Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rekommendation värmepump stor villa  (läst 1101 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robin Ivarsson

  • Gäst
Robin Ivarsson
Rekommendation värmepump stor villa
« skrivet: 17 april 2023, 13:05:13 »
Hej!

Vi har precis köpt ett nytt hus, och kommer efter tillträde byta ut nuvarande värmelösning. Systemlösningen idag är "rörig" vilket jag kommer beskriva mer nedan och söker råd vad ni föreslår för bergvärmepump som ersättning.

Systemlösningen idag:
-IVT 16kw från ca -99 låg modell utan inbyggd VV.
-Borrhål: 2*160m 135mm bottendiameter. Enligt ursprungligt borrprotokoll är det 26m till grundvatten, vad det är idag vet jag ej.
-Arbetstank om ca 500l (gissning).
-Enfas VV-beredare om ca 60 liter (oklart om detta är för att VV inte gör varmvatten eller om det är för att få mer VV-volym
-Oljepanna som enligt tidigare ägare agerat värme spets samt VV-produktion, 

-Huset är ett funkis från 1938, tilläggsisolerat tak (dock är det inte mycket isolering, gissar 15-20cm)
-3-glas fönster från 00-tal.
-Huset har primärt radiatorer men ca 50m2 golvvärme i kök och groventré på entreplan.
-Självdragsventilation samt Pax-fläktar i badrum

Ytorna fördelas enligt följande:
Atemp 443 m2 på 3 plan,
sutteräng/Källare 152m2 (83,5boa och 68,5bia)
entreplan 158m2+ 23m2 garage
övre plan 110m2

Total elförbruning för 2022 är 33886kwh fördelat enl:
Jan  4 795
Feb  4 335
Mar   4 178
Apr   3 207
Maj   2 182
Juni   1 404
Juli   1 194
Aug  1 262
Sept 1 764
Okt  2 040
Nov 2 929
Dec 4 595

(för info, ingen elbil finns i hushållet och huset har en gas-spis)

Total oljeförbrukning är ca 0,8 m3 per år.

Det vi vill göra är att byta ut nuvarande värmpump och avveckla oljan, då tanken tar plats och känns fel att behålla samt ta bort den lilla VV beredaren.
Vidare kommer vi installera någon form av FTX, typ swegon casa r5 eller liknande på övre plan kanske även på bottenplan. Detta är primärt en komfortfråga för oss, men förhoppningsvis leder det till en energibesparing om nuvarande självdrag inte har vart kraftigt underventilerat. Vi kommer även sätta in en Luft/luft på övre plan för att få kyla de varmaste sommardagarna, denna skulle potentiellt kunna ge lite extra värme vintertid när nya bergvärmepumpen inte täcker hela behovet dock är väl värmebehovet som minst på översta plan.
 Vi har i vÃ¥rt tidigare hus kört frikyla pÃ¥ borrhÃ¥let men jag har svÃ¥rt att hitta en lösning att fÃ¥ upp collectorn till översta plan utan att för stora ingrepp i huset, vi är noga med att bevara alla originaldetaljer.

En rörläggare som jag har använt i ett antal tidigare projekt bedömer att behovet är 20-22kw och min känsla är även att borrhålen borde klara mer än 16kw.

Jag har kikat på, (men är givetvis öppen för andra förslag):
Nibe F 1345 24kw (känns omodern med ON/OFF och troligen klarar ej borrhålen denna pump)
Nibe S 1255 16kw
IVT GEO 600 16kw
IVT GEO 222 22kw, (ca 40 000kr dyrare än geo 600 16kw, sannolikt svårt att räkna hem)
Thermia Atlas 18kw

Jag har i tidigare och befintliga hus Nibe F1255 16kw och gillar iPhone appen till den. Har även en IVT 508 där jag tycker appen känns omodern och få saker går att få ut.

