Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Plaskande ljud i viloläge  (läst 8513 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mutte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
Plaskande ljud i viloläge
« skrivet: 13 september 2010, 20:30:34 »
Hej.
Har en IVT Greenline HT Plus 11kw
Senaste dagarna tycker jag att den startar och värmer varmvattnet mycket oftare än innan.. och sen när den stannar så rinner och plaskar det vatten i pumpen..? Känns sådär faktiskt.

Pumpen är snart 2år

Nån som har nån aning om vad som kan ha hänt?

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Plaskande ljud i viloläge
« Svar #1 skrivet: 13 september 2010, 20:46:57 »
Har du luftat systemet och VV manteln? Om det är luft i manteln sÃ¥ kan man höra plaskande ljud under VV produktion ocksÃ¥ om man lyssnar noga. 

Utloggad Mutte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Plaskande ljud i viloläge
« Svar #2 skrivet: 14 september 2010, 23:28:13 »
har testat lufta på den ventilen enligt bild.. pös lite i början men sen kom det inget mer, inget vatten heller..?


Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Plaskande ljud i viloläge
« Svar #3 skrivet: 15 september 2010, 01:40:13 »
Har du kollat trycket pÃ¥ expansionskärlet? Det ska vara  Ca 1 bar om inte sÃ¥ mÃ¥ste du fylla pÃ¥ vatten och avlufta igen.
Du har en röd runt behållare någonstans och där sitter manometer.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Plaskande ljud i viloläge
« Svar #4 skrivet: 15 september 2010, 02:01:25 »
Bifogar en bild på kärlet

Utloggad Mutte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Plaskande ljud i viloläge
« Svar #5 skrivet: 15 september 2010, 21:57:24 »
0 i tryck på den röda behållaren som sitter på element-slingan.

Inga luftbubblor i det lilla glaset.

Varmvatten tillverkas minst en gång i timmen även fast inget förbrukas.

Inget vatten i botten på pumpen.

expansionskärlet till köldbärarspriten är halvfullt och har varit så i 2 år, och har ingen tryck-klocka.

Luftar gör jag på elementen då?
Fyller pumpen efter själv eller måste man göra det manuellt och vart isåfall?


Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Plaskande ljud i viloläge
« Svar #6 skrivet: 15 september 2010, 22:37:18 »
0 i tryck på den röda behållaren som sitter på element-slingan.

Inga luftbubblor i det lilla glaset.

Varmvatten tillverkas minst en gång i timmen även fast inget förbrukas.

Inget vatten i botten på pumpen.

expansionskärlet till köldbärarspriten är halvfullt och har varit så i 2 år, och har ingen tryck-klocka.

Luftar gör jag på elementen då?
Fyller pumpen efter själv eller måste man göra det manuellt och vart isåfall?



Köldbärarsidan verkar  vara helt i sin ordning. Men du har alldeles för lite vatten pÃ¥ värmebärarsidan.
Pumpen kan inte fulla på själv utan det måste man göra manuellt och du ska inte lufta elementerna om du inte har tryck i expansionskärl. Påfyllningsventilen sitter säkert någonstans ovanför VP:n min sitter mellan där kallvatten går in till VV beredaren och returen från elementerna. Bifogar en bild igen om det underlättar.
Du ska fylla med vatten först sÃ¥ mycket att trycket stiger till 1,2 till 1,3 bar och lyfta sedan och fylla pÃ¥ med vatten igen om det behövs. 

Utloggad Mutte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Plaskande ljud i viloläge
« Svar #7 skrivet: 15 september 2010, 23:07:40 »
Hittade en kram som jag vred på och trycket gick upp igen till 1.2 så jag gav mej där..
Ska öppna alla termostater i morron och lufta elementen och se hur det ser ut sedan.. men jag har för mej att jag alltid haft max 0.5 bar sen installation.. skumt.

