Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Krypgrund som ska plastas in och täcka ventiler nÃ¥gra tips?  (läst 2759 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slutsteg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har en krypgrund som är en utbyggnad 30kvm, där en besiktningsfirma har mätt upp för hög fukthalt och rekommenderar att grusa upp och lägga plast. Bifogar en bild innan grusning som kommer ske inom närmaste veckorna.

* Har skaffat åldersbeständig plast och tejp för tejpa skarvarna men hur fäster man det mot ytterkanten som är betong / tegel? Räcker det med att vika upp eller ska allt vara helt tätt?

* Har fyra ventiler som sitter i betongen. Hur täcker man igen dessa bäst?

Några andra saker jag behöver tänka på eller tips?


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9641
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ser ut som att man skulle behöva gräva ur grunden först så alla stora stenar kommer bort och jämna till marken. Sedan kan man lägga grus och plast. Låt plasten gå generöst omlott men det är inte nödvändigt att den sitter tejpad mot yttermuren. Ventilerna kan man sätta igen med t.ex. bitar av cellplast XPS som man sågar till om du ska sätta in en avfuktare. Lite fogskum kan också behövas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ska du sätta in avfuktare?
Annars är det nog rätt chansartat att plugga all ventilation, du kanske kan halvera öppningarna?

Det finns olika "skolor" när det gäller hur plasten ska ansluta till grundmuren, vissa tycker att den ska sättas upp en bit på muren, och att man fäster med lister som bultas i muren så det blir tätt, men det blir aldrig helt tätt ändå.

Minns när jag talade med en av ägarna av Acetech i Älvsbyn, han menade på fullt allvar att de monterade helt tätt och sedan körde med undertryckventilation för att skapa ett undertryck under huset.

Jag menar att OM man skulle lyckas få tätt så skulle plasten i så fall omedelbart sugas upp mot trossbotten.
Gör den inte det så har man inte fått tätt, och det innebär i sin tur att man drar in fuktig luft - troligen med mögelsporer i sig, från utrymmet mellan plasten och grundmuren, där fukthalten nästan säkert ligger nära 100%.

Jag valde att avsluta mot muren med lite fall "utåt", så eventuell kondens från grundmur eller trossbotten som kan tänkas droppa ned på plasten rinner av mot grundmuren.
I vårt fall har det på senare år runnit in vatten från en av stuprören in under grunden, och då gjorde min konstruktion att det INTE rann in på plasten, utan ned i sanden närmast kantbalken istället.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
jag köpte mitt gamla hus för 40 år sedan.......och eftersom trossbotten hade ruttnat sönder.....så lade jag plast på marken....men avslutade plasten ett par cm ifrån grundmuren.

Jag satte ej igen ventilerna.

Det har fungerat utan problem sedan dess.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad slutsteg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för alla tips.

Jag glömde skriva men ska sätta in en avfuktare och har fått rådet att då sätta igen ventilerna samt täta eventuella springor. En person ville mura igen inifrån men då är det svårt att ångra sig om jag i framtiden skulle vill öppna de.

Jag ska försöka rensa så mycket sten, isolering och träspån som möjligt men tror att det kommer bli svårt att få det helt perfekt.



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Att lägga in singel ser jag som ett onödigt steg om du plastar på marken, troligen är det ändå fukt från luften som varit problemet.
Om man ventilerar en krypgrund rejält så kyls den av på nätterna, och på dagen (om det regnar eller är snösmältning) så kan varm fuktig luft ventileras in och kondensera i den kalla krypgrunden, om det kondenserar på trossbotten så sugs fukten in i träkonstruktionen och det kan börja mögla.

Bryter du ventilationen, och avfuktar ovanför plasten så ska ingen ny tillväxt kunna ske.
Du kanske även bör tvätta trossbotten med en klorin-blandning sÃ¥ du tar död pÃ¥ de sporer som finns där nu. 
Jag torkade för hand (masonitskivor som trossbotten) men idag skulle jag nog sätta i en spruta och duscha hela trossbotten med klorin, kräver förstås skyddskläder och andningsskydd av god kvalitet.

