Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 15 januari 2010, 19:28:06 »

Egentligen ska ju alla rum va så varma som man vill ha dom... vilket ju är individuellt...
Det kan ev sammanfalla med att returerna är lika varma...
Skrivet av: Torsten Bengtsson
« skrivet: 15 januari 2010, 19:13:08 »

Ok, har jag fårstått rätt?

Ska man försöka ha samma delta t (ca 6grader) över alla värmeslingor?

Skrivet av: washburn
« skrivet: 15 januari 2010, 18:10:47 »

Kolla ditt delta mellan VBut och VBin på pumpen när den kör i enbart kompressordrift, och aneckna det, d.v.s skillnaden mellan GT8 oh GT9, eller ännu mer korrekt mellan GT8 och GT1. Kolla om du kan få detta bekräftat med din IR-termometer på det utgående och inkommande röret på VP:n. Om det är koppar direkt måste man ha någon tejpbit eller liknande emellan verkar det som.
Sedan följer du dina rör och på första avstick från huvudrören (som kommer från VP:n), kollar du diff mellan ut och in. Detta gäller när du har 2-rörs förstås. Anteckna den diffen också. Görs så hela vägen så du får koll på hur det såg ut innan du börjar skruva.

Stryp sedan - vid behov - om du har en slinga som inte följer rätt delta. Du bör ju ligga på ca 6 grader helst om det ska bli rätt sedan i VP:ns delta. Hos mig var problemet inte så mycket hela slingor utan 3 element parallellkopplade med huset övriga 2-rörs system och eftersom de var närmast pannan så förstörde väl det för resten.

Stryp på returen med justeringsskruv inte med någon termostat, om du inte har gamla radiatorer med fasta koppel då går det inte att göra på annat sätt.

Ger ingen garanti för att det här löser det men en översyn av flödet är oavsett inte dåligt, kan bara bli bättre eller lika bra/dåligt. Hoppas du får ordning på det. Min VP har fått en märkbart lägre förbrukning senaste veckan även justerat för skillnad i utetemp. Jag har nog spillt en del el på fel ställe i huset i den kalla perioden tyvärr (källaren) :-)
Skrivet av: Torsten Bengtsson
« skrivet: 14 januari 2010, 19:05:22 »

Intressant. Jag tänkte gå och köpa mig en ir-termometer för att kolla upp temperaturerna på mina slingor. Som det är nu har jag bara strypt in golvvärmeslingorna efter hur temperaturen i respektive rum upplevs. Alltså ingen större vetenskap bakom.

Om man nu ska strypa in slingorna hur går man tillväga?

Kan för övrigt meddela att trots att utetemperaturen steg och legat mellan 0 till -5 de senaste dagarna så orkar ändå inte pumpen köra upp tempen högre än att returen ligger på 28,2-28,4, precis samma som när det är -25. Skillnaden nu är att den returtempen ligger över börvärdet så eltillskottet slår aldrig till. Pumpen står och tuggar på tills den hoppar över på VV-drift. När VV är uppvärmt slår den av och går igång igen när returen sjunkigt till startvärdet.

Jag kan köpa att den bara kommer upp till 28,2-28,4 grader när det är -25 men att det är samma visa när det är nollgradigt tycker jag är mycket märkligt.
 
/Torsten
Skrivet av: washburn
« skrivet: 11 januari 2010, 18:39:44 »

Jag tillbringade halva natten i pannrummet och källaren, med att strypa 3 element korrekt. Det var svårt, men det gick, och man lär sig igen! VP:n står längst bort i källaren. Från VP parallellt med stomrör för vattenbärare ut & in, är det installerat en radiator i pannrummet. Sedan i nästa källarrum en till (purmo kompakt modell stor), och sedan i 3:e rummet en riktigt stor purmo kompakt. Sedan när de 3 har passerats, övergår rören in på husets matning som leder värmen upp till nedre och övre plan. Jag har precis som trådskaparen misstänkt för lågt flöde tidigare. Men nu är jag inte så säker längre.

