Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sorptionsavfuktare förbrukning?  (läst 2699 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krille30

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sorptionsavfuktare förbrukning?
« skrivet: 02 oktober 2021, 12:50:23 »
Hej

Är på väg att bygga om plintgrund till krypgrund och därefter sätta in sorptionsavfuktare Acetec Evo Dry 18 P.

Någon som har erfarenhet vad en sorptionsavfuktare drar i el per år kwh? Vi kommer sätta in detta i ett hus på 54kvm.

Någon som har erfarenhet av avfuktare från Acetec eller den modellen, fungerar den bra?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sorptionsavfuktare förbrukning?
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2021, 14:19:54 »
Det beror helt på hur fuktig krypgrunden blir?
En sorptionsavfuktare drar väl ca 3 ggr så mycket som en kondensavfuktare, fördelen med sorption är att den kan avfukta även vid minusgrader, det kan inte en kondensavfuktare.
Jag skulle nog ändå överväga att isolera krypgrunden ordentligt (och täta) samt kolla på en kondensavfuktare.
När det är som kallast så tror jag inte man behöver gå på så hårt med en avfuktare, det krävs plusgrader för att möglet ska växa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad krille30

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sorptionsavfuktare förbrukning?
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2021, 19:01:12 »
Det beror helt på hur fuktig krypgrunden blir?
En sorptionsavfuktare drar väl ca 3 ggr så mycket som en kondensavfuktare, fördelen med sorption är att den kan avfukta även vid minusgrader, det kan inte en kondensavfuktare.
Jag skulle nog ändå överväga att isolera krypgrunden ordentligt (och täta) samt kolla på en kondensavfuktare.
När det är som kallast så tror jag inte man behöver gå på så hårt med en avfuktare, det krävs plusgrader för att möglet ska växa.

Tack. Jag tänkte att sorptions avger en del värme så kanske kan bli en del besparing på uppvärmning av huset

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9642
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Sorptionsavfuktare förbrukning?
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2021, 19:15:15 »
Golvbjälklaget är väl isolerat men däremot inte grundmuren eller marken? Värmen försvinner utåt och neråt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krille30

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sorptionsavfuktare förbrukning?
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2021, 20:40:17 »
Golvbjälklaget är väl isolerat men däremot inte grundmuren eller marken? Värmen försvinner utåt och neråt.

Ja det skulle jag tro. Dock är idag våra golv rätt kalla så tror inte det är så tjock isolering golv. Har bara bott 1 år i huset så har inte full koll på tjocklek isolering. Huset är från 1979.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sorptionsavfuktare förbrukning?
« Svar #5 skrivet: 02 oktober 2021, 22:26:55 »
Vi har ca 100m² bottenvåning och lika stor krypgrund.
Ja va ner och bytte filter i Acetec 250 för en månad sedan. Har tyckt att den går en del och ser att det faktiskt är hål i markplasten (gammal) på sina ställen. Ventilerna är bara tätade med frigoligklossar. Ny plast och fogskum är inhandlat.
Ca +8°C blir det som kallast på vintern där nere. Nu nollade ja elmätaren och ska läsa av snart igen. Har väl räknat med att den slevar i sig säkert 1000kWh per år. Vi har haft den sedan 2014 och jag har inte brytt mig något nämnvärt om den eller dess elförbrukning.
Kommer det inte in någon fukt behöver den inte jobba så enkelt är det.
Jag ser på husets elförbrukning att den går. Hade avfuktaren avstängd i en vecka och elförbrukningen minskar, aldrig några höga staplar på elförbrukningen. Har även haft frånluftsvärmepumpen avstängd.

I 54m² krypgrund hade jag nog kört på en vanlig Woods kondensavfuktare typ de som heter SW22 eller DSC50 som ska ha lite längre kastlängd på luften.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad SeBBBe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sjöbo, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sorptionsavfuktare förbrukning?
« Svar #6 skrivet: 30 november 2021, 21:12:13 »
Tack. Jag tänkte att sorptions avger en del värme så kanske kan bli en del besparing på uppvärmning av huset
Värmen i sorptionsavfuktare används för att värma upp sorptionsmediet och därmed frigöra fukten. Detta ger upphov till fuktig varm luft som för att uppnå önskad funktion (dvs bli av med fukten) måste blåsas ut från grunden. Det vill säga, den värme som skapas är nästan helt och hållet spillvärme, beroende på hur mycket som strålar tillbaka från ventilationsslangen osv.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!