Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HÃ¥ltagning i källarvägg  (läst 9824 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tapen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Håltagning i källarvägg
« skrivet: 13 oktober 2004, 10:20:36 »
Hej!
Inspirerad av detta superba forum har jag nu påbörjat självinstallation av en värmepump! Borrhålet är klart och jag har beställt en Nibe Fighter 1115-10 från varmepump.biz.
Jag skall nu gräva för slangarna fram till huset och ta upp två hål i källarväggen. Nu undrar jag över hur stora dessa hål skall vara och om de behöver vara exakt cirkelrunda?
« Senast ändrad: 13 oktober 2004, 10:23:47 av tapen »
Nibe 1215-10 (12kW vid 0/35) + 200l tank mot knackningar.  Installationsdatum: 2005-01-09.
Aktivt borrdjup: 175m.   2-plans suterränghus, 240kvm, Stockholm, byggår 1968.
Tidigare förbrukning - med oljeeldning: 4,5m3, med elpanna: 42000kWh (inkl HH). 
Förbrukning med VP:  V+VV=7900kWh,  HH=7500kWh dvs totalt 15400kWh!
Ingen tillskottsel har behövts hitintills. Är väldigt glad för att jag valde en betydligt kraftigare vp än vad "experterna" rekommenderade!

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re:Håltagning i källarvägg
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2004, 12:18:49 »
Samma diameter (och lite sömsmån) som ytterdiametern på isoleringen som du måste ha runt sangen två meter från huset och in.
Glappet fyllde jag med fogskum. Både mellan vägg-isolering och isolering-slang.
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad tapen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Re:Håltagning i källarvägg
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2004, 13:24:15 »
Tack för svaret!  :)  
Det är inte jag själv utan företaget som borrade brunnen som skall dra in slangen genom väggen. Det bör väl räcka med att jag gör hålen 90 mm stora för att den isolering som de använder sig av skall rymmas?
Nibe 1215-10 (12kW vid 0/35) + 200l tank mot knackningar.  Installationsdatum: 2005-01-09.
Aktivt borrdjup: 175m.   2-plans suterränghus, 240kvm, Stockholm, byggår 1968.
Tidigare förbrukning - med oljeeldning: 4,5m3, med elpanna: 42000kWh (inkl HH). 
Förbrukning med VP:  V+VV=7900kWh,  HH=7500kWh dvs totalt 15400kWh!
Ingen tillskottsel har behövts hitintills. Är väldigt glad för att jag valde en betydligt kraftigare vp än vad "experterna" rekommenderade!

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Re:Håltagning i källarvägg
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2004, 15:46:01 »
Jag TROR det blir bra.

Men varför frågar du inte Brunnsborraren?
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Håltagning i källarvägg
« Svar #4 skrivet: 08 december 2005, 16:07:03 »
Istället för att hyra dyrt hos Cramo eller liknande så gjorde jag såhär i min betonghålstenskällarvägg.
Borrade genomgående hål med ett smalt 8mm betongborr.
Köpte Julas hålsågsset med volfram 189215 http://www.jula.se/Butik/assets/product_images/mellan/189215_b.jpg
Dessa använde jag från både in och utsida. Det nådde inte riktigt igenom men det mittersta slog jag ut med huggmejsel.

Plöjaren började pÃ¥ en meters djup och höjde plogen en aning emot slutet. KB-ut gÃ¥r alltsÃ¥ i nedersta hÃ¥let sen fÃ¥r jag stigning till KB in. Därav den vertikala nivÃ¥skillnaden. (sen kommer det ju alltid att finnas höjdfickor i svängarna  att tvÃ¥ngsavlufta det förstÃ¥r jag)

Se så fint det blev:

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Håltagning i källarvägg
« Svar #5 skrivet: 08 december 2005, 17:31:32 »
Där har du allt fått till det!
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad lob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nälden
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
SV: Håltagning i källarvägg
« Svar #6 skrivet: 09 december 2005, 22:09:04 »
Hej
Jag har ett stenhus med slangarna indragna genom källarväggen. Hålen tätade med fogskum-gissa om jag hör kompressorn i hela huset. Om man har stenhus så bör man nog fundera på ngt mjukare material runt slangarna eller ev bara ngn typ av manschetter på in och utsida och slangarna "lösa" i hålet. Inser att jag kanske är utanför tråden men det akn ju vara värt att tänka på./ LO´B
Nibe 1255. 175+150 m borra.  270 kvm Siporexhus. Startförbrukning 48 000 kWh-20000 kwh(med IVT E11)
 Nälden-Jämtland

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Håltagning i källarvägg
« Svar #7 skrivet: 10 december 2005, 09:24:53 »
Bra synpunkt som absolut hör till ämnet håltagning!

Vet inte om det är konstruktionsmässigt rätt egentligen, men jag lät min yttre rörisolering (diffusionstät AF) Armaflex. följa med in igenom väggen och sluta precis på insidan. Hålet var gjort lagom för det. Fogskum och tätmassa bellan betong och isolering. Min slang sitter alltså väldigt löst i grunden vilket kan vara bra ur hållfasthetsaspekt vid t ex köldkrympning.
Mina sista tre metrar går i en smal sträng mellan garage och trappa. Därför var jag tvungen att noggrant lägga cellplastskivor mot garagegrunden och källartrappsväggen (den syns till höger på bilden) för att inte riskera frostspränga dessa. Fördelen var att jag kom in nära pannrummet och utan att KB-rören i källaren behövde upp i taket och vända. Sådant skall man också tänka lite på.

Men... för din del... Jag tänkte på att på insidan kanske din slang/rör sitter i rörpendlar eller bladskruvar direkt i vägg? Man måste ju ha upphängningar. Då har du ändå ljudbryggor. Vidare borde pumpen ha flex-slangar sista biten in till kompressorn men det är inte säkert (?).
Mitt råd till dig är annars att om du störs mycket av ljudet koppla in (extra) flexslangar typ rinkaby 5698 (ev andra nummer beroende på längd o dim). precis utanför pumpen. Kom ihåg att oljudet kan ta andra vägar också. Från chassie till betonggolv. Från värmebärare eller tappvatten in i rörupphängningar.

Hoppas du får tyst på eländet.


« Senast ändrad: 10 december 2005, 09:26:30 av maha6305 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 406
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!