Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT ElektroStandard frÃ¥n '99 - dags att byta?  (läst 1166 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad K.W

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT ElektroStandard från '99 - dags att byta?
« skrivet: 21 oktober 2018, 17:20:59 »
Hej!
Har precis köpt mitt första hus, 144 kvm, där det finns en IVT ElektroStandard 480 frtÃ¥n 1999 dÃ¥ huset byggdes som flvp, vattenburen värme. Tidigare ägare har nyligen bytt ut kompressorn (runt 6 mÃ¥nader sedan) och för ett antal Ã¥r sen bytte  de nÃ¥got annat som gÃ¥tt sönder (de minns inte exakt vad det var). Deras angivna Ã¥rsförbrukning av el ligger pÃ¥ c:a 20000 kWh per Ã¥r, beräknat pÃ¥ 3 personer (vi kommer vara 4, 2 vuxna och 2 mindre barn).  DÃ¥ jag är väldigt novis när det gäller sÃ¥dana här saker vänder jag mig till experterna, borde vi byta ut flvpn till nÃ¥got nytt eller köra pÃ¥ tills den pajar helt? Om vi borde byta vad skulle passa ett hus pÃ¥ 144 kvm, 3-glasfönster, vattenburen värme?

Alla tips och råd uppskattas!

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: IVT ElektroStandard från '99 - dags att byta?
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2018, 20:04:06 »
Det finns flera alternativ men gärna en nyare effektivare. Vi hade samma som ni, den pajade, vi bytte till Comfortzone 2010, vår förbrukning sjönk rejält. 2 vuxna, 2 tonåringar under uppväxt större delen av perioden från 2010

Se vår förbrukning nedan i min sidfot, det är ungefär samma fortfarande
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT ElektroStandard från '99 - dags att byta?
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2018, 08:48:55 »
Bland annat eftersom kompressorn är nyligen bytt tycker jag ni först ska bo in er ett år och följa el-förbrukningen noga. Sedan har man ett bra underlag för att välja lämplig ny värmepump. De som bott där innan kanske har haft trasig kompressor under tiden förbrukningen 20 MWh noterades och att den kommer att bli lägre när ni flyttar in(?) Är ni intresserade av kyla så finns det luftluftvärmepumpar som både kyler och värmer som ett bra komplement till en traditionell frånluftsvärmepump.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad K.W

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT ElektroStandard från '99 - dags att byta?
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2018, 20:16:37 »
Tack för tipsen, uppskattas verkligen! Får nog köra på och se vad vår förbrukning blir för att sedan se vilken som är bäst väg framåt. Antar att jag kommer återkomma när jag har mer siffror.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: IVT ElektroStandard från '99 - dags att byta?
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2018, 22:34:51 »
Javisst, jag skulle bara övertyga mig själv om att kompressor & pump nu verkligen fungerar som den ska. Annars kommer du att värma hus och varmvatten i vinter som om du bara hade en elpanna/varmvattenberedare. Jag tycker att förbrukningen borde varit något lägre, 144 kvm, byggt 1999 borde vara hyfsat isolerat

Men jag antar att du redan kollat att den fungerar som den ska
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad K.W

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT ElektroStandard från '99 - dags att byta?
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2018, 21:21:35 »
Eftersom vi inte flyttat in än har jag inte möjlighet att kolla den mer noggrannt, och som jag skrev är jag inte värst kunnig när det kommer till frånluftsvärmepumpar. Jag funderar på att beställa en service på den när vi flyttat in för att få ett utlåtande om vad statusen är, är den OK så kör jag på, börjar den närma sig end of life ja då får jag helt enkelt byta ut den a.s.a.p.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT ElektroStandard från '99 - dags att byta?
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2018, 09:37:01 »
Det handlar mest om att dammsuga frånluftsfiltret var 2-3 månad, ha koll på några temperaturer när kompressorn arbetar, att lysdioden för anoden mot korrosion lyser grön och inga övriga lysdioder indikerar fel. Bifogar en manual IVT 480.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!