Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hur minskar ja kostnade med mitt system?  (läst 2906 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad shorty

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
hur minskar ja kostnade med mitt system?
« skrivet: 16 december 2011, 08:42:23 »
Om ja bara har på luftvärmepumpen så ligger ja på 1000-1200 kr/mån i elräkning. Nu när ja kör luftvärmepumpen och mina vattenburna element så ökar det till 2400:- det är som direkt ja flippar över till mina elpatronerna då ökar förbrukningen i snitt till 120-140kwm
/dygn mot för tidigare med bara pumpen då ligger ja på 40-70kvm/dygn. Jag har en HE9, en 300L varmvattenberedare och elementen går på 2st elpatroner som är inställda på 40grader. Kan de vara nått fel på elpatronerna? Att dom går trögt eller nått? Hur kan de öka så sjukt mycket. Det är ju knappt kallt. Innetemp på elementen har ja typ på 21 grader dit pumpen inte når. Det är typ 3 element so kör, resten är som bara ljumna. Och en TIM fråga ska man dumpa element man inte behöver och bara skruva upp dom när de är kallt eller ska man låta dom köra lite ljummet?

Jätte tacksam för svar.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: hur minskar ja kostnade med mitt system?
« Svar #1 skrivet: 16 december 2011, 09:25:26 »
Hur gick det med din HE9? Du skrev i en annan tråd att det var problem med den, och att installatören skulle kolla på den. Du kan ju posta en uppföljning där så vi vet hur det slutade: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44641.msg435090#msg435090

Om dina el-element skulle dra mer ström än de brukat göra, så skulle de också bli varmare än förut. Elen kan inte försvinna.

Så därför tror jag att om din elförbrukning ökat sedan du installerat din HE9, som du dessutom haft problem med tidigare (väl? jag läste inte tråden så noga), så är det kanske din HE9 som drar den extra elen.

Sen förstår jag inte riktigt det du skriver om inställda på 40 grader och senare "21 grader"..? Kanske du kan beskriva hur dina element funkar? (är de vattenburna, har du en elpanna till dem? eller är det elradiatorer?).

("elförbrukningen" mäts i kWh, kilowatttimmar).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad shorty

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: hur minskar ja kostnade med mitt system?
« Svar #2 skrivet: 16 december 2011, 16:27:06 »
Hur gick det med din HE9? Du skrev i en annan tråd att det var problem med den, och att installatören skulle kolla på den. Du kan ju posta en uppföljning där så vi vet hur det slutade: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44641.msg435090#msg435090

oOm dina el-element skulle dra mer ström än de brukat göra, så skulle de också bli varmare än förut. Elen kan inte försvinna.

Så därför tror jag att om din elförbrukning ökat sedan du installerat din HE9, som du dessutom haft problem med tidigare (väl? jag läste inte tråden så noga), så är det kanske din HE9 som drar den extra elen.

Sen förståwr jag inte riktigt det du skriver om inställda på 40 grader och senare "21 grader"..? Kanske du kan beskriva hur dina element funkar? (är de vattenburna, har du en elpanna till dem? eller är det elradiatorer?).

("elförbrukningen" mäts i kWh, kilowatttimmar).

Tja
Tack för svar. Ursäkta om ja skrev allt klumpigt. Det med min pump är inte klart än, montören har varit och fyllt gas för ja hade lite i den, men har in kunnat testa den än för det har inte varit några mins än.
Sen ang men elförbrukning  sÃ¥ beror det inte pÃ¥ pumpen för vi hade exakt samma problem förra Ã¥ret, direkt ja log pÃ¥ strömmen till elementen sÃ¥ skjuter det iväg. Vi har ett enplans hus som är 10kvm. Och till elementen har ja tvÃ¥ st elpatroner och pÃ¥ elpatronerna har ja tvÃ¥ rattar som ja ställer hur mycket värme dom ska värma upp. Och där är bÃ¥da satta pÃ¥ 40grader. Sen pÃ¥ själva elementen sÃ¥ sitter det vanliga nya termostater som är uppmätta frÃ¥n 1-9 och ja kör dom pÃ¥ 6:an =21 grader. Förra Ã¥ret hade vi en elförbrukning pÃ¥ 30000kvh med en panasonic ce9 och mina element och ja har en rätt bra och öppen planlösning.  Är det normalt att ligga pÃ¥ 30000kvh,vi är tvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ smÃ¥ barn. Hur ska man bäst ha ställt elementen, typ just under det pumpen värmer up eller ska man ha dom pÃ¥ ljummet. Kan elpatronerna vara gamla och slitna pÃ¥ nÃ¥tt sätt? Dom är säkert frÃ¥n 70 talet. Eller är de bara att acceptera?