Proffsen använder väl boracol (tror jag det heter) så det kanske också kan vara något att fundera på, om det går få fatt i.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jerko

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sockholm
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Börja med att lägga ut plast och mät sedan vad som händer med fukthalten. Att lägga grus först är onödigt och att tejpa är sannolikt också helt onödigt. Allt beror på hur marken runt huset ser ut och om huset ligger lågt och är dränerat osv.
Nybyggt hus 2008 144 kvm bo yta + 144 kvm källare.
CTC Ecoair 107 + CTC 1550 + Romotop Vattenmantlad Kamin+FTX med vattenbatteri
El förbrukning ca 2008=12000 kwh om året

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Att mäta fukthalten under ett hus en enstaka gång säger inget om risken för hög fuktbelastning, om det kommer från ventilationen är det helt beroende på temperatur och väder.
ALLA hus med ventilerad krypgrund har perioder på året när fukthalten ligger på eller nära 100% - det är omöjligt att undvika, risken är större ju mer man ventilerar.
Ska mätning ha något värde så bör det loggas med en logger och en fuktgivare i krypgrunden, först då vet man om man kommit tillrätta med problemet.

Att tejpa kan vara bra för att avlasta avfuktaren maximalt, ju mindre markfukt den behöver jobba med desto billigare går den.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag sågade till frigolitklossar som var lite koniska och tryckte in i ventilationsgluggarna inifrån. Plast låg redan på marken så jag köpte och installerade en AceTec sorptionsavfuktare som varit igång i 9år i höst. Fukthalten i virket har varit perfekt på försäkringsbesiktningar sedan dess. Nu ska jag äntligen börja mäta avfuktarens elförbrukning. Knappt märkbar känns det som men på ett år kanske.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad slutsteg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Att mäta fukthalten under ett hus en enstaka gång säger inget om risken för hög fuktbelastning, om det kommer från ventilationen är det helt beroende på temperatur och väder.
ALLA hus med ventilerad krypgrund har perioder på året när fukthalten ligger på eller nära 100% - det är omöjligt att undvika, risken är större ju mer man ventilerar.
Ska mätning ha något värde så bör det loggas med en logger och en fuktgivare i krypgrunden, först då vet man om man kommit tillrätta med problemet.

Att tejpa kan vara bra för att avlasta avfuktaren maximalt, ju mindre markfukt den behöver jobba med desto billigare går den.

Har mätt men bara några få veckor.



Kommer lägga plast och installera avfuktaren inom några veckor får vi se om det gör någon skillnad.


Jag är främst ute efter att bli av men en speciell lukt som sätter sig i kläder.



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
För att bli av med lukten, i vart fall tillfälligt, så behöver ni nog ozonbehandla huset invändigt.
Då blir ni av med all lukt som satt sig i de invändiga ytorna, och avfuktningen kan kanske göra att det inte tillförs lika mycket illaluktande ämnen - så det kan bli bättre med tiden.

Om det luktar primärt på några ställen säger det mig att golvgenomföringarna är otäta, ofta läcker det upp dålig lukt via avloppsrören som går genom trossbotten, men rent allmänt är det superviktigt att det inte kan dra in i huset från krypgrunden.
En rejäl besiktning (som du kan göra själv) av hela krypgrunden där du ser till att täta alla öppningar som finns mellan krypgrunden och bostaden är grundläggande i denna typ av åtgärd.
Kanske även att ozonbehandla krypgrunden i sig, och då innan du tätar eventuella draghål.

Jag skulle nog börja med att täta ventilationen, sedan sätta ned en ozonmaskin i krypgrunden samtidigt som jag körde köksfläkten inne i huset för att skapa ett undertryck som behandlar de delar av trossbotten där det läcker in luft från krypgrunden in i huset, det kan minska risken för att lukten återkommer när du ozonbehandlat, tätat eventuella otätheter, lagt ut plast och börjat avfukta.

