Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offertutvärdering  (läst 9880 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Offertutvärdering
« Svar #30 skrivet: 06 april 2013, 11:39:16 »
Det var en fråga om acctanken.
 Den tar erforderlig mängd frÃ¥n systemet  när den avfrostar,  men vid fastkondensering har man sÃ¥ stora mängder att man har en buffert.
Det är bara när det är riktigt kallt som elpatronen smackar in på elpannorna, alltså när den avfrostar och det börjar närma sig gränsen för när gradminuterna är på sånt underskott att tillskottet går in.
Annars är det värmepumpens magasinerade värme i systeme4t som  hjälper till, den stannar alltsÃ¥ inte  laddpumpen vid avfrostning.
Spliten gÃ¥r inte elpatronen att stänga av pga. frysrisken, _Alla system  med elpannor etc fungerar likadant.  Det är nÃ¥gra sekunder som den hjälper till och det finns med i kalkylerna som vi skickar med.
Man tjänar pÃ¥ att köra varmvatten med elpatronen när det är kallt ute. Dels sparar man pumpen, dels tuggar pumpen dubbelt sÃ¥ länge  för att producera varmvatten när det är under -2 ca, som när det är +grader. Sedan tappar värmeesystemet rejält när det är kallt och pumpen prioriterar varmvatten, alltsÃ¥ högre kurva, ju högre kurva, desto högre  mängd tillsats.
Första vintrarna tänkte jag inte pÃ¥ det men vintern 2009(2010  var det smällkallt i 3 mÃ¥nader, precis som denna vintern. jag sÃ¥g hur pumpen tappade, den gick kontinuerligt utan stopp i 1,5 mÃ¥nad.  SÃ¥ körde jag upp gradminuterna, knappade in extra varmvatten 24/7 och plötsligt stannade pumpen för att dne orkade hÃ¥lla värmen, dÃ¥ var det runt -5 ute, men huset sög värme pga. kalla temperaturer.  Elförbrukningen var 1000 kw lägre kommande mÃ¥nad än tidigare. Högsta elförbrukningen denna vintern har varit 2600 kwh pÃ¥ en mÃ¥nad.  När det var som värst den vintern lÃ¥g jag pÃ¥ 3700 kwh. Nu har jag förvisso 10 kw istället för 8 kw som jag hade frÃ¥n början,  men jag har testat, när jag har glömt köra pÃ¥ extrra varmvatten och dÃ¥ har det tuggat pÃ¥ med över 100 kwh per dygn.
Min hushÃ¥llsel ligger runt 700 kwh per mÃ¥nad, konstant Ã¥ret om.  SÃ¥ jag tycker resultatet är bra ändÃ¥.  Jag har statistik sedan 2006 när jag flyttade in i huset.
3102   8995,8 drifttid sedan 16 april 2012 x 2,9 kw    
403   1168,7   varav varmvatten med värmepump (ingÃ¥r i totala drifttimmarna)
201   1809    tillsatsel inkl. extra varmvatten
   10804,8   
Total förbrukning inkl. hushållsel: 19465 ( har haft en poolpump som ståt från 15 maj-15 september samt avfuktare i källaren, så hushållelen är högre på sommaren.
8665 är alltså hushållelen.
Tidigare gick här 3,5 m3 olja när tidigaer ägaren  värmde upp hela huset. Mäklaren sa 2,5.... Jag hade nog gjort av med 4 med 2 duschhuliganer.
huset är byggt 65, originalisolering på vinden, dörrar fönster etc är original. Värmer 25 kvm garage med otäta dörrar. 90 bv + 90 källare 21-23 grader inomhustemperatur.
Eva

Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Offertutvärdering
« Svar #31 skrivet: 06 april 2013, 14:42:36 »
Nu hängde jag inte med men det är väl bättre att pumpen går hela tiden än att använda elpatron i onödan med rätt inställningar går elpatron in och hjälper till när den behövs det står säkert i manualen hur det funkar men på Nibe brukar man kunna ställa hur många - gradminuter det ska vara innan elpatron hjälper till.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Offertutvärdering
« Svar #32 skrivet: 06 april 2013, 17:46:57 »
elpatronen gÃ¥r minst när den fÃ¥r göra varmvatten och pumpen fÃ¥r koncentrera sig pÃ¥ värme. Nu   Ã¤r detta när det älr riktigt kallt ute.  Nu som idag 7-8 plusgrader skulle jag aldrig köra med elpatron pÃ¥ varmvatten.   
Man hör pÃ¥ pumpen om den fÃ¥r jobba hÃ¥rt den fÃ¥r ett  "vassare" ljud.
Man fÃ¥r ocksÃ¥ justera inshuntningen av tillskottet. 
Även luftluftarna tar  värme frÃ¥n huset när den avfrostar. LÃ¥g temperatur inne  sämre avfrostning. 
ÄR ingen skillnad.
Bara  "duktiga" reklammakare och marknadsförare".

Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Offertutvärdering
« Svar #33 skrivet: 06 april 2013, 18:10:53 »
Det är stor skillnad på att avfrosta med hjälp av inomhusvärmen som är gjord med cop 2,5 eller att använda elpatron som har cop 1. Du skrev att pumpen stannade när du hade elpatron till vv verkar dumt att ha en vp stående när den faktiskt hade tid till vv beredning eftersom den stog.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Offertutvärdering
« Svar #34 skrivet: 06 april 2013, 22:42:14 »
jag gör det bara när det är  kallt ute och dÃ¥ stÃ¥r den stilla nÃ¥gra korta fÃ¥ stunder. Förbrukar mindre och det är huvudsaken + att pumpen inte behöver jobba ihjäl sig.  De fÃ¥ kilowatt som jag gör av med en normal vinter pÃ¥ detta sätt  sparar jag in eftersom pumpen hÃ¥ller längre. Dessutom fÃ¥r jag mindre problem med avloppet med högre vvtemp. Nu har jag köpt en iller för nÃ¥got Ã¥r sedan, men annars var det konstant 1 gÃ¥ng per Ã¥r som jag fick ringa spolbil för 3000 spänn. Gamla gjutjärnsavlopp.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Offertutvärdering
« Svar #35 skrivet: 07 april 2013, 08:03:11 »
Det finns ett gäng fråger som ställts till dig Hawkey99 efter dom inlägg du gjort,
Har några svar ?
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Offertutvärdering
« Svar #36 skrivet: 08 april 2013, 06:19:57 »
frÃ¥gor? jag har nog missat dem. 
svarar när jag ser en fråga, men det är lätt att missa i flödet.
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Offertutvärdering
« Svar #37 skrivet: 08 april 2013, 06:44:15 »
Hur kan du missa det.. här är en från Lexus tex
Tråkigt att ni har så många problem med installationerna, bara för att utetempen sjunker.

Men är verkligen de problem dina kunder har, relaterad till värmepumparna?

här är några från mig
Hawkey 99
 2 Timmar för byte av en 4 vägare. Skickar jag en kylkille och han byter den pÃ¥  2 timmar är det det sista jobbet han gör Ã¥t mig,..
LÃ¥t mig frÃ¥ga ,, Har du bytt nÃ¥gon själv nÃ¥gon gÃ¥ng..  förutom tiden att ta ner soppan i skrot tuben spoltider med nitrogen när du löder provtryckning/läckage sökning  allt strul med kylning av ventillen när du löder in den . och sen en seriös vacuumsugning och uppfylning av nytt köldmedel.
sen tillkommer funktionskontrollen . Fungerar allt som det ska ....
grejar du det på 2 timmar??? Nej säger jag

Är du helt säker på det du skriver nu,,att alla luft -vatten värmepumpar tar hjälp av elpatron vid avfrostning .. Jag ska villigt erkänna att det märke du vurmar inte är med på den lista av märken jag valt att jobba med .. På Nibe har jag dålig koll..
om nibe nu valt att avfrosta mot manteln i vvm300 125liter vi säger 50 grader .. sänker vi tempen pÃ¥ det mediat med 10 grader motsvarar det 1,41kwh  volymen i dubbelmantlingen och flödet pÃ¥ en Nibe 2026-6
0,14lps.. om det tar 15 minuter för en Nibe att frosta av (vilket ingen av dom vp för luft vatten behöver ha på sig som jag väljer) är något helt fel .. vad tar den på sig 3-5 min ?
Man får ju verkligen hoppas att inte Nibe klipper på med elpatron för att ersätta förlusten vid avfrostning
Snacka om tankevurpa i så fall ..