Som hjälp för instrypningen tog jag en liten IR-termometer (99 kr variant) och märkte att det var varmast i hela systemet på 1;a radiatorns inlopp. Så på denna 1:a radiatorn närmast VP:n, började jag skruva på strypventilen på returen och det hände inte så mycket, tills jag slut vred den helt mot botten i stängt läge, och vred tillbaka bara ett kvarts varv. Då blev det rätt. Men vrider jag ett halvt varv ur från stängt, blir det kortslutning igen. Detta bara för att påpeka hur känsligt det här verkar vara, har inte insett det tidigare! Så den 1:a kör jag på strypning 1/4 varv öppet, från 6 möjliga varv! otroligt känsligt. Gjorde sedan likadant på radiator 2 och 3 i källaren, tills det blev jämnt o fint utan att ta för mycket flöde. Därefter när allt stabiliserats, uppnår jag nu en delta mot huvudstammen upp i huset på 6,5 grader vid kompressordrift. Det har ALDRIG hänt tiidgare. Samma cirk.pump hastighet, kör på 3:an.

Det jag märkt nu är att VP:n lyckas komma upp i 54 grader VBut och 45 VBin med endast 3 kW elpatron inkopplad, något som tidigare knappt gick med 6 kW ens. Och det var lika kallt ute -20. Trots lägre flöde på de 3 källarradiatorerna har jag nu bra värme där och mycket bättre flöde upp i huset. Är fortfarande för kallt på nedre plan men börjar nu misstänka att mina radiatorer där faktiskt är underdimensionerade för VP drift.

Tycker det var värt att belysa hur det här med strypning slog för mig, enligt Rolands tips. Så det jag också trodde var för lågt flöde totalt, och som installatören "åtgärdade" genom att koppla på 9 kW patron och sänka cirk.pumpens hastighet, verkar i stället lösas genom att strypa korrekt på första delen av slingan. När man utför ingrepp i systemet som att slänga in en slinga till eller liknande, verkar det viktigt för VP:n att en total översyn av flödet med strypningar görs. Men jag har också respekt för hur mycket tålamod, tid och fokus detta kräver om man inte har det som en naturlig talang. Och för vissa installatörer verkar det enklare att skjuta med hagelbössan i stället, för att de inte "hinner" ta den tid som behövs för kunde eller?

Så min slutsats är: Flöde kan vara dåligt totalt, absolut. Men det kan också lika vara balansen totalt sett med hänsyn till att nya slingan kommer sist? Kolla och mät noga överallt med IR-termometer och stryp där det behövs. Tack Roland!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 10 januari 2010, 10:22:25 »

Radiatorerna blir mer effektiva vid högre temperatur så det är som det ska vara att man upplever att det är svårt att komma upp i höga temperaturer. Värmestrålningen från radiatorerna är proportionell mot (absoluta temperaturen)4. Det är därför en bra reglerkurva är böjd. IVT:s reglersystem arbetar med en rak värmekurva som gör att det blir för varmt inne när det är kallt ute om man inte knäcker kurvan.

Stryp radiatorerna i de rum där det blir för varmt. Kontrollera också att det inte finns radiatorer där returen är lika varm som framledningen. Temperaturskillnaden över en radiator bör man försöka hålla +- några grader runt deltaT för värmebäraren över pumpen.

Jag vet inte om det har någon betydelse i praktiken men när det blir kallt ute och tillsatsen går in ökar temperaturskillnaden framledning/retur. Dessutom ökar ändringen i vattnets densitet när temperaturen ökar. Det gör att självcirkulationens betydelse ökar när det är så kallt ute att det behövs tillsatsel. Men jag vet inte om det kan betyda att fördelningen av flödet ändras.   
Skrivet av: washburn
« skrivet: 10 januari 2010, 01:12:29 »

