggregatet blev varm och expanderade så den slog till mot väggen och flyttade på sig, men fick upp den på plattan igen min fråga är. Skulle ansluta röret som går från aggregatet till väggen då va röret löst som går i väggen och en bit in i väggen. Kände lite med handen men känns som det inte finns något rör där utan betong, det är en gammal ved eldad bastuargigat blir själv förvirrad av allt hoppas ni förstår mig.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2959
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Bastu argigat ved rör
« Svar #1 skrivet: 24 december 2015, 20:06:01 »
Kan det vara så att röret endast går en bit in i skorstenen om skorstenen finns där bakom? Röret behöver komma till en kanal i skorstenen.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad elvedin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bastu argigat ved rör
« Svar #2 skrivet: 24 december 2015, 20:25:35 »
Det måste väl vara så tog ut debattörer från väggen och den va väl ca 40 50cm lång in i väggen sen va det bara betong typ som jag kände inget mer.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bastu argigat ved rör
« Svar #3 skrivet: 24 december 2015, 22:19:07 »
Precis så är min kamin ansluten till skorsten, fast det är tegel.
Längst ut mot kamin sitter ett järnrör fastgjutet i väggen som man stoppar in kaminens rökrör i.
Man lägger bara en tätningsfläta av glasull eller liknande emellan.
Längre in är det bara själva teglet som är putsat.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad elvedin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bastu argigat ved rör
« Svar #4 skrivet: 25 december 2015, 02:07:47 »
Precis så är min kamin ansluten till skorsten, fast det är tegel.
Längst ut mot kamin sitter ett järnrör fastgjutet i väggen som man stoppar in kaminens rökrör i.
Man lägger bara en tätningsfläta av glasull eller liknande emellan.
Längre in är det bara själva teglet som är putsat.

Ja för som jag sa den åkte ut efter som bastu aggregatet flyttade å sig. Så skulle jag ansluta från bastu kaminen till röret som går in i väggen men den va lös åkte typ in lite så kunde man ta ut detta rör. Blev orolig vågar inte basta längre tänjer att det fattas Mer rör

Utloggad elvedin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bastu argigat ved rör
« Svar #5 skrivet: 25 december 2015, 06:10:00 »

Ja för som jag sa den åkte ut efter som bastu aggregatet flyttade å sig. Så skulle jag ansluta från bastu kaminen till röret som går in i väggen men den va lös åkte typ in lite så kunde man ta ut detta rör. Blev orolig vågar inte basta längre tänjer att det fattas Mer rör

Man kan säga att jag har en putsad rök kanal då. Utan rör

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2959
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Bastu argigat ved rör
« Svar #6 skrivet: 25 december 2015, 07:50:58 »
Är du osäker så ta hem en sotare eller murare så fixar de till det.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!