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: hur minskar ja kostnade med mitt system?
« Svar #3 skrivet: 16 december 2011, 16:54:11 »
40 grader framledning är kanske normalt vid denna ute tempen. Men det verkar inte som du stängt av elementen närmst din luft luft. Du skriver att dom är ljumna. Känner du att dom är ljumna är dom säkert 30-33 grader ca. Då avlastar dom din luft luft. Prova stäng alla radiatorer förutom då några få där din luft luft inte når. Du ska uttnyttja din luft luft så mycket så möjligt. Det gör du inte om du har ljumna element där den står och där den räcker till. Stäng dom så dom känns " iskalla".
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad shorty

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: hur minskar ja kostnade med mitt system?
« Svar #4 skrivet: 16 december 2011, 17:27:00 »
Tack för svar, ja ska slÃ¥ av alla element där pumpen klarar själv, men ja är helt säker pÃ¥ att ja hade sÃ¥ förra Ã¥ret när vi lÃ¥g pÃ¥  4000-5500:- för dec,jan,feb,mars och april. Tycker det känns onaturligt att de ska öka med typ 100kwh/dygn bara för att manslÃ¥r pÃ¥ patronerna och bara tre element värmer. Och det är ju knappt minus ute. Hur blir de dÃ¥ vid -15 :/ ska köpa en Harry boy imorn sÃ¥ ja kan sätta in bergvärme :) förra Ã¥ret vid -15 sÃ¥ lÃ¥g vi mellan 150-240 kvh per dygn, Ser ja nu pÃ¥ skekraft hemsida

Utloggad shorty

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: hur minskar ja kostnade med mitt system?
« Svar #5 skrivet: 16 december 2011, 19:05:10 »
Min elförbrukning förra året.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: hur minskar ja kostnade med mitt system?
« Svar #6 skrivet: 16 december 2011, 21:02:23 »
Tack för svar, ja ska slÃ¥ av alla element där pumpen klarar själv, men ja är helt säker pÃ¥ att ja hade sÃ¥ förra Ã¥ret när vi lÃ¥g pÃ¥  4000-5500:- för dec,jan,feb,mars och april. Tycker det känns onaturligt att de ska öka med typ 100kwh/dygn bara för att manslÃ¥r pÃ¥ patronerna och bara tre element värmer. Och det är ju knappt minus ute.
Om du vill veta mer säkert sÃ¥ kan du jämföra 2 dygn under kontrollerade former: Börja utan att göra  nÃ¥gra speciella förändringar. Läs sedan av din elmätare själv (i elskÃ¥pet, inte pÃ¥ nätbolagets hemsida) en viss tid. Exakt ett dygn senare läser du av igen. Stäng sedan av dina elpatroner helt och läs av elmätaren igen ett dygn senare.

Men när du mätt klart och vet, så tror jag på Mr Henkes svar: stäng av alla radiatorer helt och kör BARA med luftvärmepumpen. Du behöver väl inte vänta till att det är kallt ute innan du kör den. Den funkar ju ändå bäst när det INTE är så där jättekallt... (och sen om det blir kallt i något rum, slå på radiatorn där, men aldrig de som sitter i närheten av innedelen (eller dess termostat) för då lurar du ju pumpen att inte gå...).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad shorty

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: hur minskar ja kostnade med mitt system?
« Svar #7 skrivet: 16 december 2011, 21:21:40 »
Om du vill veta mer säkert sÃ¥ kan du jämföra 2 dygn under kontrollerade former: Börja utan att göra  nÃ¥gra speciella förändringar. Läs sedan av din elmätare själv (i elskÃ¥pet, inte pÃ¥ nätbolagets hemsida) ene viss tid. Exakt ett dygn senare läser du av igen. Stäng sedan av dina elpatroner helt och läs av elmätaren igen ett dygn senare.

Men när du mätt klart och vet, så tror jag på Mr Henkes svar: stäng av alla radiatorer helt och kör BARA med luftvärmepumpen. Du behöver väl inte vänta till att det är kallt ute innan du kör den. Den funkar ju ändå bäst när det INTE är så där jättekallt..
. (och sen om det blir kallt i något rum, slå på radiatorn där, men aldrig de som sitter i närheten av innedelen (eller dess termostat) för då lurar du ju pumpen att inte gå...).

Hej.
Jo pumpen har Jag kört säkert 2-3 månader, det är bara när ja slår på elementen det stiger så sjukt mycket. Men antar att de ska vara så då. Har slagit av alla utom i barnens rum får se hur de slutar. Tack för all hjälp och alla svar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!