Finns mÃ¥nga som sÃ¥lt sina hus  med den där typen av lukt i för att de inte lyckas bli av med den, och andra som fÃ¥tt satsa hundratusentals kronor pÃ¥ att byta hela trossbotten, spärrmÃ¥la alla väggar och tak, och golvmaterial.

Är dina problem begränsade till bara utbyggnaden sÃ¥ kanske det är ett hanterbart problem, men i värsta fall sÃ¥ kan det vara nästan omöjligt att bli av med lukten om den väl satt sig i hela huset. 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Alla hus har undertryck, övertryck trycker in fukten i byggnadens konstruktion.

Men som vanligt finns det undantag, gamla hus som regel är byggda före 1978 kan ha täppt till all naturlig självdragsventilation för att inte ventilera ut den dyra varma inomhusluften.

Man kan bli riktigt sjuk om ventilationen är dålig, därför är hyresreduceringen 50% av hyran vid dålig ventilation tills fastighetsägaren åtgärdar ventilationsproblemet. Tror faktiskt det är den enskilt största hyresreducering som finns förutom att man kan slippa betala hyran överhuvudtaget för att man inte kan bo där.


Till kund skulle vi köpa ut och använda Boracol för att slippa förklara oss, dessutom är det ju inte vi som betalar, privat skulle jag BARA köra klorin, outspätt där det är som värst eller 2 ggr med en utspädd blandning.
I stort sett samma funktion men i 2 helt olika prisklasser!

Oftast är enkelheten bäst om det fungerar.
Jag hade utan tvekan gjort som rocas och sen använt mig av en digital trådlös temperatur/fuktmätare som man kastar ett getöga på dagligen under ett år, jag hatar energislukande lösningar som för alltid kommer höja elräkningarna under husets livstid.
Oftast är enkelheten bäst, om det fungerar!

Tänk om bara plast räcker. ;)
Köp riktig plast så slipper du göra om jobbet i framtiden.


Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3576
  • Karma +2/-0
Jag behöver göra något åt min ena krypgrundhalva. När jag köpte huset hade det aldrig funnits någon färdigställd vindslucka. Har ställt några skivor emot som lucka, inte jättetätt med andra ord.
Plast fanns inte. Plastade för ett par år sedan och det har blivit sämre än det var innan. Svag tillväxt varje år. Doftar nytt inne förutom på peaksommaren.

Lite fundersam på vad jag ska göra. I Kalifornien kör man alltid övertryck i byggnaderna, men där är förhållandet omvänt dvs kallt inne varmt ute. Tycker egentligen det påminner om hur en grund är.
Kör man undertryck i en grund så suger man ner inneluften som bör vara fuktigare än uteluften ner i golvet och annat tänker jag. Dra upp avfuktad luft från en fräsh grund som har sitt primära luftintag över marknivå borde inte vara något bekymmer mellan grund och inomhus.


Funderar lite på lätt övertrycksventilation likt sorptionsavfuktare fast med kompressor istället. (Jag vet inte rekommenderad luftbalans med sorption ännu).
Behöver inte avfukta under kall vår och höst, så kompressortekniken är inget problem.

Funderat bara på värma grunden genom att ställa kompressor och förångare i grunden. Kanalkylare i tilluften till huset.

Har funderat lite på lagra kylvatten från allt varmvatten, dvs förvärma det genom att dra det i grunden och kondensera fukten med det. Värma upp det sen igen med solpanelernas överskott som sammanträffar med fuktbekymmer.

Kom nyss på att sätta en luft/luft split innedel i grunden på avfuktningsfunktion, fungerar säkert mycket bättre än väntat. Håller man temperaturen samma som utetemperaturen ungefär så är luftomsättningen väldigt liten också. Det är en funktion avfuktaren inte kan påverka.

