Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Timerlampa blinkar, fläkten stannar CS-E9DKEW  (läst 11666 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hotlips

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Friskt kopplat - hälften brunnet!
Timerlampa blinkar, fläkten stannar CS-E9DKEW
« skrivet: 01 december 2009, 22:21:32 »
Fläkten har tillverkningsdatum 2005.4 (april?) och har gått felfritt i fyra-fem år förutom att jag fått byta fläktmotor på innedelen. Nu har den stannat ett par gånger och den låser sig i ett läge där endast timerlampan blinkar. Om jag bryter strömmen så kan jag få igång den några minuter men sen stannar den igen. den frostar inte av, det har jag kollar. Utedelen är helt tyst och stilla 8förutom den mycket svagt vinande ljudet den alltid har.)
Är det kanske fjärren som pajat? Eller är det en indikation pÃ¥ ett annat fel? Typiskt när vi haft veckor med plus 10 och i kväll sjönk temperaturen under nollan.. :'(  Kanske kylan utlöst ett fel?
Panasonic E9 DKE

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Timerlampa blinkar, fläkten stannar CS-E9DKEW
« Svar #1 skrivet: 01 december 2009, 22:46:50 »
Fläkten har tillverkningsdatum 2005.4 (april?) och har gått felfritt i fyra-fem år förutom att jag fått byta fläktmotor på innedelen. Nu har den stannat ett par gånger och den låser sig i ett läge där endast timerlampan blinkar. Om jag bryter strömmen så kan jag få igång den några minuter men sen stannar den igen. den frostar inte av, det har jag kollar. Utedelen är helt tyst och stilla 8förutom den mycket svagt vinande ljudet den alltid har.)
Är det kanske fjärren som pajat? Eller är det en indikation pÃ¥ ett annat fel? Typiskt när vi haft veckor med plus 10 och i kväll sjönk temperaturen under nollan.. :'(  Kanske kylan utlöst ett fel?

Gissar på H16. Ta fram felkoden mha fjärren.

Utloggad mansken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Timerlampa blinkar, fläkten stannar CS-E9DKEW
« Svar #2 skrivet: 06 december 2009, 11:04:18 »
Har råkat ut för exakt samma problem, även nyligen bytt motor. Har försökt få fram felkoden med fjärren men det går inte. Hur göra ?

Utloggad Hotlips

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Friskt kopplat - hälften brunnet!
SV: Timerlampa blinkar, fläkten stannar CS-E9DKEW
« Svar #3 skrivet: 06 december 2009, 13:14:05 »
Elen mÃ¥ste vara pÃ¥. Dra ner locket pÃ¥ fjärren och stick in en pennspets i hÃ¥let check. Bläddra framÃ¥t tills det piper. PÃ¥ min pep det mycket riktigt pÃ¥ H16, dvs nÃ¥got fel med kompressorn. Jag kontaktade H16-supporten (H16support@eu.panasonic.com)  och efter en dag fick jag besked om att det kommer en gubbe inom 4 veckor och byter utedelen utan kostnad!! Gött! tomte::
Panasonic E9 DKE

Utloggad teery

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Timerlampa blinkar, fläkten stannar CS-E9DKEW
« Svar #4 skrivet: 06 december 2009, 13:39:23 »
Hoppas att min E12dke kommer att hålla. Jag har haft min pump i några år nu och den är tillverkad i aprill 2005. Pumpen har fungerat kanon under den tiden jag haft den. Levererar bra med värme. Det verkar vara rena lotteriet det här med H16 felet. En del pumpar klarar sig och andra inte.

Lycka till med din nya utedel. Mvh teery
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Timerlampa blinkar, fläkten stannar CS-E9DKEW
« Svar #5 skrivet: 08 december 2009, 08:23:34 »
Hoppas att min E12dke kommer att hålla. Jag har haft min pump i några år nu och den är tillverkad i aprill 2005. Pumpen har fungerat kanon under den tiden jag haft den. Levererar bra med värme. Det verkar vara rena lotteriet det här med H16 felet. En del pumpar klarar sig och andra inte.

Lycka till med din nya utedel. Mvh teery

Kan bara säga att jag tycker de har hanterat detta med nya utedelar väldigt bra. Jag fick h16 väldigt tidigt och de var här och bytte min ytterdel. Ett år senare såg jag att jag hade ett tidigt tillverkningsdatum på min nya ytterdel (dvs datum innan problemen skulle vara åtgärdade) och ställde frågan till dem om jag var i riskzoonen för att råka ut för samma problem igen. Fick till svar att troligtvis hade jag fått en utedel med bytt kompressor som inte skulle ha det felet (de hade tydligen ett gäng här som bytte på löpande band i de de hade på lager) men de kunde inte säga det med säkerhet. "Vill du att vi byter din fungerande ytterdel mot en ny så gör vi det". Dumt att tacka nej till det.
 Ngn vecka senare kom de och bytte till en helt ny ytterdel.
Ok panasonicen har strulat med H16 osv. Men det känns ändå tryggt att de tar sitt ansvar och hanterar detta på ett bra sätt.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Timerlampa blinkar, fläkten stannar CS-E9DKEW
« Svar #6 skrivet: 09 december 2009, 03:32:12 »
Tog en jäkla stund och byta ut maskinerna för mig och många andra... men det blir iaf gjort.
Roligt med bättre avfrostningslogik.