en sak till .. visst har det hänt lite grejer på vp sidan som skiljer sig idag från 70 talet.
Det finns tex en gryyym gubbe som heter Hans Ljung,, Tror du han tex skulle släppa sina luft vatten vp
ner till - 25 grader utan att säkerställa hetgasen i värme pumpen ,,, Nej.
som jag skrivit tidigare , alla märken jag sätter mitt namn brevid genomgår egna tester ,
en av dom är ecozon tex . 2007 sattes den in för test. en enkel installation , går on-off mot rumsgivare och ett tidrelä med en u-- lösning på vvs sidan ... Här finns ingen el att tillgå då den inte är inkopplad :)
Inte en avfrostning har den missat. och går som en klocka.
skulle Ecozon fixa ett bra styr  tummenupp gryyymt pÃ¥litliga maskiner, Inte ett samtal frÃ¥n dom som fÃ¥tt ´luft vatten installerat,
cc

@eva
Har du bytt någon 4 vägare själv?
Förutom klister märket och att styret är i olika skepnader vad är då skillnaden på dom du föredrar
och udda märkena ? vilket märke är ett hemmabygge?

 :) läste nÃ¥got inlägg där nÃ¥gon tidigare säljare total sÃ¥gade stiebel ,, vem var det ::)

sÃ¥ du tror att en ivt Installatör skulle ställa till det mera bara för att han/hon stoppar dit en Thermia Sc:,h  Hur dÃ¥, samma kopplingar att dra, lika dana effekt dimensioneringar.
Jag är helt övertygad om att dom gör ett likavärdigt jobb oavsett om det står ivt eller thermia på vp ,
Vad är det som får dig att tro skillnaden ?

självklart vet alla i branschen att ju lägre temp vi jobbar desto bättre,, Men  om man nu vid nÃ¥got drift tillfälle behöver 65 grader tex och Fabrikanten säkerställt förutsättningarna för en fungerande process
är väll det jättebra ,, jag kanske missupfattar ditt inlägg där , jag tolkar det som du tycker det är katastrof?
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Offertutvärdering
« Svar #38 skrivet: 08 april 2013, 23:30:43 »
okej, cocacola jag skall försöka svara, pÃ¥ nÃ¥got sätt hittar jaginte inläggen om jag läser dem, läser annat och sedan skall svara,  är väl jag som gör fel.
Jag gÃ¥r utbildning nu till kyltekniker, men har jobbat som säljare och därmed oftast varit den som kommit ut först pÃ¥ plats vid  fel samt tagit emot alla felanmälningar.
vi har börjat att byta ventiler, löda etc nu, har ungefär 5 månader kvar på utbildningen. lödprovet klarades av i fredags. Heta arbete är genomgånget etc. Elbehörigheten är inläst.
Teknikfreak är jag och det är väl därför som jag lärt mig  sÃ¥ mycket som jag gjort, trots att jag bara är säljare.
jag har konstaterat att det mÃ¥nga gÃ¥nger är  andra sidan väggen osm orsakar felen.   AlltsÃ¥ värmesystemet. Jag har ocksÃ¥ gjort mina tabbar, om vi gÃ¥r 10 Ã¥r tilbaka i tiden när jag började  fattade jag inte skillnaden i effekterna pÃ¥ värmepumparna pÃ¥ en och tvÃ¥rörssystem.
Momentant 65 grader, javisst, men när det  är klart underdimensionerat värmesystem, är det inte bättre att   Ã¥tgärda detta direkt frÃ¥n början.
 65 grader förkortar livslängden och det gör det pÃ¥ alla pumpar. Vissa klarar det klart bättre  än andra, men ändock. Sedan hur mycket det förkortar, ja det kan inte jag svara pÃ¥.
Men jag har tagit emot  mängder med felanmälningar  när det varit  kalla vintrar.   MÃ¥nga av dem har ocksÃ¥ hört samman med höst/vÃ¥rläge, alltsÃ¥  egentligne inte fel, men avfrostningen funkar inte.   nu är det nibe jag pratar om.   Det med extra varmvatten när det är kallt ute, har jag  själv stÃ¥tt och studerat vilket som är skonsammast, men  jag nollar  tiderna när det blir mildare.  Knökigt, ja, men jag sparar pengar pÃ¥ det och det är ju det som räknas. Sparar även pumpens livslängd,  Min lärare som jobbat som servicetekniker pÃ¥ ivt  hÃ¥ller med mig, varmvattentemperaturerna knäcker pumparna.
IVT/Thermia.  Det är inte speciellt seriöst att stÃ¥ och lovorda ett märke och säga det är det bästa märket, i IVT ena Ã¥ret och Thermia nästa.  Rotek är ökänd i branschen.  Om jaginte har fel för mig sÃ¥ har han inga egna montörer utan hyr in.  sÃ¥ gör de flesta ivtare.  När det gäller denna trÃ¥d och Nibe/IVT sÃ¥ tycker jag att Nibe installatören verkar vara den mest seriösa, dock ifrÃ¥gasätter jag bytet av  kollektor. Han fÃ¥r köra vidare med sin glykol, dÃ¥ det är befintlig anläggning, sÃ¥ han kan spara in det. Glykolen är dessutom bättre än etanol .
Ni har missuppfattat mig med avfrostningen.
 Det var som jag berättade ovan, lplarm, och pumpen var igenisad.  flera sÃ¥dana, där kunden valt höst vÃ¥rläge.
Jag har också stått och studerat miin egen pump i mååånga timmar för att se hur den uppför sig.
Laddpumpen snurrar och automatiskt snor den energi frÃ¥n värmesystemet och även frÃ¥n  manteln, bÃ¥de när den behöver tillskott, eftersom shunten är öppen, men ocksÃ¥ när  dne kör varmvatten.  ÄR det riktigt smällkallt sänker den  temperaturen  ett antal grader, och fort gÃ¥r det.
skall filma och lägga upp en film sÃ¥ fort jag har möjligeht, med fokus pÃ¥ displayen.  Jag sÃ¥gar STiebel, vilket beror pÃ¥ att jag sÃ¥lt deras pumpar och fick mycket elände  med krÃ¥nglande pumpar och framförallt uselsupport. Ecozon har jag inte sÃ¥lt, hÃ¥ller mig till de etablerade märkena helst. den period jag nämnde med massor med fel dÃ¥ hade det varit flera milda vintrar och alla pumpar   fick bekänna färg, verkligen.   Nu tror jag att jag svarát pÃ¥ alla frÃ¥gor.   I vilket fall som helst sÃ¥ kallar sängen... Gonatt  alla vpforumare.

Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad m98mobo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Offertutvärdering
« Svar #39 skrivet: 11 april 2013, 07:06:01 »
Cola killen / tjejen: På tal om öppna frågor så kanske du eller någon annan kan kommentera följande.
Citera
Det är väl inte så ekonomiskt att köra med temperaturer över 55 grader oavsett pump?? I mitt fall så är rören till radiatorerna dåligt isolerade på sina ställen vilket leder till värmeförluster. Jag kan åtgärda detta på vissa av rören men inte alla. Tillägg av radiatorer, eller utbyte på vissa ställen, kanske hjälper om detta blir ett varaktigt problem?
Som ni ser har jag med två IVT pumpar. Jag anser att HE-n är bättre än EQ-n eftersom jag har radiatorer. Är jag rätt ute?
"Don't make something unless it's both necessary and useful; but if it's both necessary and useful, don't hesitate to make it beautiful."

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 442
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Offertutvärdering
« Svar #40 skrivet: 11 april 2013, 09:01:37 »
Cola killen / tjejen: På tal om öppna frågor så kanske du eller någon annan kan kommentera följande.

Nu är jag en riktig novis i jämförelse med de kunniga här på forumet men jag har hunnit lära mig en del iaf.

Höga temperaturer är inte bra om man har en värmepump som värmekälla, ju lägre temp som behövs till elementen desto billigare blir uppvärmningen.

Om du har elementrören inomhus sker värmeförlusterna inomhus och kommer huset och dig till godo, rören är en förlängning av elementet helt enkelt.

Var är rören till dina element dragna, i golvet, under golvet eller utanpåliggande längs innerväggen?

Stora element kräver lägre temp för att hålla samma innetemp, mindre element kräver högre framledningstemp förutsatt att elementen är av liknande konstruktion/typ.

Pumparna har jag ingen aning om, men någon annan har säkert ideer och förslag.


 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!