Stort tack för hjälpen hittills.  :)

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Plaskande ljud i viloläge
« Svar #8 skrivet: 15 september 2010, 23:57:23 »
Ok, glöm inte att även lufta manteln till VV beredaren också (alltså den ventilen som du hade i bilden) det brukar vara så att mesta luften samlas i manteln, och försök se efter att trycket inte går till 0 bar när du luftar utan full på mera vatten i mellan om det behövs och du kan ha 1 bar efter att du är klar med luftningen.
Säkerhetsventilen öppnar först eter 1,5 bar.   P.S.  Jag fick rÃ¥det av min rör kille att inte köra cirkulationspumpen under tiden när man luftar elementerna, flödet kan röra om vatten och luft inne i elementen, det lÃ¥ter rimligt.   

Utloggad Mutte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Plaskande ljud i viloläge
« Svar #9 skrivet: 16 september 2010, 18:02:21 »
Det kommer en tekniker till veckan.. verkar som element vattnet tar sej in i varmvattenberedaren och kyler ner det.. där av går pumpen på varmvatten helatiden.. och därav trycket sjunkit i elementslingan.. för 2 månader hade jag brun-aktigt vatten i kranarna.. börjar förstå sammanhanget nu.

Tur det är garanti kvar iaf.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Plaskande ljud i viloläge
« Svar #10 skrivet: 16 september 2010, 20:34:14 »
Det kommer en tekniker till veckan.. verkar som element vattnet tar sej in i varmvattenberedaren och kyler ner det.. där av går pumpen på varmvatten helatiden.. och därav trycket sjunkit i elementslingan.. för 2 månader hade jag brun-aktigt vatten i kranarna.. börjar förstå sammanhanget nu.

Tur det är garanti kvar iaf.

Hur skulle det vara möjligt det är ju vattenlednings tryck i VV beredaren, då borde det vara tvärtom att man får för högtryck i elementslingan och säkerhetsventilen borde släppa ut vatten. Hur är trycket nu i expansionskärlet?
Men däremot kan det vara så att det är fel i växelventilen, att vattnet cirkulerar både VV beredaren och elementerna samtidigt.

Utloggad Mutte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Plaskande ljud i viloläge
« Svar #11 skrivet: 17 september 2010, 17:19:18 »
felet åtgärdat, var en växelventil som kärvade.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Plaskande ljud i viloläge
« Svar #12 skrivet: 17 september 2010, 17:28:50 »
felet åtgärdat, var en växelventil som kärvade.

Det var skönt att det löstesig och redan före helgen  Thumbsup

Utloggad efji

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Plaskande ljud i viloläge
« Svar #13 skrivet: 22 september 2010, 18:10:26 »
Jag verkar ha nått liknande fel som dig.
Dock har jag nu bytt växelventilen för den kärvade men ändå så jobbar pumpen för ofta tycker jag. Har luftat alla element och golvvärme plus pannan fick ut massa luft från pannan men det är fortfarande inte bra.

Tycket i värmeslingan ligger konstant och det är ingen säkerhetsventil som löser ut.

Har ni några mer tips. Tänkte försöka mig på att lufta allt igen om någon dag för att se om det har letat sig fram/in någon mer luft då...

En sak som jag är fundersam över är att när den värmer vamvatten så går värmebärare ut och in upp väldigt snabbt och mycket. Ut hamnar på knapp 60 grader och in på drygt 50. Ska det verkligen vara så?

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Plaskande ljud i viloläge
« Svar #14 skrivet: 22 september 2010, 20:30:10 »
Jag verkar ha nått liknande fel som dig.
Dock har jag nu bytt växelventilen för den kärvade men ändå så jobbar pumpen för ofta tycker jag. Har luftat alla element och golvvärme plus pannan fick ut massa luft från pannan men det är fortfarande inte bra.

Tycket i värmeslingan ligger konstant och det är ingen säkerhetsventil som löser ut.

Har ni några mer tips. Tänkte försöka mig på att lufta allt igen om någon dag för att se om det har letat sig fram/in någon mer luft då...

En sak som jag är fundersam över är att när den värmer vamvatten så går värmebärare ut och in upp väldigt snabbt och mycket. Ut hamnar på knapp 60 grader och in på drygt 50. Ska det verkligen vara så?

Jag vet inte vilken VP du har, men har du luftat manteln till VV behållaren ordäntligt, Mutte har bifogat en bild på IVT:s VV behållare på förstasidan i detta tråd, och kollat samtidigt att du har tryck kvar i expansionskärlet under luftningen?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!