Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny kompressor eller helt ny pump  (läst 1751 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HasseC

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny kompressor eller helt ny pump
« skrivet: 20 maj 2023, 09:07:57 »
Hej,
Kompressorn till min Nibe F1245 har troligen skurit. Pumpen är 13 år gammal och kompressorn har 76000 starter och 26000 drifttimmar. Lite tidigt haveri tycker jag. I vintras gick även röret för spriten från borrhålet sönder och fick bytas.

Hur ska jag göra nu? Är det värt att byta kompressor och klara ett antal år till eller ska jag byta hela pumpen?
För ny kompressor talar såklart kostnaden. Eller kommer fler saker gå sönder efter hand nu?

Ny pump har vi inte riktigt budget för nu men jag inser att det skulle vara en del fördelar. Modernare pump med möjlighet att köra smartare beroende på elpris, uppkopplad mm. Lugnare tillvaro genom att slippa oroa sig för att anläggningen havererar när man är bortrest osv.

Hur ska jag tänka?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ny kompressor eller helt ny pump
« Svar #1 skrivet: 20 maj 2023, 09:22:53 »
Hej! F1245 är en bra och annars pålitlig modell som bör kunna hålla många år. Om den är rätt dimensionerad i förhållande till husets värmebehov så tycker jag det är vettigt att reparera även om en ny komplett kylmodul kostar mycket. Arbetstiden blir å andra ganska kort när man byter hela modulen. Vad jag vet är det fortfarande lång leveranstid på många nya värmepumpar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny kompressor eller helt ny pump
« Svar #2 skrivet: 20 maj 2023, 09:33:58 »
Vilket rör för spriten gick sönder, själva kollektorn, eller något kopparrör runt maskinen ifråga?
(Låter mycket märkligt, känns som att du kan vara förd bakom ljuset)
Om kollektorn gått sönder kan det bero på att det frusit i borrhålet och kollektorn skadats, och det kan i sin tur medföra andra problem.
Du har rätt många starter på kompressorn i förhållande till drifttimmarna, det brukar också kunna göra att livslängden på kompressorn blir kortare.
Om du byter kompressorn, eller kanske helst hela kylmodulen (Kompressorbyte kräver en kompetent och seriös reparatör om det ska bli korrekt utfört) så bör du konsultera forumet igen till hösten för att få hjälp att justera in anläggningen för optimala driftsförhållanden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ny kompressor eller helt ny pump
« Svar #3 skrivet: 20 maj 2023, 09:51:57 »
Jag reagerar också på antalet starter i förhållande till drifttimmarna. Det är sannolikt att pump och värmesystem inte passar ihop, att det är för liten vattenvolym i värmesystemet i förhållande till pumpens effekt eller att inställningarna av pumpen inte är bra. Det är något som bör undersökas då det annars är risk att nästa pump/kompressor också kommer att haverera i förtid.

Kompressorn har gått bara ca 2000 timmar per år. Det betyder att den är kraftig i förhållande till värmebehovet. Normal dimensionering brukar ge drifttider runt 3500 timmar/år. Är det radiatorer eller golvvärme i huset? Hur ser radiatorerna ut om det är sådana, är platta panelradiatorer?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HasseC

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny kompressor eller helt ny pump
« Svar #4 skrivet: 20 maj 2023, 15:22:41 »
Systemet är en tvåplansvilla på cirka 200 kvm plus ett fristående garage på 70 kvm som värms via en kulvert på 7-8 meter. Garaget byggdes i vintras så jag har inte riktigt fått en bild av hur det påverkat pumpens gång. Känns inte som att förbrukningen ökat särskilt mycket. (Håller 8-10 grader i garaget)
Golvvärme i hela huset och garage. 2 vuxna och två barn i familjen.
Vår årsförbrukning för värme och vatten har legat rätt stadigt på 10000 kwh under alla år.

Röret som gick sönder sitter på pumpens baksida (till vänster om man tittar på pannan bakifrån) Det är gjort av plast och metall och sprack i skarven mellan de två materialen.

Jag har också tänkt att jag har rätt många starter men samtidigt varit nöjd över att jag lyckats ställa in värmekurvan så det är bra komfort. Borde jag kanske öka antalet gradminuter innan kompressorstart.

Låter för övrigt bra att ni förespråkar byte abv kompressor/kylmodul.