Mycket bra kommentarer! Får mig ändå att tänka på följande som jag ser just nu i mitt hus o som förbryllar mig:
-20 gr ute, enbart pumpen tillför låt oss säga 8,4 kW och kommer då upp i ca. 40 grader VBut och 30-31 grader VBin. Cirkulationspump för värmebäraren står då på högsta hastighet. Kopplar jag på 3 kW patronen, lyckas den med att höja VBut till ca 43 grader och det tar väldigt lång tid innan man ser någon skillnad på VBin, kan ta 30-60 minuter innan det gått upp några få grader där. Kopplar jag sedan på 6 kW också, uppstår i princip samma igen den höjer några grader på utgående men inte tillräckligt för att komma upp i börvärdet på 48 grader på radiatorretur. Som mest har jag varit uppe u 45 grader på radiatorretur efter 20 h körning med 9 kW pump + 6 kW tillsats. I teori skulle det betyda att pumpen + patronen inte räcker till för den effekten som huset behöver... men jag tycker det inte är så enkelt. Hos mig löste installatören det häromdagen med att lämna huet med att ha kopplat på 9 kW patronen fast jag bara har 16A säkringar (ännu), det tycker jag inte är seriöst. Det ska inte bara vara att tillföra en massa kW extra utan att tänka efter hur de sedan tas om hand av rördragningar och element som kommer efter, o det verkar vara en vetenskap i sig.

Jag är helt med på att de kW som tillförs, kommer vattnet tillgodo, inet snack. Men, eftersom IVT pumpen ju styr sin kompressorkörning och elpatron utifrån vilka värden man fått på radiatorretur med hänsyn till timers osv, så säger det mig att flödet ut i husets radiatorsystem är väldigt avgörande ändå. Om man som jag misstänker har en lång slinga kombinerat med flera korta, och inte lyckas uppnå ett jämnt och bra flöde, resulterar det i att de kW som tillförts visserligen går åt någonstans men inte på rätt ställe, dvs inte jämnt fördelat. Det skapar då driftsförhållanden som till synes är dåliga p.g.a. för lite effekt i pumpen, men tror att många skulle tjäna på en översyn av flödet i stället.

Därför tror jag att mitt hus inte ska behöva 14 kW konstant utan det blir så att vissa rum får jättemycket, som de ju gör av med genom att komma upp i typ 24-25 grader innetemp, och andra får inte nog med inflöde och står och kramar ur det lilla som finns där, och så går det o går det....

Så visst måste väl det flöde som man får ut från pumpen mot radiatorer och tillbaka vara väldigt avgörande för att styrningen ska funka optimalt mot vad man förväntar sig få i husets alla rum? Samma exempel med garaget i den här tråden tycker jag? Man stå och tillfära jättemånga kW utan att det garaget blir varmt i värsta fall?

Min erfarenhet av 2 vp-installationer är att de firmor jag anlitat varit bra på att beskriva VP-anläggningen, bra på att installera snyggt, men saknat fokus på hur husets flöden går. Första gången hade jag väl tur, det var bra flöden, men den här gången måste jag återbesöka och se om vi kan få rätt på flöden.

Hur kan man bäst säkerställa bra och jämna flöden när man kombinerar flera slingor av olika längd som i den här tråden - oavsett tillförd effekt?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 09 januari 2010, 13:48:09 »

Teori 1) Det är bra med ett snabbt flöde i systemet som säkerställer att all värme som går ut på VB ut kommer tillbaka inte alltför avkylt så att pumpen + elpatron stegvis orkar höja det upp till börvärde. Detta skulle tala för ett ökat flöde och optimering av deltat över värmekretsen säg runt 6-8 grader totalt.

Teori 2) Det är bra med ett minskat flöde i systemet som säkerställer att elpatronen hinner med att värma det vatten som strömmar igenom. Detta talar för ett minskat flöde i systemet, med som grund ca 10 grader delta utan elpatron, och med elpatron blir det då ca. 13-14 grader i verklighet.
 