Några hus bort rev hela innegolvet och gjorde om det till gjuten platta, så galet bra lösning.

Vet inte riktigt vad jag ska hitta pÃ¥.  dontknow Lite sugen pÃ¥ bygga nÃ¥got kul av avfuktaren och lite EBM lÃ¥gtrycksfläktar som ligger, lösningar är ju inte permanenta.
Pajar man huset för man är lat eller inte investerar så blir det bara dyrare i längden.

---

Inspiration som kan kommenteras, var det där.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jo, om marken är torr och man lägger plast, men forstätter ventilera så kan det nog bli sämre än utan plast.
Möjligen skulle du kunna forsätta med plasten och bara täta all ventilation samt tvätta bort påväxten och hålla kolla på hur det ser ut.
Det skulle mycket väl kunna fungera så länge du inte fått lukt som satt sig i huset.

Bara plast löser inte luktproblemet om det kommer från marken (som hos oss), vi måste ha kontrollerad ventilation, och helt tätt uppåt mot bostadsutrymmet för att det ska fungera.
Sniffar man vid utblåset från avfuktaren så kan man känna en lätt mögeldoft, för att det från tid till annan möglar under plasten på grund av dålig markavtäckning när huset byggdes, det är fullt med gamla rötter inblandade i sanden, och när förutsättningarna för att det ska kondensera under plasten uppfylls, så möglar det där.
Plasten är inte diffusionstät mot lukt.
90% av tiden är det så torrt under plasten att det bara dammar om man rör i sanden där.
« Senast ändrad: 09 juni 2023, 07:19:25 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3576
  • Karma +2/-0
Kör du bara forcerad ventilation, eller fick Acetec sälja en avfuktare till dig?

Sorbtion verkar köra undertryck hittade jag på annan källa.

Mycket att tänka på. Får fixa någon lösning snart, beställde hem lite fukt-shelly för statistik.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Man kanske inte ska utesluta att det kan finnas inbyggda tryckimpregnerade syllar istället för asfaltspapp och vanligt virke som syll. Tryckimpregnerat kan ge en djävulsk mögeldoft i hela huset som sätter sig på allt.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3576
  • Karma +2/-0
Man kanske inte ska utesluta att det kan finnas inbyggda tryckimpregnerade syllar istället för asfaltspapp och vanligt virke som syll. Tryckimpregnerat kan ge en djävulsk mögeldoft i hela huset som sätter sig på allt.
Jag har  wave
Rejäl klump i magen när jag såg det som oinsatt köpare i efterhand. Lite sugen på sopa ner hela den delen av huset. 4,8 m i takhöjd, loft 60 kvadrat rakt och fint. Men dåliga fönster -2003, dålig isolering tak och golv, dålig tätning mot gamla huset, gles golvvärme, supermärkligt resonansljud av rummets form eller storlek som "dön-svarar" resonans av biltrafik. Bilarna är tystare om man går ut, fuktproblemet, fåglarna attackerar denna utbyggnaden av någon anledning också. Hål i fasaden av hackspett. Kråk-fågel som attackerade största glaspartiet 2x3 m 5h om dagen från kl 3:30 från mars-maj nästan varje dag i två år. Helt sjukt. Nyvaken som campar med luftgevär blev ingen träff tyvärr.

Går väl att fixa det befintliga, med mycket vilja. Mest vitt mögel, några hörn på masoniten har svartmögel. Har dock inte varit där på ett par år, kanske värre.

Edit: Såg att det såldes oorganiska skivor som tålde fukt bra på någon bygghandel för några år sedan. Ganska lika asbestmaterial, fast det var väl cement/betong/fiber någonting. Verkade lämpligt.

Över till trådskaparen.
« Senast ändrad: 11 juni 2023, 00:57:19 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Mineritskiva.