Brunnen är 160 m, varav 2 meter i jord.
« Senast ändrad: 20 maj 2023, 15:26:23 av HasseC »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ny kompressor eller helt ny pump
« Svar #5 skrivet: 20 maj 2023, 16:16:05 »
Antalet driftstimmar per år är som sagt mystiskt lågt. Säker på att du läst av rätt? Vilken variant är det F1245-5, -6, -8, -10 eller -12? I vilken del av landet pratar vi om?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny kompressor eller helt ny pump
« Svar #6 skrivet: 21 maj 2023, 07:51:14 »
10000 kWh för värme och varmvatten är mycket, det indikerar antingen att du har en av de kraftfullare modellerna, 10-12 kW, som inte är optimerad med systemet så den slår från och elpatron kommer in i stället, eller så har du den minsta modellen som kräver mycket elpatrontillskott.
Du kan nästan omöjligt ha så hög förbrukning på en värmepump om inte elpatron gått rätt mycket, vad står det räkneverket på?
Normalt är annars runt 3000 timmar och 6000 kWh/år +- några hundra timmar och kanske +- 1000 kWh/år i ett vanligt egnahem.
De 200 m2 som värms, är det i ett två eller tre plan?
Golvvärmen, ligger den i gjuten sula, och i så fall, hur mycket isolering finns under sulan?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HasseC

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny kompressor eller helt ny pump
« Svar #7 skrivet: 21 maj 2023, 10:57:29 »
Jag har läst av värdena i bilden som heter kompressorinformation. 76000 starter och 25000 timmar drifttid.

10000 kwh per år inklusive vatten är väl rätt bra? Om man gissar att 75% gått till uppvärmning så innebär det 7500 kwh på 200 m2 = 37,5 kwh/m2 och år vilket känns energisnålt i mina ögon.

76000 starter på 13 år är lika med 16 per timme. Jag har nog förstått att det är lite högt men det är väl inte helt galet. Vad är det första man kan göra för att förbättra den siffran?

Pumpen är på 8 kw. Elpatronen har bara jobbat ett par timmar under den 13 åren jag haft pumpen

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ny kompressor eller helt ny pump
« Svar #8 skrivet: 21 maj 2023, 11:14:46 »
Med en F1245-8 till 200 kvm borde kompressorn gått minst ca 3500 timmar/år. Alltså ca 46000 timmar på 13 år. Något är mystiskt och stämmer inte?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ny kompressor eller helt ny pump
« Svar #9 skrivet: 21 maj 2023, 12:41:17 »
76000 starter på 13 år är lika med 16 per timme. Jag har nog förstått att det är lite högt men det är väl inte helt galet. Vad är det första man kan göra för att förbättra den siffran?

Det är 16 starter per dygn. Jag tycker det är högt. Under sommarmÃ¥naderna när pumpen enbart gör varmvatten bör den inte starta mer än 4-5 gÃ¥nger per dygn. Det blir ca 20 starter per  dygn under resterande 9 mÃ¥nader per Ã¥r. Det finns tvÃ¥ sätt att fÃ¥ ner antalet starter. Antingen ändra inställningen av gradminuter eller öka vattenvolymen i systemet.

Det är som sagt något konstigt med värdena. En kompressor i en 8 kW pump bör dra ca 2,5 kW. 2000 timmar per år betyder 5000 kWh. Elpatronen har aldrig behövts. Det går inte ihop med 10000 kWh för värme och varmvatten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HasseC

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny kompressor eller helt ny pump
« Svar #10 skrivet: 21 maj 2023, 13:32:20 »
Ok. Något mysko med värdena men det är de jag ser i bilden nu. Oavsett så har kompressorn troligen skurit och jag behöver få igång bergvärmen igen. Sedan tar jag gärna hjälp med att ställa in driften så den får sundare nyckeltal.

Är det värt att byta kompressor eller bör jag byta hela pannan?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ny kompressor eller helt ny pump
« Svar #11 skrivet: 21 maj 2023, 13:55:10 »
Redan 200 kvm är oftast väl mycket för en 8 kW värmepump om det inte är ett nytt och mycket välisolerat hus? Nu har det också tillkommit 70 kvm fristående garage. Till 270 kvm har man normalt en värmepump på minst 12 kW. Jag skulle börja om från början med att beräkna värmebehov och göra en ny dimensionering för att se var det landar. Kontakta ett par större återförsäljare som kan komma och titta och räkna på det samt ge förslag.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HasseC