Har svårt att förstå teori 2. Om elpatronen ger 3 kW tillförs vattnet 3 kW oavsett vattnets hastighet. Det är inte så att vid hög hastighet vattnet bara hinner ta upp 2 kW medan 1 kW försvinner någonstans. Alla kW som elpatronen avger hamnar i vattnet. Det blir oskså högre deltaT automatiskt när elpatronen går in i och med att tillförda effekten ökar.

Teori 1 lider av svagheten att börvärdet måste ändras när värmebärarflödet ändras så man lurar sig nog där. Det som bestämmer hur snabbt temperaturen stiger är

(Pumpens plus ev. tillsatsels värmeeffekt - Radiatorernas avgivna effekt)/Antal liter vatten i systemet 

Det blir ett visst antal kWh som skall tillföras till radiatorvattnet för att nå börvärdet oberoende av cirkulationspumpens hastighet.

Jag tycker det borde vara så att har man ställt in värmebärarpumpen så att deltaT har hamnat på ett bra värde, låt oss säga 7 grader, så kör man vidare med det. Det är optimalt deltaT över kondensorn man vill ha för bästa COP. Vad som händer efteråt i tillsatspatronen vet kondensorn inget om. Nu är det så att köldmediets glide minskar med ökande temperatur så teoretiskt bör det vara så att optimalt deltaT över kondensorn minskar något vid högre temperatur. Vet inte vad det betyder i praktiken.
Skrivet av: hulta
« skrivet: 09 januari 2010, 12:42:05 »

Det är en intressant frågeställning. Hoppas någon kunnig här på forumet kan förklara.

Jag pratade med en kollega som var ganska insatt i uppvärmning. Han sa att det kunde vara ide att sätta in en shunt och en extra cirkulationspump för garaget. I och med att jag kör olika temperaturer i hus och garage samt att det verkar som att jag har dåligt tryck i värmeslingan.

Sen ringde jag IVT för att kolla vad de trodde. De trodde inte att pumpen var för klen. De kunde dock inte ange hur lång golvvärmeslinga som pumpen klarar av. Men om pumpen var för klen skulle pumpen larma för "pressostat hög". Det kan jag köpa.

Det borde dock finnas ett optimalt flöde i värmebäraren. Alltså, har man en väldigt kort Vb-slinga så är man väldigt långt från att pumpen ska få problem med pressostat hög. Ju längre Vb-slingan sen är så ju närmare den längd där pumpen löser ut för "pressostat hög" kommer man. Ligger man då just under larmgränsen borde man ha ett ogynnsamt flöde.

/Torsten

Försöker svara fast jag förstår inte fullt ut snacket här. Men du bör väl inte riskera pressostat hög för du har väl fler slingor? Om då flödet är för litet i just slingan i garaget och det ej hjälper att öppna strypventilen fullt så är det ide att montera egen shunt med cirkulationspump för just garagets slinga.
Skulle inte det hjälpa ändå så måste tempen till garagets slinga ökas!

Tips får du här nu. När jag stängde av oljepannan för fem år sedan så moddade jag golvvärmeslingan med en liten varmvattenberedare på 10liter så jag kunde ha igång golvvärmen i tv-rummet. Kopplade den i serie med golvvärmeslingan och ställde termostaten till önskad temp på golvet.
Bild här:

Monterade säkerhetsventil för säkerhets skull och he he flaskan till för eventuell övertrycksvatten som ej kom ändå.
Beredaren fortfarande inkopplad trots värmepump nu men urkopplad elpatron. Ifall jag stänger av värmepumpen på varma årstiden så kan ändå få golvvärme.
Skrivet av: Torsten Bengtsson
« skrivet: 09 januari 2010, 12:05:48 »

Det är en intressant frågeställning. Hoppas någon kunnig här på forumet kan förklara.

Jag pratade med en kollega som var ganska insatt i uppvärmning. Han sa att det kunde vara ide att sätta in en shunt och en extra cirkulationspump för garaget. I och med att jag kör olika temperaturer i hus och garage samt att det verkar som att jag har dåligt tryck i värmeslingan.