Alla material har sina för och nackdelar, den är tung att jobba med och kan lätt gå sönder.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kör du bara forcerad ventilation, eller fick Acetec sälja en avfuktare till dig?

Sorbtion verkar köra undertryck hittade jag på annan källa.

Mycket att tänka på. Får fixa någon lösning snart, beställde hem lite fukt-shelly för statistik.

Kör med en Munters avfuktare och undertryck, men hur mycket undertrycka jag har är nog oklart, har en kryplucka på ena gaveln så jag tar mig in under kantbalken, den har jag bara täckt med en plywoodskiva, så jag gissar att det är obefintligt undertryck, men det är i alla fall en kontrollerad ventilation om ca 30 m3/timme.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad slutsteg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Uppdatering
Nu har jag burit ut en kägla massa Sten och isolering samt annat bråte. Haft hit en grusbil som fullt upp grunden. Blev bra. Plastat och täpp ventilerna samt kört igång drybox x200 och allt går som det ska.


Men är  det nÃ¥gon som vet vad som rekommenderas när man avfuktar pÃ¥ vilken procent det är bäst att börja pÃ¥. Fabriksinställningarna är 60%. GÃ¥r ju att ställa ner den ännu mera och till och med sÃ¥ den gÃ¥r kontinuerligt.

Är det bättre / snabbare att ställa ner 2-3 mÃ¥nade till konternueligt  och sen ställa tillbaka till 60% eller vad man nu ska ha? FörstÃ¥r sÃ¥klart att den drar mer el men vill bli av med lukten.



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om lukten kommer från marken är det inte säkert du blir av med den med den där typen av trossbotten, luften verkar ju kunna röra sig mer eller mindre fritt in i isoleringen i golvet?
Plasten hindrar bara fukt, inte lukt, så vitt jag vet och kan bedöma i alla fall.
Jag kör på 70%, men körde "torrare" första sommaren "för att torka ut", men tror egentligen inte att det har någon betydelse.

En tanke jag haft är annars att det hade varit bättre att avfukta utan plast, om lukten kommer från marken.
Eller, att först lägga ut plast, och sedan ren sand eller liknande ovanpå, så man avfuktade den rena sanden, och samtidigt hade både plast, och ett lager sand som förhindrar att ljus kan nå eventuellt organiskt material och ge det möjlighet att börja mögla.
Fukt, syre och i viss mån ljus är väl det somt triggar tillväxt av olika slag, och skulle man lägga plast som sedan täcks med sand, som avfuktas så borde det inte kunna hända just något i marken.

För att bli kvitt lukten kan ozonbehandling av krypgrund och bostadsytan vara en genväg.
Kommer det tillbaka har du kanske inte blivit av med grundproblemet
« Senast ändrad: 26 juni 2023, 07:19:39 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Uppdatering
Nu har jag burit ut en kägla massa Sten och isolering samt annat bråte. Haft hit en grusbil som fullt upp grunden. Blev bra. Plastat och täpp ventilerna samt kört igång drybox x200 och allt går som det ska.


Men är  det nÃ¥gon som vet vad som rekommenderas när man avfuktar pÃ¥ vilken procent det är bäst att börja pÃ¥. Fabriksinställningarna är 60%. GÃ¥r ju att ställa ner den ännu mera och till och med sÃ¥ den gÃ¥r kontinuerligt.

Är det bättre / snabbare att ställa ner 2-3 mÃ¥nade till konternueligt  och sen ställa tillbaka till 60% eller vad man nu ska ha? FörstÃ¥r sÃ¥klart att den drar mer el men vill bli av med lukten.

Vilken typ av ventilationssystem har huset?

Om du har mekanisk frånluftsventilation, ex. en fläkt som sitter på taket och suger kontinuerligt ur köksfläkt/våtrum......

...och otillräcklig tilluft......ex. via ventiler i/ vid fönster.......så kanske tilluften tas via springor i golvet mot krypgrunden.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad slutsteg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilken typ av ventilationssystem har huset?

