Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offertutvärdering  (läst 9848 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Offertutvärdering
« Svar #15 skrivet: 31 mars 2013, 17:37:34 »
 :)
När den drastiska åtgärd krävs är det tyvärr
Mest elpatron som tillverkat nödvändig mängd .

En parantes.
Det här med avfrostningen , det är en av dom grejer jag tittar mest på
När det gäller valet av luft-vatten vp till kund,
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kågeröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i Skåne AB
SV: Offertutvärdering
« Svar #16 skrivet: 01 april 2013, 16:17:36 »
alltså alla luft/vattenvärmepumpar tar hjälp av  elpatronen, dvs det uppvärmda vattnet  man har i pannan  när den avfrostar, detta eftersom den inte stänger cirkulationspumpen, varken laddpump eller vanliga cirkpumpen när den avfrostar. Känn på rören. Den behöver det också.  vid kalla temperaturer.  Detta gäller ALLA luft/vattenvärmepumpar faktiskt även nibe split där man inte kan stänga av elpatronens sista 1,5 kw just av den anledningen.
Allt detta är med i kalkylerna som görs vid en dimensionering.
Fundera inte så mycket över det, utan sikta på att sänka framledningen så mycket som möjligt. vidta åtgärder där istället.
 Ingen värmepump är bättre än sitt distributionssystem.  Till syvene och sist bygger alla värmepumpar på samma princip, och det har de gjort sedan de kom på 70talet. allt revolutionerande teknik är  till syvene och sist "lulllull".  Så alla nasare som påstår att din pump är "gammal" för att den är 7-8 år  har fel, det är samma grejor under skalet då som nu.  Det kostar inte 10000 att byta en fyrvägsventil, den som begär det är skojare.  Det tar 2 timmar, köldmediat får bytas, om det är 407c eftersom det är en Glide, alltså blandning, men fyrvägaren  kostar några hundralappar.  Så inte över 4000 kr för jobbet.
Kompressorer är däremot betydligt dyrare. men 40000 som jag hört siffror på är skojeri det också.

Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sålt mitt hus på 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   övriga  fabrikat på marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser på  Facebook.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Offertutvärdering
« Svar #17 skrivet: 01 april 2013, 16:27:51 »
Och den som dockar en luft vatten fast kondenserande mot acktank eller mot kombipannor och dylikt hur får dom avfrostningen att funka utan elpatron Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Offertutvärdering
« Svar #18 skrivet: 01 april 2013, 19:13:55 »
Hawkey 99
 2 Timmar för byte av en 4 vägare. Skickar jag en kylkille och han byter den på  2 timmar är det det sista jobbet han gör åt mig,..
Låt mig fråga ,, Har du bytt någon själv någon gång..  förutom tiden att ta ner soppan i skrot tuben spoltider med nitrogen när du löder provtryckning/läckage sökning  allt strul med kylning av ventillen när du löder in den . och sen en seriös vacuumsugning och uppfylning av nytt köldmedel.
sen tillkommer funktionskontrollen . Fungerar allt som det ska ....
grejar du det på 2 timmar??? Nej säger jag

Är du helt säker på det du skriver nu,,att alla luft -vatten värmepumpar tar hjälp av elpatron vid avfrostning .. Jag ska villigt erkänna att det märke du vurmar inte är med på den lista av märken jag valt att jobba med .. På Nibe har jag dålig koll..
om nibe nu valt att avfrosta mot manteln i vvm300 125liter vi säger 50 grader .. sänker vi tempen på det mediat med 10 grader motsvarar det 1,41kwh  volymen i dubbelmantlingen och flödet på en Nibe 2026-6
0,14lps.. om det tar 15 minuter för en Nibe att frosta av (vilket ingen av dom vp för luft vatten behöver ha på sig som jag väljer) är något helt fel .. vad tar den på sig 3-5 min ?
Man får ju verkligen hoppas att inte Nibe klipper på med elpatron för att ersätta förlusten vid avfrostning
Snacka om tankevurpa i så fall ..