Sen ringde jag IVT för att kolla vad de trodde. De trodde inte att pumpen var för klen. De kunde dock inte ange hur lång golvvärmeslinga som pumpen klarar av. Men om pumpen var för klen skulle pumpen larma för "pressostat hög". Det kan jag köpa.

Det borde dock finnas ett optimalt flöde i värmebäraren. Alltså, har man en väldigt kort Vb-slinga så är man väldigt långt från att pumpen ska få problem med pressostat hög. Ju längre Vb-slingan sen är så ju närmare den längd där pumpen löser ut för "pressostat hög" kommer man. Ligger man då just under larmgränsen borde man ha ett ogynnsamt flöde.

/Torsten
Skrivet av: washburn
« skrivet: 08 januari 2010, 16:31:18 »

Tack Roland! det var en väldigt bra och enkel beskrivning om förhållandet mellan börvärde, start-o stopp samt ramptiderna.
Tänk om IVT hade lagt in den här enkla beskrivningen i sin manual, vad många fler skulle förstått bättre från början hur pumpen funkar.

Jag skulle ändå vilja tillföra en fraga relaterad till trådskaparens första inlägg. Jag tycker det verkar finnas 2 olika teorier vad gäller flödet i ett VP-system när det blir lite kallare och en elpatron måste in o stötta för att orka upp till börvärdet så snabbt som möjligt:

Teori 1) Det är bra med ett snabbt flöde i systemet som säkerställer att all värme som går ut på VB ut kommer tillbaka inte alltför avkylt så att pumpen + elpatron stegvis orkar höja det upp till börvärde. Detta skulle tala för ett ökat flöde och optimering av deltat över värmekretsen säg runt 6-8 grader totalt.

Teori 2) Det är bra med ett minskat flöde i systemet som säkerställer att elpatronen hinner med att värma det vatten som strömmar igenom. Detta talar för ett minskat flöde i systemet, med som grund ca 10 grader delta utan elpatron, och med elpatron blir det då ca. 13-14 grader i verklighet.

Jag har mött yrkesmän som antingen varit för den ena eller den andra teorin. Själv har jag problem med att pumpen inte orkar höja VBin fast elpatron ligger på och höjer VBut stegvis, men VBin ligger mer eller mindre konstant, och jag har svårt att uppnå en jämn värme i huset. IVT installatör var här och sänkte flödet, enligt teori 2 ovan. Det har dock inte hjälpt. Är det någon som har erfarenhet av teori 1 och provat? Jag kan inte höja den inbyggda wilo cirk.pumpens hastighet högre än till läge 3, så jag undrar hur teorin står sig i verkligheten? Spontant skulle jag vilja prova en gång att byta wilo star pumpen till en kraftigare modell, för att säkra att hela VP:n får runt all värme korrekt i mitt hus. Kanske är inte den modell av cirk.pump som IVT stoppar in i greenline passande till alla hus med alla möjliga kombinationer av rördragningar?

(Jag hade för ett år sedan, innan jag installerade IVT:n, liknande problem med flöden med gammal utrustning, som löstes när det sattes in en ny kraftig grundfos cirk.pump. Så nu, i samma hus, kör vi med IVT:n och får tillbaka sådana konstiga effekter jag haft innan med snedfördelning av värme. Så i stället för att sänka flödet, skulle jag vilja höja det.... men går ju inte mer än vad wilo:n klarar av)

Kan fortfarande vara relevant också vad gäller garaget att fundera över flödet även om pumpen som sådan verkar hinna värma hos dig med 6 kW el påkopplat. Någon som har erfarenhet av teori 1 ovan?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 08 januari 2010, 14:13:21 »


Pumpen kör igång när Vb in sjunker till 25 grader. Pumpen tuffar sedan på och om den inte orkar med att öka temperaturen med ett visst värde efter en viss tid börjar pumpen nedräkning för eltillskottet (60 min för fabriksinst. = "ramptid till").