Om du har mekanisk frånluftsventilation, ex. en fläkt som sitter på taket och suger kontinuerligt ur köksfläkt/våtrum......

...och otillräcklig tilluft......ex. via ventiler i/ vid fönster.......så kanske tilluften tas via springor i golvet mot krypgrunden.

Finns inga ventiler i rummen på utbyggande varken i väggar eller runt fönster. Vet att besiktningen påpekade det men har inte gjort någonting.

Utloggad slutsteg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om lukten kommer från marken är det inte säkert du blir av med den med den där typen av trossbotten, luften verkar ju kunna röra sig mer eller mindre fritt in i isoleringen i golvet?
Plasten hindrar bara fukt, inte lukt, så vitt jag vet och kan bedöma i alla fall.
Jag kör på 70%, men körde "torrare" första sommaren "för att torka ut", men tror egentligen inte att det har någon betydelse.

En tanke jag haft är annars att det hade varit bättre att avfukta utan plast, om lukten kommer från marken.
Eller, att först lägga ut plast, och sedan ren sand eller liknande ovanpå, så man avfuktade den rena sanden, och samtidigt hade både plast, och ett lager sand som förhindrar att ljus kan nå eventuellt organiskt material och ge det möjlighet att börja mögla.
Fukt, syre och i viss mån ljus är väl det somt triggar tillväxt av olika slag, och skulle man lägga plast som sedan täcks med sand, som avfuktas så borde det inte kunna hända just något i marken.

För att bli kvitt lukten kan ozonbehandling av krypgrund och bostadsytan vara en genväg.
Kommer det tillbaka har du kanske inte blivit av med grundproblemet

Tack, kanske ska testa att hyra ett ozon aggregat och köra någon dag både i utbyggnaden och grunden. Har väl inte något att förlora på det

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Finns inga ventiler i rummen på utbyggande varken i väggar eller runt fönster. Vet att besiktningen påpekade det men har inte gjort någonting.

Har du självdrag eller mekanisk ventilation...via fläktaggregat?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad slutsteg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Självdrag gammal kÃ¥k 1937 där finns det ventiler i alla rum förutom vardagsrummet som har öppen spis men pÃ¥ utbyggnad 1965  där krypgrunden är 30kvm finns ingenting . SÃ¥ kanske borde man göra nÃ¥gonting Ã¥t detta?


Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
självdrag orsakar inte ngt större undertryck, som  skulle kunna suga luft ifrÃ¥n krypgrunden.....

ni besväras av dålig lukt......men finns lukten mest i utbyggnaden över krypgrunden?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad slutsteg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
självdrag orsakar inte ngt större undertryck, som  skulle kunna suga luft ifrÃ¥n krypgrunden.....

ni besväras av dålig lukt......men finns lukten mest i utbyggnaden över krypgrunden?


Utbyggnaden består av 30 kvm och det är fördelat på 1 rum.
1 sovrum där vi stäng till dörren och inte velat bo där luktar det mest. 20kvm ca
1 kök eller matplats ca 5 kvm  hör i ihop med köket alltsÃ¥ öppet och hallen. Har inte känt nÃ¥go.än lukt där nu.
1 del av hall som är öppen till resten av hallen där kan jag känna svag lukt ibland när jag kommer in.

När vi flyttade in i december kunde vi känna myckey mera lukt som satt sig i kläderna och den fanns även i andra rum om än svagt och  dÃ¥ hade tuset stÃ¥tt tom i flera mÃ¥nader. Men har minskat mycket efter det.


Har bifogat en ritning det som är
Röda  är krypgrund.


Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Om du har möjlighet att montera en sk miniventilation....så får du en luftomsättning....24-7.

