Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trasig växelventil, hur ställa in en Nibe Fighter 1320?  (läst 929 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Graijn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SUNDSVALL
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan,
Min växelventil gick sönder igår. Tyvärr är ersättningsvetilen restad och kommer in i mitten av nästa vecka.
Hur ställer jag bäst värmepumpen fram tills dess?
Jag kan manuellt ställa ventilen med en tving i rätt läge. Normalt gör kompressor A värme och kompressor B prioriterar varmvatten framför värme. Problem uppstår med växelventilen i position för normal drift och kompressor B går in och "stöttar" A i värmetillverkningen. Kompressor B gör då varmvatten men tror att den gör värme så den övervärmer varmvattnet. Jag har testat både fast och flytande kondensering.
Vid flytande kondensering kan jag reglera antalet GM innan nästa kompressorsteg slår på. Tyvärr reglerar samma värde antalet GM innan första kompressorn slår av.
Vid fast kondensering går det bättre, men till min besvikelse går kompressor B in där också, av oklar anledning.
Min bästa idé hittills är att sätta värmepumpen i läge Värme där både kompressor A och B gör värme. Växelventilen i matchande position. Jag kommer då att få problem med varmvattentillverkningen.

Är det någon som vet råd eller har en bättre idé?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Trasig växelventil, hur ställa in en Nibe Fighter 1320?
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2019, 22:08:02 »
hellre värme än varmvatten, det går ju värma varmvatten på spis, och inder tiden kanske låna dusch hos någon, eller badhuset. Borde ju inte ta evigheter att få tag i en 3 vägare.


« Senast ändrad: 03 januari 2019, 22:10:41 av DonPablo »

Utloggad Graijn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SUNDSVALL
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasig växelventil, hur ställa in en Nibe Fighter 1320?
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2019, 19:56:43 »
Jo värmen är helt klart prioriterad. Jag tänkte mest om den fanns någon inställningsmöjligheter i värmepumpen som dedikerade den ena kompressorn för värme och den andra till varmvatten. Med tanke på mildgraderna borde en kompressor klara att leverera värmen, men det verkar finnas någon programmering som fördelar lasten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!