Inte riktigt så, orkar inte pumpen dra upp returtemperaturen till börvärdet innan tillskottstimern har räknat ner till noll börjar ramptidstimern räkna och kopplar in tillsatsen gradvis. Tillskottet kan bara kopplas in när returen ligger under börvärdet. Skulle returen ligga över börvärdet behövs ju inget tillskott även om pumpen inte orkar upp till stoppvärdet utan så att säga fastnar mellan börvärde och stopptemperatur. 

Citera
"Ramptid från" styr sedan hur länge eltillskottet ska ligga på.

När returen går över börvärdet börjar ramptid från räkna ner och kopplar gradvis ur tillskottet.  Ramptid från styr hur snabbt tillskottseffekten stegar ner.   

Citera
Det jag tycker är underligt i mitt fall är att trots att pumpen går (7kW) och att 2/3 av tillskottet (6kW), dvs 14 kW, är igång så orkar inte tempen på returen upp till stoppvärdet utan stannar ca 2 grader under.

/Torsten 

Precis som det skall vara. Temperaturen ska inte upp till stoppvärdet när tillsatsen behöver arbeta. Då stannar ju kompressorn. Det viktiga är att returen når börvärdet. Då blir det rätt temperatur inne. Idealet är att tillsatsen gör att returtemperaturen pendlar lite runt börvärdet men håller sig på betryggande avstånd från stoppvärdet. Stoppvärdet är till för styra kompressorn, styrningen av tillsatsen sköts av börvärdet och tillskotts- och ramptidstimrar. Skilj på de här funktionerna.
Skrivet av: Torsten Bengtsson
« skrivet: 08 januari 2010, 13:48:50 »

Ok, då ska vi se om jag förstått rätt.

Är det så här det funkar?

Antaget startvärde= +25 grader
Antaget stoppvärde= +30 grader

Detta ger kopplingsdifferansen 5 grader och "börvärdet ligger på +27,5.

Pumpen kör igång när Vb in sjunker till 25 grader. Pumpen tuffar sedan på och om den inte orkar med att öka temperaturen med ett visst värde efter en viss tid börjar pumpen nedräkning för eltillskottet (60 min för fabriksinst. = "ramptid till").

"Ramptid från" styr sedan hur länge eltillskottet ska ligga på.

Har jag fattat rätt?

Det jag tycker är underligt i mitt fall är att trots att pumpen går (7kW) och att 2/3 av tillskottet (6kW), dvs 14 kW, är igång så orkar inte tempen på returen upp till stoppvärdet utan stannar ca 2 grader under.

/Torsten 
Skrivet av: Remo
« skrivet: 08 januari 2010, 12:49:35 »

Men det var jo det som hände i Torstens fall, tillsats elen slogs ifrån 2 grader innan stopp temp,
enlig  min förstånd, men jag tror man blir aldrig klok på dessa timer funktionerna.
Jag vill inte påstå att Roland inte vet hur detta fungerar, jag tror bara att han har inte lyckats
förklara  tillräckligt pedagogiskt att vi andra också förstår.
Jag erkänner gärna att det är krångligt att förstå dom.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 08 januari 2010, 11:19:15 »

Så som jag har fått IVT:s reglersystem beskrivet för mig fungerar det så här (att det sen händer lite egendomliga saker ibland som jag inte fattar kan vi lämna därhän för tillfället):

Pumpen arbetar med en start- och en stopptemperatur för kompressorn. I fabriksinställningen skiljer de 5 grader. Det är kopplingsdifferensen.

Reglersystemet arbetar med ett börvärde som beror på utetemperatur och inställd värmekurva. Startemperaturen ligger halva kopplingsdifferensen under börvärdet och stopptemperaturen halva över.

Tillsatsen styrs utifrån börvärdet. Är tillsatselen på och returtemperaturen når upp till börvärdet börjar timern "Ramptid från" räkna ned. Den skall vara inställd så att tillsatsen hinner slå ifrån innan stopptemperaturen uppnås.