Jag har den lösningen i två olika bostäder och lukten som fanns i ett hus utan ventilation, försvann.....efter installation av denna.

https://www.polarpumpen.se/ventilation-och-avfuktare/varmeatervinning/mitsubishi-electric-vl-50-miniventilation-varmevaxlare/p-1533294?campaign=10164989475&content=584131939117&keyword=&gad=1&gclid=CjwKCAjwkeqkBhAnEiwA5U-uM2WW7FSz0CF2dXzskiu-BltocW6OVH0xgNrp72HLpx44gD8cC7bbfhoCINoQAvD_BwE







Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad slutsteg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har nu kört en månad. Har en mätare mitt i grunden och avfuktaren drybox x200 står i hörnet

Körde första veckan på RF 62,9 %
Ställde ner den på 0 RF ( alltså konstant) och körde det i 2,5 v. Fukten låg på ca 32 %

Nu har jag ställt upp den till 52 % och kör det tills vidare kanske väntar några månader och sen ställer tillbaka på 60%



Nu har jag spacklat i ett av tummen på utbyggnaden. Kan inte känna någon lukt och vänner kan inte känna någon . Tycker även det bli bättre i krypgrunden.


Vet dock inte när man vågar bo i rummet när det inte är farligt längre. Lukten som satt sig i kläder har försvunnit i alla fall.



Utloggad slutsteg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack så mycket för alla tips.

En ny uppdatering:


Kört avfuktaren sedan juni, och lukten försvann nästan så ingen av oss tänkte på den men den senaste veckan har min tjej börjat känna av lukten igen. Till och med hennes syster kunde känna lukten på hennes kläder efter att hon besökte oss i några timmar.

Jag har en fuktmätare och har kontrollerat loggen, den ligger på 54% i luften och har legat så hela tiden. Så dryboxen fungerar fortfarande, men det verkar som att lukten har kommit tillbaka.

Har beställt nya filter till den men vet inte hur mycket det hjälper.

Finns det något mer man kan göra?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Man kan ju se på dina bilder från trossbotten hur fuktigt det är under plasten, den fukten göder tillväxt av mögel under plasten, och lukten kan som sagt transporteras genom plasten, den är inte diffusionstät mot dofter.
Tycker mig även se påväxt på trossbotten, är det en synvilla, eller stämmer det?

I så fall bör den ju bytas ut, eller i vart fall sprutas med antimögelmedel.
Får man till trossbotten så den inte har mögel på sig, eller är fuktig så kunde man tänka sig att klä in hela undersidan av trossbotten med ett tätt skivmaterial och täta helt så att luft inte kan vandra från krypgrunden upp i rummet.

Men utifrÃ¥n bilderna tycker jag det mer ser ut som att hela golvet och all isolering borde bytas ut.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad slutsteg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bilden var gamma och lite dålig här syns det tydligare och hur det ser ut idag. Vet inte vad det är man ser på träet om det är npgnting som behöver tas bort?

Här finns den i högre upplösning
https://www.dropbox.com/scl/fi/jhtjur65eop5ozroghm5j/krypgrund_2023_okt_highres__DSC3726-3.jpg?rlkey=3miz2igz0hyyhnwpnrjuf0q2r&dl=0


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det ser i alla fall ut som vitmögel, men det är svårt att säga utan att ha testat det vita "pulvret" som syns på bilderna.
Så länge det är torrt så finns nog där inget liv, men man vill ju inte bygga in det heller.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad slutsteg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det ser i alla fall ut som vitmögel, men det är svårt att säga utan att ha testat det vita "pulvret" som syns på bilderna.
Så länge det är torrt så finns nog där inget liv, men man vill ju inte bygga in det heller.

Tack för svar.

Har ställt dryboxen på 50% och kört så sen juni innan har det ju varit uppe i 80-90 eller så.

Kan man testa det själv eller skickar man in det på analys.



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Skulle tro att det måste analyseras.
Men har aldrig gjort något sånt, så jag kan inte säga säkert.
Ring anticimex och fråga så borde du ju få pris på det också.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!