Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1245 - synpunkter frÃ¥n Er som installerat  (läst 3871 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
Nibe 1245 - synpunkter från Er som installerat
« skrivet: 02 oktober 2009, 18:09:54 »
Var lite tyst i det officiella 1245 forumet ett tag så jag ställer frågan här.

Ni som fått en 1245 installerad, vad tycker ni hittills? Eller om ni hört rykten från någon trovärdig person?

Förstår att det är tidigt att yttra sig om förbrukning, men om ni kan det är det toppen!. Vore intressant med lite allmän info, hur den är att hantera i verkligheten, ljudnivå mm.

/Frega som har satt måndag 5/10 som slutdatum att bestämma vilken offert som får installera VP.

Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

Utloggad heatseeker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 - synpunkter från Er som installerat
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2009, 17:06:33 »
Hej, jag har kört min 1245-10 i ca. en månad och tycker att det verkar fungera väldigt bra.
Pumpen går kanon tyst, låter inte mycket med är kylskåpet.
Jag har ingen acc.tank ännu desärre så det blir väldigt många start/stopp för den stackars kompressorn.
Kan varmt rekomendera panna till Dig.
Lycka till !
(Har Du borrat redan eller )
1-plan med källare 131 kvm + 140 kvm byggt 1972.
Huset ligger i Stockholm, Förrut en CTC -elcombi konverterad till Pellets men nu en F1245-10, borra 220m. Golvvärme i majoriteten av huset.
Tillskottet blockerat, pannan klara att värma kåken ändå med lite eldningsstöd när det är svinkallt. En vedspis i köket på ÖP samt en Energikassett i källaren. FTX HERU 180S EC2 med blockerat tillskott.....

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 - synpunkter från Er som installerat
« Svar #2 skrivet: 05 oktober 2009, 19:42:41 »
Hej, jag har kört min 1245-10 i ca. en månad och tycker att det verkar fungera väldigt bra.
Pumpen går kanon tyst, låter inte mycket med är kylskåpet.
Jag har ingen acc.tank ännu desärre så det blir väldigt många start/stopp för den stackars kompressorn.
Kan varmt rekomendera panna till Dig.
Lycka till !
(Har Du borrat redan eller )

Va roligt med lite information från verkligheten. Intressant info att den är tyst eftersom det är viktigt för oss. Jag behöver ingen extra panna utan det räcker med de 180L som finns i 1245.
Jag har inte borrat än, inväntar en offert till och skall bestämma oss i helgen.

Mvh
Frega
Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Nibe 1245 - synpunkter från Er som installerat
« Svar #3 skrivet: 05 oktober 2009, 20:43:19 »
Hej, jag har kört min 1245-10 i ca. en månad och tycker att det verkar fungera väldigt bra.
Pumpen går kanon tyst, låter inte mycket med är kylskåpet.
Jag har ingen acc.tank ännu desärre så det blir väldigt många start/stopp för den stackars kompressorn.
Kan varmt rekomendera panna till Dig.
Lycka till !
(Har Du borrat redan eller )
Acctank tror jag inte att du behöver, men kanske en volymtank eller att ställa isär varmvattentemperaturerna?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 - synpunkter från Er som installerat
« Svar #4 skrivet: 05 oktober 2009, 21:35:35 »
Citera
Acctank tror jag inte att du behöver, men kanske en volymtank eller att ställa isär varmvattentemperaturerna?

Lite novis bara. I en av offerterna står det tryckkärl 24L, är det denna du menar? I en annan offert står det expansionskärl (dock inte storlek), men det är väl samma sak eg? Vad jag förstår av dem är att de skall se till att hålla konstant nivå på vattnet oavsett temperatur.

Som sagt så kan jag vara helt ute och cykla, men ni får hjälpa mig på rätt väg igen :-)

/frega

Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

Utloggad heatseeker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 - synpunkter från Er som installerat
« Svar #5 skrivet: 06 oktober 2009, 20:40:12 »
(Acctank tror jag inte att du behöver, men kanske en volymtank eller att ställa isär varmvattentemperaturerna?)