Ok, men vad menar du med innan stoppvärdet. I mitt fall var det vid detta tillfälle ca 2 grader under stoppvärdet.

/Torsten

I det här fallet, om kopplingsdifferensen är 5 grader, slog tillsatsen från 0,5 grader över börvärdet och 2 grader under kompressorns stoppvärde. Ett stoppvärde som aldrig skall nås så länge som det behövs tillsatsel. Obs att detta gäller radiatordrift, när pumpen gör varmvatten når den naturligtvis stoppvärdet, men då skall den skifta över till radiatordrift, kompressorn och ev. tillsatselen skall fortfarande vara i drift.
Skrivet av: Torsten Bengtsson
« skrivet: 08 januari 2010, 10:59:22 »

Ok, men vad menar du med innan stoppvärdet. I mitt fall var det vid detta tillfälle ca 2 grader under stoppvärdet.

/Torsten
Skrivet av: Roland
« skrivet: 08 januari 2010, 09:53:39 »


Ska inte tillskottet ligga på tills dess att stoppvärdet på Vb in uppnåtts?


Nej, tillskottet skall slå från innan stoppvärdet för returen har nåtts. Når man stoppvärdet stannar kompresssorn och det vill man absolut inte. Den skall gå hela tiden när det är så kallt att tillskottet behövs.
Skrivet av: Torsten Bengtsson
« skrivet: 07 januari 2010, 23:36:21 »

Hej

Kom hem vid 22.40 efter en rafflande hockeymatch vid och tempen ute är -26. Noterade att pumpen gick och eltillskottet var igång. Observerade pumpen och efter ca 40 minuter knäppte det till i pumpen och tillskottet slog av. Pumpen fortsätter att gå men Vb ut och därigenom Vb in går ner. Trots att tillskottet kört med 2/3 effekt orkar alltså inte returtempen upp till stoppvärdet för Vb in. Är det så det ska funka?

Ska inte tillskottet ligga på tills dess att stoppvärdet på Vb in uppnåtts?

/Torsten
Skrivet av: Remo
« skrivet: 06 januari 2010, 23:47:11 »

Rotameter heter dom och är en flödessmetare det finns
massor av dom i industrier. Det var inte det som jag tyckte var konstig utan som du
skrev:

” När man justerar flödet så rörs de ingenting utan förblir i samma läge.
Tyder inte det på dåligt tryck i värmebärarkretsen? ”

Jag håller med att det måste vara så att C-pumpen är för klen och räcker inte till
båda slingorna. Vad skulle det vara annars
Sen jag är inte rätt man och svara om man skulle ha separat pump dit eller större gemensam
Skrivet av: Torsten Bengtsson
« skrivet: 06 januari 2010, 22:48:06 »

Flödesmätare kanske är fel ord.  På golvvärmefördelaren (fabrikat LK) i garaget sitter det vid returventilerna en glaskopp med en röd pinne i. Denna pinne ska röra sig när man stryper resp. öppnar ventilen, dvs justerar flödet. På glaskoppen finns en skala för att läsa av flödet i slangen. Om jag kör slingorna i både huset och garaget så rör sig inte den röda pinnen när jag justerar ventilen. Om jag däremot stänger av golvvärmen i huset och endast kör värme till garaget så fungerar "flödesmätarna som de ska och den röda pinnen rör sig när jag justerar på ventilen.

Detta tycker jag tyder på att pumpen till värmebäraren inte räcker till när jag kör både hus och garage. När jag skulle justera in golvvärmen i garaget pratade jag med rörkrökaren som drog golvslingorna i garaget. Han sa då att jag skulle justera in slingan och kolla på "flödesmätaren" (alltså den röda pinnen). Jag sa då att den inte rörde sig hur jag än justerade på ventilen. Då har du taskigt tryck i systemet svarade han då.

