Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilsen själ bland värmepumpar  (läst 869 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad amarf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilsen själ bland värmepumpar
« skrivet: 11 november 2014, 13:53:49 »
Hej som ovannämnda är väldigt vilsen bland alla bergvärmepumpar.

Har köpt ett hus nu i november som har idag direktverkande el. Ska ersätta detta system med ett vattenburet bergvärmesystem. Har fått lite olika offerter som jag inte blir klok på. Behöver hjälp med att förstå vad det är för skillnad på dessa VP.
Fakta om huset:
Tvåplan suterräng, ungefär 160 kvm. Vill gärna ha en temp på 21-22 grader i huset. Alla radiatorer ska bytas ut.
Har två rum på övre plan som är öppna dvs inga dörrar, samt ett kök, matplats, vardagsrum som är öppet. Ett badrum med dusch också.
Nedre plan är en bodega samt tvättstuga,badrum med dusch, jacuzzi och 3 sovrum.
Huset är byggt 1975 med en tegelfasad, platsen är Brämhult, Borås.
De tidigare ägare  har angett uppvärmning endast 27000 kwh.

Behöver ha antingen 8 radiatorer plus 2 konvektorer eller 9 radiatorer och en konvektor i bodegan.
Offert 1:
IVT - Greenline HA 7 kw, borrhål 140 m. - 104900:- Radiatorer med arbete ungefär 45000:-

Offert 2:
IVT - Greenline HA 9 kw borrhål 160 m - 119000:- Radiatorer med arbete ungefär 45000:-

Offert 3:
Nibe 1145 10 kw borrhål 180 m 125000:- Radiatorer med arbete ungefär 45000:-

Offert 4:
Nibe 1245 10 kw Borrhål 200 m 135000:- Radiatorer med arbete ungefär 45 000:-

Vilken offert ska man ta? Vilken skillnad är de på dessa VP, samt varför ska man inte ta HE eller HQ? Ingen av ivt säljarna tycker att dessa är värda extra kostnaden?

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilsen själ bland värmepumpar
« Svar #1 skrivet: 11 november 2014, 14:36:55 »
Nibepumparna är kraftigare, 10kW, IVT är 2 olika storlekar av samma pump.
Vilket behov du har och därmed vilken som passar bäst överlåter jag åt andra att svara på.
Skillnaden på Nibe-pumparna är att 1145 saknar varmvattenberedare och därmed behöver en extra tank för detta.
Jag antar att en sådan inte är med i offerten eftersom den är avsevärt lägre än 1245 som har inbyggd tank.

Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad amarf

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilsen själ bland värmepumpar
« Svar #2 skrivet: 11 november 2014, 14:40:54 »
Hej Ville

Tack för snabbt svar, glömde nämna att jag begärde att ha en extra varmvattenberedare då jag har en jacuzzi, två duschar, tvättmaskin och diskmaskin i huset, så de är inräknat i alla offerter förutom Greenline HA 7 kW.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!