Har ingen erfarenhet av Thermia men ovan omnämnd rörläggare som säljer IVT och Nibe hävdar att Nibe har jämfört pumparna och att Atlas 18 levererar mindre effekt än Nibe 16. Jag är ganska nyfiken på Thermiapumpen då den har högre toppeffekt och bättre SCOP. Har någon erfarenhet av denna pumpen och om hörsägen att Atlas leverera sämre än Nibe 16 kan stämma?

Huvudfrågan är vad hade ni valt för pump och varför? Min spontana känsla är att borra ett ytterligare hål och sätta en 22 eller 24kw känns inte kostnadseffektivt då dessa pumpar är dyrare och borrningen blir kostsam. Dock är ju uppenbarligen värmeförbrukningen stor och huset lär därmed vara ganska otätt.

Jag tycker det är roligt att jaga kwh så det kommer bli en del byte av lampor och andra anläggningar som jag bedömer är ineffektiva.

NÃ¥gra andra tankar som ni vill dela med er av?

Robin Ivarsson

  • Gäst
Robin Ivarsson
SV: Rekommendation värmepump stor villa
« Svar #1 skrivet: 17 april 2023, 13:10:09 »
Edit:
Huset är av betong och ligger i Borås

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Rekommendation värmepump stor villa
« Svar #2 skrivet: 17 april 2023, 14:45:46 »
Stenhus drar mer värme än trähus. Jag uppskattar att effektbehovet snarare är uppåt 30 kW vid DVUT som är -15,6 °C för Borås enligt Boverkets tabell. Skulle vara bra att se över alla temperaturer nuvarande värmepump arbetar med för att se hur den mår(?) Om den fungerar okej tycker jag ni ska bo ett år i huset först innan ni byter värmepannor. När det blir kalla vinterveckor och el-priset numera stiger som en raket är det heller inte så tokigt med en oljepanna för spetsvärmen. En värmepump som jag tror skulle fungera bra är NIBE S1155 6-25 kW. Kräver ett borrhål till. Tänk på att det bara är djupet under grundvattennivån som räknas. Sedan en VPB 500 tank till den för varmvattnet.

Edit: Ni bör också försöka ta reda på vilken framledningstemperatur som behövs i värmesystemet för att hålla 21 °C vid DVUT. Om det t.ex. finns en shuntautomatik på den gamla pannan kan det går att få fram genom att studera inställningarna.
« Senast ändrad: 17 april 2023, 15:06:32 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rekommendation värmepump stor villa
« Svar #3 skrivet: 17 april 2023, 17:39:03 »
Haft ganska lika behov.
Man behöver kika på specifikationerna för att jämföra.

Exvis är Thermia Atlas 18 på 15,5 kW och inte 18 som man kan luras att tro. Är väl egentligen samma kompressorer i alla pumpar(?), kanske därför de är så lika...
Bra pump, dålig dokumentation, medvetet usel kundtjänst.
Kan endast rekommenderas om ni har varmvattencirkulation. Då blir HGWfunktionen mycket värdefull.
« Senast ändrad: 18 april 2023, 09:34:31 av Bobone »
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rekommendation värmepump stor villa
« Svar #4 skrivet: 18 april 2023, 08:33:16 »
Känns som att det är något som inte stämmer.
Nu vet jag inte hur dåligt isolerat ett stenhus är men om man räknar som jag brukar på dåligt isolerade hus (70 W/m2) i markplan och hälften så mycket i källare och på övervåning så blir det under 20 kW effektbehov som mest.
Möjligen körs paxfläktarna på högt varvtal, och då kan de dra ut rätt mycket energi ur kåken.
Känns ändå som att bedömningen 22 kW effektbehov är rimligare än 30 kW tycker jag.
Tror nästan att jag skulle gå på en 1255 - 16 kW + två luftvärmepumpar, en i markplan och en på övervåningen.
Ni vill ju ändå ha AC på båda planen, utgår jag från.
Och i borås har ni ju alltid skaplig COP på en luftvärmepump.
Det borde bli mycket billigare än att borra ett nytt hål och köpa en större värmepump.
Tror inte att de borrhål ni har klarar en 22 kW värmepump med tanke på att det var långt till grundvattnet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!