Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Diplomat inverter M del 2  (läst 141656 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad theant

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #585 skrivet: 25 januari 2019, 17:16:04 »
Hur beter sig VP innan den stannar. Börjar den växla ner till stopp ? För att börja om sin vandring mot nian??

Jag håller inte med installatören.
Tanken med denna typ av VP är att den ska anpassa effekten inom sitt effektområde och inte gå on/off på nian. Det är endast om ettan är övereffekt som den ska on/off.

Prova att köra utan externa givare och shunten fullt öppen.
Men tänk på att det tar tid för 5 kubik att svänga in.

Men kan hålla med om att 5 kubiks arbetstank är rejält i överkant, 500 liter räcker mer än väl.

Pumpen gÃ¥r typ som on/off. den gÃ¥r kanske nÃ¥n sekund pÃ¥ annan växel. Stängde av shuntstyrningen och ställde shunten pÃ¥ max sÃ¥ fÃ¥r vi se vad som händer. Det värsta som kan hända är väl att jag fÃ¥r tända i panna om det är kallt imorgon bitti  ;). Tycker ju att installatören kunde meddelat att det kan bli problem att ha tankarna kvar och att jag mÃ¥ste ha kranar sÃ¥ jag kan stänga av när jag eldar. Han trodde nog att jag skulle elda mer i pannan än vad jag gör. min tanke var att elda när det börja komma ner mot typ -15-20 grader. och det händer väl inte sÃ¥ ofta här nere i söder. Jag tackar för alla tips. Jag tycker detta är lite intressant oxÃ¥ för nu lär man sig lite hur pumpen fungerar

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #586 skrivet: 25 januari 2019, 17:24:58 »
Jag tycker också att givarna ska kopplas ur. Bara för se hur VP går utan extra informationen. Nu är det inte optimalt att ha så, speciellt i on/off läget då man vill utnyttja tanken maximalt.
Glöm inte att Standby cirkulationen måste slås på utan externa givare. Det är just denna cirkulation som förstör den ev sikning i tanken i off läget.

Jag kör precis så här, fast jag har endast 150 liter i min tank.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad theant

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #587 skrivet: 27 januari 2019, 12:22:02 »
Jag tycker också att givarna ska kopplas ur. Bara för se hur VP går utan extra informationen. Nu är det inte optimalt att ha så, speciellt i on/off läget då man vill utnyttja tanken maximalt.
Glöm inte att Standby cirkulationen måste slås på utan externa givare. Det är just denna cirkulation som förstör den ev sikning i tanken i off läget.

Jag kör precis så här, fast jag har endast 150 liter i min tank.

Nu har jag testat i helgen. satte shunten helt öppen och stängde av shuntstyrningen i Vp. Nu har Vp gått Som den ska på olika växlar. Blir nog att koppla om så jag inte använder tanken framöver utan bara när vill elda. Blir lite kranar att öppna och stänga men jag får nog ta det. Jag får tacka för all hjälp. /Johannes

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #588 skrivet: 27 januari 2019, 14:35:47 »
Kanon att det blev en förbättring.

Visst informerar du installatören. Så han/hon inte far hem till nästa kund och gör om samma sak.
Sen riktigt hur det är tänkt med buffertstyr vet jag inte, men får du fram någon bra information vill jag gärna höra.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad theant

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #589 skrivet: 27 januari 2019, 15:08:10 »
Kanon att det blev en förbättring.

Visst informerar du installatören. Så han/hon inte far hem till nästa kund och gör om samma sak.
Sen riktigt hur det är tänkt med buffertstyr vet jag inte, men får du fram någon bra information vill jag gärna höra.
Ja jag ska ringa i veckan. ska ta reda på hur det fungerar med buffertstyr.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #590 skrivet: 27 januari 2019, 18:54:01 »
Ja jag ska ringa i veckan. ska ta reda på hur det fungerar med buffertstyr.
Jag är tveksam om någon riktig vet hur behovsberäkningen funkar tillsammans med buffertstyr, men plåga din installatör. Om inte annat får hen utbilda sig. Min gick bet.
Nu var det under tiden som jag fick prova flera versioner av olika programvaror. Så ingen visste hur det var tänkt. Utan det viktigaste just då var att få bort växlingbekymmet.

Nu ska förhoppningsvis din VP börjar jobba mer normalt och puttra och gå så fort det är kallt. Men när det är tillräckligt varmt måste den stanna. Då kommer du säkert att behöva ändra Start/stopp behovsberäkningsgränsen. Nu har du fruktansvärt mycket vatten i ditt system så jag tror att gränsen inte går att flytta nog mycket. Kanske du också får ändra växlingstiden också??
Ta en titt när den går på ettan någon gång. Titta efter vilket delta du har. Är deltat lågt räknar behovsberäkningen långsamt vid start och hinner den inte över - 0,9 innan växlingstiden är slut kommer VP att öka i effekt.

