Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 2025 kontra Nibe 2010  (läst 6762 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anjooer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tumba
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fotograf
    • Photo for Passion
Nibe 2025 kontra Nibe 2010
« skrivet: 06 januari 2010, 23:34:51 »
Hej,

Har idag en VVM240 kopplad till 2010. När det är mer än -10 grader c, så slutar kompressorn att gå. Grannen har en vvm 300 med en 2025 8kw som utedel. Hans system klarar naturligtvis av -20 grader c. Jag har fundering på att byta ut 2010 till en 2025 och med detta undrar jag följande;

 - behöver jag även byta ut vvm 240 till en vvm 300 eller fungerar 2025 med vvm 240 ?
 - 6,8,10 eller 14 kw - vilka är de stora skillnaderna & vad fÃ¥r jag ut av systemet om jag köper en kraftfullare utedel (kompressor) ?
 - hur ofta behöver jag göra en uppgradering av mjukvaran i systemet ?

Vidare undrar jag hur folk här på forumet gjort med kondensvattnet. Det finns ett tråg (tillbehör) som jag nu installerat och som jag hoppas skall ge avsedd effekt.

Har även en fundering på att svetsa till grövre konsoller (med vibrationsdämpande gummi upphängning) som jag monterar på väggen och därefter ställer kompressorn på. Är detta en bra idé eller är det enbart galenskap ?

Tacksam för svar - som vanligt på detta proffsiga forum :-)
mvh
// Anders

-----------------------------------------
Nibe VVM 300 + Fighter 2026 8kw som värmer ca 300 kvm. 14 500 kw/h per år (inkl hushållsel). Bor i Tumba/Sthlm.

Vedeldar med en Keddy kassett :-)

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 2025 kontra Nibe 2010
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2010, 00:29:15 »
Innan du gör något dyrt.. hur många dagar har du per år då utetemperaturen går under minus 10? Lönar det sig verkligen att byta utedel och eventuellt innedel för att rädda hem situationen tio dagar om året? Eller har du kallare än så? Kanske är det bättre att vänta tills grejorna rasar och byta då?

Du kan ju trösta dig med att även om grannens vp går, så ger den inte så jättemycket gratisenergi om det är riktigt kallt.

Vad gäller stativet så undrar jag om det inte är bättre med markstativ eller lecablock. Varför ska grunkan sitta fast i husväggen?
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad Anjooer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tumba
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fotograf
    • Photo for Passion
SV: Nibe 2025 kontra Nibe 2010
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2010, 00:36:56 »
Hej !

Har bott i huset 3 vintrar och det är främst jan + feb som det är rejält under -10  ºC. AlltsÃ¥ tvÃ¥ mÃ¥nader / Ã¥r. (Där vi bor är det ett "köldhÃ¥l" blir lätt ca 5-7 grader kallare än bara ngn mil härifrÃ¥n).

Systemet var installerade då vi köpte huset. Hela systemet är från 2005.

Jag har dränerat runt huset sommaren 2008. (Detta behövdes dÃ¥ det aldrig var gjort). Problemet jag fÃ¥r nu är att marken sjunker runt tiden för tjälen kommer / tjälen gÃ¥r ur marken. Kompressorn stÃ¥r dÃ¥ ngt snett vilket för att fläkten gÃ¥r emot fläktringen och det lÃ¥ter illa illa illa .. .. ..  >:(

För att slippa detta fenomen (inser att marken kommer att sätta sig ytterligare 2-3 år) funderar jag på lösningen med konsoller.

Hälsar Anders.
mvh
// Anders

-----------------------------------------
Nibe VVM 300 + Fighter 2026 8kw som värmer ca 300 kvm. 14 500 kw/h per år (inkl hushållsel). Bor i Tumba/Sthlm.

Vedeldar med en Keddy kassett :-)

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 2025 kontra Nibe 2010
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2010, 01:00:58 »
Oväsendet beror knappast på att pumpen står snett. Du har säkert samma problem som flera andra att det bildas isbark på kransen runt fläkten efter avfrostning vid den höga luftfuktighet som rått under årsskiftet.
Nibe har tydligen någon fix för detta. Kontakta Nibe service så bör du få hjälp.
Kolla http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=28794.0
/Peter
« Senast ändrad: 07 januari 2010, 02:26:10 av JPEG »
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 2025 kontra Nibe 2010
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2010, 07:27:34 »
Ibland är vi karlar för roliga: Vi kan lägga ut en mindre förmögenhet på våra prylar för att spara nålpengar i driftskostnader.
Kvinnorna suckar...

Jag sällar mig till övriga kommentatorer; Byt ingenting som fungerar.

Dessutom fortskrider den tekniska utvecklingen och då sitter Du/jag med gamla 2025:or om några år......istället för supereffektiva 2048:or.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Nibe 2025 kontra Nibe 2010
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2010, 11:46:03 »
Inte helt fel att tala om exakt var du bor......