en sak till .. visst har det hänt lite grejer på vp sidan som skiljer sig idag från 70 talet.
Det finns tex en gryyym gubbe som heter Hans Ljung,, Tror du han tex skulle släppa sina luft vatten vp
ner till - 25 grader utan att säkerställa hetgasen i värme pumpen ,,, Nej.
som jag skrivit tidigare , alla märken jag sätter mitt namn brevid genomgår egna tester ,
en av dom är ecozon tex . 2007 sattes den in för test. en enkel installation , går on-off mot rumsgivare och ett tidrelä med en u-- lösning på vvs sidan ... Här finns ingen el att tillgå då den inte är inkopplad :)
Inte en avfrostning har den missat. och går som en klocka.
skulle Ecozon fixa ett bra styr  tummenupp gryyymt pålitliga maskiner, Inte ett samtal från dom som fått ´luft vatten installerat,
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Offertutvärdering
« Svar #19 skrivet: 01 april 2013, 20:22:56 »
Eva.
 har du läst om förlustfri varmpulsavfrostning på luft-vatten värmepumpar
eller monterat någon sådan vp med liknande funktioner? Thermia Atria är ett exempel, det finns fler
Du kan välja storlekar mellan 8kw till (till vanlig villa) upp till 254kw till fastighet.
ett av många exempel på där det inte finns några el tillskott för avfrostning.
Ta inte illa upp nu, "Sorry"  iså fall, men jobbade /pluggade du inte med detta?
cc
« Senast ändrad: 01 april 2013, 20:24:30 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Offertutvärdering
« Svar #20 skrivet: 01 april 2013, 20:31:50 »
Hur funkar det har dom nån tank dom buffrar energin till avfrostningen i ? Och förlust fri förluster måste det väl bli om man värmer ute delen eller  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad m98mobo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Offertutvärdering
« Svar #21 skrivet: 02 april 2013, 15:43:10 »
Hej
Citera
51 grader fram när det är -10 ute och det räcker inte till. Frågan är om 55 grader framledningstemperatur vid DUT räcker. Det blir troligen mer tillsatsel än vad kalkylerna anger. Ta reda på högsta framledningstemperatur och returtemperatur pumparna klarar av.
Max framledningstemp för olika märken
Nibe 1245 = 65 grader med kompressor, 70 grader med tillsatsel
IVT EQ = 62 grader
IVT HE = 65 grader
CTC Eco heat 300 = 60 grader
Returtemperaturerna är ofta inte specificerade men i mitt fall så lär dom alltid vara under 50 grader.
Nibe pumpen verkar vara bäst lämpad för tillfälliga eller långvariga köldknäppar. Dock så bör man kanske kolla upp andra faktorer som gör att framledningstempen måste vara så hög. Det är väl inte så ekonomiskt att köra med temperaturer över 55 grader oavsett pump?? I mitt fall så är rören till radiatorerna dåligt isolerade på sina ställen vilket leder till värmeförluster. Jag kan åtgärda detta på vissa av rören men inte alla. Tillägg av radiatorer, eller utbyte på vissa ställen, kanske hjälper om detta blir ett varaktigt problem?
Som ni ser har jag med två IVT pumpar. Jag anser att HE-n är bättre än EQ-n eftersom jag har radiatorer. Är jag rätt ute?
"Don't make something unless it's both necessary and useful; but if it's both necessary and useful, don't hesitate to make it beautiful."

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kågeröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i Skåne AB
SV: Offertutvärdering
« Svar #22 skrivet: 03 april 2013, 16:47:38 »
Jo det stämmer, jag har jobbat som säljare av vp i 10 år.  Inte  haft någon större reflektion över att den hjälper till med elpatronen förrän jag själv satte min på höst och vårläge och den sedan löste för at tden inte avfrostade ordentligt.
 Jag pluggar till  kyl o värmepumpstekniker, det stämmer det också och jag kan direkt säga att det finns saker jag inte haft en aning om  som säljare. Faktum är att ytterst få  vet om detta. Men om man skall hårddra det så föredrar jag  "standardfabrikaten" dvs Nibe, CTC etc, pga. deras service och support än uddamärken och hemmabyggen.
Varmvattnets temperatur och framledningstemperaturerna är viktigare än man tror, trots massiv marknadsföring om 65 grader.
Thermia kan jag inte så mycke tom, och det beror på att de har alltid kört eget race. Jag är fullständigt klar över att det är bra pumpar men tyvärr har en del ivtåterförsäljare gått över till Thermia och många av dem vet inte vad de säljer, så vi får se fler krångelobjekt framöver pga. detta. Thermia har haft sina egna återförsäljare,  som också servat  anläggningarna  efteråt.   Jag har inte jättestort förtroende för en säljare som ena dagen står och lovordar ett fabrikat för att månaden efter ha bytt leverantör och sedan spy galla över  gamla  leverantören. 

Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sålt mitt hus på 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   övriga  fabrikat på marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser på  Facebook.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Offertutvärdering
« Svar #23 skrivet: 03 april 2013, 17:04:47 »
Hur funkar det har dom nån tank dom buffrar energin till avfrostningen i ? Och förlust fri förluster måste det väl bli om man värmer ute delen eller  Sc:,h

Förlustfri är en sanning med modifikation. Dom har en liten tank där man buffrar värme som används vid avfrostningen istället för att ta värme från huset. Förlust får du ändå eftersom tanken måste värmas igen efter avfrostningen, men det blir mindre svängningar i framledningstempen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Offertutvärdering
« Svar #24 skrivet: 03 april 2013, 17:09:09 »
Tror quantum har nån annan typ av lösning men hur det funkar kan säkert cocacola svara på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Offertutvärdering
« Svar #25 skrivet: 03 april 2013, 17:16:54 »
Med deras lösning värms avfrostningstanken via en hetgasväxlare om jag har förstått allt rätt. Ungefär som Thermias HGW som dom säger ger 'gratis varmvatten'.
« Senast ändrad: 03 april 2013, 17:19:03 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Offertutvärdering
« Svar #26 skrivet: 03 april 2013, 17:20:53 »
Ja gratis vv vore ju kanon men är inget Thermia erbjuder.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Offertutvärdering
« Svar #27 skrivet: 03 april 2013, 17:24:41 »
Ok. Kanske inte gratis. Men dom hävdar att det inte kostar nåt extra, vilket jag tycker är ungefär samma sak?

"Vår unika tekniklösning HGW (Hot Gas Water heater) utnyttjar den befintliga husuppvärmningen för att samtidigt producera varmvatten. Det innebär att du får varmvatten ”på köpet” när ditt hus värms av värmepumpen. Detta sänker din årskostnad avsevärt."

Citationstecknen runt "på köpet" gör väl att dom klarar sig från marknadsdomstolen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Offertutvärdering
« Svar #28 skrivet: 03 april 2013, 20:31:07 »
Med deras lösning värms avfrostningstanken via en hetgasväxlare om jag har förstått allt rätt. Ungefär som Thermias HGW som dom säger ger 'gratis varmvatten'.

nej inte hetgas växlare för avfrostningen ,, men en underkylare tummenupp
energi som finns kvar i kondensatet efter att växlaren tagit ut det den kan till hus eller vv.
.
då den i vanliga fall går rätt ut i förångaren och nu samlas upp i en tank för avfrostning :)
drivenergin från kompressorn offras aldrig för avfrostning , vp gör värme eller varmvatten under den tid som avfrostning pågår,, det spill man har är energin som går åt i smältvattnet , när man fått den från underkylningen är den riktigt "billig" att avfrosta med .
cc
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Offertutvärdering
« Svar #29 skrivet: 04 april 2013, 21:25:15 »
@eva
Har du bytt någon 4 vägare själv?
Förutom klister märket och att styret är i olika skepnader vad är då skillnaden på dom du föredrar
och udda märkena ? vilket märke är ett hemmabygge?

 :) läste något inlägg där någon tidigare säljare total sågade stiebel ,, vem var det ::)

så du tror att en ivt Installatör skulle ställa till det mera bara för att han/hon stoppar dit en Thermia Sc:,h  Hur då, samma kopplingar att dra, lika dana effekt dimensioneringar.
Jag är helt övertygad om att dom gör ett likavärdigt jobb oavsett om det står ivt eller thermia på vp ,
Vad är det som får dig att tro skillnaden ?

självklart vet alla i branschen att ju lägre temp vi jobbar desto bättre,, Men  om man nu vid något drift tillfälle behöver 65 grader tex och Fabrikanten säkerställt förutsättningarna för en fungerande process
är väll det jättebra ,, jag kanske missupfattar ditt inlägg där , jag tolkar det som du tycker det är katastrof?
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!