Jag fick montera en strypning på röret mellan VP och tank för att få upp deltat lite fast jag ställt ner cirkulationspumpen till 30%. Det gick helt enkelt för lätt när det inte fanns något hus som bromsade flödet. Nu kanske du inte har det bekymmet, men värt att tänka på.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad theant

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #591 skrivet: 31 januari 2019, 20:23:12 »
Jag är tveksam om någon riktig vet hur behovsberäkningen funkar tillsammans med buffertstyr, men plåga din installatör. Om inte annat får hen utbilda sig. Min gick bet.
Nu var det under tiden som jag fick prova flera versioner av olika programvaror. Så ingen visste hur det var tänkt. Utan det viktigaste just då var att få bort växlingbekymmet.

Nu ska förhoppningsvis din VP börjar jobba mer normalt och puttra och gå så fort det är kallt. Men när det är tillräckligt varmt måste den stanna. Då kommer du säkert att behöva ändra Start/stopp behovsberäkningsgränsen. Nu har du fruktansvärt mycket vatten i ditt system så jag tror att gränsen inte går att flytta nog mycket. Kanske du också får ändra växlingstiden också??
Ta en titt när den går på ettan någon gång. Titta efter vilket delta du har. Är deltat lågt räknar behovsberäkningen långsamt vid start och hinner den inte över - 0,9 innan växlingstiden är slut kommer VP att öka i effekt.

Jag fick montera en strypning på röret mellan VP och tank för att få upp deltat lite fast jag ställt ner cirkulationspumpen till 30%. Det gick helt enkelt för lätt när det inte fanns något hus som bromsade flödet. Nu kanske du inte har det bekymmet, men värt att tänka på.
Ja den går som den ska nu på olika växlar. men jag gör nog så att jag kopplar bort alla tankar och kör som en Vp ska köra. ska kolla hur jag ska styra shunten när jag ska elda (tror nog inte jag kommer att elda så mycket) men skönt att ha om det blir riktigt kallt eller strömavbrott.

DanielHy

  • Gäst
DanielHy
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #592 skrivet: 13 februari 2019, 20:23:55 »
I fönstret på pumpen så visas en sköldsymbol med ett L i. Vad menas?

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #593 skrivet: 13 februari 2019, 20:38:56 »
I fönstret på pumpen så visas en sköldsymbol med ett L i. Vad menas?
Hej
L står för legionella. Den använder elpatron steg 2 dom sista graderna när den kör legionella.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Danielhy

  • Gäst
Danielhy
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #594 skrivet: 16 februari 2019, 14:40:24 »
Någon av er som höjt CP på värmesidan? Tycker att element får mycket lägre delta nu när det är varmare ute och då klarar inte elementen få upp värmen i huset. Vad säger ni?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #595 skrivet: 16 februari 2019, 19:51:15 »
Låter väl snarare som fel kurva/offset.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #596 skrivet: 16 februari 2019, 20:30:33 »
Någon av er som höjt CP på värmesidan? Tycker att element får mycket lägre delta nu när det är varmare ute och då klarar inte elementen få upp värmen i huset. Vad säger ni?
Är det hela huset som blir kyligt? Eller är det några rum.
Vad har du för kurva nu. Vilket delta blir det när är varmare  och kallare ute.
Vad är det för hus och uppvärmnings system. 
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #597 skrivet: 23 februari 2019, 07:58:24 »
Någon som vet vad laddförskjutning för hgw är?

Har någon av er sett detta på hgw inställningen? Jag får ofta såhär.
« Senast ändrad: 23 februari 2019, 08:02:00 av Inverter 3-12 »

Utloggad llamasson00

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #598 skrivet: 23 februari 2019, 11:38:10 »
Hej

Har precis blivit medlem i klubben och är väldigt nöjd så långt. Är nybörjare men håller på att lära upp mig om pumpen. På displayen så står det ett värde upp i vänstra hörnet tex [3,36] [5,01]. Hittar inget i instruktionsboken som ger en förklaring, någon som vet?
Villa, värmer ca 250 kvm
Thermia Inverter M
2 x 120 hål

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat inverter M del 2
« Svar #599 skrivet: 23 februari 2019, 12:01:56 »
Hej

Har precis blivit medlem i klubben och är väldigt nöjd så långt. Är nybörjare men håller på att lära upp mig om pumpen. På displayen så står det ett värde upp i vänstra hörnet tex [3,36] [5,01]. Hittar inget i instruktionsboken som ger en förklaring, någon som vet?

Hej och välkommen i klubben

Värdet du får upp borde vara nedräkningen av tiden av dom extra menyerna du öppnat med kod. Tiden börjar på 8h och räknar ner.

Roligt att du är nöjd.
Frågan om det är något mer vi kan hjälpa dig med
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!