Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTR 300 TT - fuktighet för hög  (läst 6971 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HarZ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
CTR 300 TT - fuktighet för hög
« skrivet: 22 februari 2016, 12:56:18 »
Hej,

Har bott i huset i ca 3 år och inte haft några problem med avfuktaren (den är dock installerad för ca 10år sedan). Har varit nere i krypgrunden och bytt filter regelbundet (1ggr/år). Fläkten har inte gått kontinuerligt utan gått igång när avfuktningen skett. Har haft den i det läget hela tiden.
För några dagar sedan upptäckte jag att lampan på kontrollpanelen lyste att fuktigheten var för hög. Har varit nere i krypgrunden och allt ser ut att vara i sin ordning vad jag kan se. Kan inte se några tecken på fukt (har plast på marken). Har provat att köra fläkten i kontinuerlig drift sedan lampan började lysa, men den lyser fortfarande.

Det jag tycker är märkligt är att när fläkten inte är i gång trots att lampan för fukt lyser(när jag har switchen på ej kontinuerligt fläkt)
Hygrostaten står i mitten på mätaren. Har ännu inte haft någon annan hygrometer nere i krypgrunden för att se vilken luftfuktighet som den mäter.

Har ni några tips på vilken hygrometer som jag bör införskaffa eller om någon vet varför lampan för fukt lyser och fläkten inte går igång.

Tack på förhand!
/Haris

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTR 300 TT - fuktighet för hög
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2016, 14:55:27 »
Skaffa (minst) en trådlös hygrometer och sätt på lämpligt ställe mitt i krypgrunden för att kunna följa den relativa luftfuktigheten. T.ex. från Kjell.com http://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/matinstrument/termo-hygrometrar/hygrometrar/tradlos-hygrometer-p48600#ProductDetailedInformation
 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: CTR 300 TT - fuktighet för hög
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2016, 16:53:25 »
Din avfuktare har en styrning med ett vred på, hitta den och vrid medurs tills avfuktaren startar. Ibland "glider" dem, rakt upp är från början ca 55-60% fuktighet. Startar den inte alls kanske styrningen är kass, prova att ta upp aggregatet och strömsätt det separat utan styrningen etc etc

Kan givetvis vara något annat men testa alltid det billigaste först=)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad miguel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTR 300 TT - fuktighet för hög
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2016, 22:34:54 »
Gammalt ämne men kanske fortfarande intressant för någon.

Har råkat ut för samma fel ett par gånger med min CTR300TT. Oftast räcker det med att bryta strömmen till avfuktaren några timmar (minns inte exakt hur många men låt den stå över natten) och sedan starta den igen. Om det inte funkar kan avfuktaren behöva repareras.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: CTR 300 TT - fuktighet för hög
« Svar #4 skrivet: 19 oktober 2016, 23:37:18 »
Annars kan man köpa en Logger 2020 med fuktgivare, och få larm om något inte är normalt i krypgrunden.
http://www.energibutiken.se/sv/datalogger/7-logger-2020-belyst-display.html
Temp/Fuktgivaren: http://www.energibutiken.se/sv/expansionsmoduler/13-htiq-fukt-och-temperaturmodul-givare.html

OK, det blir dubbel säkerhet, men när det gäller just krypgrunden känns det som att det är adekvat att ha dubbel säkerhet.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300 TT - fuktighet för hög
« Svar #5 skrivet: 31 mars 2017, 23:25:51 »
Annars kan man köra en WOODS DS-15 för 3 eller 4ksek som tar 180W eller 240 kW istället för CTR 300 TT som tar 1100W (iaf den jag har). Och man kan använda givare från exvis Oregon för att mäta fuktigheten i krypgrunden. Jag mäter med 3 givare på olika ställen i krypgrunden, tycker det är rätt bra att ha koll på RF på flera ställen därnere.
« Senast ändrad: 31 mars 2017, 23:33:57 av svmh906 »

Nord08

  • Gäst
Nord08
SV: CTR 300 TT - fuktighet för hög
« Svar #6 skrivet: 22 april 2017, 17:39:51 »
Jag ser att det är en gammal tråd. Har det inte löst sig så skriv några rader. Jag kan kanske hjälpa till med felavgränsning.

I mina ögon är dessa avfuktare väldigt driftsäkra.

Till dig som kopplar ur den över natten för att den sedan startar är min rekommendation att du letar reda på orsaken.

Ett tips är att om den gått mer än 8-10000 timmar sedan ny eller sedan en riktig service så kan det finnas en naturlig förklaring. Det finns en komponent i avfuktaren som har begränsad livslängd. I de avfuktare jag öppnat har det vanligaste varit en driftstid på 10 000 timmar. Den fortsätter att gå men blir tröttare och tröttare och till slut kan det innebära att den startar ibland eller inte alls. När detta läge nåtts har avfuktaren sannolikt gått länge med reducerad kapacitet.


Koningsbakkae

  • Gäst
Koningsbakkae
SV: CTR 300 TT - fuktighet för hög
« Svar #7 skrivet: 26 maj 2019, 13:55:48 »
Fick du någon ordning på din avfuktare. Jag har råkat ut för precis samma sak med min CTR 300TT.
Det verkar som att styrningen inte startar värmeelement eller att värmeelementet i sig är kasst.
Vred en gång på vredet på hygrostaten och då klickade det till och den orangea lampan blinkade till men sen hände inget mer.

Har i skrivande stund 70% RF i krypgrunden och vredet på hydrostaten är ställt på mitten (rakt upp).

Utloggad koningsbakkae

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTR 300 TT - fuktighet för hög
« Svar #8 skrivet: 23 augusti 2019, 16:16:28 »
Jag löste det till slut.
Det satt två st 12 volts relän i hygrostaten som var boven i dramat.
Bytte ut båda, kostade ca 60:- för reläna, sen fungerade avfuktaren igen.

Storprinsen

  • Gäst
Storprinsen
SV: CTR 300 TT - fuktighet för hög
« Svar #9 skrivet: 07 februari 2023, 16:38:13 »
Hej, hur ser reläerna ut och var köpte du nya och hur bytte du dem? Har du lite bilder? Tacksam för svar!  Mvh Martin

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: CTR 300 TT - fuktighet för hög
« Svar #10 skrivet: 08 februari 2023, 09:35:48 »
« Senast ändrad: 08 februari 2023, 09:38:41 av HansMarten »
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Robertww

  • Gäst
Robertww
SV: CTR 300 TT - fuktighet för hög
« Svar #11 skrivet: 30 maj 2023, 21:35:39 »
Hej!
Vill tacka rikta ett stort tack för tipset ovan. Vi hade samma problem som beskrivet i senare del av tråden.
Vi bytte två reläer i hygrostaten enligt tipset ovan. Ca 150kr inkl frakt. Den startade direkt efter det och har nu gått som vanligt i 3 månader.

Innan detta tips hade vi kontaktat Anticimex som installerade den. De skulle ha 2500kr för att komma ut och titta och ta med den och skicka till tillverkaren för felsökning och därefter kostnadsförslag för felsökning och reparation.
Vi pratade med tillverkaren som informerade oss om att vi kunde köpa en ny hygrostat för 5600 kr.

Så stort tack för tipset ovan!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!