Men håller med om att inte byta utan tipsar istället om luft/luft pump av lämplig storlek och bra kvalitet. Vilken får du fråga "experterna" här ty många olika rekommendationer.
välj hellre för stor än för liten pump.

Fördelen med detta är att du kan ha lägre temperatur på elementen och sparar energi på så sätt. Spara resten av pengarna till framtiden då ännu effektivare pumpar kommer för de kommer att komma... :)

Utloggad Zääta

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 2025 kontra Nibe 2010
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2010, 13:28:40 »
Vidare undrar jag hur folk här på forumet gjort med kondensvattnet. Det finns ett tråg (tillbehör) som jag nu installerat och som jag hoppas skall ge avsedd effekt.

Har även en fundering på att svetsa till grövre konsoller (med vibrationsdämpande gummi upphängning) som jag monterar på väggen och därefter ställer kompressorn på. Är detta en bra idé eller är det enbart galenskap ?

Jag har gjutit en sula uppe på en stenkista. Sulan kommer inte och röra på sig, kommer säkert och bestå längre än huset!
Kondensvattnet leder jag sedan ner i stenkistan. Om du kör med en padda/vibbra så kommer marken inte och sjunka efter
det.

Tråget öppnade jag för jag ville byta kabel, ville ha mer än 0,5 m ut från tråget. Det visade sig att Nibe slarvar, lindade om
värmekablen och fick ut 60 cm till. Har inte haft en droppe under VP´n och det fungerar utmärkt.

Se bilderna.
http://picasaweb.google.se/zaata75/SulaTillVPOchKondensvattentrag?feat=directlink

//Zääta
Hus i Södertälje byggt 1966, ca 135 kvm uppvärmd yta i 1 1/2 plan, vattenburen värme, enkelrör. Tilläggsisolerat -91.  Installerat Nibe Fighter 2025-8kW ansluten till VVM300 okt 2009.
Tidigare 26 MWh (2008) årsförbrukning. Förbrukning 2010 16 MWh.

Utloggad Anjooer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tumba
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fotograf
    • Photo for Passion
SV: Nibe 2025 kontra Nibe 2010
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2010, 18:15:20 »
Hej !

Jag bor i Sthlm. I ett litet köldhål som heter Tumba.

Jag tackar för alla inlägg. Har haft en VVS montör här som säger att 2010 6kw är för litet för de 300 kvm jag har och som skall värmas upp.
SÃ¥ om det är ngn som har en 2025 10 kw som stÃ¥r Ã¥ skräpar pÃ¥ ngn vind nÃ¥gonstans sÃ¥ Ã¥ker jag gärna Ã¥ hämtar den  ::)

Å jag håller med rocas, men lite kul ska vi män väl få ha det. Är det inte en ny dator eller platt tsv så är det en ny Nibe fighter :-)

mvh
// Anders

-----------------------------------------
Nibe VVM 300 + Fighter 2026 8kw som värmer ca 300 kvm. 14 500 kw/h per år (inkl hushållsel). Bor i Tumba/Sthlm.

Vedeldar med en Keddy kassett :-)

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Nibe 2025 kontra Nibe 2010
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2010, 19:13:55 »
Hej !

Jag bor i Sthlm. I ett litet köldhål som heter Tumba.

Jag tackar för alla inlägg. Har haft en VVS montör här som säger att 2010 6kw är för litet för de 300 kvm jag har och som skall värmas upp.
SÃ¥ om det är ngn som har en 2025 10 kw som stÃ¥r Ã¥ skräpar pÃ¥ ngn vind nÃ¥gonstans sÃ¥ Ã¥ker jag gärna Ã¥ hämtar den  ::)

Å jag håller med rocas, men lite kul ska vi män väl få ha det. Är det inte en ny dator eller platt tsv så är det en ny Nibe fighter :-)



Juiooeeesssess 300kvm!! Din pump klarar väl knappt 100kvm ner till 0gr...

Utloggad Anjooer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tumba
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fotograf
    • Photo for Passion
SV: Nibe 2025 kontra Nibe 2010
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2010, 19:51:51 »
Jo så är det ju. Alting stod på plats då vi köpte huset 2007. Jag sa till redan från början om att systemet inte var (varken) intrimmat eller var anpassat för husets storlek, men den förra husägaren stod på sig och sa att allting fungerade perfekt. Uppmätta kw/h var då 25000 - nu är jag nere i 15000 kw/h per år. Något bättre - men bättre ska de bli å då funderar jag på att slänga ut min 2010 och ersätta den med en 2025 10 kw. Tror jag skulle kunna räkna hem besparingen på ca 18 månader eller 2 vintrar. Kommentarer ??? :-)
mvh
// Anders

-----------------------------------------
Nibe VVM 300 + Fighter 2026 8kw som värmer ca 300 kvm. 14 500 kw/h per år (inkl hushållsel). Bor i Tumba/Sthlm.