Hej, ställa isär varmvattentemperaturerna hur menar Du då ?
Okej  volymtank heter det nog, kopplar man denna till radiator sidan, för att fÃ¥ mer volym i systemet alltsÃ¥, Hur ansluts en sÃ¥dan ??
1-plan med källare 131 kvm + 140 kvm byggt 1972.
Huset ligger i Stockholm, Förrut en CTC -elcombi konverterad till Pellets men nu en F1245-10, borra 220m. Golvvärme i majoriteten av huset.
Tillskottet blockerat, pannan klara att värma kåken ändå med lite eldningsstöd när det är svinkallt. En vedspis i köket på ÖP samt en Energikassett i källaren. FTX HERU 180S EC2 med blockerat tillskott.....

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Nibe 1245 - synpunkter från Er som installerat
« Svar #6 skrivet: 06 oktober 2009, 21:10:06 »
Volymtanken är till för att VP'n skall få en större volym att jobba mot. Kallas även för "knäpptank" för att det minskar knäppningarna i radiatorrören pga. värmeexpansionen. Den ansluts i serie med radiatorkretsen.

Har du stort varmvattenuttag (läs: bubbelbadkar tex.) så behöver du en extern varmvattentank (tex. Nibes egen VPAS) det är nog det som menas.

Jag har själv 1145 igÃ¥ng sedan en vecka drygt och kan bara intyga att den är väldigt tyst, lÃ¥ter knappt mer än ett kylskÃ¥p  :)
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad heatseeker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 - synpunkter från Er som installerat
« Svar #7 skrivet: 06 oktober 2009, 21:26:04 »
Volymtanken är till för att VP'n skall få en större volym att jobba mot. Kallas även för "knäpptank" för att det minskar knäppningarna i radiatorrören pga. värmeexpansionen. Den ansluts i serie med radiatorkretsen.

Ok, jag har inga problem med knäppningar som tur är men vill fÃ¥ ner antalet starter, den startar nog säker 20-25 ggr per dygn nu  >:( finns säker ett antal inställningar som kan trimmas in lite bättre, jag kan läsa av och skriva in om ngn har lust att komma med förslag.... studs studs

Varför envisas "alla" med att göra tankarna cylinderformade ? Min ska stå jämte pumpen så det vore ju kul om den så liknande ut (max 60 cm bred)
« Senast ändrad: 06 oktober 2009, 21:29:43 av heatseeker »
1-plan med källare 131 kvm + 140 kvm byggt 1972.
Huset ligger i Stockholm, Förrut en CTC -elcombi konverterad till Pellets men nu en F1245-10, borra 220m. Golvvärme i majoriteten av huset.
Tillskottet blockerat, pannan klara att värma kåken ändå med lite eldningsstöd när det är svinkallt. En vedspis i köket på ÖP samt en Energikassett i källaren. FTX HERU 180S EC2 med blockerat tillskott.....

Utloggad heatseeker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 - synpunkter från Er som installerat
« Svar #8 skrivet: 06 oktober 2009, 21:48:29 »
Kikade som hastigast på Nibes sida, verkar som att en UKV 100 kanske kan göra "underverk" eller vad tror ni ?
1-plan med källare 131 kvm + 140 kvm byggt 1972.
Huset ligger i Stockholm, Förrut en CTC -elcombi konverterad till Pellets men nu en F1245-10, borra 220m. Golvvärme i majoriteten av huset.
Tillskottet blockerat, pannan klara att värma kåken ändå med lite eldningsstöd när det är svinkallt. En vedspis i köket på ÖP samt en Energikassett i källaren. FTX HERU 180S EC2 med blockerat tillskott.....

Utloggad Gäst1000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 - synpunkter från Er som installerat
« Svar #9 skrivet: 07 oktober 2009, 09:13:02 »
det är ju svårt att veta om det kommer att bli knäppningar i förväg elelr inte.
det kan ju fungera hur bra som helst utan, men man kan ju kolla med installatören om hur det skulle bli att ev installera en sådan i efterhand om det nu blir knäppningar.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!