Det ända trista att Pana mörkar den riktiga förklaringen till H16....  knUp
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Thomas S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Timerlampa blinkar, fläkten stannar CS-E9DKEW
« Svar #7 skrivet: 09 december 2009, 04:56:09 »

Det ända trista att Pana mörkar den riktiga förklaringen till H16....  knUp

Det har jag missat!
Och den riktiga förklaringen är?
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Timerlampa blinkar, fläkten stannar CS-E9DKEW
« Svar #8 skrivet: 09 december 2009, 05:15:19 »
Det har jag missat!

De har tydligen lyckats dÃ¥.  tomte::
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Daniel P

  • HÖVITSMAN
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Timerlampa blinkar, fläkten stannar CS-E9DKEW
« Svar #9 skrivet: 14 december 2009, 17:35:21 »
 
Är det att de har snålat med oljan? tomte::

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Timerlampa blinkar, fläkten stannar CS-E9DKEW
« Svar #10 skrivet: 22 december 2009, 15:18:18 »
Pana mörkar den riktiga förklaringen till H16....  knUp
Det har jag missat!
Och den riktiga förklaringen är?
Panasonic skyller på en batch med fjädrar som var av "undermålig" kvalité.
Fjädern trycker på en läpp som tätar mot kompressorns rotor.

Visserligen så är det fjädern som går sönder vid H16, men fjädern går sönder pga oljebrist.
Oljebristen inträffar när kompressorn går på lågvarv lång tid samt att utedelen isar igen.
Kylmediet passerar genom kompressorn där oljan piskas om och blir delvis till dimma som följer med kylmediet runt i hela slingan.
Normalt är detta inget problem eftersom oljan kommer tillbaka.
Dock så är det lite dålig fart på gaserna stundtals och då fastnar större mängd ute i rören.

Dessutom så hade Panasonic ingen vidare avfrostningslogik förut. Den kunde vänta upp till 120 minuter vid 0 gradigt. På den tiden så hinner hela utedelen bli en stor isklump, särskilt om man bodde kring kusten.

Det som inträffade var att pumpen fortsatte ta ut värme ur isklumpen fast det inte knappt strömmade någon luft igenom lamellerna. Det innebar att hela utedelens lamellpaket droppade djupt ner i minusregionen. Det gjorde att oljan blev seg och kunde inte ta sig igenom rören. Ibland så träffades t.o.m oljans flockningstemperatur, d.v.s den temp när oljan övergår till fast tillstånd.

Tillslut så blev det oljebrist i kompressorn och då nöttes fjädern mot kanalen som den löper i. P.g.a fjädrars härdning så klarar dom inte nötning utan gick av pga spänningarna i metallen.
Pang H16.

Panasonic verkar vilja rädda sitt ansikte genom att skylla på en underleverantör när det är ett designfel.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Thomas S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Timerlampa blinkar, fläkten stannar CS-E9DKEW
« Svar #11 skrivet: 22 december 2009, 16:29:03 »
Ok, tackar för det utförliga svaret!  *vinkar*
Har noterat att det blir kraftig "påfrostning" runt nollan och att ingen luft kommer igenom lamellerna.
Har haft -12 grader som mest och den tuffar på och ger bra med värme.
Tror min har längre än 2 timmars gångtid mellan avfrostningarna vid 0-gradigt väder.
Kanske kommer ihåg fel, ska kolla upp detta.
Lite, lite orolig är man. Kanske ska felanmäla?
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Timerlampa blinkar, fläkten stannar CS-E9DKEW
« Svar #12 skrivet: 22 december 2009, 16:49:46 »
MMMM paxmax jag har ju just fÃ¥tt H16 pÃ¥ min E12DKE som gÃ¥tt som en klocka i 3 Ã¥r.....placerad vid kusten .....men jag har aldrig sett att den byggt pÃ¥ mycket is......men Ã¥ andra sidan, om den gjort det hade kanske H16 pÃ¥ min pump kommit  tidigare.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Timerlampa blinkar, fläkten stannar CS-E9DKEW
« Svar #13 skrivet: 22 december 2009, 19:59:42 »
Panasonic verkar vilja rädda sitt ansikte genom att skylla på en underleverantör när det är ett designfel.

Säkert nån på deras marknadsavdelning som tyckte att det var ett bra budskap att skicka ut till ÅF.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!