Vedeldar med en Keddy kassett :-)

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Nibe 2025 kontra Nibe 2010
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2010, 10:44:09 »
Jo så är det ju. Alting stod på plats då vi köpte huset 2007. Jag sa till redan från början om att systemet inte var (varken) intrimmat eller var anpassat för husets storlek, men den förra husägaren stod på sig och sa att allting fungerade perfekt. Uppmätta kw/h var då 25000 - nu är jag nere i 15000 kw/h per år. Något bättre - men bättre ska de bli å då funderar jag på att slänga ut min 2010 och ersätta den med en 2025 10 kw. Tror jag skulle kunna räkna hem besparingen på ca 18 månader eller 2 vintrar. Kommentarer ??? :-)

Nej det tror jag inte på pga endast 15000kw per år. He he jag skiter själv om det tar 2 eller 6år eller mer innan besparingen kommer. Vill bara att månadsfakturorna på elen blir lägre och det blir de numera.
VP:n finansierad via huslån och för närvarande 480:- var tredje månad.....

Utloggad Anjooer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tumba
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fotograf
    • Photo for Passion
SV: Nibe 2025 kontra Nibe 2010
« Svar #11 skrivet: 21 februari 2010, 22:51:14 »
Hallå där...

Har nu kört med "tråget" sedan i januari och det fungerar förvånansvärt bra. Har även haft en vvs kille här (som kan Nibe) och som trimmat systemet bättre än det var innan så nu fungerar hela systemet mycket bra.

Har även satt vanlig 10 - meters värmekabel runt fläktkåpan vilket gör att kåpan ständigt hålls på en tillräckligt varm nivå för att det inte skall bli is efter det att fightern har kondenserat sig (med ångmolnet). det fungerar mycket bra.

En rejält massa jobb med allt detta, men i slutändan är det värt det... Fattar bara inte varför inte Nibe själva kunde lägga en värmekabel runt fläktkåpan, det kan ju inte kosta många slantar på slutpriset ut ill konsument att göra detta - dessutom blir ju kunden mer nöjd med produkten.

Mvh
// Anders
mvh
// Anders

-----------------------------------------
Nibe VVM 300 + Fighter 2026 8kw som värmer ca 300 kvm. 14 500 kw/h per år (inkl hushållsel). Bor i Tumba/Sthlm.

Vedeldar med en Keddy kassett :-)

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Nibe 2025 kontra Nibe 2010
« Svar #12 skrivet: 21 februari 2010, 23:03:43 »
Hallå där...

Har nu kört med "tråget" sedan i januari och det fungerar förvånansvärt bra. Har även haft en vvs kille här (som kan Nibe) och som trimmat systemet bättre än det var innan så nu fungerar hela systemet mycket bra.

Har även satt vanlig 10 - meters värmekabel runt fläktkåpan vilket gör att kåpan ständigt hålls på en tillräckligt varm nivå för att det inte skall bli is efter det att fightern har kondenserat sig (med ångmolnet). det fungerar mycket bra.

En rejält massa jobb med allt detta, men i slutändan är det värt det... Fattar bara inte varför inte Nibe själva kunde lägga en värmekabel runt fläktkåpan, det kan ju inte kosta många slantar på slutpriset ut ill konsument att göra detta - dessutom blir ju kunden mer nöjd med produkten.

Mvh
// Anders
Undrar varför andra tillverkare såsom - Mitsubishi, Sanyo, Panasonic, Daikin etc klarar sig utan värmning av fläktkåpan?
10 meter är säkert 150 W vid minus 10, kanske inte så mycket att bråka om - men varför måste Nibe
som enda märke ha en sådan avfrostningseffekt. Till det kommer avfrostning av droppskål.

Om du ställer in hela uteenheten i garaget får du inga problem med is och betydligt bättre COP. *roflmao* *roflmao*

MVH/Jonas
MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Nibe 2025 kontra Nibe 2010
« Svar #13 skrivet: 22 februari 2010, 01:48:58 »
Oj, 6 kW till 300 kvadrat? Snarare 14 kW hade jag gissat på, jisses. När går tillskottet in?

Kan tillägga att vi aldrig har haft problem med is i fläktkragen på vår 2020, däremot har vi 100 miljoner kubikmeter is under pumpen, eftersom vi inte har nåt kondensvattentråg. Jag vet vad nästa års investering blir.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Johnson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 2025 kontra Nibe 2010
« Svar #14 skrivet: 22 februari 2010, 16:27:07 »
Att montera vp´n på vägg en bit upp tror jag är mycket bra. Min pump står på lecablock i ena änden därför att marken lutar brant, trots det har det byggt upp en rejäl ismassa under pumpen. Blocken har liksom hindrat vattnet att rinna undan. Kan man bara förvissa sig om att inte ljudet fortplantar sig in i huset så tror jag att det är en bra lösning. / Alf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 598
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!