/Torsten 
Skrivet av: Remo
« skrivet: 06 januari 2010, 00:13:26 »

citat: Om man skulle spekulera i att cirkulationspumpen pumpar väldigt sakta och det är kallt ute så skulle returvattnet vara så avkylt att även temperaturen på ut-vattnet skulle sänkas.

Om pumpen pumpade i en jäkla fart så skulle inte temperaturen hinna sjunka speciellt mycket.

Någon stans mitt mellan dessa lägen kommer man till ett läge där pumpen bara pumpar så pass att returtempen ligger konstant. Är det där jag hamnat?


En annan novis här säger att det låter ganska logist, men de där med flödesmätare
värkar  lite kontig eller har jag fattat fel.

citat: En fundering jag har är att det kan vara cirkulationspumpen för värmebäraren som inte orkar med att pumpa runt ordentligt. På blandaren i garaget sitter flödesmätare. När man justerar flödet så rörs de ingenting utan förblir i samma läge. Tyder inte det på dåligt tryck i värmebärarkretsen?


Skrivet av: Torsten Bengtsson
« skrivet: 05 januari 2010, 18:46:25 »

Hej

Jag skrev en fråga tidigare här på forumet som gällde hög gångtid på min IVT Greenline + C7. En teori som jag som novis har är att cirkulationspumpen för värmebäraren inte pumpar runt tillräckligt. Har studerat pumpens uppförande lite mer nu och trots att eltillskottet går in och höjer tempen på VBut med flera grader så ökar Vbin väldigt sakta. Är jag helt ute och cyklar? Hur lång golvvärmeslinga klarar en cirkulationspumpen i C7:an av?

Jag skrev tidigare följande i ämnet.

"Hej
Jag har en Bergvärmepump IVT Greenline 7kW som jag kört problemfritt i snart 4 år. Pumpen har gått som en klocka och jag har ett artesiskt borrhål så vattnet i hålet går aldrig under +3 grader även vid -25 - -30 grader. Detta har gjort att jag uppmätt förbrukning på pumpen (värme+varmvatten) på 5500 kW/år. 175m2 villa med golvvärme i Luleå.

I sommras byggde jag till ett garage 40m2 som via en kulvert försågs med golvvärme i platta på mark med 250 mm cellplast. Isolering i garage är 190mm minull i väggar och 400 mm lösull på tak samt två takskjutportar en dörr och två små fönster.

Nu när temperaturen droppar ner mot -15 till - 20 så kör pumpen väldigt mycket. De sista dagarna när det varit runt -20 går den i princip konstant. Pumpen styrs av värmebärarens returtemp och den ökar bara till en viss nivå sen stannar den där. Även när tillskottet går igång efter ett tag så har den svårt att gå upp i temp. Vad kan detta bero på?

En fundering jag har är att det kan vara cirkulationspumpen för värmebäraren som inte orkar med att pumpa runt ordentligt. På blandaren i garaget sitter flödesmätare. När man justerar flödet så rörs de ingenting utan förblir i samma läge. Tyder inte det på dåligt tryck i värmebärarkretsen?

Efter att ha observerat värmepumpen känns det inte som att den inte har nog med effekt. Som jag förstår så kör pumpen ut värmebärarens temp +5 grader över returvattnet. Allt eftersom returvattnets temp stiger så ökar även temperaturen på utgående lika mycket.

Om man skulle spekulera i att cirkulationspumpen pumpar väldigt sakta och det är kallt ute så skulle returvattnet vara så avkylt att även temperaturen på ut-vattnet skulle sänkas.

Om pumpen pumpade i en jäkla fart så skulle inte temperaturen hinna sjunka speciellt mycket.

Någon stans mitt mellan dessa lägen kommer man till ett läge där pumpen bara pumpar så pass att returtempen ligger konstant. Är det där jag hamnat?

Är det nån som förstår vad jag menar?? Stämmer resonemanget?

Hur lång golvvärmeslinga klarar en Wilo-pump som sitter i Greenline? Kan man komplettera med en extra pump om det skulle behövas?



Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!