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny kompressor eller helt ny pump
« Svar #12 skrivet: 21 maj 2023, 14:39:56 »
Huset är 13 år gammalt och välisolerat. Innan jag byggde garaget hade jag kontakt med Nibe och hörde om 8 kw-pumpen skulle klara av den extra ytan. Deras bedömning var att den klarade det med risk för stöd från elpatronen riktigt kalla dagar.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Ny kompressor eller helt ny pump
« Svar #13 skrivet: 21 maj 2023, 21:07:36 »
Hur ser det ut i din meny 4.9.3?
Även menyn 1.9.1?
Hur är dina termostater inställda?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny kompressor eller helt ny pump
« Svar #14 skrivet: 22 maj 2023, 07:27:01 »
JAg skulle nog byta ut kylmodulen om jag vore i dina kläder. (inte bara kompressorn, om den skurit så har det kommit ut skit i både växlare, torkfilter och expansionsventilen, så det måste bytas en hel del grejor, av någon som vet vad han gör, och som är seriös. Det är svårt att vara säker på att du hittar en sådan person, och du har inte kompetensen att själv avgöra om jobbet blir bra gjort)
Kylmodulen kan man i princip byta själv om man är händig, lite kablar och några flexslangar som lossas och återanslutes när modulen bytts ut.

Är huset i ett, två eller tre plan?

Ett hus med 200 m2 total yta fördelad på två eller tre plan är inte särskilt energikrävande om det är väl isolerat.
200 m2 i ett plan behöver nog ca 8 kW maxeffekt vid DUT om det är väl isolerat.

När du räknar energibehov/m2 så kan du inte räkna på vad värmepumpen dragit, du måste räkna minst gånger 3 då den avger minst 3 gånger så mycket som den förbrukat, dina 10 000 kWh för värme och varmvatten är alltså minst 30 000 kWh/år i energibehov för värme och varmvatten, troligen närmare 40 000 kWh - det är väldigt mycket.

Om du byter modul så kan det gå välja en 10 kW modul istället, kolla upp det med Nibe eller någon som vet det där med säkerhet.
I princip är det bara motorskyddet som måste justeras för den lite större kompressorn, cirkpumpar och sånt är nog samma oavsett modell.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HasseC

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny kompressor eller helt ny pump
« Svar #15 skrivet: 22 maj 2023, 17:10:45 »
Hur ser det ut i din meny 4.9.3?
Även menyn 1.9.1?
Hur är dina termostater inställda?

4.9.3 visar
Aktuellt värde -232 (kör bara på tillsats just nu)
Start kompressor -100
Differens tillsats 300
Diff mellan tillsatssteg 100

Kurvan är rätt linjär. Kör bara på utegivare.

Utloggad HasseC

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny kompressor eller helt ny pump
« Svar #16 skrivet: 29 maj 2023, 17:51:54 »
Hej,
Nu är kompressorn bytt. Det visade sig även att pumpen för cirkulation av köldbärare var dålig, så den byttes också.

Jag har ändrat gradminuterna från -100 till -200. Lär inte betyda något nu under sommarhalvåret. Något mer tips på vad jag bör ändra?

Driftprioriteringen var 20/20 på vatten och värme. Gör det att kompressorn kan ha gått i korta intervall? Typ 20 min.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Ny kompressor eller helt ny pump
« Svar #17 skrivet: 29 maj 2023, 20:05:52 »
4.9.3 visar
Aktuellt värde -232 (kör bara på tillsats just nu)
Start kompressor -100
Differens tillsats 300
Diff mellan tillsatssteg 100

Kurvan är rätt linjär. Kör bara på utegivare.
Ursäkta, jag skrev fel, 4.9.2 skulle det stå.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny kompressor eller helt ny pump
« Svar #18 skrivet: 30 maj 2023, 08:14:37 »
Hej,
Nu är kompressorn bytt. Det visade sig även att pumpen för cirkulation av köldbärare var dålig, så den byttes också.

Jag har ändrat gradminuterna från -100 till -200. Lär inte betyda något nu under sommarhalvåret. Något mer tips på vad jag bör ändra?

Driftprioriteringen var 20/20 på vatten och värme. Gör det att kompressorn kan ha gått i korta intervall? Typ 20 min.

20/20 avgör bara hur länge kompressorn får arbeta med t.ex. värme om det även finns behov av varmvatten.
Eller omvänt, om det finns värmebehov, men kompressorn arbetar med varmvatten så tvingas den växla till värme efter 20 minuter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!