Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Berg, jord eller luft  (läst 1243 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Per Blomberg

  • Gäst
Per Blomberg
Berg, jord eller luft
« skrivet: 12 februari 2017, 09:01:49 »
Jag ska värma ett garaga pÃ¥ 250m2. Värmeslingor finns ingjutna i plattan men ingen värmekälla. Jag skulle vilja höra plus och minus för allternativen berg,  jord eller luft/vatten uppvärmning.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Berg, jord eller luft
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2017, 11:30:00 »
Mycket beror på vars du bor i landet och vilka förutsättningar du och din tomt har.

Min uppfattning är att jord ger mest för pengarna om du har platsen på din tomt, och ju längre upp i norr du kommer desto större blir fördelarna med jordvärme gentemot dom andra alternativen. I norr ger snötäcket också en stor fördel och det är billigt att överdimensionera ordentligt...och ofta kan man göra en stor del av jobbet själv så det kan bli riktigt prisvärt.

Luft är bara ett alternativ i södra Sverige, i Norrland ska man fundera på dom andra alternativen istället. Och ofta tycker jag att offerterna på detta alternativ är väldigt dyra...

Berg blir ett sämre alternativ ju längre upp i landet man kommer pga av att berget här är kallare och därför måste man borra längre och man kan ändå få räkna med flera minus grader in från hålet. Vilket ger sämre effektivitet...dyrt att överdimensionera. Här kan man inte göra mycket själv så man får snällt betala det borrfirman vill ha...men berg är i många fall det enda alternativ som fungerar eftersom tomten inte har plats för jordvärme.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Berg, jord eller luft
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2017, 18:43:09 »
Luft är ett alternativ åtminstone i Västerbottens kustland... men det kanske räknas till mellersta Sverige?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Berg, jord eller luft
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2017, 19:15:25 »
Om man bara tittar på DVUT-kartorna så är Umeå ganska likt Stockholmstrakten, ni har "bara" -24 som DVUT medans t.ex. Luleå har -36. Stockholm har -20. Så ja om man bor efter kusten kanske Luft kan vara ett alternativ lite längre upp än bara i södra Sverige.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!